Prima pagină » Cum a explodat ultima rachetă a lui Elon Musk în timpul testelor. Câte miliarde de dolari a „ars” la propriu șeful SpaceX pentru visul de a coloniza Marte

Cum a explodat ultima rachetă a lui Elon Musk în timpul testelor. Câte miliarde de dolari a „ars” la propriu șeful SpaceX pentru visul de a coloniza Marte

Cum a explodat ultima rachetă a lui Elon Musk în timpul testelor. Câte miliarde de dolari a „ars” la propriu șeful SpaceX pentru visul de a coloniza Marte
Încă o rachetă a lui Elon Musk explodează în timpul testelor. Foto: YouTube

Recent, încă o rachetă Starship, proiectul ambițios al lui Elon Musk, a fost distrusă în timpul unui test. Este vorba despre a noua încercare, care s-a încheiat prematur, marcând un nou episod în seria de teste dificile pentru cea mai mare și puternică rachetă construită vreodată. Deși etapa superioară a atins o altitudine de 189 kilometri, scurgerile de combustibil au provocat o rotație necontrolată, iar racheta s-a prăbușit în zbor, iar resturile au căzut în Oceanul Indian.

Din fericire, de această dată, spre deosebire de precedentele zboruri eșuate, nu au fost persoane în pericol, nici turiști pe plajele din Caraibe, nici pasageri ai unor zboruri comerciale.

O privire critică asupra testului Starship

Este tentant să privim cu ironie acest nou eșec, mai ales în contextul în care Musk, în timpul petrecut la Washington, a fost perceput ca un personaj autoritar, cu politici dure privind reducerea cheltuielilor sociale, ceea ce i-a adus mulți adversari, mai ales în Europa. Cu toate acestea, inginerii SpaceX rămân cu aproximativ un deceniu înaintea industriei europene de rachete, ceea ce impune o atenție mai profundă asupra evoluției proiectului, scrie Der Spiegel.

Conform filozofiei SpaceX, fiecare test nereușit reprezintă un pas necesar spre dezvoltarea unei rachete capabile să transporte oameni pe Marte. Ideea este că, dacă nu apar probleme, înseamnă că testul nu a fost suficient de riguros. Compania aplică principiul „eșec rapid, corecție rapidă”. Elon Musk a declarat după test că au fost colectate „multe date valoroase” și că următoarele trei teste vor avea loc într-un ritm mai accelerat, cu o nouă lansare posibilă chiar în trei săptămâni. Autoritățile de mediu au aprobat recent până la 25 de lansări anual.

Inovații și progrese notabile

Există câteva motive pentru a considera acest test un succes parțial, chiar și pentru observatorii externi. Pentru prima dată, o etapă a rachetei Starship a fost reutilizată. SpaceX a revoluționat industria spațială prin reutilizarea rachetei Falcon 9, iar acum aplică același concept și pentru Starship, ceea ce ar putea reduce semnificativ costurile pe termen lung.

De asemenea, spre deosebire de testele anterioare, când etapa a doua a explodat înainte de a ajunge în spațiu, în acest caz motoarele ambelor etape au funcționat pe durata planificată, iar problemele au apărut doar după oprirea propulsoarelor.

Provocări majore și incertitudini

Acesta este al treilea test consecutiv cu un final catastrofal. Inginerii SpaceX încă nu au reușit să rezolve problema vibrațiilor puternice care apar în timpul zborului. Este posibil ca sistemul de alimentare cu combustibil să necesite o reproiectare completă pentru a asigura funcționarea fără probleme.

În plus, în timpul testului trebuiau lansate opt simulacre de sateliți, însă din cauza unei uși blocate la rachetă, acest obiectiv nu a fost atins.

Îmbunătățirea protecției termice, o prioritate

Într-un interviu cu jurnalistul Tim Dodd, cunoscut ca „Everyday Astronaut”, Musk a explicat că testul avea ca scop principal îmbunătățirea scutului termic al Starship. La reintrarea în atmosferă, racheta se încălzește la peste 1500 de grade Celsius din cauza comprimării aerului din fața sa. Pentru a rezista acestei călduri extreme, Starship este acoperit cu plăci ceramice hexagonale și o protecție suplimentară.

„Totul se învârte în jurul plăcilor”, a spus Musk, subliniind că acestea ar trebui să permită relansarea rachetei la doar o oră după aterizare.

Însă, în timpul actualului test, racheta s-a dezmembrat înainte ca aceste sisteme să fie puse cu adevărat la încercare, ceea ce înseamnă că obiectivul principal al testului a rămas neîndeplinit.

Visul colonizării Marte rămâne neschimbat

Mai profund, Musk a reafirmat în discuția cu Dodd mantra sa despre necesitatea colonizării planetei Marte. El a anunțat anterior intenția de a trimite primele nave spațiale fără echipaj pe Planeta Roșie anul viitor, iar Starship este considerat instrumentul-cheie pentru această misiune. Scopul este reducerea costurilor de transport până la o zecime de miime din nivelul actual.

