General Motors (GM) pariază pe faptul că reticența americanilor față de adoptarea vehiculelor electrice (EV) este doar temporară. Noile tehnologii în domeniul bateriilor îi permit să reducă din costurile pentru mașinile electrice și să le facă mai accesibile.
Într-o zi, aproape toate mașinile vor fi electrice, iar GM, ca orice constructor auto care vrea să rămână relevant, trebuie să fie în fruntea acestui proces, chiar și în contextul schimbărilor legislative, notează Wall Street Journal. Supraviețuirea companiei depinde, în mare parte, de succesul investițiilor în tehnologia bateriilor.
În 2024, GM a angajat unul dintre cei mai experimentați specialiști în baterii din lume, Kurt Kelty, care are o experiență de 30 de ani în industrie și a petrecut 11 ani la Tesla, conducând eforturile companiei pentru perfecționarea acestui component esențial al vehiculelor electrice.
„Sunt un susținător ferm al tranziției globale către EV,” spune Kelty pentru Wall Street Journal.
Trecerea la un sistem de propulsie electrică aduce performanțe mai bune, costuri mai mici de întreținere, mai mult spațiu în interiorul mașinii, un centru de greutate mai jos și o siguranță sporită la impact. Evoluția spre renunțarea la combustibilii fosili este „de neoprit.”
Vânzările globale de mașini electrice au crescut cu 30% în martie 2025 față de anul precedent.
GM comercializează unul dintre cele mai accesibile mașini electrice din SUA, Chevy Equinox, și a anunțat recent o baterie inovatoare, care promite să fie semnificativ mai ieftină, dar cu autonomie mare, ce va fi lansată în 2028.
În 2024, Tesla a vândut de peste cinci ori mai multe EV-uri în SUA decât GM. Totuși, până în aprilie 2025, GM producea mai multe baterii în SUA decât Tesla. Acest lucru se datorează faptului că Tesla importă o parte importantă din baterii, vânzările GM cresc, iar multe dintre vehiculele GM sunt mari și necesită mai multe baterii.
Dacă GM va continua să crească cererea pentru EV-urile sale, în câțiva ani tehnologia sa ar putea oferi un avantaj de preț și performanță greu de egalat chiar și de Tesla.
Deși tranziția către EV-uri în SUA este mai lentă decât se estima, angajarea lui Kelty reflectă încrederea GM că dificultățile actuale sunt temporare și că experți ca el vor ajuta compania să le depășească.
Cheia succesului este reducerea continuă a costurilor.
„Când vom atinge paritatea de cost cu vehiculele cu motor cu combustie internă, cred că vom avea un moment decisiv,” afirmă Kelty. „Atunci tranziția va accelera rapid — și nu suntem foarte departe de acel moment.”
Ca mulți concurenți, GM a investit masiv în fabrici de baterii și linii de producție pentru vehicule electrice, însă se confruntă cu dificultăți în a obține profit pe termen scurt. Ambele fabrici de baterii ale GM funcționează sub capacitate maximă, iar compania a vândut recent participația într-o uzină aflată în construcție în Michigan către LG Energy. Anul trecut, GM a amânat construirea unei a patra fabrici de baterii, în Indiana, în parteneriat cu Samsung.
Analistul auto Sam Abuelsamid de la Telemetry consideră că problema este că GM a anticipat o creștere mult mai rapidă a cererii pentru EV-uri. Acum trei-patru ani, companii precum GM, Ford și Stellantis estimau că 50% din vehiculele vândute în SUA până în 2030 vor fi electrice. „Suntem departe de această țintă.”
Pe termen lung, însă, concentrarea GM pe crearea unui lanț de aprovizionare nord-american pentru baterii poate fi o strategie inteligentă, spune David Whiston, analist auto la Morningstar. Compania investește 625 de milioane de dolari în exploatarea litiului din Nevada și lucrează să procure toate materialele și componentele bateriilor pe plan local, inclusiv foliile de cupru și aluminiu, explică Kelty.
GM produce deja unul dintre cele mai ieftine EV-uri din America. Chevy Equinox 2025 are un preț recomandat de 33.600 de dolari. Chiar și fără creditul fiscal federal, costul este cu doar 5.000 de dolari mai mare decât cel al versiunii cu motor pe benzină. Luând în calcul economiile la combustibil și întreținere pe primii ani, diferența este practic neglijabilă.
În acest an, GM va relansa modelul Bolt, care va folosi baterii mai ieftine, pe bază de fosfat de litiu-fier (LFP). Această tehnologie, inventată în SUA, domină industria bateriilor în China. Bateriile LFP sunt mai mari și mai grele și oferă o autonomie mai mică, motiv pentru care sunt mai puțin folosite în segmentul premium din SUA.
GM a dezvăluit recent o nouă baterie, denumită lithium manganese-rich (LMR), la care lucrează de zece ani. Aceasta combină costurile reduse ale bateriilor LFP cu autonomia mai mare a bateriilor convenționale de tip litiu-ion.
Bateriile LMR sunt mai accesibile deoarece folosesc mult mai puțin nichel, cobalt și alte minerale scumpe, înlocuite cu mangan, un element comun.
Deși LMR au fost mult timp o curiozitate de laborator, GM a depășit numeroase obstacole tehnice. Modificarea formei bateriei — dreptunghiuri mari în loc de pungi plate — s-a dovedit ideală pentru camioane și vehicule mari, oferind o autonomie apropiată de cea a bateriilor scumpe, dar la circa 70% din cost.
Următorul obiectiv al companiei este reducerea suplimentară a costurilor prin creșterea cantității de siliciu, un element comun, în baterii, afirmă Kelty.
Totuși, în ciuda progreselor tehnologice, GM nu poate controla factorii geopolitici, în special politicile administrației Trump.
David Whiston subliniază că cea mai mare amenințare pentru viitorul EV este incertitudinea generată de actuala administrație, care afectează stimulentele pentru producție și cumpărare, precum și impactul tarifelor asupra importurilor de materii prime esențiale.
De când Trump a preluat mandatul, au fost anunțate aproximativ 36 de politici tarifare care afectează industria auto, spune analista Mika Takahashi de la IDTechX.
Întrebat când va putea un american obișnuit să cumpere o mașină electrică la același preț cu una pe benzină, Kelty subliniază că volatilitatea prețurilor materiilor prime, precum nichelul și litiul, este principala necunoscută.
„Dacă mi-ai spune unde vor fi prețurile nichelului și litiului peste trei-patru ani, ți-aș da un răspuns mai clar,” afirmă el. „Dar nu știm. Costurile sunt foarte volatile, iar acesta este probabil cel mai mare semn de întrebare.”