Prima pagină » ASF: Valoarea totală a activelor în administrarea societăţilor de asigurări de viaţă a ajuns la aproape 1,5 miliarde euro.

ASF: Valoarea totală a activelor în administrarea societăţilor de asigurări de viaţă a ajuns la aproape 1,5 miliarde euro.

ASF: Valoarea totală a activelor în administrarea societăţilor de asigurări de viaţă a ajuns la aproape 1,5 miliarde euro.

Datele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), publicate pe 21 noiembrie 2024, arată că valoarea totală a activelor în administrarea societăţilor de asigurări de viaţă a ajuns la aproape 1,5 miliarde euro.

Doar 300.000 de clienţi au încheiat o asigurare cu componentă investiţională. Cealaltă categorie, cu asigurări de viaţă ataşate creditelor, însumează peste un milion de clienţi

♦ „Sunt două elemente fundamentale pe care le urmărim. Primul element este cel legat de soliditatea, de sănătatea financiară a companiei de asigurări de viaţă. Al doilea element ţine de buna conduită în piaţă, şi este din ce în ce mai mult în atenţia autorităţilor. Pentru clientul final astfel de produse, mai ales astfel de produse care au un grad de complexitate mai ridicat, trebuie să ofere ceea ce se numeşte valoare pentru client”, arată Sorin Mititelu, vicepreşedinte ASF.

Valoarea totală a activelor aflate în administrare de către societăţile de asigurări de viaţă a ajuns la aproape 1,5 mld. euro. Doar 300.000 de clienţi au încheiat o asigurare cu componentă investiţională. Cealaltă categorie, cu asigurări de viaţă ataşate creditelor, înglobează peste 1 milion de clienţi, a spus Sorin Mititelu, vicepreşedinte al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) responsabil de piaţa asigurărilor, într-o dezbatere de specialitate.

„În loc de total prime subscrise anual m-aş referi mai degrabă la valoarea totală a activelor în administrare de către societăţile de asigurări de viaţă, active care au legătură cu produsele de asigurări de viaţă, acelea care sunt despre acumulare şi economisire şi protecţie. În fapt, sunt aproape 1,5 mld. euro în administrare. Astfel de produse au o viaţă lungă, minimum 5 ani şi merg până la 20-30 de ani. Aşadar, acest indicator ne arată cât s-a reuşit până în prezent să se acumuleze în astfel de produse pentru a se folosi la maturitatea produsului ca beneficiu, ca plată pentru cei care au contractat acest produs într-o perioadă anterioară”, a explicat Sorin Mititelu.

El a mai adăugat că, în acelaşi timp, numărul de clienţi, de persoane care au încheiat o asemenea asigurare de viaţă, cu acumulare sau cu componentă investiţională este de aproape 300.000.

„În al doilea rând, este vorba de numărul de clienţi, de persoane care au încheiat o asemenea asigurare de viaţă, cu acumulare sau cu componentă investiţională. Şi aceştia sunt undeva în jur de aproape 300.000, în general. În asigurări de viaţă se face referire şi la acel tip de asigurare, care este simplu, un produs simplu de protecţie, fără acumulare şi îl regăsim în general atunci când accesăm un credit, când se propune o asigurare de viaţă. Ei bine, în această categorie putem vorbi de mai bine de 1 milion şi jumătate de clienţi, dar cred că ar fi important să ne concentrăm pe cealaltă categorie de asigurări de viaţă, aceea în care avem deja acumulată această sumă şi unde sunt aproape 300.000 de clienţi ai companiilor de asigurări de viaţă”.

Vicepreşedintele ASF a mai explicat că acest tip de produs de asigurare de viaţă este de fapt cel care vine să rezolve parţial o problemă importantă pentru orice societate, dar mai ales pentru una în care populaţia are un trend de îmbătrânire.

„Se numeşte risc de longevitate, adică să ai resurse financiare necesare ca atunci când nu mai eşti activ economic din motive naturale, nu mai poţi lucra, vârstă sau chiar boală sau alte evenimente, să ai totuşi resursele necesare pentru a avea un trai decent“.

„Aceasta este parte din soluţie. Pentru că avem şi Pilonul I de pensii, avem şi Pilonul II şi mai sunt şi alte sisteme alternative, pensiile facultative, investiţiile individuale şi nu ultimul rând, ce aş putea spune printre primele trei ca şi atractivitate, dacă analizăm de o manieră cuprinzătoare asigurările de viaţă, asigurările.”

În cadrul ASF, sunt două elemente fundamentale pe care instituţia le urmăreşte, primul este cel legat de soliditatea, sănătatea financiară a companiei de asigurări de viaţă, şi al doilea este buna conduită în piaţă a companiei, a adăugat Sorin Mititelu.

„Sunt două elemente fundamentale pe care le urmărim. Primul element este cel legat de soliditatea, de sănătatea financiară a companiei de asigurări de viaţă sau companiei de asigurări ce oferă asigurări de viaţă, întrucât toate acele active sunt în patrimoniul lor şi sunt expuse la un risc. Al doilea element ţine de buna conduită în piaţă, şi este din ce în ce mai mult în atenţia autorităţilor. Pentru clientul final astfel de produse, mai ales astfel de produse care au un grad de complexitate mai ridicat, să ofere ceea ce se numeşte valoare pentru client, cu alte cuvinte, să i se ofere ceea ce cumpără şi să nu aibă surpriza neplăcută că a cumpărat un lucru, dar de fapt când a venit la maturitate sau s-a întâmplat un eveniment, nu este ce a crezut că a cumpărat. Şi aici intervin foarte multe acţiuni pe care le facem, de monitorizare a pieţei în privinţa modului cum sunt desenate, oferite astfel de produse.”

