China sprijină prezența sa în Europa printr-o nouă fabrică de baterii, demonstrând influența industriei auto chineze.
Decizia subliniază ambiția companiilor chineze de a-și consolida prezența pe piața europeană și de a răspunde cererii tot mai mari pentru soluții de mobilitate verde.
Foto: Unsplash
China își afirmă tot mai puternic influența în industria auto europeană. Concret, CATL, lider global în producția de baterii pentru vehicule electrice, va trimite 2.000 de muncitori în Spania. Aceștia vor construi o fabrică de acumulatori pentru EV-uri, un proiect evaluat la 4 miliarde €. Decizia scoate în evidență dependența crescândă a Europei de tehnologia verde a Beijingului, notează Financial Times.
Mobilizarea masivă de forță de muncă amintește de proiectele chineze din Africa. Totodată, dezvăluie vulnerabilitățile Europei în domeniul producției de baterii. Prin aducerea propriilor echipe de muncitori, CATL își păstrează controlul asupra etapelor sensibile ale construcției și producției.
Aceasta este în linie cu strategia președintelui chinez, Xi Jinping, de a face industriile globale tot mai dependente de China. Gigantul asiatic promite că, odată ce fabrica va deveni operațională, va forma și va angaja personal local. În același timp, experții avertizează că restricțiile privind accesul la proprietatea intelectuală ar putea limita transferul real de tehnologie către companiile europene.
Noua fabrică, amplasată la Zaragoza, plasează Spania în centrul strategiei chineze pentru Europa Occidentală. Parteneriatul dintre CATL și grupul Stellantis, evaluat la 4 miliarde €, a primit deja sprijin financiar european de aproape 300 milioane €.
De asemenea, a beneficiat și de susținere politică atât din partea guvernului socialist, cât și a opoziției conservatoare, care îl consideră vital pentru viitorul industriei auto locale. Sindicatele salută perspectiva creării a mii de locuri de muncă. Totuși, persistă anumite îndoieli că tehnologia de vârf va fi împărtășită cu industria spaniolă.
Criticii avertizează că Europa ar putea avea doar avantaje temporare în ocuparea forței de muncă. Cu toate acestea, va rămâne dependentă de know-how-ul și de tehnologia Chinei. Extinderea CATL este parte a unei strategii mai ample de consolidare a controlului asupra lanțurilor globale de aprovizionare. Cu toate acestea, oficiali americani avertizează Spania cu privire la riscuri strategice majore.
Eșecul Northvolt, considerată până de curând principala speranță europeană în domeniul bateriilor, a lăsat continentul și mai vulnerabil. Chiar dacă CATL a anunțat că până în 2026 fabrica va funcționa în mare parte cu personal local, există temeri că Europa va găzdui unități de producție fără a acumula însă expertiză tehnologică proprie.
Pentru Spania, însă, investiția este o garanție pe termen scurt și mediu. Uzina Stellantis din Aragón își asigură viitorul, iar industria regională, care angajează peste 35.000 de persoane, primește un impuls considerabil.