Prima pagină » America se pregătește pentru taxiurile fără șofer. “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”

America se pregătește pentru taxiurile fără șofer. “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”

America se pregătește pentru taxiurile fără șofer. “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”
America se pregătește pentru taxiurile fără șofer

 “Viitorul mobilității nu va fi al celor care se grăbesc, ci al celor care inspiră încredere”, declară Sebastian Thrun, cofondator al Waymo și una dintre figurile proeminente ale sectorului tehnologic ce vizează dezvoltarea vehiculelor fără șofer. Viitorul industriei robotaxiurilor, spune el – citat de Business Insider – va fi decis nu de viteza de scalare, ci de capacitatea producătorului de a garanta siguranța. Totodată, Thrun a prezis o transformare urbană profundă: orașele vor deveni zone libere de parcări, traficul va fi fluidizat, nu vor mai exista semafoare, iar spațiul public va fi recâștigat în beneficiul locuitorilor.

Într-un interviu acordat Business Insider, Thrun a subliniat că „toleranța la erori este extrem de scăzută” în industria vehiculelor autonome, spre deosebire de ceea ce se întâmplă în alte ramuri de aplicare a inteligenței artificiale, unde „o fantasmă n-a omorât pe nimeni”.

Expansiunea vehiculelor autonome: o abordare conservatoare, studiind oraș cu oraș, bazată pe hărți detaliate și testare extensivă

Thrun a fost recrutat cândva de Google, după ce mașina autonomă pe care o crease a reușit să traverseze 132 de mile prin deșertul din Nevada, un moment important în istoria dezvoltării vehiculelor de acest tip. A condus un proiect în cadrul Google X, care, ulterior, s-a transformat în Waymo. Încă de la început, a urmărit transformarea acestuia dintr-un experiment „moonshot”, într-o afacere operațională în mai multe mari orașe americane.

În opinia lui Thrun, trei factori îi vor desemna pe învingătorii cursei mobilității autonome: siguranța, costurile și capacitatea de scalare. „O mașină autonomă trebuie să fie la fel de ieftină – dacă nu mai ieftină – decât una condusă de om”, afirmă el. Iar siguranța, susține el, trebuie să fie superioară standardelor acceptate în prezent pentru condusul uman.

Deși nu mai este implicat direct în conducerea Waymo de peste un deceniu, Thrun rămâne un susținător convins al direcției adoptate de companie în domeniul expansiunii vehiculelor autonome – o abordare conservatoare, studiind oraș cu oraș, bazată pe hărți detaliate și testare extensivă. Aceasta, spune el, a câștigat nu doar validare tehnologică, ci și încrederea comunității.

Desigur, se arată rezervat față de abordarea radical diferită a celor de la Tesla, care mizează pe un „AI generalist”, fără hărți HD. „Dacă scoți radarele și laserele dintr-un Waymo, devine mai puțin sigur. Asta știu cu siguranță”, punctează Thrun.

Orașele viitorului: “Renunțăm la parcări. Păstrăm doar mobilitatea”

Thrun a prezis o transformare urbană profundă: orașele vor deveni zone libere de parcări, traficul va fi fluidizat, nu vor mai exista semafoare, iar spațiul public va fi recâștigat. „60% din suprafața Los Angelesului e dedicată mașinilor. Vom vedea orașe – poate universitare – care vor spune: ajunge. Renunțăm la parcări, păstrăm doar mobilitatea”, declar[ Thrun, citat de Business Insider.

Chiar dacă viitorul imediat al Waymo rămâne legat de robotaxiuri, Thrun nu și-a abandonat un vis mai vechi: mașinile zburătoare. „Sunt acolo unde erau mașinile autonome acum 10 ani. Tehnologia există, dar lipsesc reglementările”, afirmă acesta.

 

Alte articole importante
Bancherul condamnat în scandalul Libor dă în judecată UBS pentru 400 milioane dolari, susținând că a fost ales ca țap ispășitor
Bancherul condamnat în scandalul Libor dă în judecată UBS pentru 400 milioane dolari, susținând că a fost ales ca țap ispășitor
Tom Hayes, primul bancher încarcerat în scandalul Libor, a dat în judecată UBS pentru 400 milioane dolari. Hayes afirmă că banca elvețiană l-a ales intenționat pentru a evita controlul autorităților, scrie TheGuardian. Acțiunea a fost depusă luni la un tribunal din Connecticut, Statele Unite. Hayes susține că UBS a indus în eroare autoritățile americane, prezentându-l […]
Germania anunță investiții de 377 miliarde € în sectorul de apărare
Germania anunță investiții de 377 miliarde € în sectorul de apărare
Germania anunță un plan ambițios de investiții în industria de apărare, alocând 377 miliarde de euro pentru întărirea securității naționale. Acesta este unul dintre cele mai ample programe de cheltuieli de apărare din istoria recentă a țării. Germania intenționează să transforme Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa. Germania își întărește apărarea cu […]
Turcia cumpără 20 de Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie
Turcia cumpără 20 de Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie
Turcia va achiziționa 20 de avioane Eurofighter Typhoon de la Marea Britanie, ca parte a eforturilor de a-și moderniza forțele aeriene. Valoarea contractului este de 9,1 miliarde de euro și reprezintă cel mai mare export britanic de avioane de vânătoare de ultimă generație din istorie. Turcia achiziționează 20 de avioane Eurofighter Typhoon pentru 9,1 miliarde […]
MAX, alternativa rusească la WhatsApp, număr record de utilizatori
Companii
MAX, alternativa rusească la WhatsApp, număr record de utilizatori
Aplicația de mesagerie MAX, considerată alternativa rusească la WhatsApp, a înregistrat un număr record de utilizatori în ultima perioadă. Creșterea spectaculoasă reflectă tendința tot mai accentuată a utilizatorilor ruși de a migra către platforme locale, pe fondul restricțiilor și tensiunilor geopolitice. MAX, WhatsApp-ul rusesc, atinge cote de utilizare fără precedent Numărul utilizatorilor aplicației de mesagerie MAX […]
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Tehnologie
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Threads, platforma rivală a lui X (fostul Twitter), adaugă o funcție nouă pentru utilizatori. Postările vor putea fi făcute temporar și vor dispărea după o perioadă limitată. Scopul este de a încuraja exprimarea liberă, fără teama că mesajele vor rămâne permanent vizibile. Postările care dispar, noua strategie Threads Meta, compania care deține Facebook, Instagram și […]
ANALIZĂ
Bateriile EV-urilor sunt mai durabile decât motoarele pe benzină
Companii
Bateriile EV-urilor sunt mai durabile decât motoarele pe benzină
Bateriile vehiculelor electrice (EV) au ajuns la un nivel de durabilitate care depășește adesea longevitatea motoarelor pe benzină. Progresul tehnologic și sistemele avansate de gestionare a energiei au transformat ceea ce odată era o preocupare majoră într-unul dintre cele mai solide argumente pentru adoptarea mobilității electrice. Studiile confirmă: Bateriile EV-urilor moderne rămân eficiente pe termen […]