Prima pagină » Este biokerosenul pregătit de decolare? Peste 140 de aeroporturi din lume distribuie, în prezent, combustibil sustenabil pentru aviație

Este biokerosenul pregătit de decolare? Peste 140 de aeroporturi din lume distribuie, în prezent, combustibil sustenabil pentru aviație

Este biokerosenul pregătit de decolare? Peste 140 de aeroporturi din lume distribuie, în prezent, combustibil sustenabil pentru aviație
Este biokerosenul pregătit de decolare? / Foto: Shutterstock

Peste 140 de aeroporturi din lume distribuie, în prezent, combustibil sustenabil pentru aviație (SAF – Sustainable Aviation Fuel), iar industria aeronautică, presată de obiectivele Net Zero, dorește să extindă utilizarea acestuia. Companiile aeriene, furnizorii de combustibil și producătorii de motoare pentru aviație au realizat, în ultimii ani, teste pentru a evalua modul în care SAF ar putea reduce amprenta de carbon a aviației. Și în România, cercetătorii de la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară (USAMV) din București au participat, în ultima decadă, la stabilirea tehnologiei de cultivare a camelinei. Biokerosenul obținut din ulei de camelină urma să fie utilizat pe aeroportul din Oslo, de companii precum Lufthansa Group, SAS și KLM Royal Dutch Airlines.

Autoritățile de reglementare presează industria aviației să crească utilizarea SAF, pentru a contribui la atenuarea impactului climatic. Uniunea Europeană dorește ca furnizorii de combustibil pentru aviație să crească gradual proporția de SAF livrată aeroporturilor. Inițiativa ReFuelEU Aviation prevede o cotă de combustibil sustenabil de 70% până în 2050.

La începutul acestui an, Airbus a anunțat rezultatele unui test, care sugerează că SAF ar putea aduce beneficii de mediu ce depășesc simplele reduceri nete de emisii de dioxid de carbon, scrie Financial Times. Testele s-au concentrat și asupra altor mecanisme prin care motoarele avioanelor contribuie la încălzirea globală, inclusiv prin emisiile de particule fine și formarea caracteristică a dârelor de condens (contrails), nori artificiali formați la altitudini mari, care contribuie la reținerea căldurii în atmosferă.

Cercetarea Airbus a demonstrat că zborurile alimentate cu 100% SAF au dus la o reducere de 56% a numărului de cristale de gheață formate în contrails. Modelele computerizate au indicat că această diminuare ar putea reduce efectul radiativ al dârelor de condens cu 25%, comparativ cu utilizarea combustibilului convențional.

Este biokerosenul pregătit de decolare?

Pe măsură ce emisiile de carbon generate de aviație cresc, noi cercetări sugerează că un combustibil de tip jet, pe bază de biocombustibili avansați, și soluții energetice integrate ar putea contribui la reducerea impactului zborurilor asupra mediului.

Zborul rămâne cea mai poluantă formă de transport din perspectiva emisiilor de carbon. Deși contribuția actuală a aviației la încălzirea globală rămâne, totuși, relativ mică, aceasta este estimată să crească semnificativ. Motivul principal este că aeronavele necesită combustibili cu densitate energetică ridicată, iar opțiunile tehnologice de tranziție sunt puține. Comparativ cu autobuzele sau automobilele, este mult mai dificil să transformi un avion, astfel încât să funcționeze cu energie electrică sau hidrogen.

În prezent, soluția deja disponibilă constă în înlocuirea treptată a kerosenului clasic cu biocombustibili, obținuți din materii prime biogenice, care pot contribui la captarea dioxidului de carbon din atmosferă pe durata ciclului lor de viață. Sursele de biocombustibili pentru aviație includ deșeuri, precum uleiuri alimentare uzate, grăsimi animale și parțial reziduuri din industria agroalimentară.

Aceste alternative nu pot înlocui complet combustibilul tradițional de aviație

În acest moment,biokerosenul nu poate înlocui combustibilul de zbor, însă poate fi amestecat cu acesta, pentru a crea un combustibil mai sustenabil.


„Biocombustibilii sunt în prezent singurul vector energetic care poate contribui la decarbonizarea aviației”, afirmă Raffaella Lucarno, Head of Biorefining and Supply la Enilive, companie specializată în bio-rafinare, producție de biometan, soluții de mobilitate inteligentă și comercializare de produse pentru mobilitate, subsidiară a grupului Eni, activ în petrol și gaze, dar și în domeniul regenerabilelor și al bio-rafinării, cu investiții în captarea și stocarea carbonului și energie prin fuziune, vizând neutralitatea climatică până în 2050.


„Biocombustibilii oferă o soluție eficientă pentru reducerea dioxidului de carbon și, în plus, nu necesită înlocuirea aeronavelor sau modificări ale sistemului actual de distribuție a combustibilului în aeroporturi”.


