Prima pagină » China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?
Fotografii: Shutterstock

Într-o eră în care se caută tot mai mult alternative la clasicele baterii litiu-ion, China testează noi baterii solid-state pe bază de sodiu.

Această evoluție tehnologică prinde contur într-un segment important, cel al scuterelor electrice, un adevărat etalon al mobilității urbane în marile orașe asiatice.

În China sunt dezvoltate noi baterii solid-state pe  bază de sodiu

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

În contextul volatilității piețelor de materii prime și al presiunilor de decarbonizare, bateriile pe bază de sodiu promit să reducă dependența de metale rare și costisitoare, precum cobaltul sau litiul. În timp ce alte economii avansate încearcă să țină pasul cu avansul chinez în materie de acumulatori clasici Litiu-Ion, companiile din China investesc masiv în tehnologia Na-Ion, având în vedere producția la scară largă.

Noile baterii Na-Ion înlocuiesc litiul cu sodiu, un element mult mai accesibil și mai ieftin, fiind extras inclusiv din sarea de mare. Aceste baterii oferă performanțe comparabile cu cele pe bază de Li-Ion în ceea ce privește timpii de încărcare și stabilitatea energetică. În schimb, se remarcă printr-un profil de siguranță superior, fiind mai puțin inflamabile, dar și mai stabile la temperaturi extreme, transmite BBC.

Spre deosebire de bateriile tradiționale, care folosesc electroliți lichizi, variantele solid-state cu sodiu utilizează electroliți solizi. Astfel, se reduce semnificativ riscul de scurtcircuit sau de explozie, o preocupare tot mai mare în contextul mobilității urbane și al stocării de energie pe termen lung.

Scuterele electrice, motorul de test pentru o tehnologie emergentă

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

Foto: Yadea.com

În luna ianuarie, compania Yadea a lansat pe piață primele scutere alimentate cu baterii Na-Ion, disponibile la prețuri între 400 și 660 de dolari. Aceste modele beneficiază de stații rapide de încărcare, capabile să reîncarce bateria de la 0% la 80% în doar 15 minute, o performanță care atrage deja interesul consumatorilor din mediul urban.

Vehiculele pe două roți, supranumite „măgăruși electrici” în jargonul chinez, sunt la mare căutare în China. Acestea au cerințe energetice mai scăzute, ceea ce le transformă într-o platformă ideală pentru implementarea timpurie a tehnologiei Na-Ion, în ciuda limitărilor actuale în materie de densitate energetică.

În urmă cu doi ani, în China au fost comercializate peste 55 de milioane de scutere electrice, cu mult peste vânzările de mașini electrice. Această piață uriașă devine, astfel, un teren fertil pentru testarea și extinderea bateriilor cu sodiu, permițând reducerea costurilor prin producție la scară largă.

Pe lângă sectorul mobilității, China explorează utilizarea bateriilor Na-Ion în sisteme de stocare a energiei pentru rețelele electrice. Având o mai mare stabilitate la temperaturi scăzute și o durată de viață ridicată, aceste baterii devin atractive pentru aplicații staționare, contribuind la echilibrarea surselor regenerabile intermitente.

Un pariu industrial de miliarde

În pofida provocărilor legate de autonomia scăzută în cazul vehiculelor pe patru roți, industria chineză de profil își intensifică eforturile. În 2024, au fost anunțate 27 de de fabrici dedicate bateriilor cu sodiu, cu o capacitate combinată estimată la 180 GWh. Până în 2033, capacitatea globală ar putea depăși 500 GWh, iar peste 90% din această producție ar putea fi concentrată în China.

Totodată, companii precum CATL, liderul mondial al pieței de baterii, și-au anunțat intrarea pe segmentul acumulatorilor cu sodiu prin noul său brand Naxtra, ce vizează aplicații extinse pentru camioane și autoturisme.

Investițiile în cercetare și dezvoltare s-au ridicat la peste 7,6 miliarde de dolari în 2023 doar în China, consolidând poziția acestei țări în topul tranziției tehnologice. Avantajul Chinei îl reprezintă capacitatea de a scala rapid de la inovație la producție în masă, folosind infrastructura deja existentă în industria Li-Ion.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Europa, între două viteze salariale: diferențele uriașe de venit și o putere de cumpărare care schimbă clasamentele
Analize
Europa, între două viteze salariale: diferențele uriașe de venit și o putere de cumpărare care schimbă clasamentele
Veniturile europenilor continuă să prezinte contraste majore, în ciuda eforturilor de convergență economică și a pieței unice. Analizele recente arată că, deși ajustarea pentru puterea de cumpărare reduce decalajele, prăpastia dintre Vest și Est rămâne profundă. Criza costului vieții, inflația persistentă și efectele conflictului din Ucraina redesenează harta prosperității pe continent. Vestul continuă să domine […]
Pfizer câştigă „războiul kilogramelor” pentru 10 miliarde de dolari după retragerea rivalului danez din cursa pentru achiziția Metsera
Companii
Pfizer câştigă „războiul kilogramelor” pentru 10 miliarde de dolari după retragerea rivalului danez din cursa pentru achiziția Metsera
Pfizer a finalizat achiziția companiei Metsera, un dezvoltator de tratamente inovatoare împotriva obezității, pentru o sumă totală de 10 miliarde de dolari, potrivit CNBC. Tranzacția marchează revenirea spectaculoasă a gigantului american în zona terapiilor metabolice și închide una dintre cele mai tensionate curse de achiziții din industria farma, după retragerea rivalului danez Novo Nordisk. Retragerea […]
Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică
Tehnologie
Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică
Avionul experimental X-59, supranumit „avionul silenţios”, a reușit la finalul lunii octombrie primul său zbor supersonic silențios – fără zgomotul asurzitor specific undelor de șoc care dus la interzicerea avioanelor rapide timp de peste 50 de ani. Dar cum funcționează tehnologia dezvoltată de NASA, alături de Lockheed Martin, care promite să redea lumii viteza pierdută […]
ANALIZĂ
De ce să alegi un job remote: beneficii și oportunități
Companii
De ce să alegi un job remote: beneficii și oportunități
Un job remote oferă posibilitatea de a lucra din confortul propriei locuințe sau din orice alt loc cu acces la internet. Pe lângă comoditate, munca de acasă conferă flexibilitate și autonomie angajaților și contribuie la reducerea stresului, economisirea timpului și a banilor, precum și la un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală. […]
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 miliarde $
Companii
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 miliarde $
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 de miliarde de dolari din capitalizarea bursieră în ultima săptămână. Pe fondul îngrijorărilor legate de o posibilă „bulă AI”, Nvidia și Microsoft absorb aproximativ jumătate din pierderile înregistrate. Această corecție semnificativă ridică semne de întrebare cu privire la sustenabilitatea boom-ului inteligenței artificiale care a dominat piețele în […]
Orange scumpește tarifele serviciului său mobil complet digital
Companii
Orange scumpește tarifele serviciului său mobil complet digital
Orange, unul dintre cei mai mari operatori de telefonie mobilă din România, va majora tarifele pentru serviciul său digital din decembrie. Decizia a fost luată ca urmare a creșterii costurilor operaționale și a investițiilor în infrastructură. Schimbarea va afecta atât planurile existente, cât și noii abonați. Creștere de tarife la serviciile mobile 100% digitale oferite […]