Prima pagină » Trump vs Musk: Despărțirea „frumoasă și mare” a celor mai toxici oameni de pe planetă

Trump vs Musk: Despărțirea „frumoasă și mare” a celor mai toxici oameni de pe planetă

Trump vs Musk: Despărțirea „frumoasă și mare” a celor mai toxici oameni de pe planetă
Trump vs Musk : Despărțirea „frumoasă și mare” a celor mai toxici oameni de pe planetă / Foto: Shutterstock

Dacă ai fost atent la orele de fizică, îți amintești, poate, cea de-a treia lege a egodinamicii: când două ego-uri de masă comparabilă intră pe aceeași orbită, sistemul devine instabil și, inevitabil, totul se încheie cu o uriașă explozie. Și, desigur, posibil și cu niște tweeturi dezgustătoare. Această lege a „fizicii politice” pare să se confirme din plin în spectacolul grotesc al despărțirii dintre Donald Trump și Elon Musk, scriu editorialiștii The Guardian. Trump vs Musk. După ani în care au orbitat periculos de aproape unul de celălalt, bromance-ul dintre cei doi s-a prăbușit zgomotos, spectaculos, grandios. Și sincer, pentru o clipă, între știri deprimante și crize globale, „e reconfortant să vezi doi dintre cei mai detestabili oameni de pe planetă” – spune The Guardian -, care se lansează într-o tentativă epocală de a se devora reciproc.

Dar haideți să punem râsul în stand-by și să revedem contextul: Musk a cheltuit 277 de milioane de dolari pentru a-l ajuta pe Trump să fie reales. Dacă asta s-ar fi întâmplat într-o altă țară, am fi vorbit de corupție, iar SUA ar fi considerat oportună o „intervenție pentru reinstaurarea democrației”. Dar, pentru că e vorba chiar de SUA, totul a fost „business as usual”.

După ce a dat quid-ul, Musk a primit și quo-ul: acces la putere, influență în administrație. Pentru că tot era acolo, probabil că nu este tocmai întâmplător că exact agențiile care reglementau afacerile sale au fost slăbite sistematic, totul în numele eficientizării statului, comentează sursa citată. Doar că eficiența s-a lăsat prea mult așteptată, iar reputația lui Musk a început să se destrame. Totul în direct.

Ani la rând, miliardarul s-a poziționat în scena publică în rolul unui geniu vizionar, un „rocket man” rebel. Dar, odată devenit parte a establishmentului, pe măsură ce influența sa a devenit tot mai vizibilă în decizii guvernamentale, simpatia populară pentru el a început să scadă. Mai ales când mii de locuri de muncă au fost tăiate din agenții federale, în timp ce acțiunile Tesla se duceau în jos.

Trump și Musk au ajuns la cuțite

Trump și Musk au ajuns la cuțite

Trump vs Musk: Despărțirea „frumoasă și mare” a celor mai toxici oameni de pe planetă

Săptămâna trecută, Musk anunța că încheie colaborarea cu administrația Trump. Inițial, părea o despărțire de formă: Trump scăpa de un personaj care devenise incomod, Musk își calma investitorii, agitând steagul independenței. Strategia perfectă de PR. Sau așa părea. Dar apoi, într-o joi după-amiază, fantoma lui Jeffrey Epstein a intrat în conversație. Pe platforma pe care Musk a cumpărat-o cu miliarde, am avut surpriza să citim:

„E timpul să arunc adevărata bombă: @realDonaldTrump e în dosarele Epstein. De asta nu au fost făcute publice. Să ai o zi bună, DJT!”

Ca să fie ceva mai clar că e vorba de o declarație „cu bătaie lungă”, a adăugat:

„Marcați această postare. Adevărul va ieși la lumină”.

Atacul este destul de interesant, mai ales că vine de la un om care are propriul istoric, cel puțin problematic, în relațiile cu femeile, care are în palmares și câteva ocazii cu care i-a acuzat pe alții de lucruri destul de serioase, printre care și acuzații nefondate de abatere sexuală – cum a fost episodul cu salvatorul britanic din Thailanda, pe care Musk l-a numit „pedo guy”, fără vreo justificare.

Dar de data asta, chiar și pentru Musk, declarația a fost șocantă și, spun editorialiștii The Guardian, destul de imprudentă. A trecut din zona „conflictului regizat” în teritoriul „podurilor incendiate, peste care nu se mai poate trece”.

Nu s-a oprit aici: a mai afirmat că, fără intervenția sa financiară, Trump ar fi pierdut alegerile, și a sugerat că ar putea lansa propriul partid politic. Trump, la rândul lui, n-a tăcut: l-a numit pe Musk „nebun” și a amenințat că va tăia contractele guvernamentale ale companiilor sale.

