Producătorii auto din China au depășit la vânzări, în august, Renault și Audi, doi dintre cei mai importanți constructori europeni.
Această evoluție reflectă nu doar competitivitatea prețurilor, ci și interesul crescut al consumatorilor pentru modelele electrice și hibride oferite de companiile din China.
Foto: BYD
August a fost o lună foarte bună pentru piața de mașini noi din Europa. Conform datelor JATO Dynamics, la nivel continental, au fost înmatriculate 790.177 de unități în Europa, cu 5% mai mult față de aceeași lună din 2024. Creșterea a fost determinată în principal de Germania (+5,0%), Polonia (+15%), Spania (+18%) și Austria (+25%).
Acest avans poate fi atribuit parțial unei creșteri a înmatriculărilor de vehicule electrice (EV) cu 27% față de august anul trecut. Aceasta a dus la o nouă cotă de piață record pentru acest segment, de 20,2% (+3,6%). De la începutul anului, în Europa au fost înmatriculate 1,54 milioane de vehicule cu emisii zero.
„Există o cerere puternică pentru vehicule electrice, dar o creștere de 27% nu este atât de spectaculoasă pe cât pare, având în vedere eforturile masive de promovare.Consumatorii europeni reacționează pozitiv la gama competitivă și în creștere a mărcilor auto din China”, a explicat analistul Felipe Munoz de la JATO Dynamics.
Vehiculele hibride plug-in (PHEV) au avut o lună și mai bună, cu 83.900 de unități vândute în perioada analizată. Volumele au crescut cu 59% față de anul precedent, iar cota de piață a mașinilor PHEV a crescut la 10,6%.
Producătorii auto din China au reușit în a opta lună a anului să vândă mai mult decât mărci consacrate precum Renault și Audi. Vânzările au fost impulsionate mai ales de cererea tot mai mare pentru vehicule plug-in hybrid. Modele precum BYD Seal U, Jaecoo J7 de la Chery și MG HS de la SAIC s-au numărat printre cele mai vândute zece autoturisme, potrivit Automotive World.
Tesla Model Y s-a menținut pe primul loc în rândul vehiculelor electrice. Cu toate acestea, vânzările sale au scăzut cu 37% comparativ cu aceeași lună din 2024. Acest recul a venit în pofida creșterii generale de 27% a segmentului EV, care a depășit ritmul de creștere al pieței auto europene, estimat la 5%.
Constructorii chinezi și-au accelerat exporturile de PHEV-uri și EV-uri pe piața europeană. De altfel, popularitatea tot mai mare a PHEV-urilor explică ascensiunea rapidă a mărcilor asiatice. Aceste mașini sunt percepute ca un compromis accesibil între modelele termice și cele complet electrice.
În același timp, constructorii din China plănuiesc să-și mute o parte din producție pe Bătrânul Continent. Principalul motiv îl reprezintă limitarea impactului tarifelor impuse de Uniunea Europeană EV-urilor fabricate în China.
Producătorii chinezi au atins în august o cotă de piață combinată de 5,5% în Europa. Mai exact, au fost înmatriculate peste 43.500 de automobile, cu 121% mai mult față de anul trecut.
Această cifră este mai mare decât volumele individuale înregistrate de câteva dintre mărcile europene consacrate. Cifrele mărcilor din China au fost peste cele înregistrate, spre exemplu, de Audi (41.300 unități) și de Renault (37.800 unități). În total, vânzările de hibride plug-in pe piața europeană au crescut cu 59%, până la aproape 84.000 de unități, iar cele provenite de la companiile chineze s-au multiplicat de 14 ori, ajungând la 11.000 de unități.
Deși înmatriculările mărcilor auto chinezești cuprind 40 de mărci, primii cinci jucători (BYD, Jaecoo, MG, Omoda, Leapmotor) reprezintă 84% din total. MG a înmatriculat luna trecută mai multe mașini noi decât Tesla și Fiat, BYD s-a situat înaintea Suzuki și Jeep, iar Jaecoo și Omoda au depășit mărci precum Alfa Romeo și Mitsubishi.