Prima pagină » Cum a explodat ultima rachetă a lui Elon Musk în timpul testelor. Câte miliarde de dolari a „ars” la propriu șeful SpaceX pentru visul de a coloniza Marte

Cum a explodat ultima rachetă a lui Elon Musk în timpul testelor. Câte miliarde de dolari a „ars” la propriu șeful SpaceX pentru visul de a coloniza Marte

Cum a explodat ultima rachetă a lui Elon Musk în timpul testelor. Câte miliarde de dolari a „ars” la propriu șeful SpaceX pentru visul de a coloniza Marte
Încă o rachetă a lui Elon Musk explodează în timpul testelor. Foto: YouTube

Recent, încă o rachetă Starship, proiectul ambițios al lui Elon Musk, a fost distrusă în timpul unui test. Este vorba despre a noua încercare, care s-a încheiat prematur, marcând un nou episod în seria de teste dificile pentru cea mai mare și puternică rachetă construită vreodată. Deși etapa superioară a atins o altitudine de 189 kilometri, scurgerile de combustibil au provocat o rotație necontrolată, iar racheta s-a prăbușit în zbor, iar resturile au căzut în Oceanul Indian.

Din fericire, de această dată, spre deosebire de precedentele zboruri eșuate, nu au fost persoane în pericol, nici turiști pe plajele din Caraibe, nici pasageri ai unor zboruri comerciale.

O privire critică asupra testului Starship

Este tentant să privim cu ironie acest nou eșec, mai ales în contextul în care Musk, în timpul petrecut la Washington, a fost perceput ca un personaj autoritar, cu politici dure privind reducerea cheltuielilor sociale, ceea ce i-a adus mulți adversari, mai ales în Europa. Cu toate acestea, inginerii SpaceX rămân cu aproximativ un deceniu înaintea industriei europene de rachete, ceea ce impune o atenție mai profundă asupra evoluției proiectului, scrie Der Spiegel.

Conform filozofiei SpaceX, fiecare test nereușit reprezintă un pas necesar spre dezvoltarea unei rachete capabile să transporte oameni pe Marte. Ideea este că, dacă nu apar probleme, înseamnă că testul nu a fost suficient de riguros. Compania aplică principiul „eșec rapid, corecție rapidă”. Elon Musk a declarat după test că au fost colectate „multe date valoroase” și că următoarele trei teste vor avea loc într-un ritm mai accelerat, cu o nouă lansare posibilă chiar în trei săptămâni. Autoritățile de mediu au aprobat recent până la 25 de lansări anual.

Inovații și progrese notabile

Există câteva motive pentru a considera acest test un succes parțial, chiar și pentru observatorii externi. Pentru prima dată, o etapă a rachetei Starship a fost reutilizată. SpaceX a revoluționat industria spațială prin reutilizarea rachetei Falcon 9, iar acum aplică același concept și pentru Starship, ceea ce ar putea reduce semnificativ costurile pe termen lung.

De asemenea, spre deosebire de testele anterioare, când etapa a doua a explodat înainte de a ajunge în spațiu, în acest caz motoarele ambelor etape au funcționat pe durata planificată, iar problemele au apărut doar după oprirea propulsoarelor.

Provocări majore și incertitudini

Acesta este al treilea test consecutiv cu un final catastrofal. Inginerii SpaceX încă nu au reușit să rezolve problema vibrațiilor puternice care apar în timpul zborului. Este posibil ca sistemul de alimentare cu combustibil să necesite o reproiectare completă pentru a asigura funcționarea fără probleme.

În plus, în timpul testului trebuiau lansate opt simulacre de sateliți, însă din cauza unei uși blocate la rachetă, acest obiectiv nu a fost atins.

Îmbunătățirea protecției termice, o prioritate

Într-un interviu cu jurnalistul Tim Dodd, cunoscut ca „Everyday Astronaut”, Musk a explicat că testul avea ca scop principal îmbunătățirea scutului termic al Starship. La reintrarea în atmosferă, racheta se încălzește la peste 1500 de grade Celsius din cauza comprimării aerului din fața sa. Pentru a rezista acestei călduri extreme, Starship este acoperit cu plăci ceramice hexagonale și o protecție suplimentară.

„Totul se învârte în jurul plăcilor”, a spus Musk, subliniind că acestea ar trebui să permită relansarea rachetei la doar o oră după aterizare.

Însă, în timpul actualului test, racheta s-a dezmembrat înainte ca aceste sisteme să fie puse cu adevărat la încercare, ceea ce înseamnă că obiectivul principal al testului a rămas neîndeplinit.

