Interesul pentru vehiculele electrice a cunoscut o scădere vizibilă în ultima vreme, pe fondul incertitudinilor economice și politice globale.
Cu toate acestea, giganții din industria auto continuă să mizeze pe inovație. General Motors și LG Energy Solution au anunțat că dezvoltă o baterie care ar putea rescrie regulile în materie de mobilitate electrică, nu doar pentru automobile, ci și pentru motociclete și scutere.
Fotografii: Shutterstock
Cele două mari companii lucrează la o nouă baterie cu celule prismatice pe bază de litiu și mangan (LMR – Lithium Manganese-Rich), o soluție care promite o eficiență energetică remarcabilă și o adaptabilitate superioară. Performanțele tehnice o fac perfectă pentru vehiculele electrice de mici dimensiuni, unde spațiul, greutatea și autonomia sunt factori critici. Tehnologia LMR este rezultatul a aproape un deceniu de cercetare, LG deținând deja peste 200 de brevete în acest domeniu.
Potrivit General Motors (GM), aceste celule pot stoca cu până la 33% mai multă energie decât bateriile litiu-fier fosfat (LFP) utilizate anterior pe scară largă, fără a crește costurile. Această combinație de densitate energetică ridicată și accesibilitate ar putea reprezenta o adevărată revoluție pentru motocicletele electrice sau ATV-urilor, care până acum au fost limitate de compromisurile tehnologice în materie de baterii, relatează Rideapart.com.
Forma prismatică a celulelor permite o dispunere mai eficientă în cadrul vehiculului, spre deosebire de celulele cilindrice clasice, contribuind la optimizarea spațiului și a designului. În cazul motocicletelor, ATV-urilor sau scuterelor, unde fiecare gram și centimetru contează, acest aspect ar putea schimba complet arhitectura internă a vehiculelor.
Implementarea comercială este programată să fie făcută treptat. Producția de test va fi lansată la finalul lui 2027, în timp ce fabricarea la scară industrială în SUA este preconizată să debuteze în 2028, prin intermediul joint-venture-ului Ultium Cells, relatează Motorcycle News.
Într-un moment în care piața vehiculelor electrice se află într-o perioadă de recalibrare, această inovație vine ca un semnal puternic pentru industria motocicletelor electrice, existând încă un potențial uriaș de explorat. Așadar, chiar dacă adoptarea vehiculelor electrice pe piața mainstream a încetinit, această inovație ar putea fi ceea ce va propulsa motocicletele, scuterele și vehiculele side-by-side electrice în centrul atenției.
Cu alte cuvinte, dacă aceste baterii vor performa în condiții reale, ele ar putea fi piesa de puzzle lipsă care să impulsioneze tranziția globală către mobilitatea electrică pe două roți și în segmentul powersports.