Prima pagină » China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?
Fotografii: Shutterstock

Într-o eră în care se caută tot mai mult alternative la clasicele baterii litiu-ion, China testează noi baterii solid-state pe bază de sodiu.

Această evoluție tehnologică prinde contur într-un segment important, cel al scuterelor electrice, un adevărat etalon al mobilității urbane în marile orașe asiatice.

În China sunt dezvoltate noi baterii solid-state pe  bază de sodiu

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

În contextul volatilității piețelor de materii prime și al presiunilor de decarbonizare, bateriile pe bază de sodiu promit să reducă dependența de metale rare și costisitoare, precum cobaltul sau litiul. În timp ce alte economii avansate încearcă să țină pasul cu avansul chinez în materie de acumulatori clasici Litiu-Ion, companiile din China investesc masiv în tehnologia Na-Ion, având în vedere producția la scară largă.

Noile baterii Na-Ion înlocuiesc litiul cu sodiu, un element mult mai accesibil și mai ieftin, fiind extras inclusiv din sarea de mare. Aceste baterii oferă performanțe comparabile cu cele pe bază de Li-Ion în ceea ce privește timpii de încărcare și stabilitatea energetică. În schimb, se remarcă printr-un profil de siguranță superior, fiind mai puțin inflamabile, dar și mai stabile la temperaturi extreme, transmite BBC.

Spre deosebire de bateriile tradiționale, care folosesc electroliți lichizi, variantele solid-state cu sodiu utilizează electroliți solizi. Astfel, se reduce semnificativ riscul de scurtcircuit sau de explozie, o preocupare tot mai mare în contextul mobilității urbane și al stocării de energie pe termen lung.

Scuterele electrice, motorul de test pentru o tehnologie emergentă

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

Foto: Yadea.com

În luna ianuarie, compania Yadea a lansat pe piață primele scutere alimentate cu baterii Na-Ion, disponibile la prețuri între 400 și 660 de dolari. Aceste modele beneficiază de stații rapide de încărcare, capabile să reîncarce bateria de la 0% la 80% în doar 15 minute, o performanță care atrage deja interesul consumatorilor din mediul urban.

Vehiculele pe două roți, supranumite „măgăruși electrici” în jargonul chinez, sunt la mare căutare în China. Acestea au cerințe energetice mai scăzute, ceea ce le transformă într-o platformă ideală pentru implementarea timpurie a tehnologiei Na-Ion, în ciuda limitărilor actuale în materie de densitate energetică.

În urmă cu doi ani, în China au fost comercializate peste 55 de milioane de scutere electrice, cu mult peste vânzările de mașini electrice. Această piață uriașă devine, astfel, un teren fertil pentru testarea și extinderea bateriilor cu sodiu, permițând reducerea costurilor prin producție la scară largă.

Pe lângă sectorul mobilității, China explorează utilizarea bateriilor Na-Ion în sisteme de stocare a energiei pentru rețelele electrice. Având o mai mare stabilitate la temperaturi scăzute și o durată de viață ridicată, aceste baterii devin atractive pentru aplicații staționare, contribuind la echilibrarea surselor regenerabile intermitente.

Un pariu industrial de miliarde

În pofida provocărilor legate de autonomia scăzută în cazul vehiculelor pe patru roți, industria chineză de profil își intensifică eforturile. În 2024, au fost anunțate 27 de de fabrici dedicate bateriilor cu sodiu, cu o capacitate combinată estimată la 180 GWh. Până în 2033, capacitatea globală ar putea depăși 500 GWh, iar peste 90% din această producție ar putea fi concentrată în China.

Totodată, companii precum CATL, liderul mondial al pieței de baterii, și-au anunțat intrarea pe segmentul acumulatorilor cu sodiu prin noul său brand Naxtra, ce vizează aplicații extinse pentru camioane și autoturisme.

Investițiile în cercetare și dezvoltare s-au ridicat la peste 7,6 miliarde de dolari în 2023 doar în China, consolidând poziția acestei țări în topul tranziției tehnologice. Avantajul Chinei îl reprezintă capacitatea de a scala rapid de la inovație la producție în masă, folosind infrastructura deja existentă în industria Li-Ion.

