Deși chinezii investesc masiv și promit revoluții pe piața auto europeană, doar o singură mașină din China a reușit să pătrundă în topul celor mai vândute modele de pe continent. MG ZS este singura mașină chinezească printre Giganții Europei.
Industria auto din China a făcut pași mari în Europa, dar realitatea din teren arată că doar MG, deținut de gigantul chinez SAIC, a reușit să pătrundă în topul celor 50 de cele mai vândute mașini din Europa. Modelul MG ZS, un SUV de segment B, s-a clasat în aprilie pe locul 23 în topul european, cu 9.900 de unități vândute, reușind să depășească nume consacrate precum Toyota C-HR, Hyundai Kona și chiar Tesla Model Y. Vânzările cumulate pe primele patru luni ale anului au atins 47.000 de exemplare, confirmând ascensiunea impresionantă a mărcii, care a crescut cu 39% față de anul trecut.
Strategia MG s-a bazat pe un mix eficient: prețuri competitive, o gamă variată de propulsii (benzină, hibrid, electric) și moștenirea brandului britanic pe care chinezii l-au cumpărat în 2007. În România, MG ZS costă comparabil cu Dacia Duster, chiar dacă e cu doar 3 centimetri mai mic, ceea ce îl face atractiv pentru clienții sensibili la preț. În aprilie, MG a vândut 21.735 de vehicule în Europa, cu 25% mai mult decât anul trecut, confirmându-și poziția de lider chinez pe continent.
Dacă MG a reușit să intre în top 50, restul producătorilor chinezi au încă drum lung de parcurs. BYD, al doilea mare jucător chinez pe piața europeană, a vândut în aprilie 12.558 de mașini, cu 41.400 de unități pe primele patru luni. Creșterea BYD este impresionantă (de patru ori mai mare față de anul trecut), dar cota de piață rămâne marginală. Cel mai bine vândut model al său este SUV-ul Seal U, cu 6.000 de exemplare în aprilie, dar care încă nu a prins Top 50. De asemenea, sedanul Seal, considerat rivalul lui Tesla Model 3, a avut volume modeste: doar 1.600 de unități în aprilie.
În același timp, Chery, al treilea brand chinezesc prezent în Europa, începe să se facă remarcat, cu 5.773 de automobile vândute în aprilie și 21.500 pe primele patru luni. Deși vine puternic din urmă și propune SUV-uri hibride și pe benzină la prețuri competitive, Chery e încă departe de rivalii săi, dar promite o ofensivă puternică odată cu extinderea rețelei de distribuție.
În ciuda acestor succese punctuale, piața auto europeană rămâne un teritoriu dificil pentru chinezi. În aprilie, Europa a înmatriculat un milion de mașini, iar pe primele patru luni s-au vândut 4,4 milioane de autoturisme, în ușoară scădere față de anul trecut. Cota de piață a mărcilor chinezești a crescut de la 2,6% la 4,6% – un salt impresionant, dar tot marginal comparativ cu giganții europeni.
Pe segmentul electric, unde chinezii au mizat puternic, vânzările au atins 16.500 de unități în aprilie (în creștere cu 40%), dar segmentul cu motoare termice continuă să fie cel mai important, cu 13.800 de unități și o creștere de 11%. Succesul MG ZS, cu versiunile sale pe benzină, hibrid și electric, arată că versatilitatea și prețurile accesibile pot face diferența, mai ales pe o piață sensibilă la costuri.