„Rezultatele testelor arată că folosirea SAF în zbor ar putea reduce semnificativ impactul climatic al aviației pe termen scurt, prin diminuarea efectelor non-CO₂, precum contrails, pe lângă reducerea emisiilor de CO₂ în ciclul de viață al SAF”, afirmă Julien Manhes, Head of Sustainable Aviation Fuels and Carbon Dioxide Removal la Airbus.


„Studiul realizat de Airbus susține eforturile în desfășurare de a pregăti sectorul aeronautic pentru utilizarea la scară largă a SAF, ca parte a inițiativelor mai ample de decarbonizare a industriei”.

Airbus investește pentru a-și tripla capacitatea de bio-rafinare

Airbus își propune ca întreaga flotă comercială să poată zbura cu 100% SAF până în 2030, afirmă Manhes. Dar subliniază că rămân în continuare provocări legate atât de cerere, cât și de ofertă.


„Aviația comercială se bazează pe producători de SAF, precum Enilive”, spune el. La rândul său, Lucarno subliniază că Enilive investește pentru a răspunde acestei cereri și „a semnat deja acorduri pentru furnizarea de SAF cu numeroase companii aeriene internaționale”.

Compania lucrează în prezent la extinderea capacității de producție, urmărind să își tripleze capacitatea totală de bio-rafinare de la 1,65 milioane tone pe an, la peste 5 milioane tone pe an până în 2030. În cadrul acestui proces de extindere, Lucarno menționează că se va pune accent pe dezvoltarea rafinăriei Gela din Sicilia, unde producția de SAF a început deja.
Dacă cererea de piață continuă să crească, Enilive intenționează să mărească producția de biocombustibil pentru aviație la peste 2 milioane de tone pe an până în 2030, conform Planului Strategic Eni 2025–2028.

Alte articole importante
Diamante din cenușă: Noua tendință care îi transformă pe cei dragi decedați în amintiri prețioase
Analize
Diamante din cenușă: Noua tendință care îi transformă pe cei dragi decedați în amintiri prețioase
Diamantele din cenușă vor putea fi create începând cu octombrie 2025 în Rhineland-Palatinate, oferind o metodă unică de a păstra memoria celor dragi. Transformarea cenușei în bijuterii Doar o cantitate mică din cenușa unei persoane decedate este suficientă pentru a produce un diamant sintetic, spune Patrick Zimmermann de la Cara AG din Berlin. „Este nevoie […]
Microsoft va investi 4 miliarde $ într-un nou centru de date
Companii
Microsoft va investi 4 miliarde $ într-un nou centru de date
Microsoft va investi 4 miliarde de dolari pentru un nou centru de date în Wisconsin, extinzându-și infrastructura cloud și AI. Proiectul marchează una dintre cele mai mari investiții ale companiei în infrastructură digitală și promite să aducă beneficii economice și tehnologice semnificative în regiunea vizată. Astfel, gigantul tech american își consolidează poziția pe piața globală […]
Chery părăsește Rusia. Producătorul auto, pus pe fugă de sancțiunile internaționale și noile taxe
Companii
Chery părăsește Rusia. Producătorul auto, pus pe fugă de sancțiunile internaționale și noile taxe
Chery părăsește Rusia, anunțând oficial retragerea de pe piața locală, ca urmare a sancțiunilor internaționale și noilor taxe impuse de autorități. Motivele pentru care Chery părăsește Rusia Producătorul auto chinez Chery părăsește Rusia și vizează listarea la bursa din Hong Kong pentru a strânge 1,2 miliarde de dolari. Conform prospectului citat de Nikkei, fondurile vor […]
Google aduce AI-ul în procesele de achiziții printr-un nou protocol
Companii
Google aduce AI-ul în procesele de achiziții printr-un nou protocol
Află cum Google aduce AI în tranzacții comerciale prin lansarea unui protocol deschis pentru agenți inteligenți. Această inițiativă marchează un pas important în integrarea inteligenței artificiale în tranzacțiile comerciale și în digitalizarea completă a lanțului de aprovizionare. Google introduce un protocol pentru achiziții automate prin agenți AI Google a anunțat lansarea unui nou protocol deschis, […]
EXCLUSIV: AI Washing. Ai putea minți că folosești AI doar pentru a obține finanțări?
EXCLUSIV: AI Washing. Ai putea minți că folosești AI doar pentru a obține finanțări?
AI washing și AI hype sunt folosite adesea de startup-uri doar pentru marketing, fără să aducă valoare reală sau automatizare autentică. Când eticheta AI devine doar un instrument de marketing AI nu este doar un instrument. Inteligența artificială schimbă modul de operare, așa cum a făcut cloud-ul până acum, schimbă zona mobile, revoluționează Internetul. Agenții […]
ANALIZĂ: Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice
Companii
ANALIZĂ: Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice
Majoritatea țărilor europene oferă subvenții pentru a stimula achiziția de vehicule electrice, însă aceste stimulente diferă foarte mult. Deși stimulentele guvernamentale joacă un rol esențial în procesul de tranziție globală către mobilitatea electrică, nu toate statele acordă acest sprijin fiscal. Țările unde se oferă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice Vânzările de vehicule electrice […]