Prima pagină » America se pregătește pentru taxiurile fără șofer. “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”

America se pregătește pentru taxiurile fără șofer. “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”

America se pregătește pentru taxiurile fără șofer. “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”
America se pregătește pentru taxiurile fără șofer

 “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”, declară Sebastian Thrun, cofondator al Waymo și una dintre figurile proeminente ale sectorului tehnologic ce vizează dezvoltarea vehiculelor fără șofer. Viitorul industriei robotaxiurilor, spune el – citat de Business Insider – va fi decis nu de viteza de scalare, ci de capacitatea producătorului de a garanta siguranța. Totodată, Thrun a prezis o transformare urbană profundă: orașele vor deveni zone libere de parcări, traficul va fi fluidizat, nu vor mai exista semafoare, iar spațiul public va fi recâștigat în beneficiul locuitorilor.

Într-un interviu acordat Business Insider, Thrun a subliniat că „toleranța la erori este extrem de scăzută” în industria vehiculelor autonome, spre deosebire de ceea ce se întâmplă în alte ramuri de aplicare a inteligenței artificiale, unde „o fantasmă n-a omorât pe nimeni”.

Expansiunea vehiculelor autonome: o abordare conservatoare, studiind oraș cu oraș, bazată pe hărți detaliate și testare extensivă

Thrun a fost recrutat cândva de Google, după ce mașina autonomă pe care o crease a reușit să traverseze 132 de mile prin deșertul din Nevada, un moment important în istoria dezvoltării vehiculelor de acest tip. A condus un proiect în cadrul Google X, care, ulterior, s-a transformat în Waymo. Încă de la început, a urmărit transformarea acestuia dintr-un experiment „moonshot”, într-o afacere operațională în mai multe mari orașe americane.

În opinia lui Thrun, trei factori îi vor desemna pe învingătorii cursei mobilității autonome: siguranța, costurile și capacitatea de scalare. „O mașină autonomă trebuie să fie la fel de ieftină – dacă nu mai ieftină – decât una condusă de om”, afirmă el. Iar siguranța, susține el, trebuie să fie superioară standardelor acceptate în prezent pentru condusul uman.

Deși nu mai este implicat direct în conducerea Waymo de peste un deceniu, Thrun rămâne un susținător convins al direcției adoptate de companie în domeniul expansiunii vehiculelor autonome – o abordare conservatoare, studiind oraș cu oraș, bazată pe hărți detaliate și testare extensivă. Aceasta, spune el, a câștigat nu doar validare tehnologică, ci și încrederea comunității.

Desigur, se arată rezervat față de abordarea radical diferită a celor de la Tesla, care mizează pe un „AI generalist”, fără hărți HD. „Dacă scoți radarele și laserele dintr-un Waymo, devine mai puțin sigur. Asta știu cu siguranță”, punctează Thrun.

Orașele viitorului: “Renunțăm la parcări. Păstrăm doar mobilitatea”

Thrun a prezis o transformare urbană profundă: orașele vor deveni zone libere de parcări, traficul va fi fluidizat, nu vor mai exista semafoare, iar spațiul public va fi recâștigat. „60% din suprafața Los Angelesului e dedicată mașinilor. Vom vedea orașe – poate universitare – care vor spune: ajunge. Renunțăm la parcări, păstrăm doar mobilitatea”, declar[ Thrun, citat de Business Insider.

Chiar dacă viitorul imediat al Waymo rămâne legat de robotaxiuri, Thrun nu și-a abandonat un vis mai vechi: mașinile zburătoare. „Sunt acolo unde erau mașinile autonome acum 10 ani. Tehnologia există, dar lipsesc reglementările”, afirmă acesta.

 

Alte articole importante
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
România dispune de avantaje solide în competiția regională și globală pentru atragerea investițiilor străine, însă valorificarea acestora depinde decisiv de predictibilitate, stabilitate și calitatea cadrului instituțional. Mesajul a fost transmis de prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României, Leonardo Badea, în discursul susținut la deschiderea conferinței „Descoperiți România. Care sunt atuurile României în competiția pentru atragerea investițiilor?”. […]
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Piață de Capital - Fonduri
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Trecerea la moneda euro ar putea determina o creștere semnificativă a prețurilor pentru vacanțele în Bulgaria ale turiștilor români. Scumpirile se vor resimți atât în costurile cazării, cât și la mâncare și alte servicii turistice, reflectând creșterea cheltuielilor hotelurilor și pensiunilor. Vacanțele în Bulgaria se vor scumpi cu până la 10% după trecerea la moneda […]
ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Companii
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035. Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor […]
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
Macroeconomie
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]