În primele șase luni ale anului 2025, consumatorii români au reușit să recupereze peste 210.000 de euro, după ce au semnalat dificultăți întâmpinate în tranzacții cu firme din alte țări europene. Aceste cazuri au fost gestionate gratuit de Centrul European al Consumatorilor (ECC) din România, care a oferit sprijin în soluționarea litigiilor transfrontaliere, scrie Puterea.ro.
Reclamațiile au acoperit o gamă largă de probleme, de la zboruri anulate și bagaje pierdute, până la produse defecte sau servicii care nu au fost onorate. Centrul European al Consumatorilor a intervenit pentru a media conflictele dintre clienți și comercianți, oferind o cale amiabilă de rezolvare.
În prima jumătate a anului 2025, ECC România a înregistrat peste 2.900 de cereri de asistență din partea consumatorilor români. De asemenea, aproximativ 130 de solicitări au venit din partea consumatorilor din alte state membre ale Uniunii Europene, inclusiv Norvegia, Islanda și Marea Britanie.
Cele mai frecvente plângeri ale românilor s-au concentrat pe următoarele categorii:
Serviciile de transport, în special cele aeriene, reprezentând 36% din totalul reclamațiilor
Produse și servicii diverse, cu o pondere de 18%
Îmbrăcăminte și încălțăminte, care au însumat 12%
Recreație și cultură, cu 10%
Mobilier și electrocasnice, cu 9%
Comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, sesizările legate de zborurile anulate sau întârziate au crescut cu 15%. În schimb, plângerile referitoare la achizițiile online de haine și încălțăminte s-au redus la jumătate, iar cele legate de mobilier și electrocasnice au scăzut cu aproximativ 30%.
Pe de altă parte, au fost înregistrate creșteri de peste 25% în reclamațiile legate de serviciile din domeniul recreației și culturii, cum ar fi biletele la concerte, articole sportive sau produse pentru animale de companie.
ECC România face parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net), care reunește 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, plus Islanda și Norvegia. Aceste centre oferă informații, consiliere și asistență gratuită și personalizată consumatorilor care întâmpină probleme cu tranzacțiile realizate în alte țări din cadrul rețelei.