Prima pagină » Generația Alpha crește într-o eră high tech a gratificării imediate. 2 metode ca să-i ferești de capcanele influencerilor de TikTok

Generația Alpha crește într-o eră high tech a gratificării imediate. 2 metode ca să-i ferești de capcanele influencerilor de TikTok

Generația Alpha crește într-o eră high tech a gratificării imediate. 2 metode ca să-i ferești de capcanele influencerilor de TikTok
Generația Alpha crește într-o eră high tech a gratificării imediate. Foto: Freepik

Generația Alpha, adică tinerii născuți între 2010 și 2024, a redefinit modul în care banii circulă în familie. Crescuți cu smartphone-ul în mână și cu acces la servicii de livrare instant, precum Amazon Prime sau Uber Eats, copiii de azi cheltuiesc sume impresionante – iar părinții se întreabă cum pot să-i învețe să fie responsabili financiar într-o eră a gratificării imediate.

Gen Alpha: Generația care cheltuiește fără limite?

Potrivit unui studiu realizat de compania fintech GoHenry, care oferă carduri de debit pentru copii în Marea Britanie, SUA, Franța și Spania, Gen Alpha a cheltuit între 2023 și 2024 nu mai puțin de 92 milioane de lire sterline (126,2 milioane de dolari). Raportul Youth Economy publicat în septembrie 2024 a analizat datele a peste 311.000 de copii ce folosesc GoHenry.

O mare parte din acești bani merge către servicii online: copiii au cheltuit peste 3 milioane de lire pe livrări de mâncare, o creștere de 113% față de anul precedent. Aproape jumătate dintre ei preferă să cumpere direct de pe platforme sociale, precum TikTok Shop, Facebook Marketplace sau Instagram.

Impactul economic al acestei generații este uriaș: firma de cercetare McCrindle estimează că până în 2029, amprenta economică a Gen Alpha va ajunge la 5,46 trilioane de dolari.

De ce e atât de greu să educi financiar copiii din Gen Alpha?

„Conveniența și viteza au devenit noua normalitate”, explică Louise Hill, fondatoarea GoHenry, pentru CNBC. „Trebuie să ne amintim că acești copii sunt obișnuiți să aibă totul la un click distanță, iar asta le influențează profund comportamentul financiar”.

Chiar dacă există mai multe resurse de educație financiară online ca oricând, au apărut și numeroase produse financiare ușor de folosit: carduri de credit, opțiuni „cumperi acum, plătești mai târziu”, plăți contactless. Pentru părinți, devine tot mai complicat să le explice copiilor cum funcționează banii reali și cât de greu se câștigă.

2 sfaturi esențiale pentru a crește copii deștepți financiar

1. Fă banii „palpabili”

Louise Hill recomandă ca banii să fie tangibili pentru copii. Chiar dacă trăim în era digitală, e important ca cei mici să vadă și să atingă bani fizici. O idee simplă: dă-le copiilor bani de buzunar în numerar, o valoare fixă pe săptămână, mereu, în aceeași zi. Astfel, vor învăța rapid să calculeze cât pot economisi dacă strâng bani mai multe săptămâni la rând.

„Dacă îi dai unui copil 50 de pence în fiecare sâmbătă, va realiza repede că, dacă strânge patru sâmbete, are mai mulți bani și poate cumpăra ceva mai valoros. Dacă strânge zece sâmbete, poate cumpăra și mai mult”, explică Hill.

Prin gestionarea banilor fizici, copiii învață cât costă dulciurile preferate sau o jucărie mai mare.

Pentru adolescenți, Hill sugerează metoda „bugetului pizza”: arată-le vizual cum salariul sau banii de buzunar se împart între cheltuieli esențiale (chirie, facturi) și ce rămâne pentru distracții. Pe măsură ce felia de pizza se micșorează, tinerii înțeleg cât de puțin rămâne pentru cheltuieli neesențiale.

2. Implică-i în discuțiile despre bani

Copiii absorb atitudinile părinților despre bani, așa că Hill recomandă să fie incluși în conversațiile despre bugetul familiei. De exemplu, dacă nu-ți mai permiți să comanzi mâncare în fiecare vineri, transformă asta într-o activitate de familie: gătiți împreună acasă și calculați cât ați economisit.

„Implică-i pe copii în a face pizza și a-și alege toppingurile. Mergeți împreună la supermarket și arată-le cât costă ingredientele, comparativ cu o comandă la restaurant,” spune Hill. Astfel, copiii vor înțelege valoarea banilor și vor învăța să facă alegeri inteligente pe viitor.

Într-o lume în care totul se obține instant, provocarea pentru părinți este să-i învețe pe copii răbdarea și valoarea reală a banilor. Cu bani de buzunar constanți, discuții deschise despre buget și exemple practice, Generația Alpha poate deveni o generație cu adevărat responsabilă financiar, în ciuda tentațiilor digitale la tot pasul.

Alte articole importante
Meta și Google pregătesc revoluția: ochelarii AR ar putea înlocui telefoanele până în 2030
Tehnologie
Meta și Google pregătesc revoluția: ochelarii AR ar putea înlocui telefoanele până în 2030
Giganții tehnologici își iau la revedere de la telefoanele mobile: la AWE 2025, Meta și Google au prezentat planuri radicale care ar putea transforma complet modul în care interacționăm cu realitatea digitală. Ochelarii de realitate augmentată (AR) nu mai sunt doar un experiment, ci următorul mare pariu al lumii tehnologice. Meta vrea să te convingă […]
Turismul de nișă prinde contur la 90 de minute de zbor din România. Unde se află plaja Elafonisi, un colț de paradis cu lagune turcoaz și nisip roz
Turismul de nișă prinde contur la 90 de minute de zbor din România. Unde se află plaja Elafonisi, un colț de paradis cu lagune turcoaz și nisip roz
Nu mai e nevoie să zbori până în Bali sau Maldive pentru un colț de paradis. La doar 90 de minute de zbor din România se află Elafonisi, o plajă din Creta care pare desprinsă dintr-un vis exotic: nisip roz, lagune cu apă limpede, peisaje de neuitat și un aer de liniște greu de găsit […]
Racheta H-2A iese din scenă în glorie, lansând satelitul GOSAT-GW în ultima sa misiune
Racheta H-2A iese din scenă în glorie, lansând satelitul GOSAT-GW în ultima sa misiune
Cu o ultimă flacără spre cer, Japonia încheie una dintre cele mai remarcabile epoci ale ingineriei sale spațiale. Racheta H-2A, simbol al preciziei și fiabilității, își face ieșirea din scenă lansând satelitul climatic GOSAT-GW, într-o misiune care nu marchează un sfârșit, ci deschiderea unei noi frontiere pentru cercetarea globală și inovația japoneză. Într-un moment marcat […]
Bufnițele inspiră o nouă tehnologie de reducere a zgomotului
Tehnologie
Bufnițele inspiră o nouă tehnologie de reducere a zgomotului
Într-o lume modernă, în care zgomotul face parte din peisajul cotidian, natura oferă o soluție surprinzătoare: bufnițele. Aceste păsări nocturne, recunoscute pentru zborul lor aproape imperceptibil, au devenit sursă de inspirație pentru o echipă de cercetători de la Universitatea Tiangong din China, care a creat un nou material fonic ultra-eficient, cu potențial de a reduce […]
Franța interzice, începând de azi, fumatul pe plaje și în parcuri – pas strategic spre o „generație fără tutun”
Franța interzice, începând de azi, fumatul pe plaje și în parcuri – pas strategic spre o „generație fără tutun”
Începând de duminică, orice persoană care fumează pe o plajă sau într-un parc public din Franța va încălca legea. Măsura, intrată în vigoare imediat după publicarea sa, sâmbătă, în Monitorul Oficial, face parte dintr-o strategie guvernamentală pe termen lung de creare a unei „generații fără tutun” până în 2032, transmite The Guardian. Această măsură vine […]
„Ciocolata Dubai” poate fi pusă în vânzare doar dacă provine din Dubai, a decis o instanță din Köln
„Ciocolata Dubai” poate fi pusă în vânzare doar dacă provine din Dubai, a decis o instanță din Köln
Un nou capitol din controversa „ciocolatei Dubai” a fost scris recent în instanțele germane, iar deznodământul este unul care pune în dificultate celebrul discounter Aldi Süd. După luni întregi de dispute juridice, Curtea Superioară Regională din Köln (OLG) a decis că denumirea „Ciocolata Dubai” poate fi folosită doar pentru produse care provin efectiv din Dubai, […]