Acțiunile companiilor aeriene au înregistrat scăderi semnificative pe piețele globale vineri, după ce Israel a lansat lovituri aeriene asupra unor obiective din Iran, ceea ce a determinat mai multe țări din Orientul Mijlociu să închidă spațiul aerian pentru zborurile comerciale. Această situație a generat un val de incertitudine și costuri suplimentare pentru operatorii aerieni, care au fost nevoiți să evite rutele obișnuite.
Sectorul companiilor aeriene a fost cel mai afectat în Europa, cu scăderi de peste 3% pentru giganți precum Air France-KLM, Deutsche Lufthansa AG și IAG SA, compania-mamă a British Airways. Transportatorii low-cost Ryanair Holdings Plc, EasyJet Plc și Wizz Air Holdings Plc au înregistrat de asemenea pierderi similare. În Asia, acțiunile Japan Airlines Co. au coborât cu 3,7%, iar ANA Holdings Inc. cu 2,8%.
Air Arabia PJSC, singura companie aeriană listată la bursă în zona Golfului Persic, a suferit o scădere de până la 10%, cea mai mare din timpul crizei financiare globale. Turkish Airlines a înregistrat o depreciere de până la 7% la Bursa de la Istanbul, iar Pegasus, un transportator low-cost turc, a scăzut cu 6,4%, arată o analizaă Bloomberg.
În tranzacțiile premergătoare deschiderii pieței americane, acțiunile American Airlines Group Inc., United Airlines Holdings Inc. și Delta Airlines Inc. au pierdut fiecare peste 4% din valoare.
Creșterea prețului petrolului și impactul asupra costurilor
Prețul barilului de petrol Brent a crescut cu 8,3%, după ce anterior a înregistrat o creștere de până la 13%, cea mai mare din martie 2022. Această majorare a prețului petrolului amplifică temerile privind creșterea costurilor cu combustibilul pentru avioane, în contextul în care companiile aeriene trebuie să suporte și cheltuieli suplimentare cauzate de ocolirea spațiilor aeriene închise.
Israel a suspendat zborurile pe deasupra teritoriului său după atacurile asupra programului nuclear și siturilor de rachete balistice din Teheran. Iran a făcut același lucru, închizându-și spațiul aerian după ce a suspendat operațiunile la aeroportul principal din Teheran. De asemenea, Irak și Iordania și-au închis spațiile aeriene.
În ultimii ani, conflictele militare din diverse regiuni au forțat companiile aeriene să folosească coridoare aeriene înguste și ocolitoare, ceea ce crește consumul de combustibil, prelungește durata zborurilor și perturbă programările, generând costuri operaționale suplimentare.
Problema a devenit mai acută în ultimele luni, când operatorii au fost nevoiți să evite rutele din apropierea Pakistanului și Indiei, în contextul conflictului armat dintre cele două țări. De asemenea, zborurile spre Rusia au fost anulate sau redirecționate pe măsură ce Ucraina și-a extins utilizarea dronelor în apropierea Moscovei.
Atacurile aeriene israeliene și perspectiva unui conflict mai amplu în Orientul Mijlociu reprezintă o nouă serie de provocări pentru companiile aeriene, care se confruntă deja cu dificultăți înaintea unui important târg de industrie ce va avea loc săptămâna viitoare la Paris.
Acțiunile Boeing Co. au scăzut cu până la 5,9% joi, după ce un avion Air India 787 Dreamliner care se îndrepta spre Londra s-a prăbușit la scurt timp după decolare. Operatorii așteaptă reacția autorităților de reglementare în urma acestui incident.
Analistul Barclays, Andrew Lobbenberg, a comentat:
„Ne așteptăm ca acțiunile companiilor aeriene să rămână sub presiune, după slăbiciunea de ieri, în contextul creșterii prețurilor la combustibil și a incertitudinii generate de accidentul Air India.”