Alte articole importante
Volvo lansează prima centură de siguranță multi-adaptivă din lume. Sistemul va primi informații atât din interiorul, cât și din exteriorul vehiculului
Companii
Volvo lansează prima centură de siguranță multi-adaptivă din lume. Sistemul va primi informații atât din interiorul, cât și din exteriorul vehiculului
Volvo Cars anunță o inovație revoluționară în domeniul siguranței auto: centura de siguranță multi-adaptivă, o tehnologie unică la nivel mondial, menită să ofere un nivel superior de protecție tuturor pasagerilor în situații reale de trafic. Această centură de siguranță inteligentă va fi introdusă în modelul complet electric Volvo EX60, programat pentru lansare în 2026. Centura […]
Scandal în justiție pentru designuri înșelătoare: Mondelez dă în judecată Aldi pentru imitarea ambalajului la biscuiții Oreo
Companii
Scandal în justiție pentru designuri înșelătoare: Mondelez dă în judecată Aldi pentru imitarea ambalajului la biscuiții Oreo
Un nou scandal în domeniul justiției și al drepturilor de proprietate intelectuală a izbucnit în urma acuzațiilor aduse de către compania Mondelez împotriva retailerului Aldi, după ce acesta din urmă ar fi lansat pe piață un ambalaj pentru biscuiții Oreo care seamănă foarte mult cu originalul. În contextul unei competiții acerbe pe piața dulciurilor și […]
Băncile de retail europene încetinesc brusc. Creșterea veniturilor se prăbușesc la doar 2,9 %
Băncile de retail europene încetinesc brusc. Creșterea veniturilor se prăbușesc la doar 2,9 %
Băncile de retail europene frânează brusc în 2024: creșterea veniturilor s-a redus dramatic la doar 2,9%, față de 18% în anul precedent. Totuși, profitabilitatea bate recorduri, iar băncile găsesc metode ingenioase de a compensa scăderea dobânzilor. De la boom la stagnare: băncilede retail europene frânează puternic în 2024, creșterea veniturilor se prăbușesc la doar 2,9% […]
Limba străină devine cheia angajării în 2025. Care sunt competențele care îți asigură 30% în plus la salariu
Limba străină devine cheia angajării în 2025. Care sunt competențele care îți asigură 30% în plus la salariu
Potrivit celui mai recent raport al platformei eJobs, cheia angajării în aproape 60% dintre joburi este cunoașterea cel puțin a unei limbi străine. De la joburile de birou la cele din call-center sau chiar în producție, engleza nu mai e doar un avantaj, a devenit un criteriu eliminatoriu. Iar vorbitorii de limbi rare pot câștiga […]
Un chatbot a fost acuzat de hărțuire sexuală. Utilizatorii au raportat stări de panică și insomnii în urma „comportamentului prădător”
Tehnologie
Un chatbot a fost acuzat de hărțuire sexuală. Utilizatorii au raportat stări de panică și insomnii în urma „comportamentului prădător”
Un nou studiu a scos la iveală faptul că chatbot-ul de inteligență artificială Replika, promovat ca un companion emoțional, a fost acuzat de hărțuire sexuală a unor utilizatori, printre care se numără și minori. Cercetarea, bazată pe analiza a peste 150.000 de recenzii din Google Play Store din SUA, a identificat aproximativ 800 de cazuri […]
Science-fiction devenit realitate. Inginerii americani au creat o piele bionică care se regenerează automat
Tehnologie
Science-fiction devenit realitate. Inginerii americani au creat o piele bionică care se regenerează automat
Pare scenariu de film SF, dar e cât se poate de real: o echipă de cercetători din SUA a creat o piele bionică care se regenerează și se resetează automat, fără niciun ajutor extern.   Roboți cu piele bionică care se regenerează și se resetează automat, fără a fi nevoie de ajutor uman Inginerii de la […]