Prima pagină » America se pregătește pentru taxiurile fără șofer. “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”

America se pregătește pentru taxiurile fără șofer. “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”

America se pregătește pentru taxiurile fără șofer. “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”
America se pregătește pentru taxiurile fără șofer

 “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”, declară Sebastian Thrun, cofondator al Waymo și una dintre figurile proeminente ale sectorului tehnologic ce vizează dezvoltarea vehiculelor fără șofer. Viitorul industriei robotaxiurilor, spune el – citat de Business Insider – va fi decis nu de viteza de scalare, ci de capacitatea producătorului de a garanta siguranța. Totodată, Thrun a prezis o transformare urbană profundă: orașele vor deveni zone libere de parcări, traficul va fi fluidizat, nu vor mai exista semafoare, iar spațiul public va fi recâștigat în beneficiul locuitorilor.

Într-un interviu acordat Business Insider, Thrun a subliniat că „toleranța la erori este extrem de scăzută” în industria vehiculelor autonome, spre deosebire de ceea ce se întâmplă în alte ramuri de aplicare a inteligenței artificiale, unde „o fantasmă n-a omorât pe nimeni”.

Expansiunea vehiculelor autonome: o abordare conservatoare, studiind oraș cu oraș, bazată pe hărți detaliate și testare extensivă

Thrun a fost recrutat cândva de Google, după ce mașina autonomă pe care o crease a reușit să traverseze 132 de mile prin deșertul din Nevada, un moment important în istoria dezvoltării vehiculelor de acest tip. A condus un proiect în cadrul Google X, care, ulterior, s-a transformat în Waymo. Încă de la început, a urmărit transformarea acestuia dintr-un experiment „moonshot”, într-o afacere operațională în mai multe mari orașe americane.

În opinia lui Thrun, trei factori îi vor desemna pe învingătorii cursei mobilității autonome: siguranța, costurile și capacitatea de scalare. „O mașină autonomă trebuie să fie la fel de ieftină – dacă nu mai ieftină – decât una condusă de om”, afirmă el. Iar siguranța, susține el, trebuie să fie superioară standardelor acceptate în prezent pentru condusul uman.

Deși nu mai este implicat direct în conducerea Waymo de peste un deceniu, Thrun rămâne un susținător convins al direcției adoptate de companie în domeniul expansiunii vehiculelor autonome – o abordare conservatoare, studiind oraș cu oraș, bazată pe hărți detaliate și testare extensivă. Aceasta, spune el, a câștigat nu doar validare tehnologică, ci și încrederea comunității.

Desigur, se arată rezervat față de abordarea radical diferită a celor de la Tesla, care mizează pe un „AI generalist”, fără hărți HD. „Dacă scoți radarele și laserele dintr-un Waymo, devine mai puțin sigur. Asta știu cu siguranță”, punctează Thrun.

Orașele viitorului: “Renunțăm la parcări. Păstrăm doar mobilitatea”

Thrun a prezis o transformare urbană profundă: orașele vor deveni zone libere de parcări, traficul va fi fluidizat, nu vor mai exista semafoare, iar spațiul public va fi recâștigat. „60% din suprafața Los Angelesului e dedicată mașinilor. Vom vedea orașe – poate universitare – care vor spune: ajunge. Renunțăm la parcări, păstrăm doar mobilitatea”, declar[ Thrun, citat de Business Insider.

Chiar dacă viitorul imediat al Waymo rămâne legat de robotaxiuri, Thrun nu și-a abandonat un vis mai vechi: mașinile zburătoare. „Sunt acolo unde erau mașinile autonome acum 10 ani. Tehnologia există, dar lipsesc reglementările”, afirmă acesta.

 

Alte articole importante
Trump Organization elimină eticheta „Made in the USA” pentru noul smartphone T1
Tehnologie
Trump Organization elimină eticheta „Made in the USA” pentru noul smartphone T1
Lansarea noului smartphone T1 de către Trump Organization a ridicat o serie de semne de întrebare cu privire la autenticitatea promisiunilor de producție internă. Promovat inițial ca fiind „Made in the SUA”, dispozitivul mobil pare să nu mai respecte acest angajament, iar modificările ulterioare de pe site-ul oficial au alimentat suspiciuni privind originea reală a […]
„Trebuie să fim pregătiți să construim milioane de drone pentru a ne apăra de Rusia!”. Semnalul de alarmă tras de comisarul european pentru apărare
Tehnologie
„Trebuie să fim pregătiți să construim milioane de drone pentru a ne apăra de Rusia!”. Semnalul de alarmă tras de comisarul european pentru apărare
Europa se află la un punct de cotitură istoric: Uniunea Europeană trage un semnal de alarmă fără precedent, avertizând că, pentru a face față unei potențiale agresiuni rusești, continentul trebuie să fie pregătit să construiască milioane de drone. Este o cursă contra-cronometru pentru supraviețuire și superioritate tehnologică, iar miza este însăși securitatea Europei. Comisarul european […]
Tichetul de 50 de lei care îți poate salva factura la curent! Guvernul pregătește o ordonanță pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile
Tichetul de 50 de lei care îți poate salva factura la curent! Guvernul pregătește o ordonanță pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile
Guvernul a pregătit o nouă măsură menită să sprijine persoanele vulnerabile în fața creșterii costurilor, prin introducerea unui tichet de 50 de lei, menit să aducă un ajutor în gestionarea costurilor de pe factura la curent. Această inițiativă vine ca răspuns la dificultățile financiare generate de majorările tarifelor și urmărește să ofere un ajutor concret […]
Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social
Tehnologie
Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social
Românii consideră inteligența artificială drept o oportunitate majoră pentru economie și societate, însă entuziasmul este dublat de o doză considerabilă de prudență. Potrivit celui mai recent studiu realizat de RoCoach în parteneriat cu Novel Research, 76% dintre români consideră AI-ul un potențial motor de progres, dar jumătate dintre aceștia menționează și riscurile asociate, mai ales […]
Xiaomi declară război Tesla: noul SUV electric YU7 debutează cun preț mai mic decât Model Y
Companii
Xiaomi declară război Tesla: noul SUV electric YU7 debutează cun preț mai mic decât Model Y
Gigantul chinez Xiaomi își intensifică ofensiva pe piața vehiculelor electrice și lansează cel de-al doilea model cu emisii zero, SUV-ul YU7. Cu un preț de lansare sub cel al competitorului direct, Tesla Model Y, și cu o autonomie impresionantă, noul model chinezesc va încerca să câștige o cotă cât mai mare pe cea mai importantă […]
Campari vinde rivalului său două branduri istorice. 117 milioane de dolari, suma renunțării la Cinzano și Frattina
Companii
Campari vinde rivalului său două branduri istorice. 117 milioane de dolari, suma renunțării la Cinzano și Frattina
Grupul italian Campari a anunțat recent vânzarea a două dintre brandurile sale emblematice, Cinzano și Frattina, către rivalul intern Caffo Group 1915, pentru suma de 100 de milioane de euro (aproximativ 117 milioane de dolari). Această tranzacție marchează o etapă importantă în strategia de restructurare a portofoliului Campari, sub conducerea noului CEO Simon Hunt, care […]