Prima pagină » Atenție, șoferi! Din 2026 intră în vigoare noi reguli și taxe rutiere

Atenție, șoferi! Din 2026 intră în vigoare noi reguli și taxe rutiere

Atenție, șoferi! Din 2026 intră în vigoare noi reguli și taxe rutiere
Foto: Pixabay

Din 2026, șoferii vor trebui să se adapteze la noi reguli și taxe rutiere, ca urmare a unui proces de modernizare a sistemului de plată.

Noile modificări vor influența atât modul de achitare, cât și criteriile pe baza cărora sunt stabilite tarifele pentru utilizarea drumurilor din rețeaua națională de drumuri publice.

Noi reguli și taxe rutiere vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2026

Atenție, șoferi! Din 2026 intră în vigoare noi reguli și taxe rutiere

Foto: Puterea.ro

Anul viitor, în România vor fi aplicate cele mai importante schimbări din ultimul deceniu în ceea ce privește sistemul de reguli și taxe rutiere. Noile reguli vor schimba modul în care sunt percepute tarifele atât pentru vehiculele grele, cât și pentru cele ușoare, într-un efort de modernizare impus la nivel european, transmite agenția de știri Mediafax.

Astfel, vehiculele de mare tonaj vor trece la un mecanism de tarifare pentru fiecare kilometru parcurs. În schimb, rovinieta destinată automobilelor sub 3,5 tone va fi calculată după criterii actualizate de valabilitate și de încadrare în clasele de emisii. Aceste modificări se înscriu într-o strategie europeană menită să coreleze costul utilizării drumurilor cu poluarea generată și cu uzura infrastructurii.

Noul sistem va funcționa prin intermediul unei platforme digitală gestionată de autorități. Operatorii de transport vor fi obligați să utilizeze un echipament de bord sau o metodă de monitorizare aprobată oficial. De asemenea, distanța parcursă va fi înregistrată automat. Tariful final va fi calculat pe baza categoriei vehiculului și a emisiei reale de poluanți.

Taxarea vehiculelor grele se transformă radical

De anul viitor, toate vehiculele a căror masă totală depășește 3,5 tone vor fi supuse unui sistem electronic de taxare bazat pe distanță, implementat pe întreaga rețea națională de drumuri. Noul mecanism, denumit TollRo în documentațiile oficiale, reprezintă trecerea de la tariful fix pe perioadă, la un model de tip „plătești cât circuli”. Acest sistem este practicat deja în numeroase țări europene.

Astfel, România se aliniază direct normelor europene care urmăresc o taxare echitabilă, raportată la impactul real al fiecărui vehicul asupra mediului și drumurilor. Calculul sumelor datorate va fi realizat electronic, în funcție de clasa de emisii și de categoria rutieră a autovehiculului.

Pentru mașinile cu masa sub 3,5 tone, va continua să fie utilizată rovinieta. Totuși, cadrul de aplicare se va schimba în două direcții principale. Perioadele de valabilitate vor fi ajustate astfel încât să țină cont de noile clasificări pe criteriul emisiilor. Totodată, va fi introdusă o perioadă de grație de până la ora 24 a zilei următoare folosirii drumului, în care șoferul poate achita contravaloarea rovinietei fără să riște sancțiuni imediate.

Acest aspect este gândit pentru a reduce situațiile în care utilizatorii sunt penalizați strict din cauze administrative, facilitând procesul de plată. Tarifele actualizate sunt diferențiate în funcție de clasele de emisii și vor fi anunțate separat. Ele încă nu au fost aprobate oficial.

Noile reguli și taxe rutiere au fost amânate

Legea prevedea ca noile mecanisme să devină funcționale de la data de 1 ianuarie 2026. Cu toate acestea, autoritățile au anunțat că punerea acestora în aplicare a fost amânată pentru jumătatea anului viitor. Întârzierea este cauzată de lucrările nefinalizate privind sistemele informatice care trebuie să gestioneze întregul proces.

Amânarea va asigura o trecere mai lină la noul model de taxare. Asta, atât pentru utilizatorii rețelei de drumuri, cât și pentru administratorii infrastructurii. Data exactă a implementării complete va fi comunicată ulterior prin acte normative.

Pentru deținătorii de autoturisme, impactul va fi limitat și va viza în special modul de plată și noile cerințe legate de clasele de emisii. În schimb, transportatorii trebuie să se pregătească pentru costuri care vor varia în funcție de traseele urmate și de configurația flotei. Asta, deoarece modelul tarifării pe kilometru parcurs poate genera diferențe semnificative.

