Wizz Air, una dintre cele mai mari companii low-cost din Europa, a luat o decizia de a-și închide operațiunile din Orientul Mijlociu, mai exact sucursala din Abu Dhabi, începând cu 1 septembrie 2025. Deși oficial s-a invocat climatul geopolitic dificil și temperaturile extreme, realitatea este alta: pierderi masive, avioane pe jumătate goale și o piață extrem de competitivă, dominată de giganți precum Emirates și Qatar Airways. În cinci ani de activitate, divizia din Emiratele Arabe Unite nu a înregistrat niciun an de profit, în schimb a acumulat pierderi de peste 355 de milioane de euro.
Wizz Air Abu Dhabi s-a născut dintr-un parteneriat între compania-mamă (care deține 49%) și fondul suveran Adq din Emirate (cu 51%). Obiectivul era introducerea zborurilor low-cost într-o regiune unde călătoria cu avionul este sinonimă cu luxul. Doar că planurile de pe hârtie s-au izbit rapid de o realitate mult mai dură.
Potrivit publicației Corriere della Sera, compania nu a reușit niciodată să atingă o rentabilitate decentă. Rata de ocupare a avioanelor abia a ajuns la 80%, cu mult sub media grupului (91,2%), în ciuda celor 3,5 milioane de pasageri transportați în 2024. Concurența acerbă din regiune și preferințele diferite ale consumatorilor au transformat Abu Dhabi dintr-o oportunitate într-o gaură financiară.
În perioada aprilie 2024 – martie 2025, divizia din Emirate a generat venituri de sub 580 de milioane de euro, dar a înregistrat pierderi de peste 80 de milioane de euro. Iar anul anterior, pierderile au fost de 73 de milioane de euro. Cumulat, din 2020 până în vara lui 2025, pierderile au depășit pragul psihologic de 355 de milioane de euro.
Din pierderile totale, aproximativ 164 de milioane de euro sunt imputabile Wizz Air, ceea ce înseamnă că strategia de extindere în Orientul Mijlociu a costat scump compania maghiară. Nici partenerul său, Adq, nu a scăpat ieftin: fondul suveran trebuie să suporte restul de 51% din pierderi.
Performanțele slabe și incapacitatea de a converti investițiile în profit au atras deja consecințe. Agenția de rating Fitch a retrogradat recent ratingul datoriilor negarantate ale Wizz Air de la BB+ la BB, citând o performanță operațională „sub așteptări” și costuri de întreținere mari, în special cele generate de problemele cu motoarele Pratt & Whitney.
În acest context, Wizz Air reevaluează întreaga sa strategie de creștere. Se poartă deja negocieri cu Airbus pentru a reduce comanda de 47 de aeronave A321XLR, destinate zborurilor lung-curier, și pentru a le transforma în avioane mai eficiente, A321neo.
Ieșirea de pe piața din Orientul Mijlociu este mai mult decât o închidere de sucursală. Spre deosebire de Europa, unde distanțele scurte și costurile reduse sunt cheia succesului, în Orientul Mijlociu domină zborurile lungi, luxul și loialitatea față de companii naționale bine finanțate.