Sorin Mititelu susţine că un prim exerciţiu realizat la începutul anului 2024, respectiv după ce acesta a preluat funcţia de vicepreşedinte al ASF, responsabil de zona asigurărilor, a fost un set de recomandări transmis companiilor de asigurări de viaţă ce oferă produse de tip unit-linked.

„Practic, a fost primul exerciţiu în care am format un ghid de recomandări pentru companii de asigurări legat de această categorie de produse. Ca şi recomandări mai importante, este evident că e nevoie de mai multă transparenţă. Şi aici, în funcţie de companie, am avut recomandări specifice pentru o foarte corectă informare a clienţilor. Al doilea set de recomandări a avut legătură cu comisionarea. Parte din problemă ţine de transparenţă, altă parte ţine de calcul cu modalitatea de aplicare, părţi tehnice. Restul sunt elemente, să spunem de natură operaţională, dar importante şi ele, dar nu la fel de importante ca celelalte două”, spune vicepreşedintele ASF.

Un aspect pozitiv, în opinia lui Sorin Mititelu, este faptul că numărul celor care sunt activi în piaţa aceasta este în creştere.

„Evident că este un număr rezonabil de companii, dar doar puţine erau şi active în a distribui asigurări de viaţă, astfel că gradul de concentrare a pieţei era unul foarte mare. Practic, primele trei companii din piaţă ajungeau să aibă peste 90% din întreaga piaţă. Acum vedem o scădere a ponderii top trei şi astfel vedem noi companii în piaţă. Ele nu sunt noi în piaţă, dar companii care au devenit mult mai active în a vinde astfel de produse de asigurare”, a menţionat vicepreşedintele ASF responsabil de piaţa asigurărilor.

 

Alte articole importante
Zece ani de la dezastru: cum a revenit Grecia de pe marginea prăpastiei
Zece ani de la dezastru: cum a revenit Grecia de pe marginea prăpastiei
La un deceniu după ce s-a aflat pe buza prăpastiei, în pragul destrămării economice, Grecia a reușit o redresare spectaculoasă, se arată într-o analiză Fiancial Times. În 2011, Grecia se afundase în cea mai gravă recesiune cunoscută de o economie dezvoltată în timp de pace. Sunt încă vii – și unele au rămas până acum […]
Pilulele contrafăcute la pastila slăbit Wegovy au destabilizat acțiunile Novo Nordisk la bursă
Companii
Pilulele contrafăcute la pastila slăbit Wegovy au destabilizat acțiunile Novo Nordisk la bursă
Wegovy, medicamentul inovativ pentru slăbit dezvoltat de compania daneză Novo Nordisk, se confruntă cu o avalanșă de imitații ilegale pe piața americană, iar efectele încep să se resimtă direct la bursă. Grupul farmaceutic, cunoscut la nivel mondial pentru tratamentele sale revoluționare în domeniul diabetului și al pierderii în greutate, trece printr-o perioadă de tranziție intensă […]
Metoda plicurilor, trendul viral care promite economisire eficientă și disciplină financiară. Care sunt avantajele dar și capcanele de evitat
Metoda plicurilor, trendul viral care promite economisire eficientă și disciplină financiară. Care sunt avantajele dar și capcanele de evitat
Cash stuffing-ul, cunoscut și sub denumirea de metoda plicurilor, a devenit rapid una dintre cele mai populare strategii de bugetare, grație viralității pe TikTok. Videoclipuri cu plicuri frumos etichetate, dosare de buget și bancnote împărțite cu grijă pe categorii domină rețelele sociale, oferind o imagine atrăgătoare a controlului financiar. Însă, dincolo de estetica sa atrăgătoare […]
Ce au descoperit profesorii când studenții le-au dat acces liber la conturile lor de ChatGPT
Analize
Ce au descoperit profesorii când studenții le-au dat acces liber la conturile lor de ChatGPT
Timp de 18 luni, trei studenți britanici au adresat aproape 12.000 de întrebări chatbot-ului de inteligență artificială ChatGPT. L-au consultat pentru eseuri, rețete, cariere, dragoste, sănătate mintală, costume de Halloween și sensul vieții. Ce au învățat profestorii din conversațiile lor?  Într-o lume universitară tot mai competitivă și anxioasă, în care presiunea de a obține note […]
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Tehnologie
Inteligența artificială a învățat să mintă. Modelele avansate știu când sunt testate și „joacă teatru” ca să păcălească evaluatorii
Inteligența artificială a învățat să mintă, iar acest lucru nu mai este o speculație, ci o realitate documentată de cercetători. Pe măsură ce modelele de inteligență artificială devin mai avansate, cresc și capacitățile lor de a păcăli oamenii. Noi cercetări ale echipei Apollo Research au arătat că modelele lingvistice de mari dimensiuni (LLM) devin tot […]
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Companii
Carina Vasile, designer la Focus Media Outdoor: „Într-un spațiu public saturat de stimuli, designul trebuie să capteze rapid atenția”
Într-o piață outdoor tot mai competitivă, unde fiecare secundă de atenție contează, designul vizual poate face diferența între o campanie memorabilă și una trecută cu vederea. Puterea Financiară a aflat de la Carina Vasile, unul dintre designerii creativi ai Focus Media Outdoor, ce înseamnă să construiești mesaje vizuale puternice pentru spațiul public. De la principii […]