Bateriile vehiculelor electrice (EV) au ajuns la un nivel de durabilitate care depășește adesea longevitatea motoarelor pe benzină.
Progresul tehnologic și sistemele avansate de gestionare a energiei au transformat ceea ce odată era o preocupare majoră într-unul dintre cele mai solide argumente pentru adoptarea mobilității electrice.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/10/KIA-EV6-Puterea-financiara.jpg)
Foto: KIA
Barierele care până de curând îngreunau achiziționarea mașinilor electrice dispar treptat. Acest lucru se constată mai ales pe segmentul vehiculelor second-hand, acolo unde cea mai frecventă îngrijorare era legată de degradarea bateriilor, potrivit Autoblog.
Brokerul suedez de automobile Kvdbil a realizat un studiu pe baza evaluării a 1.366 de vehicule rulate. 723 de erau pur electrice și restul de 643 hibride plug-in. Concluzia a fost aceea că marea majoritate a acestor automobile prezintă o degradare extrem de redusă a bateriei, chiar și după mai mulți ani de utilizare.
Cercetarea a arătat că opt din zece mașini păstrează peste 90% din capacitatea inițială a acumulatorului, depășind așteptările echipei de testare.
„Am fost puțin surprinși să vedem că au existat atât de multe vehicule aflate într-o stare atât de bună”, a declarat Martin Reinholdsson, manager de testare la Kvdbil, într-un interviu acordat publicației Sweden Herald.
Acesta a precizat și câțiva factori care influențează semnificativ procesul de îmbătrânire al bateriei. Aceștia sunt vârsta mașinii, stilul de condus, obiceiurile de încărcare și condițiile climatice.
În clasamentul performanței, pe primul loc s-a clasat detașat KIA, care a fost desemnată marca cu cele mai bune rezultate generale. De asemenea, brandul sud-coreean a avut și cel mai bine cotat model electric – EV6 și cel mai bine cotat plug-in hybrid – Sportage.
Modelul e-Niro s-a clasat pe locul al doilea în topul EV-urilor, iar Optima a ocupat poziția secundă în categoria hibridelor plug-in. Tesla, recunoscută pentru fiabilitatea sistemelor sale de propulsie electrică, și-a confirmat reputația. Concret, Model Y a ocupat treapta a treia a podiumului.
Tesla este deja recunoscută pentru rata scăzută de degradare a bateriilor. Acest detaliu este confirmat și de alte studii, așa că nu este o surpriză prezența pe podium a SUV-ului său.
Iată cum se prezintă Top 10 al modelelor cu cea mai redusă degradare a bateriei în timp:
Modelele care au avut cele mai slabe performanțe nu au fost menționate. Asta, pentru că, potrivit specialistului, erau vehicule mai vechi, cu un număr mare de kilometri parcurși, fără a fi asociate unui anumit producător.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/05/electric-vehicle-battery.jpg)
Bateriile EV-urilor sunt mai durabile decât motoarele pe benzină
Rezultatele studiului întăresc o idee tot mai des susținută de specialiștii din industrie. Aceasta se referă la faptul că bateriile mașinilor electrice au, în general, o durată de viață mai mare decât motoarele convenționale pe benzină.
Chiar și în situațiile rare în care este necesară înlocuirea acumulatorilor, costurile sunt deja comparabile cu cele ale unui propulsor termic. Spre exemplu, un pachet de baterii pentru un Nissan Leaf de generație mai veche costă în jur de 5.000 de dolari.
În schimb, un motor nou pentru un Nissan Altima ajunge la aproximativ 6.500 de dolari. Un alt detaliu important este acela că vehiculele electrice au o garanție a bateriei de cel puțin opt ani sau 160.000 km.
Astfel, percepția potrivit căreia mașinile electrice și-ar pierde rapid valoarea din cauza bateriilor este, în mare parte, depășită. Progresele tehnologice și experiența acumulată de producători demonstrează că fiabilitatea acestor componente este semnificativ mai mare decât se credea inițial.