„Cel mai transpirat om pe care l-am văzut vreodată”

Așadar, e sfârșitul marii prietenii? Poate. Sau poate este doar un episod din telenovela unor ego-uri colosale. Să nu uităm că Trump are un istoric de „împăcări spectaculoase” cu foștii săi inamici. Marco Rubio, poreclit „Little Marco”, îl acuza în 2016 pe Trump că e un escroc cu probleme urinare. Trump, la rândul său, îl făcea praf: „cel mai transpirat om pe care l-am văzut vreodată”. Astăzi, Rubio e secretar de stat și aliat de nădejde al președintelui.

Sau poate că o femeie simplă nu poate înțelege complexitatea testosteronică a acestei relații. Un comentator conservator chiar a explicat:

„Unii dintre voi nu pot înțelege doi bărbați cu nivel agentic ridicat, care se confruntă direct. Asta e comunicare falocentrică, nu ginocentrică”.

Poate. Dar până una-alta, e un spectacol pe care nu-l putem rata. Ne bucurăm de drama aceasta, poate pentru că e una dintre puținele momente când giganții influenței se autodistrug sub privirile noastre.

Poate doar Kanye West – pardon, Ye – nu e încântat. Joi a scris pe X (fostul Twitter):

„Brooooos, please noooo… Vă iubim pe amândoi!”
Cum ar spune și Musk: bet you did Nazi that coming.

Alte articole importante
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Companii
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Producătorul de automobile Changan se pregătește de lansarea pe piața din Europa cu o investiție de peste 2,4 miliarde de euro. Gigantul auto susținut de statul chinez vizează lansarea mai multor mărci în cinci țări de pe „Bătrânul Continent”, urmând strategia de extindere la nivel global. China trimite în Europa un nou producător auto: Changan […]
BYD bifează o bornă istorică: 13 milioane de modele NEV fabricate
Companii
BYD bifează o bornă istorică: 13 milioane de modele NEV fabricate
BYD a devenit primul producător auto din lume care depășește pragul istoric de 13 milioane de modele NEV fabricate. Performanța consolidează poziția constructorului chinez în fruntea tranziției către mobilitatea electrică la nivel global. BYD atinge pragul de 13 milioane de vehicule NEV produse – nou record BYD (Build Your Dreams), cel mai mare producător mondial […]
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă. Un student din Republica Moldova rescrie regulile ingineriei
Tehnologie
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă. Un student din Republica Moldova rescrie regulile ingineriei
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă pare desprinsă dintr-un film SF, dar a devenit realitate grație unui student român din Republica Moldova. Andrei Copaci, alături de trei colegi de la Universitatea Aalborg Esbjerg din Danemarca, Pawel Kowalczyk, Krzysztof Sierocki și Mikolaj Dzwigalo, a dus la bun sfârșit o misiune considerată aproape imposibilă: […]
Val de schimbări fiscale de la 1 august: TVA mai mare, accize majorate și contribuții extinse la sănătate
Analize
Val de schimbări fiscale de la 1 august: TVA mai mare, accize majorate și contribuții extinse la sănătate
De la 1 august, România intră într-o nouă etapă marcată de schimbări fiscale semnificative, care vor afecta atât consumatorii, cât și mediul de afaceri. De la majorarea TVA și accize, până la extinderea contribuțiilor la sănătate, noul pachet legislativ rescrie regulile fiscale într-un efort de a crește veniturile bugetare. Începând cu luna viitoare, România intră […]
Stellantis revine la motoare pe benzină în SUA, pe fondul politicilor anti-EV ale lui Trump
Companii
Stellantis revine la motoare pe benzină în SUA, pe fondul politicilor anti-EV ale lui Trump
Stellantis își reconfigurează strategia în SUA, mizând tot mai mult pe modele echipate cu motoare pe benzină, în contextul noilor politici anti-vehicule electrice promovate de administrația Trump. Gigantul auto european încearcă astfel să reducă pierderile financiare și să răspundă cererii reale a pieței, într-un climat marcat de renunțarea la standardele stricte privind eficiența consumului. Strategie […]
Restricția de 100 ml pentru lichide, pe cale să dispară în Europa – Ce înseamnă pentru pasageri
Restricția de 100 ml pentru lichide, pe cale să dispară în Europa – Ce înseamnă pentru pasageri
Călătorii din Uniunea Europeană se pregătesc pentru o schimbare istorică a regulilor de securitate din aeroporturi. După aproape două decenii în care pasagerii au fost obligați să transporte lichidele în recipiente de maximum 100 ml, autoritățile europene au aprobat tehnologia care va permite transportul unor volume mai mari în bagajul de mână. Implementarea se va […]