Prima pagină » Danemarca lansează drone maritime în Marea Baltică, pentru a proteja cablurile submarine de amenințarea Rusiei

Danemarca lansează drone maritime în Marea Baltică, pentru a proteja cablurile submarine de amenințarea Rusiei

Danemarca lansează drone maritime în Marea Baltică, pentru a proteja cablurile submarine de amenințarea Rusiei
Danemarca lansează „saildrones” în Marea Baltică. Foto: saildrone.com

În contextul tensiunilor tot mai accentuate și al riscurilor de atacuri hibride venite din partea Rusiei, Danemarca a decis să implementeze o soluție tehnologică avansată pentru a-și proteja infrastructura subacvatică critică. Astfel, în Marea Baltică au fost desfășurate nave autonome denumite „saildrones”, care vor monitoriza activitatea maritimă și vor contribui la supravegherea sporită a zonei.

Ce sunt „saildrones” și cum funcționează?

Aceste nave autonome, fabricate în Statele Unite ale Americii, au o lungime de aproximativ 10 metri și seamănă cu niște bărci cu vele, dar sunt concepute exclusiv pentru colectarea de date. Echipate cu inteligență artificială, mai mulți senzori, camere și radar, „saildrones” oferă o imagine mult mai detaliată și precisă asupra activității maritime decât sateliții convenționali, scrie The Guardian.

Compania californiană Saildrone, care produce aceste vehicule, a colaborat anterior cu Marina SUA pentru a combate traficul de droguri și pescuitul ilegal. Prezența lor în apele daneze marchează prima utilizare în scopuri de apărare în apele europene.

Richard Jenkins, CEO-ul Saildrone, explică scopul acestor nave:

„Scopul Saildrone este să ofere ochi și urechi acolo unde anterior nu aveam astfel de mijloace de supraveghere.”

Contextul geopolitic și amenințările din Marea Baltică

În ultimii ani, Rusia a fost acuzată că folosește o „flotă fantomă” – nave vechi, în special petroliere, care transportă ilegal petrol către China și India, ocolind sancțiunile internaționale. Aceste nave pot fi implicate și în activități de sabotaj asupra infrastructurii subacvatice, cum ar fi cablurile de date sau conductele petroliere.

Jenkins subliniază:

„Vedem cum flotele comerciale sunt folosite în scopuri militare. Fie că este vorba de această flotă fantomă rusă care încalcă sancțiunile, fie că încearcă să facă lucruri necurate, cum ar fi deteriorarea infrastructurii, trebuie să fim capabili să monitorizăm aceste activități.”

Teste operaționale și extinderea supravegherii maritime

Forțele armate daneze au început să folosească patru astfel de „saildrones” în Marea Baltică pentru teste operaționale, cu scopul de a-și îmbunătăți capacitatea de supraveghere maritimă și colectare de informații.

Pentru a acoperi întreaga zonă a Mării Baltice, ar fi necesare între 10 și 20 de astfel de nave autonome, care pot funcționa pe bază de diesel, energie eoliană și solară. Fiecare unitate poate rămâne în larg timp de peste un an, deși durata medie de operare este de aproximativ 100 de zile.

Controverse și temeri legate de securitatea datelor

Parteneriatul cu o companie americană a stârnit îngrijorări în rândul liderilor din domeniul tehnologiei din Danemarca. David Heinemeier Hansson, inginer software și antreprenor, a declarat pentru postul danez DR:

„Problema cu companiile americane este că trebuie să respecte legile americane, ordinele președintelui american. Acesta poate cere date oricând și poate închide un cont oricând.”

Și Jacob Herbst, șeful Consiliului Danez pentru Securitate Cibernetică, a avertizat:

„Având în vedere situația internațională actuală, trebuie să fim extrem de atenți când alegem furnizori americani în acest domeniu.”

În replică, Richard Jenkins a precizat că în Danemarca nu sunt colectate date clasificate și că toate informațiile sunt criptate integral.

Un pas înainte în tehnologia de supraveghere maritimă

Aceste nave autonome reprezintă o soluție inovatoare, combinând mai multe surse de energie și tehnologii avansate pentru a oferi o monitorizare continuă și eficientă a unei zone maritime sensibile. Capacitatea lor de a funcționa autonom, fără intervenție umană constantă, le face ideale pentru supravegherea unor zone extinse și dificile.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]