Boeing devine arma secretă a lui Trump. În aproape toate acordurile comerciale negociate, Trump apare cu o comandă masivă de avioane, folosite ca simbol și instrument economic.
Președintele american Donald Trump a schimbat radical modul în care Statele Unite negociază comerțul global. Spre deosebire de predecesori, el a mizat mai mult pe acorduri bilaterale, cu puține detalii tehnice. Acestea sunt încărcate de gesturi vizibile și simboluri politice.
Unul dintre cele mai frecvente simboluri este Boeing, compania americană de avioane. În numeroase acorduri comerciale, țările partenere anunță achiziții masive de aeronave Boeing. Aceste contracte sunt prezentate ca parte a înțelegerilor cu Washingtonul. Chiar dacă, în practică, sunt negociate în paralel cu marile companii aeriene.
De exemplu, în timpul vizitei președintelui sud-coreean Lee Jae Myung la Washington, Korean Air a anunțat o comandă de 103 aeronave Boeing, în valoare de 36,2 miliarde de dolari. La aceasta s-a adăugat un contract separat cu GE Aerospace, în valoare de 13,7 miliarde de dolari. Acesta este considerat cel mai mare contract din istoria companiei sud-coreene.
Modelul s-a repetat în mai multe țări. Japonia a inclus o comandă de 100 de avioane Boeing în acordul său comercial cu Statele Unite, deși valoarea exactă nu a fost făcută publică. Țări mai mici, precum Malaezia, Indonezia și Cambodgia, au urmat aceeași strategie, adăugând achiziții Boeing în propriile înțelegeri comerciale.
Chiar și Marea Britanie, unul dintre cei mai apropiați aliați ai Washingtonului, a intrat în acest tipar. În mai, oficialii britanici au confirmat o comandă de 10 miliarde de dolari pentru aeronave Boeing, ca parte a unui nou acord comercial. La doar câteva zile după anunț, International Airlines Group (IAG), compania-mamă a British Airways, a prezentat o nouă comandă pentru 32 de avioane, în valoare de 12,7 miliarde de dolari.
Pentru analiști, răspunsul este simplu: avioanele sunt vizibile, scumpe și au o valoare simbolică ridicată. John Grant, fondator al firmei de consultanță Midas Aviation, a explicat că aeronavele reprezintă „declarații comerciale foarte vizibile”, ceea ce le face ideale pentru a fi incluse în acorduri politice de anvergură.
Wendy Cutler, vicepreședinte la Asia Society Policy Institute, a subliniat că aceste achiziții permit țărilor să demonstreze că reduc surplusurile comerciale bilaterale cu Statele Unite. Acesta este motivul principal invocat de Trump atunci când a introdus tarife și măsuri protecționiste.
Mai mult, spre deosebire de importurile de oțel sau produse agricole, avioanele nu afectează direct industriile sensibile din țările partenere. Japonia, de exemplu, își protejează strict piața orezului și Coreea de Sud este un exportator major de oțel către Statele Unite. În aceste condiții, un contract pentru aeronave Boeing nu provoacă tensiuni interne.
Un alt aspect care favorizează includerea Boeing în acordurile comerciale este natura contractelor. Livrarea avioanelor se face pe termen lung.
Conform firmei Forecast International, Boeing are un backlog de comenzi echivalent cu 11,5 ani de producție, iar Airbus, rivalul european, se situează la 10,6 ani. Această perioadă extinsă oferă flexibilitate companiilor aeriene, care pot anunța achiziții fără să suporte imediat costurile integrale.
În același timp, industria turismului și a transportului aerian se află pe o traiectorie ascendentă. Asociația Internațională a Transportului Aerian estimează că profiturile nete globale ale companiilor aeriene vor ajunge la 36 de miliarde de dolari în 2025, în creștere de la 32,4 miliarde în 2024. Veniturile totale ar urma să atingă un nivel record de 979 miliarde de dolari. Astfel, comenzile de avioane nu sunt doar gesturi simbolice, ci și investiții necesare pentru companiile aeriene.