Prima pagină » Un start-up AI cu rădăcini albaneze, înființat acum patru luni, atrage o investiție de două miliarde de dolari

Un start-up AI cu rădăcini albaneze, înființat acum patru luni, atrage o investiție de două miliarde de dolari

Un start-up AI cu rădăcini albaneze, înființat acum patru luni, atrage o investiție de două miliarde de dolari
Foto: Shutterstock

Mira Murati, o IT-istă originară din Albania, a fondat în 2025 un start-up AI care tocmai a atras o investiție de două miliarde de dolari.

În doar patru luni, Thinking Machines Lab, a fost evaluată la zece miliarde de dolari fără să aibă încă un produs lansat.

Cum a reușit un star-tup AI înființat în 2025 să obțină două miliarde de dolari

Un start-up AI cu rădăcini albaneze, înființat acum patru luni, atrage o investiție de două miliarde de dolari

Foto: Captură video / YouTube

Un start-up american din domeniul inteligenței artificiale, înființat abia în februarie 2025 de fosta CTO de la OpenAI, Mira Murati, a ajuns într-un timp record să aibă o valoare de piață de zece miliarde de dolari.

Succesul fulminant al companiei Thinking Machines Lab vine după ce a obținut o investiție de două miliarde de dolari din partea unor giganți ai capitalului de risc, printre care Andreessen Horowitz, care a condus runda de finanțare, și Conviction Partners, potrivit Financial Times.

Deși încă nu are venituri, deoarece nu a lansat nici un produs oficial, compania condusă de Mira Murati făcându-și simțită prezența online doar printr-un site cu o singură pagină, totuși, investitorii par fascinați de echipa din spatele proiectului. Alături de Murati, care este CEO, din conducerea companiei mai fac parte trei foști colegi de la OpenAI. Este vorba despre Barret Zoph (director de tehnologie), John Schulman (cercetător șef) și Andrew Tulloch (arhitect șef).

În total, echipa Thinking Machines Lab numără 42 de specialiști, majoritatea având experiență în giganți din domeniul AI, precum Google, OpenAI sau Mistral.

„Construim un viitor în care toată lumea are acces la cunoștințele și instrumentele necesare pentru a face ca AI să funcționeze pentru nevoile și obiectivele sale unice. Deși capacitățile AI au avansat dramatic, există încă lacune majore. Înțelegerea de către comunitatea științifică a sistemelor AI de frontieră este în urma capacităților care evoluează rapid. Cunoașterea modului în care aceste sisteme sunt antrenate este concentrată în cadrul laboratoarelor de cercetare de top, limitând atât discursul public despre AI, cât și abilitățile oamenilor de a utiliza AI eficient. Și, în ciuda potențialului lor, aceste sisteme rămân dificil de personalizat pentru oameni în funcție de nevoile și valorile lor specifice. Pentru a acoperi lacunele, construim Thinking Machines Lab pentru a face sistemele AI mai înțelese pe scară largă, personalizabile și, în general, capabile”, se menționează pe pagina Thinking Machines Lab.

Cine este Mira Murati

În vârstă de 36 de ani, Mira Murati s-a născut în Albania, iar la vârsta de 16 ani a plecat cu o bursă în Canada. Apoi, a urmat studiile universitare în SUA, în domeniul informaticii.

Între 2018 și 2024, a ocupat poziții de top în cadrul OpenAI, contribuind la dezvoltarea unor produse emblematice precum ChatGPT, DALL·E și GPT-4. Pentru o scurtă perioadă, în 2023, ea a fost și CEO interimar al OpenAI, în contextul crizei generate de înlăturarea temporară din firmă a lui Sam Altman.

Potrivit publicației AI Insider, chiar și Guvernul Albaniei a decis să investească în acest start-up promițător, alocând 8,8 milioane de euro către Thinking Machines Lab, un semn al sprijinului strategic și al mândriei naționale față de performanțele Mirei Murati.

Succesul spectaculos al acestui start-up arată că, în era AI, valoarea unei echipe de elită poate depăși orice barieră convențională de business, chiar și în absența unui produs lansat. În cazul Thinking Machines Lab, pariul investitorilor este, deocamdată, exclusiv pe viziune, leadership și talentul acumulat în jurul inteligenței artificiale de vârf.