Acesta este standardul la care Musk trebuie să se ridice: zboruri spre Marte cu costuri de transport extrem de reduse. Până acum, cele nouă teste, toate încheiate mai mult sau mai puțin cu eșec, fără a ajunge măcar pe orbită, reprezintă un progres modest.

Contextul NASA și finanțarea spațială

Dacă NASA ar avea aceeași rată de eșec în lansările sale ca SpaceX, agenția spațială americană ar fi în colaps. În plus, bugetul NASA este posibil să fie redus cu aproximativ un sfert în anul fiscal următor, probabil influențat și de presiunile lui Musk.

În schimb, Musk pare să-și permită aceste eșecuri repetate. Se spune că el „arde” propriul capital în testele Starship, însă realitatea este mai complexă. Din 2008, SpaceX a primit peste 19 miliarde de dolari din contracte guvernamentale americane, plus sute de milioane de euro din fonduri europene. Musk poate spera și la alte contracte profitabile, cum ar fi pentru sistemul american de apărare antirachetă Golden Dome. De asemenea, există finanțări publice pentru o variantă a Starship care să transporte astronauți în cadrul misiunii NASA „Artemis 3” pe suprafața Lunii.

Deși testele Starship continuă să se încheie cu accidente spectaculoase, ele fac parte dintr-un proces ambițios și riscant de dezvoltare a tehnologiei spațiale. Visul lui Elon Musk de a coloniza Marte rămâne în picioare, însă drumul este încă plin de provocări tehnice și financiare majore.

Alte articole importante
Țările de Jos, gata să achite pentru artefactele dacice furate 5,7 milioane de euro
Țările de Jos, gata să achite pentru artefactele dacice furate 5,7 milioane de euro
În urma jafului care a avut loc la finalul lunii ianuarie, la Muzeul Drents din Assen, unde mai multe artefacte dacice au fost furate, autoritățile din Țările de Jos au decis să aloce un fond de rezervă de 5,7 milioane de euro. Suma va fi necesară pentru acoperirea eventualelor despăgubiri după furtul pieselor de tezaur […]
Cât te costă să organizezi o cununie civilă la Cazinoul din Constanța, bijuteria litoralului românesc
Cât te costă să organizezi o cununie civilă la Cazinoul din Constanța, bijuteria litoralului românesc
Redeschis oficial pe 21 mai 2025, Cazinoul din Constanța a revenit în atenția publicului nu doar ca simbol arhitectural, ci și ca o locație exclusivistă pentru evenimente private, inclusiv cununii civile. După o lungă perioadă de restaurare minuțioasă, această clădire emblematică a orașului de la malul Mării Negre oferă acum un cadru de poveste pentru […]
BEI finanțează un fabricant de componente auto. România, printre beneficiari
BEI finanțează un fabricant de componente auto. România, printre beneficiari
Banca Europeană de Investiții (BEI) și fabricantul spaniol de componente auto Teknia au încheiat un acord de finanțare de 30 de milioane de euro pentru a sprijini proiecte inovatoare de cercetare și dezvoltare în domeniul componentelor auto sustenabile. Fondurile vor fi direcționate către activități desfășurate în șase țări europene, inclusiv România, și vizează tehnologii avansate […]
Țările din Asia investesc masiv în armament și programe de cercetare militară, pe fondul noilor riscuri de securitate
Țările din Asia investesc masiv în armament și programe de cercetare militară, pe fondul noilor riscuri de securitate
Țările din Asia de sud-est investesc din ce în ce mai mult în industria de apărare, mai exact în armament și programe de cercetare și dezvoltare militară. Această tendință este evidențiată în cea mai recentă ediție a raportului „Asia-Pacific Regional Security Assessment”, publicat de Institutul Internațional pentru Studii Strategice (IISS) din Londra. Țările din Asia […]
Germania vrea recupereze banii din conturile inactive. Miliarde de euro pot ajunge în posesia statului
Germania vrea recupereze banii din conturile inactive. Miliarde de euro pot ajunge în posesia statului
În Germania, se estimează că miliarde de euro zac neatinse în conturile bancare „uitate”, adică acele conturi care au rămas inactive o perioadă lungă de timp, de multe ori pentru că proprietarii lor au decedat. Guvernul federal intenționează acum să preia aceste sume, conform acordului de coaliție dintre CDU/CSU și SPD, care prevede ca banii […]
Hyundai scumpește toate modelele, ca reacție la tarifele lui Trump
Hyundai scumpește toate modelele, ca reacție la tarifele lui Trump
Producătorul sud-coreean de automobile Hyundai se pregătește să mărească prețurile la toate modelele pe care le comercializează în SUA. Măsura reprezintă o mișcare strategică menită să amortizeze efectele tarifelor impuse de președintele Donald Trump. Hyundai va majora tarifele la modelele vândute în SUA Industria auto s-a arătat reticentă în a transfera către consumatori impactul tarifelor […]