Prima pagină » Cum a explodat ultima rachetă a lui Elon Musk în timpul testelor. Câte miliarde de dolari a „ars” la propriu șeful SpaceX pentru visul de a coloniza Marte

Cum a explodat ultima rachetă a lui Elon Musk în timpul testelor. Câte miliarde de dolari a „ars” la propriu șeful SpaceX pentru visul de a coloniza Marte

Cum a explodat ultima rachetă a lui Elon Musk în timpul testelor. Câte miliarde de dolari a „ars” la propriu șeful SpaceX pentru visul de a coloniza Marte
Încă o rachetă a lui Elon Musk explodează în timpul testelor. Foto: YouTube

Recent, încă o rachetă Starship, proiectul ambițios al lui Elon Musk, a fost distrusă în timpul unui test. Este vorba despre a noua încercare, care s-a încheiat prematur, marcând un nou episod în seria de teste dificile pentru cea mai mare și puternică rachetă construită vreodată. Deși etapa superioară a atins o altitudine de 189 kilometri, scurgerile de combustibil au provocat o rotație necontrolată, iar racheta s-a prăbușit în zbor, iar resturile au căzut în Oceanul Indian.

Din fericire, de această dată, spre deosebire de precedentele zboruri eșuate, nu au fost persoane în pericol, nici turiști pe plajele din Caraibe, nici pasageri ai unor zboruri comerciale.

O privire critică asupra testului Starship

Este tentant să privim cu ironie acest nou eșec, mai ales în contextul în care Musk, în timpul petrecut la Washington, a fost perceput ca un personaj autoritar, cu politici dure privind reducerea cheltuielilor sociale, ceea ce i-a adus mulți adversari, mai ales în Europa. Cu toate acestea, inginerii SpaceX rămân cu aproximativ un deceniu înaintea industriei europene de rachete, ceea ce impune o atenție mai profundă asupra evoluției proiectului, scrie Der Spiegel.

Conform filozofiei SpaceX, fiecare test nereușit reprezintă un pas necesar spre dezvoltarea unei rachete capabile să transporte oameni pe Marte. Ideea este că, dacă nu apar probleme, înseamnă că testul nu a fost suficient de riguros. Compania aplică principiul „eșec rapid, corecție rapidă”. Elon Musk a declarat după test că au fost colectate „multe date valoroase” și că următoarele trei teste vor avea loc într-un ritm mai accelerat, cu o nouă lansare posibilă chiar în trei săptămâni. Autoritățile de mediu au aprobat recent până la 25 de lansări anual.

Inovații și progrese notabile

Există câteva motive pentru a considera acest test un succes parțial, chiar și pentru observatorii externi. Pentru prima dată, o etapă a rachetei Starship a fost reutilizată. SpaceX a revoluționat industria spațială prin reutilizarea rachetei Falcon 9, iar acum aplică același concept și pentru Starship, ceea ce ar putea reduce semnificativ costurile pe termen lung.

De asemenea, spre deosebire de testele anterioare, când etapa a doua a explodat înainte de a ajunge în spațiu, în acest caz motoarele ambelor etape au funcționat pe durata planificată, iar problemele au apărut doar după oprirea propulsoarelor.

Provocări majore și incertitudini

Acesta este al treilea test consecutiv cu un final catastrofal. Inginerii SpaceX încă nu au reușit să rezolve problema vibrațiilor puternice care apar în timpul zborului. Este posibil ca sistemul de alimentare cu combustibil să necesite o reproiectare completă pentru a asigura funcționarea fără probleme.

În plus, în timpul testului trebuiau lansate opt simulacre de sateliți, însă din cauza unei uși blocate la rachetă, acest obiectiv nu a fost atins.

Îmbunătățirea protecției termice, o prioritate

Într-un interviu cu jurnalistul Tim Dodd, cunoscut ca „Everyday Astronaut”, Musk a explicat că testul avea ca scop principal îmbunătățirea scutului termic al Starship. La reintrarea în atmosferă, racheta se încălzește la peste 1500 de grade Celsius din cauza comprimării aerului din fața sa. Pentru a rezista acestei călduri extreme, Starship este acoperit cu plăci ceramice hexagonale și o protecție suplimentară.

„Totul se învârte în jurul plăcilor”, a spus Musk, subliniind că acestea ar trebui să permită relansarea rachetei la doar o oră după aterizare.

Însă, în timpul actualului test, racheta s-a dezmembrat înainte ca aceste sisteme să fie puse cu adevărat la încercare, ceea ce înseamnă că obiectivul principal al testului a rămas neîndeplinit.

Visul colonizării Marte rămâne neschimbat

Mai profund, Musk a reafirmat în discuția cu Dodd mantra sa despre necesitatea colonizării planetei Marte. El a anunțat anterior intenția de a trimite primele nave spațiale fără echipaj pe Planeta Roșie anul viitor, iar Starship este considerat instrumentul-cheie pentru această misiune. Scopul este reducerea costurilor de transport până la o zecime de miime din nivelul actual.

