Prima pagină » De ce nu ne putem opri din cumpărături de Black Friday: trucurile psihologice care ne fac să cheltuim fără măsură

De ce nu ne putem opri din cumpărături de Black Friday: trucurile psihologice care ne fac să cheltuim fără măsură

ANALIZĂ
De ce nu ne putem opri din cumpărături de Black Friday: trucurile psihologice care ne fac să cheltuim fără măsură
sursă foto: Fast Simon

Black Friday, cel mai mare eveniment global de shopping, nu este doar o sărbătoare a reducerilor, ci și un experiment psihologic în masă. Comercianții știu exact cum să ne manipuleze emoțiile, cum să ne grăbească deciziile și cum să transforme cumpărăturile într-un impuls aproape imposibil de controlat. Potrivit unui studiu publicat în Psychology Today, marketingul de Black Friday acționează direct asupra creierului emoțional, nu asupra celui rațional, exploatând frica de a pierde, dorința de apartenență și satisfacția instantanee.

Raritatea și frica de a pierde: „Doar azi, doar acum!”

Unul dintre cele mai puternice mecanisme psihologice care ne determină să cumpărăm impulsiv este principiul rarității. Atunci când ni se spune că un produs este „disponibil pentru scurt timp” sau că „stocurile sunt limitate”, creierul nostru reacționează instantaneu. Dorința de a deține acel obiect crește brusc, chiar dacă nu avem o nevoie reală.

Ofertele de timp limitat și produsele exclusive sunt construite pentru a exploata exact acest instinct”, explică psihologii.

De fiecare dată când vedem un cronometru pe un site de cumpărături, ne simțim presați să acționăm. Această teamă de a rata oportunitatea, cunoscută sub termenul FOMO („fear of missing out”), stimulează impulsul de cumpărare instantanee.

Astfel, deciziile pe care le luăm sunt extrem de rapide, adesea iraționale.

Percepția rarității intensifică dorința. Cu cât credem că un produs este mai greu de obținut, cu atât ni-l dorim mai mult”, arată Psychology Today.

Cumpărăm pentru că și alții cumpără

Un alt mecanism subtil, dar extrem de eficient, ţine de statutul social. În timpul Black Friday, imaginile cu magazine pline, cozi uriașe și postări pe rețelele sociale creează senzația că toată lumea cumpără.

Dacă atâția oameni se grăbesc spre aceleași oferte, înseamnă că trebuie să fie reale”, ne spunem instinctiv.

Această presiune colectivă ne împinge să ne alăturăm mulțimii, chiar dacă nu aveam intenția de a cheltui bani.

Rețelele sociale amplifică fenomenul. Clipurile cu „haul-uri” de cumpărături, selfie-urile din mall-uri și unboxing-urile contribuie la normalizarea comportamentului de consum excesiv.

Astfel, cumpărarea unui produs nu mai este doar o alegere individuală, ci devine o formă de apartenență socială.

Black Friday transformă consumul într-un eveniment de grup. Nu mai cumperi pentru că ai nevoie, ci pentru că ceilalți o fac”, explică cercetătorii în comportament al consumatorului.

sursă foto: The New York Times

Iluzia reducerilor spectaculoase

Un alt truc care ne face să credem că am descoperit o afacere unică este teoria prețului de referință. Fiecare consumator are în minte un „preț corect” pentru un produs. Comercianții exploatează acest mecanism afișând prețuri originale umflate, alături de un preț „redus”.

De exemplu, un televizor afișat ca redus de la 4.000 la 2.499 de lei ne dă impresia unei economii uriașe. În realitate, prețul de 4.000 de lei poate să nu fi existat niciodată.

Diferența vizuală dintre prețuri creează iluzia reducerii, iar creierul nostru reacționează pozitiv la sentimentul de câștig.

De multe ori, ofertele nu sunt mai avantajoase decât în alte perioade ale anului. Dar percepția că ‘economisim’ ne oferă o satisfacție psihologică puternică”, notează autorii articolului din Psychology Today.

Acesta este motivul pentru care, chiar și atunci când știm că o reducere nu este reală, emoția de moment câștigă în fața logicii.