Alte articole importante
Multe zerouri și întruchiparea extravaganței miliardare. Care este averea lui Jeff Bezos: iahturi de jumătate de miliard, insule private și o nuntă de 20 de milioane de dolari!
Multe zerouri și întruchiparea extravaganței miliardare. Care este averea lui Jeff Bezos: iahturi de jumătate de miliard, insule private și o nuntă de 20 de milioane de dolari!
Astăzi, fondatorul Amazon este întruchiparea extravaganței miliardare. Averea lui Jeff Bezos a explodat la peste 260 de miliarde de dolari, iar stilul său de viață reflectă fiecare cent: de la proprietăți imobiliare de sute de milioane, la superiahturi impresionante, avioane personale și o nuntă fastuoasă în Veneția, care ar putea rivaliza cu o producție hollywoodiană.  […]
Warren Buffett uimește cu o donație colosală de 6 miliarde de dolari. Cine primește banii și ce planuri are magnatul?
Warren Buffett uimește cu o donație colosală de 6 miliarde de dolari. Cine primește banii și ce planuri are magnatul?
Warren Buffett, legendarul investitor american și unul dintre cei mai bogați oameni ai planetei, a făcut din nou istorie pe 28 iunie 2025, când a donat acțiuni Berkshire Hathaway în valoare de 6 miliarde de dolari către Fundația Gates și alte patru organizații caritabile de familie. Aceasta este cea mai mare donație anuală pe care […]
Frumusețea ca avantaj competitiv? Cum distorsionează atractivitatea fizică experiența clienților, evaluările de performanță și chiar promovările
Analize
Frumusețea ca avantaj competitiv? Cum distorsionează atractivitatea fizică experiența clienților, evaluările de performanță și chiar promovările
În era în care brandurile investesc miliarde în imagine și „user experience”, un studiu recent dezvăluie un adevăr inconfortabil: frumusețea angajaților din domeniul serviciilor influențează în mod sistemic percepțiile clienților, evaluările de performanță și chiar deciziile de promovare. Mai mult decât o simplă preferință estetică, acest fenomen relevă un bias inconștient adânc înrădăcinat, cu implicații […]
Inteligența Artificială rescrie regulile jocului pe piața asigurărilor. Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF: „Nu suntem foarte avansați, totuși vedem un trend”
VIDEOInteligența Artificială rescrie regulile jocului pe piața asigurărilor. Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF: „Nu suntem foarte avansați, totuși vedem un trend”
Inteligența artificială (AI) transformă profund piața asigurărilor, accelerând digitalizarea și remodelând modul în care companiile interacționează cu clienții, evaluează riscurile și gestionează procesele interne. Invitat la podcastul Puterea Financiară, Sorin Mititelu, vicepreședintele al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), a dat detalii despre impactul noilor tehnologii în dinamica pieței asigurărilor, dar și despre modul în care […]
Sistemul de sănătate se echilibrează: morbiditatea migrantă scade cu 50% datorită investițiilor în infrastructura sanitară regională
Sistemul de sănătate se echilibrează: morbiditatea migrantă scade cu 50% datorită investițiilor în infrastructura sanitară regională
Un fenomen considerat până nu demult inevitabil în sistemul de sănătate românesc este, în sfârșit, în recul: pacienții nu mai sunt nevoiți să străbată sute de kilometri pentru tratamente oncologice în capitală. Conform unei analize prezentate în cadrul Conferinței Regionale PALMED, morbiditatea migrantă a scăzut cu 50% în Sud-Estul României. Grație investițiilor locale masive în […]
Mars cumpără Pringles și dă peste cap piața alimentară. Comisia Europeană se teme că Mars câștigă prea multă putere și poate impune prețuri mai mari
Mars cumpără Pringles și dă peste cap piața alimentară. Comisia Europeană se teme că Mars câștigă prea multă putere și poate impune prețuri mai mari
O mișcare majoră în industria alimentară zguduie piața europeană: gigantul american Mars a anunțat achiziția producătorului alimentar Kellanova, companie cunoscută pentru branduri celebre precum Pringles și Kellogg’s. Însă această tranzacție ridică semne de întrebare serioase la nivelul Comisiei Europene, care se teme că prețurile pentru consumatori ar putea crește semnificativ. O concentrare de branduri puternice […]