Prima pagină » TikTok a recrutat angajați de la Amazon pentru a-și lansa afacerea din SUA, iar acum își consolidează legăturile cu China

TikTok a recrutat angajați de la Amazon pentru a-și lansa afacerea din SUA, iar acum își consolidează legăturile cu China

TikTok a recrutat angajați de la Amazon pentru a-și lansa afacerea din SUA, iar acum își consolidează legăturile cu China
TikTok SUA: ByteDance obține cel mai mare câștig

TikTok a recrutat masiv foști angajați de la Amazon pentru a cuceri piața americană de e-commerce, însă acum face o schimbare radicală: renunță la influența SUA și se întoarce spre China. Platforma mizează pe rețeta de succes a aplicației-soră Douyin, iar mutările recente arată o centralizare puternică în jurul conducerii chineze.

TikTok a început o campanie agresivă de recrutare a foștilor angajați de la Amazon

Când TikTok Shop a fost lansat oficial în SUA în 2023, strategia a fost clară: copiază Amazon ca să concurezi cu Amazon. Platforma a început printr-o campanie agresivă de recrutare, atrăgând zeci de foști angajați ai gigantului american direct în birourile sale din Bellevue, Washington. În doar un an, TikTok ajunsese la peste 1.700 de angajați în acest hub, mulți dintre ei fiind „veterani Amazon” cu roluri cheie în logistică, încredere și siguranță, relații cu vânzătorii și operațiuni.

Fostele practici Amazon au fost preluate în totalitate – de la memoriile narative folosite în ședințe, la structura de proiecte cu responsabil unic și obsesia pentru client. Chiar și documente interne Amazon circulau printre echipele TikTok, în efortul de a replica succesul rivalului american. Dar în ciuda acestei „clonări strategice”, a lipsit sprijinul constant al conducerii din China.

De la visul american, înapoi la rădăcinile chineze

Deși părea inițial că TikTok vrea o prezență solidă și autonomă în SUA, realitatea a fost alta. Chiar și în momentele de creștere, conducerea operațională era încă centralizată în China și Singapore. În 2024, pe fondul rezultatelor sub așteptări, ByteDance, compania-mamă a TikTok – a început să restrângă influența liderilor americani, restructurând echipele și înlocuindu-i cu executivi proveniți din ecosistemul Douyin.

Astfel, „manualul Amazon” a fost lăsat deoparte în favoarea modelului chinezesc, bazat pe live shopping, influenceri locali și vânzători mici, majoritatea din Asia. Nicolas Le Bourgeois, fost lider Amazon și omul-cheie al TikTok Shop SUA, a fost trecut pe linie moartă în aprilie 2025 și a părăsit compania o lună mai târziu. În locul său, ByteDance a instalat o echipă axată pe replicarea succesului din China, chiar dacă strategiile respective nu funcționează la fel de bine pe piața americană, mai scrie Business Insider.

Cumpărături live, made in China. Dar prind în SUA?

TikTok pariază acum totul pe rețeta care a funcționat în China, printre care vânzările prin live-stream, prezentări de produse făcute de influenceri și integrarea directă a e-commerce-ului în fluxul social. Problema este că piața americană nu răspunde la fel de entuziast. Deși unele branduri au avut câștiguri de șapte cifre, majoritatea utilizatorilor s-au plâns de „invazia” clipurilor comerciale, iar marile mărci nu s-au grăbit să urce pe platformă.

ByteDance a ignorat aceste semnale și a continuat să recentralizeze operațiunile. În 2025, moderarea conținutului din America Latină a fost preluată de echipe din China și Singapore, în timp ce lansarea TikTok Shop în Brazilia a fost sprijinită de personal importat direct din Asia. Aceeași strategie este aplicată și în SUA, în ciuda contextului politic tensionat și a legislației care cere separarea operațiunilor americane de influența chineză.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Planul pregătit de liderii Chinei care poate schimba lumea în următorii 5 ani
Planul pregătit de liderii Chinei care poate schimba lumea în următorii 5 ani
Liderii Chinei se reunesc la Beijing pentru a contura noul Plan Cincinal pentru anii 2026-2030. În acest plan se va dezbate direcția economică și politicile pentru urătorul deceniu. Un subiect relevant pe care vor să îl contureze chinezii este accelerarea autosuficienței tehnologice, în special în producția de cipuri și AI. Beijingul decide viitorul: ce înseamnă […]
ANALIZĂ
Mașinile fără șofer sosesc în Europa. Suntem pregătiți pentru ele?
Companii
Mașinile fără șofer sosesc în Europa. Suntem pregătiți pentru ele?
Mașinile fără șofer se pregătesc să populeze străzile din marile orașe europene, promițând o revoluție în materie de mobilitate electrică. Însă, întrebarea care se pune este următoarea: suntem, oare, pregătiți pentru provocările legate de legislație, infrastructură și siguranță? Mașinile fără șofer în Europa: cum ne afectează orașele și locurile de muncă Zilele trecute scriam despre […]
China acuză Statele Unite de atacuri cibernetice grave
China acuză Statele Unite de atacuri cibernetice grave
China a acuzat Statele Unite că ar fi desfășurat atacuri cibernetice asupra Centrului Național de Servicii de Timp. Autoritățile de la Beijing susțin că aceste breșe ar fi putut afecta rețelele de comunicații, sistemele financiare și infrastructura energetică. China acuză SUA de breșe cibernetice în Centrul Național al Timpului China a lansat acuzații grave la […]
Noul model al „muncii pe vibrație” cucerește companiile și platformele de socializare
Noul model al „muncii pe vibrație” cucerește companiile și platformele de socializare
Bine ați venit în „vibe-ning”, epoca în care munca de birou devine o stare de spirit. Vibe working promite un paradis inspirațional corporatist. Profesioniștii au început să „vorbească Excel” sau să „scrie pe vibrație” în Word, companiile angajează „manageri de creștere a vibrației”, adevărații profesioniști transmit „fluxuri de vibes” în organizații sau pe rețele. Munca […]
Dreapta tech este obsedată să ridice statui gigantice în stil clasic
Dreapta tech este obsedată să ridice statui gigantice în stil clasic
O statuie înaltă de 137 de metri a lui Prometeu, una de 198 de metri a lui George Washington și 250 de personalități istorice în Grădina Eroilor Americani – aceastea sunt cele mai recente propuneri grandioase ale unei noi clase de „bărbați pasionați de monumente”. Mulți dintre mogulii tech din Silicon Valley visează să imortalizeze […]
Cât adevăr este în ideea că ștergerea e-mailurilor salvează consumul de apă. Explicația reală din spatele mitului digital
Tehnologie
Cât adevăr este în ideea că ștergerea e-mailurilor salvează consumul de apă. Explicația reală din spatele mitului digital
În plin val de caniculă și secetă, autoritățile britanice au venit cu o recomandare neobișnuită: ștergerea e-mailurilor pentru a economisi apă. Propunerea a fost făcută de Agenția Britanică de Mediu, care susținea că centrele de date folosesc cantități uriașe de apă pentru răcire. Subiectul a făcut imediat înconjurul lumii. Dar cât adevăr se ascunde în […]