Emoțiile dictează comportamentul de Black Friday

Zeci de ani de cercetări în psihologia consumului au demonstrat că deciziile de cumpărare sunt în primul rând emoționale, nu raționale.

Atmosfera de Black Friday – cu muzică festivă, lumini strălucitoare, bannere roșii și cronometre care ticăie – este concepută pentru a declanșa reacții instinctive.

Această combinație de stimulare vizuală și auditivă activează centrii plăcerii din creier, determinând eliberarea de dopamină, hormonul fericirii. Astfel, suntem tentaţi să cumpărăm pentru senzație, nu pentru utilitate.

„E al meu!” – de ce nu putem renunța la produsele din coș

Odată ce un produs ajunge în coșul nostru, mintea începe să îl considere deja posesie personală. Psihologii numesc acest fenomen „efectul de apartenență” sau efectul lui „e al meu”.

Chiar și fără să finalizăm achiziția, simplul gest de a adăuga un articol în coș activează sentimentul de proprietate. Astfel, renunțarea la acel produs ne provoacă o pierdere emoțională – de parcă am fi fost deposedați de ceva ce ne aparține deja.

Regretul post-Black Friday

Când adrenalina dispare și pachetele ajung acasă, apare inevitabil întrebarea: „Chiar aveam nevoie de toate acestea?” Mulți cumpărători experimentează regretul post-achiziție, un fenomen comun asociat cu cumpărăturile impulsive.

De multe ori, produsele cumpărate cu entuziasm ajung uitate în dulapuri, iar satisfacția inițială este înlocuită de vinovăție sau frustrare. Psihologii spun că acest ciclu – dorință, achiziție, regret – este esența culturii de consum moderne.

Alte articole importante
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Italia se pregătește de o explozie turistică în februarie 2026, când Milano și Cortina vor găzdui Jocurile Olimpice de Iarnă. Este unul dintre cele mai așteptate evenimente sportive ale deceniului. Cu mai puțin de 100 de zile rămase până la deschidere, biletele s-au vândut deja într-o proporție impresionantă. Mii de turiști străini au început să-și […]
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Companii
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Marile companii tehnologice Alphabet, Meta, Microsoft și Amazon au transmis un mesaj comun la finalul sezonului de raportări financiare. Potrivit acestora, cheltuielile în domeniul inteligenței artificiale vor continua să crească semnificativ și anunță că, în 2025, totalul investițiilor combinate în acest sector vor depăși 380 de miliarde de dolari. Companiile tehnologice pompează peste 380 miliarde […]
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Companii
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Compania olandeză Nexperia a anunțat suspendarea livrărilor unui material esențial pentru producția de cipuri. Decizia ar putea afecta lanțurile de aprovizionare din industria semiconductorilor și ridică semne de întrebare privind stabilitatea pieței globale, deja marcată de tensiuni geopolitice și deficit de materii prime critice. Agitație pe piața cipurilor: Nexperia suspendă livrările unui material esențial pentru cipuri […]
ANALIZĂ
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
În următoarele decenii, țările europene, ca și alte state dezvoltate, vor deveni economii AI, motiv pentru care specialiștii propun noțiunea capitalului universal. Tehnologia se va răspândi în toate domeniile, de la contabilitate la supermarketuri și fabrici. Creșterea productivității și acumularea de avere vor fi rapide, însă legătura cu locurile de muncă și veniturile va slăbi. […]
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
După trei zile în care clienții First Bank nu au avut acces la fonduri, Intesa Sanpaolo Bank România a venit cu clarificări privind procesul de migrare. Banca italiană a anunțat finalizarea integrării prin absorbția completă a First Bank, consolidându-și astfel poziția pe piața financiar-bancară din România. Fuziunea s-a desfășurat conform calendarului, iar toate datele și […]
În România, puterea de cumpărare este cu 45% sub media europeană
În România, puterea de cumpărare este cu 45% sub media europeană
Liechtenstein ocupă primul loc în clasamentul puterii de cumpărare în Europa în 2025, cu un avans semnificativ față de celelalte țări analizate, potrivit noului studiu „NIQ Purchasing Power Europe 2025”, care a fost publicat, marți, în statele incluse în cercetare. Elveția și Luxemburg ocupă locurile doi și trei. 26 dintre cele 42 de țări analizate […]