Visul colonizării Marte rămâne neschimbat

Mai profund, Musk a reafirmat în discuția cu Dodd mantra sa despre necesitatea colonizării planetei Marte. El a anunțat anterior intenția de a trimite primele nave spațiale fără echipaj pe Planeta Roșie anul viitor, iar Starship este considerat instrumentul-cheie pentru această misiune. Scopul este reducerea costurilor de transport până la o zecime de miime din nivelul actual.

Acesta este standardul la care Musk trebuie să se ridice: zboruri spre Marte cu costuri de transport extrem de reduse. Până acum, cele nouă teste, toate încheiate mai mult sau mai puțin cu eșec, fără a ajunge măcar pe orbită, reprezintă un progres modest.

Contextul NASA și finanțarea spațială

Dacă NASA ar avea aceeași rată de eșec în lansările sale ca SpaceX, agenția spațială americană ar fi în colaps. În plus, bugetul NASA este posibil să fie redus cu aproximativ un sfert în anul fiscal următor, probabil influențat și de presiunile lui Musk.

În schimb, Musk pare să-și permită aceste eșecuri repetate. Se spune că el „arde” propriul capital în testele Starship, însă realitatea este mai complexă. Din 2008, SpaceX a primit peste 19 miliarde de dolari din contracte guvernamentale americane, plus sute de milioane de euro din fonduri europene. Musk poate spera și la alte contracte profitabile, cum ar fi pentru sistemul american de apărare antirachetă Golden Dome. De asemenea, există finanțări publice pentru o variantă a Starship care să transporte astronauți în cadrul misiunii NASA „Artemis 3” pe suprafața Lunii.

Deși testele Starship continuă să se încheie cu accidente spectaculoase, ele fac parte dintr-un proces ambițios și riscant de dezvoltare a tehnologiei spațiale. Visul lui Elon Musk de a coloniza Marte rămâne în picioare, însă drumul este încă plin de provocări tehnice și financiare majore.

Alte articole importante
Alertă: Ford cheamă înapoi în service sute de mașini produse la Craiova
Companii
Alertă: Ford cheamă înapoi în service sute de mașini produse la Craiova
Producătorul auto Ford a demarat o campanie de rechemare în service care vizează sute de autoturisme fabricate în România, la uzina Ford Otosan din Craiova. Sunt afectate modele populare din gama actuală, iar problema identificată ține de sistemul de frânare spate, un element esențial pentru siguranța rutieră. Rechemarea este una preventivă și presupune verificări și […]
În ce merită să investiți în 2026: activul clasic care promite câștiguri mari
În ce merită să investiți în 2026: activul clasic care promite câștiguri mari
Deși în ultimii ani atenția s-a concentrat adesea pe criptomonede sau pe industrii tehnologice emergente, analiștii internaționali indică tot mai clar un alt domeniu, unul tradițional, care revine spectaculos în centrul strategiilor de investiții: aurul. Datele recente arată că aurul traversează una dintre cele mai puternice perioade de creștere din ultimele decenii, iar prognozele pentru […]
Valentin Ionescu, președintele ISF: Peste 30.000 de români au participat la programele Institutului Financiar Român. Educația financiară schimbă comportamentele de economisire și investiții
Valentin Ionescu, președintele ISF: Peste 30.000 de români au participat la programele Institutului Financiar Român. Educația financiară schimbă comportamentele de economisire și investiții
Institutul de Studii Financiare (ISF) a depășit pragul de 30.000 de participanți în programele sale educaționale derulate în 2025, consolidându-și rolul în creșterea nivelului de educație financiară din România. Potrivit lui Valentin Ionescu, președintele ISF, educația financiară are un impact direct asupra accesului la finanțare, asupra comportamentului de economisire și asupra deschiderii către antreprenoriat și […]
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România face, în sfârșit, un pas decisiv pentru a închide una dintre cele mai vechi și sensibile datorii externe rămase din perioada de tranziție postcomunistă. Guvernul a aprobat cadrul legal necesar pentru achitarea unei datorii istorice către Statele Unite ale Americii, aferentă importurilor de bumbac-fibră realizate la începutul anilor ’90, într-un episod controversat cunoscut drept […]
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale în 2025 a generat emisii de CO2 comparabile cu cele ale întregului oraș New York. Impactul tehnologiilor AI asupra mediului ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea și necesitatea unor reglementări mai stricte pentru industria digitală. Dezvoltarea inteligenței artificiale emite la fel de multe emisii CO2 ca întregul oraș New York […]
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Companii
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Cel mai mare producător auto european își adaptează strategia pentru a rămâne competitiv pe o piață globală dinamică și tehnologizată. Politica prevede investiții în electrificare, digitalizare și eficientizarea lanțurilor de producție. Scopul este acela de a răspunde cerințelor în continuă schimbare ale consumatorilor și reglementărilor internaționale. Cel mai mare producător auto european va continua reducerile […]