Designerul american Willy Chavarria le-a cerut scuze comunităților de manufacturieri din Mexic, după ce un pantof creat de el, în colaborare cu Adidas Originals, a fost criticat pentru „apropriere culturală”. Modelul Oaxaca Slip-On a fost inspirat de sandalele tradiționale din piele cunoscute sub numele de huaraches, realizate de artizani indigeni din Mexic. Președintele Mexicului s-a numărat printre cei care au criticat linia de încălțăminte lansată de Adidas, despre care se spune că ar fi fost produsă în China, fără consultarea sau creditarea comunităților care au creat designul original. Chavarria a fost vicepreședinte senior de design la Calvin Klein până în 2024 și este fondatorul și directorul creativ al propriei mărci.
„Îmi pare profund rău că acest model tradițional mexican a fost apropriat în acest design și că noua linie lansată nu a fost dezvoltată într-un parteneriat direct și semnificativ cu comunitatea din Oaxaca”, a declarat Chavarria într-un comunicat trimis BBC:
La conferința de presă matinală a președintelui mexican, subsecretarul pentru dezvoltare culturală, Marina Nunez Bespalova, a condamnat, de asemenea, incidentul. Aproprierea culturală este definită ca „adoptarea neautorizată sau nepotrivită a obiceiurilor, practicilor, ideilor unui popor sau ale unei societăți de către membri ai unui popor sau ai unei societăți, de obicei mai dominantă”.
Președintele Mexicului, Claudia Sheinbaum, a declarat la conferința de presă: „Marile companii iau adesea produse, idei și designuri de la comunități indigene”. „Analizăm partea juridică pentru a putea să îi sprijinim pe artizanii mexicani”.
Adidas a contactat oficiali din Oaxaca pentru a discuta despre „despăgubirile care li se cuvin oamenilor care au fost plagiați”, a mai precizat Marina Nunez, adjunctul ministrului culturii.
Foto: Fiesta latina
Într-o declarație trimisă pe email către BBC, Adidas a precizat că „recunoaște și apreciază bogăția culturală a comunităților indigene din Mexic și că înțelege semnificația moștenirii lor artizanale”.
„Modelul Oaxaca Slip-On a fost inspirat de un design din Oaxaca, cu rădăcini în tradiția din Villa Hidalgo Yalálag. Ne cerem scuze public și ne reafirmăm angajamentul de a colabora cu Yalálag, într-un dialog respectuos, care să onoreze moștenirea lor culturală”.
Imaginile promoționale cu încălțămintea neagră, turnată dintr-o singură piesă, cu vârful deschis, au fost eliminate atât de pe conturile de social media ale brandului, cât și de pe cele ale lui Chavarria. În declarația sa, Chavarria a spus că dorește „să vorbească din inimă despre Oaxaca Slip-On, pe care l-a creat împreună cu Adidas”.
„Intenția a fost să onorez spiritul cultural și artistic puternic Oaxaca și al comunităților sale creative – un loc a cărui frumusețe și rezistență m-au inspirat. Numele Oaxaca nu este doar un cuvânt – este o cultură vie, sunt oamenii și istoria sa”. „Acest lucru nu se ridică la nivelul de respect și abordare colaborativă pe care Oaxaca, comunitatea zapotecă din Villa Hidalgo Yalálag și oamenii săi îl merită”, a adăugat el. „Știu că dragostea nu este doar oferită, ci se câștigă prin fapte”.