Prima pagină » China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?
Fotografii: Shutterstock

Într-o eră în care se caută tot mai mult alternative la clasicele baterii litiu-ion, China testează noi baterii solid-state pe bază de sodiu.

Această evoluție tehnologică prinde contur într-un segment important, cel al scuterelor electrice, un adevărat etalon al mobilității urbane în marile orașe asiatice.

În China sunt dezvoltate noi baterii solid-state pe  bază de sodiu

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

În contextul volatilității piețelor de materii prime și al presiunilor de decarbonizare, bateriile pe bază de sodiu promit să reducă dependența de metale rare și costisitoare, precum cobaltul sau litiul. În timp ce alte economii avansate încearcă să țină pasul cu avansul chinez în materie de acumulatori clasici Litiu-Ion, companiile din China investesc masiv în tehnologia Na-Ion, având în vedere producția la scară largă.

Noile baterii Na-Ion înlocuiesc litiul cu sodiu, un element mult mai accesibil și mai ieftin, fiind extras inclusiv din sarea de mare. Aceste baterii oferă performanțe comparabile cu cele pe bază de Li-Ion în ceea ce privește timpii de încărcare și stabilitatea energetică. În schimb, se remarcă printr-un profil de siguranță superior, fiind mai puțin inflamabile, dar și mai stabile la temperaturi extreme, transmite BBC.

Spre deosebire de bateriile tradiționale, care folosesc electroliți lichizi, variantele solid-state cu sodiu utilizează electroliți solizi. Astfel, se reduce semnificativ riscul de scurtcircuit sau de explozie, o preocupare tot mai mare în contextul mobilității urbane și al stocării de energie pe termen lung.

Scuterele electrice, motorul de test pentru o tehnologie emergentă

China testează trotinete electrice dotate cu baterii cu sodiu. Ce avantaje au în fața bateriilor Li-Ion?

Foto: Yadea.com

În luna ianuarie, compania Yadea a lansat pe piață primele scutere alimentate cu baterii Na-Ion, disponibile la prețuri între 400 și 660 de dolari. Aceste modele beneficiază de stații rapide de încărcare, capabile să reîncarce bateria de la 0% la 80% în doar 15 minute, o performanță care atrage deja interesul consumatorilor din mediul urban.

Vehiculele pe două roți, supranumite „măgăruși electrici” în jargonul chinez, sunt la mare căutare în China. Acestea au cerințe energetice mai scăzute, ceea ce le transformă într-o platformă ideală pentru implementarea timpurie a tehnologiei Na-Ion, în ciuda limitărilor actuale în materie de densitate energetică.

În urmă cu doi ani, în China au fost comercializate peste 55 de milioane de scutere electrice, cu mult peste vânzările de mașini electrice. Această piață uriașă devine, astfel, un teren fertil pentru testarea și extinderea bateriilor cu sodiu, permițând reducerea costurilor prin producție la scară largă.

Pe lângă sectorul mobilității, China explorează utilizarea bateriilor Na-Ion în sisteme de stocare a energiei pentru rețelele electrice. Având o mai mare stabilitate la temperaturi scăzute și o durată de viață ridicată, aceste baterii devin atractive pentru aplicații staționare, contribuind la echilibrarea surselor regenerabile intermitente.

Un pariu industrial de miliarde

În pofida provocărilor legate de autonomia scăzută în cazul vehiculelor pe patru roți, industria chineză de profil își intensifică eforturile. În 2024, au fost anunțate 27 de de fabrici dedicate bateriilor cu sodiu, cu o capacitate combinată estimată la 180 GWh. Până în 2033, capacitatea globală ar putea depăși 500 GWh, iar peste 90% din această producție ar putea fi concentrată în China.

Totodată, companii precum CATL, liderul mondial al pieței de baterii, și-au anunțat intrarea pe segmentul acumulatorilor cu sodiu prin noul său brand Naxtra, ce vizează aplicații extinse pentru camioane și autoturisme.

Investițiile în cercetare și dezvoltare s-au ridicat la peste 7,6 miliarde de dolari în 2023 doar în China, consolidând poziția acestei țări în topul tranziției tehnologice. Avantajul Chinei îl reprezintă capacitatea de a scala rapid de la inovație la producție în masă, folosind infrastructura deja existentă în industria Li-Ion.

Alte articole importante
Altman și revoluția AI de 850 miliarde $: „Oamenii sunt îngrijorați”
Altman și revoluția AI de 850 miliarde $: „Oamenii sunt îngrijorați”
Sam Altman, CEO-ul OpenAI a anunțat cea mai mare expansiune de infrastructură din era internetului. Nota de plată e estimată la 850 miliarde de dolari. Altman și cel mai ambițios plan de infrastructură tehnologică din lume Sam Altman, șeful OpenAI, a ales un câmp prăfuit din Texas ca decor pentru a dezvălui ceea ce numește […]
ANALIZĂ
Piața de mașini electrice și hibride din România este în creștere
Companii
Piața de mașini electrice și hibride din România este în creștere
Valoarea pieței de vehicule electrice și hibride din România crește constant, iar consumatorii devin mai selectivi. Descoperiți mai multe. Totodată, românii devin din ce în ce mai selectivi, analizând cu atenție caracteristicile, autonomia și raportul calitate-preț înainte de a alege un vehicul eco-friendly. Piața de mașini electrice și hibride se extinde, românii devin mai exigenți […]
ANALIZĂ
Cele mai mari armate din Europa în 2025. Cum se schimbă balanța de forțe
Analize
Cele mai mari armate din Europa în 2025. Cum se schimbă balanța de forțe
Cele mai mari armate definesc peisajul de securitate al continentului în 2025, într-un moment marcat de conflicte și cheltuieli militare în creștere. Datele publicate de GlobalFirepower și compilate de VisualCapitalist arată diferențe uriașe între țările europene, atât în privința efectivelor active, cât și a rezerviștilor. Cele mai mari armate din Europa: Rusia și Ucraina, în […]
Boom-ul pieței semiconductorilor după acordul de 100 de mld. $
Boom-ul pieței semiconductorilor după acordul de 100 de mld. $
Industria semiconductorilor a intrat pe un val spectaculos de creștere după ce Nvidia a anunțat un plan de investiții colosal. Acordul de 100 de miliarde de dolari, alături de OpenAI. Euforia s-a resimțit de pe Wall Street până în Asia și Europa.  Nvidia și OpenAI pun pe masă 100 de miliarde de dolari, iar piața […]
Moneda digitală și provocările introducerii în România. Isărescu: „Ne termină ruşii. Ne blochează plățile în trei zile”
Moneda digitală și provocările introducerii în România. Isărescu: „Ne termină ruşii. Ne blochează plățile în trei zile”
Moneda digitală este viitorul plăților dar nu va înlocui numerarul tradițional în euro, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isărescu. Moneda digitală și lecțiile Suediei și a Noii Zeelande Isărescu a explicat că Suedia și Noua Zeelandă au încercat digitalizarea completă, însă s-au lovit de două probleme practice. Pensionarii preferă în continuare numerarul. De asemenea, fără […]
Cum să recunoști un geniu: cât de rari sunt și care este valoarea lor economică
Cum să recunoști un geniu: cât de rari sunt și care este valoarea lor economică
Geniile sunt rare. Doar 1 din 40 de câștigători ai medaliilor de aur la Olimpiadele Internaționale de Matematică are șansa să se califice, ulterior, pentru un premiu științific major. Efortul de a descoperi și de a dezvolta corect geniile este, însă, o contribuție legitimă, deoarece acești oameni vor accelera progresul global în știință, tehnologie și […]