Noile reguli sunt concepute pentru a crea un sistem de taxare mai transparent. Acesta va reflecta mai fidel efectele vehiculelor asupra infrastructurii și a mediului și va permite o monitorizare mai eficientă a traficului greu.

Tarifele actuale ale rovinietei pentru autoturisme

Începând cu 1 septembrie 2025, au intrat în vigoare noile tarife la rovinietă, potrivit Roviniete.ro. Tariful include TVA și diferă în funcție de tipul vehiculului și de durata de valabilitate. Iată cât costă în prezent rovinieta:

  • o zi = 3,5 euro
  • 10 zile = 6 euro
  • 30 de zile = 9,5 euro
  • 60 de zile = 15 euro
  • 12 luni = 50 euro
Alte articole importante
Kefirul pe care românii l-au pus pe primul loc
Advertoriale
Kefirul pe care românii l-au pus pe primul loc
Nu publicitatea decide gustul unui produs. Nici ambalajul. Nici promisiunile îndrăznețe. Gustul adevărat îl decide consumatorul. Iar atunci când consumatorii sunt întrebați, într-un studiu independent, care este cel mai bun kefir din România, răspunsul este simplu și direct: Artesana. În 2025, ICERTIAS – International Certification Association, cu sediul la Zurich (Elveția), a realizat un studiu […]
Exporturile Chinei explodează în noiembrie, în timp ce livrările spre SUA scad cu 29%
Exporturile Chinei explodează în noiembrie, în timp ce livrările spre SUA scad cu 29%
Exporturile Chinei au revenit pe creștere în noiembrie, depășind așteptările și marcând un salt de 5,9% față de anul trecut, în pofida prăbușirii livrărilor către SUA. În timp ce exporturile către piața americană s-au redus cu aproape 29%, China a compensat prin expansiune în Asia de Sud-Est, America Latină, Africa și Uniunea Europeană. Datele oficiale […]
AI schimbă radical piața muncii. Profesiile amenințate în 2025
Tehnologie
AI schimbă radical piața muncii. Profesiile amenințate în 2025
Inteligența artificială devine o forță care rescrie regulile pe piața muncii. Un studiu Gigacalculator, bazat pe căutările globale din 2025, arată ce profesii se simt amenințate cel mai mult de apariția „versiunilor AI”.  Consultanții financiari, cei mai speriați de AI: creșteri istorice ale căutărilor Dacă există un domeniu în care AI a produs turbulențe masive, […]
Luxul revine în forță în 2026. Investitorii pariază pe creștere
Luxul revine în forță în 2026. Investitorii pariază pe creștere
După un 2025 dificil, marcat de scăderi și incertitudini, acțiunile companiilor de lux par pregătite pentru o revenire solidă în 2026. Marile branduri au raportat rezultate peste așteptări în trimestrul al treilea, iar relansarea consumului din China schimbă perspectiva investitorilor. Sectorul de lux dă semnale de revenire A doua parte a anului 2025 a însemnat […]
Puterea de cumpărare a românilor se prăbușește. Cea mai mare scădere a consumului din ultimii 5 ani
Analize
Puterea de cumpărare a românilor se prăbușește. Cea mai mare scădere a consumului din ultimii 5 ani
Retailul românesc a înregistrat în octombrie cea mai accentuată scădere din ultimii cinci ani, cu un declin de 4% față de aceeași lună din 2024. Este a treia lună consecutivă de cădere și cel mai puternic semnal că puterea de cumpărare a românilor e tot mai mică. Scăderile se văd în toate segmentele: alimentare, nealimentare […]
ANALIZĂ
JPMorgan menține ținta de preț pentru Bitcoin la 170.000 de dolari pentru 2026, în pofida turbulențelor actuale din piața cripto
Piață de Capital - Fonduri
JPMorgan menține ținta de preț pentru Bitcoin la 170.000 de dolari pentru 2026, în pofida turbulențelor actuale din piața cripto
Gigantul bancar JPMorgan publică un nou raport care indică o revenire spectaculoasă pentru Bitcoin (BTC) în 2026. Modelul ajustat de volatilitate al JPMorgan, care compară BTC cu aurul, continuă să indice un preț teoretic de aproximativ 170.000 de dolari în următoarele șase până la douăsprezece luni. Banca notează că raportul dintre valoarea economică a strategiei […]