Prima pagină » Generația X generează peste un sfert din cheltuielile naționale, peste media globală

Generația X generează peste un sfert din cheltuielile naționale, peste media globală

Generația X generează peste un sfert din cheltuielile naționale, peste media globală
Foto: Pexels

Cumpărătorii din Generația X joacă un rol semnificativ în economia unei țări, realizând peste un sfert din cheltuielile naționale.

Această grupă de vârstă, aflată în plină maturitate financiară, se evidențiază prin puterea de cumpărare și influența sa asupra pieței de consum.

Generația X, motor important în ceea ce privește cheltuielile din economiile naționale

Generația X generează peste un sfert din cheltuielile naționale, peste media globală

Foto: Pixabay

Consumatorii români din Generația X, adică persoanele născute între 1965 și 1980, reprezintă aproximativ 27% din totalul cheltuielilor naționale, depășind media globală de 24%. La nivel mondial, Generația X reprezintă o piață de 15,2 trilioane de dolari, de aproximativ două ori mai mare decât cheltuielile totale ale Chinei. Se estimează că, până în 2035, cheltuielile anuale ale acestui segment vor atinge 23 trilioane de dolari, arată cel mai recent studiu realizat de NielsenIQ în colaborare cu World Data Lab, preluate de Agerpres.

În România, dar și la nivel global, experții estimează că membrii Generației X vor crește semnificativ cheltuielile în următorii cinci ani, în special la alimente, băuturi alcoolice și non-alcoolice și produse de înfrumusețare.

Referitor la preferințele românilor născuți între 1965 și 1980, peste un sfert (28%) aleg în mod constant brandurile mari și cunoscute, iar 40% cumpără doar ce au nevoie, fără să fie influențați de notorietatea brandului. Totodată, 23% nu fac eforturi speciale pentru a achiziționa anumite branduri, însă preferă să susțină branduri mici, iar 9% fac un efort conștient pentru a cumpăra produse de la micii producători.

36% dintre tineri acceptă sfaturi de la AI

Același studiu arată că mulți dintre tinerii din Generația X adoptă o atitudine precaută față de finanțele personale, fiind prinși între nevoile copiilor și ale părinților.

„Doar 4% spun că pot cheltui liber, comparativ cu 11% la nivel global, iar 44% își permit să cumpere anumite lucruri doar pentru că și le doresc. Aproximativ 59% aleg să se răsfețe pe ei sau pe familia lor cu produse de brand premium, mai mult decât media globală a Generației X (54%), dar mai puțin decât milenialii români (62%). Aceste mici upgrade-uri sunt percepute ca fiind relevante, necesare și accesibile, iar calitatea justifică investiția”, arată studiul NielsenIQ.

În privința metodelor de achiziție, 32% dintre respondenți permit dispozitivelor inteligente să comande automat produsele necesare, iar un procent similar utilizează un dispozitiv wearable care le monitorizează comportamentele și le învață preferințele. De asemenea, 36% acceptă recomandări de produse de la un asistent AI, 39% folosesc AI pentru a automatiza și accelera deciziile de cumpărare zilnice, iar 59% utilizează aplicații și dispozitive pentru a-și gestiona nevoile legate de sănătate.

NielsenIQ este lider global în cercetarea de piață, activ în peste 90 de țări, acoperind aproximativ 85% din populația lumii și un consum de peste 7.200 de miliarde de dolari. World Data Lab oferă date proprietare orientate spre viitor, pentru a cuantifica și prognoza tendințele consumatorilor, cheltuielile, schimbările demografice și progresul către Obiectivele de Dezvoltare Durabilă până în 2034.

Alte articole importante
Cât costă masa de Crăciun în Europa. Unde este cea mai ieftină?
Cât costă masa de Crăciun în Europa. Unde este cea mai ieftină?
Masa de Crăciun diferă de la o țară la alta, în funcție de inflație, puterea de cumpărare și prețurile la alimentele de bază. O analiză recentă arată unde va fi cel mai ieftin Crăciun și care sunt țările unde tradiționalul ospăț din ziua de 25 decembrie pune cea mai mică presiune pe bugetul familiilor. În […]
Bugetul de sărbători al românilor: cine cheltuie cel mai mult
Bugetul de sărbători al românilor: cine cheltuie cel mai mult
Această perioadă pune la încercare bugetul de sărbători al românilor, iar diferențele de cheltuieli devin tot mai vizibile de la an la an. De la familiile cu venituri ridicate din marile orașe până la gospodăriile din mediul rural, modul în care sunt alocați banii pentru mese festive, cadouri și vacanțe arată clar cine cheltuie cel […]
Eurostat: România și Slovenia conduc clasamentul european al creșterilor din construcții
Eurostat: România și Slovenia conduc clasamentul european al creșterilor din construcții
Sectorul construcțiilor din Uniunea Europeană a înregistrat o evoluție pozitivă în luna octombrie 2025, cu România și Slovenia în prim-planul creșterilor anuale, potrivit celor mai recente date publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). Indicatorii arată un ritm de avans semnificativ în mai multe state membre, într-un context european marcat de reveniri moderate și corecții […]
Alpii europeni sunt pe cale să piardă 97% din ghețari până la sfârșitul secolului, arată un studiu
Alpii europeni sunt pe cale să piardă 97% din ghețari până la sfârșitul secolului, arată un studiu
Politici climatice mai stricte ar salva sute de ghețari din Alpii Europei și zeci de mii la nivel mondial, arată un studiu. Cercetătorii speră că descoperirile lor vor ajuta la evaluarea impactului climei asupra economiilor și ecosistemelor locale.  Alpii așa cum îi cunoaștem astăzi se vor schimba complet Un nou studiu a constatat că planurile […]
Tarifele la energie explodează de la 1 ianuarie. Taxa care umflă facturile românilor
Tarifele la energie explodează de la 1 ianuarie. Taxa care umflă facturile românilor
Începutul anului 2026 aduce o nouă lovitură pentru consumatorii de energie electrică din România. De la 1 ianuarie, facturile vor crește vizibil, ca urmare a majorării tarifelor de distribuție, transport și sistem, aprobate de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Datele agregate analizate de responsabilii din domeniu arată o creștere medie de peste […]
Alertă: Ford cheamă înapoi în service sute de mașini produse la Craiova
Companii
Alertă: Ford cheamă înapoi în service sute de mașini produse la Craiova
Producătorul auto Ford a demarat o campanie de rechemare în service care vizează sute de autoturisme fabricate în România, la uzina Ford Otosan din Craiova. Sunt afectate modele populare din gama actuală, iar problema identificată ține de sistemul de frânare spate, un element esențial pentru siguranța rutieră. Rechemarea este una preventivă și presupune verificări și […]