Din 2026, șoferii vor trebui să se adapteze la noi reguli și taxe rutiere, ca urmare a unui proces de modernizare a sistemului de plată.
Noile modificări vor influența atât modul de achitare, cât și criteriile pe baza cărora sunt stabilite tarifele pentru utilizarea drumurilor din rețeaua națională de drumuri publice.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/09/rovinieta.webp)
Foto: Puterea.ro
Anul viitor, în România vor fi aplicate cele mai importante schimbări din ultimul deceniu în ceea ce privește sistemul de reguli și taxe rutiere. Noile reguli vor schimba modul în care sunt percepute tarifele atât pentru vehiculele grele, cât și pentru cele ușoare, într-un efort de modernizare impus la nivel european, transmite agenția de știri Mediafax.
Astfel, vehiculele de mare tonaj vor trece la un mecanism de tarifare pentru fiecare kilometru parcurs. În schimb, rovinieta destinată automobilelor sub 3,5 tone va fi calculată după criterii actualizate de valabilitate și de încadrare în clasele de emisii. Aceste modificări se înscriu într-o strategie europeană menită să coreleze costul utilizării drumurilor cu poluarea generată și cu uzura infrastructurii.
Noul sistem va funcționa prin intermediul unei platforme digitală gestionată de autorități. Operatorii de transport vor fi obligați să utilizeze un echipament de bord sau o metodă de monitorizare aprobată oficial. De asemenea, distanța parcursă va fi înregistrată automat. Tariful final va fi calculat pe baza categoriei vehiculului și a emisiei reale de poluanți.
De anul viitor, toate vehiculele a căror masă totală depășește 3,5 tone vor fi supuse unui sistem electronic de taxare bazat pe distanță, implementat pe întreaga rețea națională de drumuri. Noul mecanism, denumit TollRo în documentațiile oficiale, reprezintă trecerea de la tariful fix pe perioadă, la un model de tip „plătești cât circuli”. Acest sistem este practicat deja în numeroase țări europene.
Astfel, România se aliniază direct normelor europene care urmăresc o taxare echitabilă, raportată la impactul real al fiecărui vehicul asupra mediului și drumurilor. Calculul sumelor datorate va fi realizat electronic, în funcție de clasa de emisii și de categoria rutieră a autovehiculului.
Pentru mașinile cu masa sub 3,5 tone, va continua să fie utilizată rovinieta. Totuși, cadrul de aplicare se va schimba în două direcții principale. Perioadele de valabilitate vor fi ajustate astfel încât să țină cont de noile clasificări pe criteriul emisiilor. Totodată, va fi introdusă o perioadă de grație de până la ora 24 a zilei următoare folosirii drumului, în care șoferul poate achita contravaloarea rovinietei fără să riște sancțiuni imediate.
Acest aspect este gândit pentru a reduce situațiile în care utilizatorii sunt penalizați strict din cauze administrative, facilitând procesul de plată. Tarifele actualizate sunt diferențiate în funcție de clasele de emisii și vor fi anunțate separat. Ele încă nu au fost aprobate oficial.
Legea prevedea ca noile mecanisme să devină funcționale de la data de 1 ianuarie 2026. Cu toate acestea, autoritățile au anunțat că punerea acestora în aplicare a fost amânată pentru jumătatea anului viitor. Întârzierea este cauzată de lucrările nefinalizate privind sistemele informatice care trebuie să gestioneze întregul proces.
Amânarea va asigura o trecere mai lină la noul model de taxare. Asta, atât pentru utilizatorii rețelei de drumuri, cât și pentru administratorii infrastructurii. Data exactă a implementării complete va fi comunicată ulterior prin acte normative.
Pentru deținătorii de autoturisme, impactul va fi limitat și va viza în special modul de plată și noile cerințe legate de clasele de emisii. În schimb, transportatorii trebuie să se pregătească pentru costuri care vor varia în funcție de traseele urmate și de configurația flotei. Asta, deoarece modelul tarifării pe kilometru parcurs poate genera diferențe semnificative.
Noile reguli sunt concepute pentru a crea un sistem de taxare mai transparent. Acesta va reflecta mai fidel efectele vehiculelor asupra infrastructurii și a mediului și va permite o monitorizare mai eficientă a traficului greu.
Începând cu 1 septembrie 2025, au intrat în vigoare noile tarife la rovinietă, potrivit Roviniete.ro. Tariful include TVA și diferă în funcție de tipul vehiculului și de durata de valabilitate. Iată cât costă în prezent rovinieta: