Într-o eră în care se caută tot mai mult alternative la clasicele baterii litiu-ion, China testează noi baterii solid-state pe bază de sodiu.
Această evoluție tehnologică prinde contur într-un segment important, cel al scuterelor electrice, un adevărat etalon al mobilității urbane în marile orașe asiatice.
În contextul volatilității piețelor de materii prime și al presiunilor de decarbonizare, bateriile pe bază de sodiu promit să reducă dependența de metale rare și costisitoare, precum cobaltul sau litiul. În timp ce alte economii avansate încearcă să țină pasul cu avansul chinez în materie de acumulatori clasici Litiu-Ion, companiile din China investesc masiv în tehnologia Na-Ion, având în vedere producția la scară largă.
Noile baterii Na-Ion înlocuiesc litiul cu sodiu, un element mult mai accesibil și mai ieftin, fiind extras inclusiv din sarea de mare. Aceste baterii oferă performanțe comparabile cu cele pe bază de Li-Ion în ceea ce privește timpii de încărcare și stabilitatea energetică. În schimb, se remarcă printr-un profil de siguranță superior, fiind mai puțin inflamabile, dar și mai stabile la temperaturi extreme, transmite BBC.
Spre deosebire de bateriile tradiționale, care folosesc electroliți lichizi, variantele solid-state cu sodiu utilizează electroliți solizi. Astfel, se reduce semnificativ riscul de scurtcircuit sau de explozie, o preocupare tot mai mare în contextul mobilității urbane și al stocării de energie pe termen lung.
Foto: Yadea.com
În luna ianuarie, compania Yadea a lansat pe piață primele scutere alimentate cu baterii Na-Ion, disponibile la prețuri între 400 și 660 de dolari. Aceste modele beneficiază de stații rapide de încărcare, capabile să reîncarce bateria de la 0% la 80% în doar 15 minute, o performanță care atrage deja interesul consumatorilor din mediul urban.
Vehiculele pe două roți, supranumite „măgăruși electrici” în jargonul chinez, sunt la mare căutare în China. Acestea au cerințe energetice mai scăzute, ceea ce le transformă într-o platformă ideală pentru implementarea timpurie a tehnologiei Na-Ion, în ciuda limitărilor actuale în materie de densitate energetică.
În urmă cu doi ani, în China au fost comercializate peste 55 de milioane de scutere electrice, cu mult peste vânzările de mașini electrice. Această piață uriașă devine, astfel, un teren fertil pentru testarea și extinderea bateriilor cu sodiu, permițând reducerea costurilor prin producție la scară largă.
Pe lângă sectorul mobilității, China explorează utilizarea bateriilor Na-Ion în sisteme de stocare a energiei pentru rețelele electrice. Având o mai mare stabilitate la temperaturi scăzute și o durată de viață ridicată, aceste baterii devin atractive pentru aplicații staționare, contribuind la echilibrarea surselor regenerabile intermitente.
În pofida provocărilor legate de autonomia scăzută în cazul vehiculelor pe patru roți, industria chineză de profil își intensifică eforturile. În 2024, au fost anunțate 27 de de fabrici dedicate bateriilor cu sodiu, cu o capacitate combinată estimată la 180 GWh. Până în 2033, capacitatea globală ar putea depăși 500 GWh, iar peste 90% din această producție ar putea fi concentrată în China.
Totodată, companii precum CATL, liderul mondial al pieței de baterii, și-au anunțat intrarea pe segmentul acumulatorilor cu sodiu prin noul său brand Naxtra, ce vizează aplicații extinse pentru camioane și autoturisme.
Investițiile în cercetare și dezvoltare s-au ridicat la peste 7,6 miliarde de dolari în 2023 doar în China, consolidând poziția acestei țări în topul tranziției tehnologice. Avantajul Chinei îl reprezintă capacitatea de a scala rapid de la inovație la producție în masă, folosind infrastructura deja existentă în industria Li-Ion.