Prima pagină » Avioanele Boeing, arma secretă a lui Trump în comerț

Avioanele Boeing, arma secretă a lui Trump în comerț

Avioanele Boeing, arma secretă a lui Trump în comerț
sursă foto: ABC News

Boeing devine arma secretă a lui Trump. În aproape toate acordurile comerciale negociate, Trump apare cu o comandă masivă de avioane, folosite ca simbol și instrument economic.

Boeing, simbol constant în acordurile lui Trump

Președintele american Donald Trump a schimbat radical modul în care Statele Unite negociază comerțul global. Spre deosebire de predecesori, el a mizat mai mult pe acorduri bilaterale, cu puține detalii tehnice. Acestea sunt încărcate de gesturi vizibile și simboluri politice.

Unul dintre cele mai frecvente simboluri este Boeing, compania americană de avioane. În numeroase acorduri comerciale, țările partenere anunță achiziții masive de aeronave Boeing. Aceste contracte sunt prezentate ca parte a înțelegerilor cu Washingtonul. Chiar dacă, în practică, sunt negociate în paralel cu marile companii aeriene.

De exemplu, în timpul vizitei președintelui sud-coreean Lee Jae Myung la Washington, Korean Air a anunțat o comandă de 103 aeronave Boeing, în valoare de 36,2 miliarde de dolari. La aceasta s-a adăugat un contract separat cu GE Aerospace, în valoare de 13,7 miliarde de dolari. Acesta este considerat cel mai mare contract din istoria companiei sud-coreene.

Achiziții globale: de la Japonia la Marea Britanie

Modelul s-a repetat în mai multe țări. Japonia a inclus o comandă de 100 de avioane Boeing în acordul său comercial cu Statele Unite, deși valoarea exactă nu a fost făcută publică. Țări mai mici, precum Malaezia, Indonezia și Cambodgia, au urmat aceeași strategie, adăugând achiziții Boeing în propriile înțelegeri comerciale.

Chiar și Marea Britanie, unul dintre cei mai apropiați aliați ai Washingtonului, a intrat în acest tipar. În mai, oficialii britanici au confirmat o comandă de 10 miliarde de dolari pentru aeronave Boeing, ca parte a unui nou acord comercial. La doar câteva zile după anunț, International Airlines Group (IAG), compania-mamă a British Airways, a prezentat o nouă comandă pentru 32 de avioane, în valoare de 12,7 miliarde de dolari.

De ce avioane și de ce Boeing?

Pentru analiști, răspunsul este simplu: avioanele sunt vizibile, scumpe și au o valoare simbolică ridicată. John Grant, fondator al firmei de consultanță Midas Aviation, a explicat că aeronavele reprezintă „declarații comerciale foarte vizibile”, ceea ce le face ideale pentru a fi incluse în acorduri politice de anvergură.

Wendy Cutler, vicepreședinte la Asia Society Policy Institute, a subliniat că aceste achiziții permit țărilor să demonstreze că reduc surplusurile comerciale bilaterale cu Statele Unite. Acesta este motivul principal invocat de Trump atunci când a introdus tarife și măsuri protecționiste.

Mai mult, spre deosebire de importurile de oțel sau produse agricole, avioanele nu afectează direct industriile sensibile din țările partenere. Japonia, de exemplu, își protejează strict piața orezului și Coreea de Sud este un exportator major de oțel către Statele Unite. În aceste condiții, un contract pentru aeronave Boeing nu provoacă tensiuni interne.

Avantajul contractelor pe termen lung

Un alt aspect care favorizează includerea Boeing în acordurile comerciale este natura contractelor. Livrarea avioanelor se face pe termen lung.

Conform firmei Forecast International, Boeing are un backlog de comenzi echivalent cu 11,5 ani de producție, iar Airbus, rivalul european, se situează la 10,6 ani. Această perioadă extinsă oferă flexibilitate companiilor aeriene, care pot anunța achiziții fără să suporte imediat costurile integrale.

În același timp, industria turismului și a transportului aerian se află pe o traiectorie ascendentă. Asociația Internațională a Transportului Aerian estimează că profiturile nete globale ale companiilor aeriene vor ajunge la 36 de miliarde de dolari în 2025, în creștere de la 32,4 miliarde în 2024. Veniturile totale ar urma să atingă un nivel record de 979 miliarde de dolari. Astfel, comenzile de avioane nu sunt doar gesturi simbolice, ci și investiții necesare pentru companiile aeriene.

Alte articole importante
Liderii lumii și averile lor de miliarde de dolari
Liderii lumii și averile lor de miliarde de dolari
Liderii lumii nu sunt doar politicieni de succes, ci și miliardari. Află cum au acumulat cei mai cunoscuți conducători averi impresionante. De la președinți, la regi și prinți moștenitori, topul celor mai bogați lideri ai lumii dezvăluie o combinație între influență politică și averi personale. Liderii lumii cu cele mai mari averi Banii nu sunt […]
De ce băncile olandeze le recomandă clienților să își țină banii acasă
De ce băncile olandeze le recomandă clienților să își țină banii acasă
Băncile olandeze le recomandă oamenilor să se pregătească pentru situații în care infrastructura bancară ar putea fi inaccesibilă, pe fondul atacurilor cibernetice frecvente și al tensiunilor internaționale. Avertismentul venit de la băncile olandeze Un purtător de cuvânt al Asociației Băncilor din Țările de Jos (NVB) a confirmat că este pentru prima dată când va fi […]
SUA pierd miliarde din turism / Cine câștigă
SUA pierd miliarde din turism / Cine câștigă
SUA riscă să piardă 30 miliarde dolari din turism internațional, în timp ce Canada, Europa și America Latină atrag tot mai mulți vizitatori. Turismul american în cădere liberă Statele Unite se confruntă în 2025 cu una dintre cele mai mari scăderi ale turismului internațional din ultimele decenii. Estimările inițiale indicau că vizitatorii străini ar urma […]
SpaceX cumpără spectru wireless pentru rețeaua Starlink
Companii
SpaceX cumpără spectru wireless pentru rețeaua Starlink
SpaceX a anunțat achiziția unor licențe de spectru wireless de la EchoStar, într-o tranzacție evaluată la 17 miliarde de dolari. Această mișcare strategică este esențială pentru extinderea rețelei de conectivitate 5G a Starlink, consolidând poziția companiei pe piața globală a comunicațiilor. SpaceX și EchoStar au bătut palma pentru spectru wireless: 17 miliarde $ SpaceX, compania […]
Angajații Microsoft trebuie să revină la birou
Companii
Angajații Microsoft trebuie să revină la birou
Angajații Microsoft sunt nevoiți să revină obligatoriu la birou. Din 2026, compania schimbă politica de lucru hibrid și impune revenirea la birouri, minim 3 zile pe săptămână. Angajații Microsoft revin la birouri. Cum va fi implementată noua regulă? Microsoft, una dintre ultimele companii mari de tehnologie care a păstrat un model flexibil de muncă, a […]
Xpeng va lansa în 2026 un brand auto accesibil
Companii
Xpeng va lansa în 2026 un brand auto accesibil
Producătorul auto chinez Xpeng va lansa anul viitor pe piețele externe un nou brand accesibil, denumit Mona. Această mișcare strategică subliniază ambiția companiei de a combina tehnologia avansată cu prețuri competitive. De asemenea, va stimula concurența cu rivalii locali și cu producătorii auto globali tradiționali în segmentul vehiculelor electrice. Xpeng va lansa în Europa brandul […]