Acesta este standardul la care Musk trebuie să se ridice: zboruri spre Marte cu costuri de transport extrem de reduse. Până acum, cele nouă teste, toate încheiate mai mult sau mai puțin cu eșec, fără a ajunge măcar pe orbită, reprezintă un progres modest.

Contextul NASA și finanțarea spațială

Dacă NASA ar avea aceeași rată de eșec în lansările sale ca SpaceX, agenția spațială americană ar fi în colaps. În plus, bugetul NASA este posibil să fie redus cu aproximativ un sfert în anul fiscal următor, probabil influențat și de presiunile lui Musk.

În schimb, Musk pare să-și permită aceste eșecuri repetate. Se spune că el „arde” propriul capital în testele Starship, însă realitatea este mai complexă. Din 2008, SpaceX a primit peste 19 miliarde de dolari din contracte guvernamentale americane, plus sute de milioane de euro din fonduri europene. Musk poate spera și la alte contracte profitabile, cum ar fi pentru sistemul american de apărare antirachetă Golden Dome. De asemenea, există finanțări publice pentru o variantă a Starship care să transporte astronauți în cadrul misiunii NASA „Artemis 3” pe suprafața Lunii.

Deși testele Starship continuă să se încheie cu accidente spectaculoase, ele fac parte dintr-un proces ambițios și riscant de dezvoltare a tehnologiei spațiale. Visul lui Elon Musk de a coloniza Marte rămâne în picioare, însă drumul este încă plin de provocări tehnice și financiare majore.

Alte articole importante
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Companii
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Dacia se pregătește să revină pe segmentul break-urilor, pregătind un model complet nou, care va rivaliza cu Skoda Octavia, etalonul clasei. Viitorul automobil va fi încadrat în clasa compactă și va oferi un spațiu generos, un design modern și tehnologii actualizate. Dacia va dezvălui în 2026 break-ul cunoscut acum sub numele de cod C-Neo Dacia […]
ANALIZĂ
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială este un teren plin de oportunități și provocări, unde modul în care prosperă firmele variază semnificativ de la o țară la alta. Conducerea unei afaceri implică riscuri și recompense, iar unele țări europene sunt mai dificile pentru antreprenori. Companiile creează locuri de muncă și stimulează economiile locale. Mai multe firme înseamnă mai multe […]
ANALIZĂ
Mii de tineri călătoresc gratis în jurul lumii, în schimbul muncii voluntare. Cât de mult îşi riscă siguranţa?
Mii de tineri călătoresc gratis în jurul lumii, în schimbul muncii voluntare. Cât de mult îşi riscă siguranţa?
Tot mai mulți tineri din întreaga lume renunță la vacanțele clasice și aleg să călătorească gratuit, în schimbul muncii voluntare în hosteluri, ferme sau școli. Platformele online care promit „experiențe autentice de viață” au devenit o industrie globală, cu milioane de utilizatori. Însă în spatele acestor imagini idilice de pe rețelele sociale se ascund povești […]
10 destinații de poveste din Europa unde poți călători în această iarnă
10 destinații de poveste din Europa unde poți călători în această iarnă
Mai multe destinații din Europa devin un tărâm de basm unde poți călători în fiecare iarnă. De la lacuri înghețate și sate montane la castele acoperite de zăpadă și cabane rustice, continentul oferă nenumărate locuri unde iarna pare desprinsă din povești. Publicația The Guardian a realizat o listă cu zece destinații perfecte pentru o vacanță […]
Un investitor de succes a dezvăluit două semnale de alarmă care îl împiedică să investească într-o afacere nouă
Un investitor de succes a dezvăluit două semnale de alarmă care îl împiedică să investească într-o afacere nouă
Semnale de alarmă pot apărea încă din prima întâlnire dintre un investitor de succes și un fondator de startup. Pentru investitorul Carles Reina, aceste detalii contează enorm. În lumea startup-urilor AI, investitorii trebuie să identifice rapid semnale de alarmă la fondatorii unei afacei înainte de a lua decizii financiare. Experiența unui angel investor de succes […]
Startup-ul spațial EnduroSat, susținut și de un investitor român, primește 104 mil. $ de la Google și UE
Startup-ul spațial EnduroSat, susținut și de un investitor român, primește 104 mil. $ de la Google și UE
Startup-ul bulgăresc EnduroSat, sprijinit și de fondul românesc Morphosis Capital, a atras o nouă finanțare uriașă de 104 milioane de dolari, în cea mai mare rundă de investiții din istoria sa. Printre susținători se numără Google Ventures, European Innovation Council Fund și fonduri de risc majore din SUA. EnduroSat, compania est-europeană care rescrie regulile explorării […]