Pe fondul unei creșteri accelerate a pieței vehiculelor electrice în Europa, Tesla înregistrează o scădere abruptă a vânzărilor pe Bătrânul Continent.
Într-un climat auto din ce în ce mai competitiv și mai fragmentat, compania lui Elon Musk pare să piardă din influență în Europa, în timp ce producătorii europeni și mai ales cei asiatici câștigă tot mai mult teren.
Foto: Tesla
Lansările continue de noi modele din partea producătorilor europeni au transformat radical piața auto, lăsând Tesla într-un rol tot mai marginal. Astfel, potrivit datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în luna mai, vânzările producătorului american în Europa s-au prăbușit cu 40,5% față de aceeași lună a anului trecut, până la la 8.729 de vehicule. Dacă includem Marea Britanie, Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția, vânzările s-au contractat cu aproape 28% la 13.863 de vehicule.
Scăderea prelungește o serie de vânzări lunare dezamăgitoare pentru compania de peste Ocean în UE. Astfel, înmatriculările de mașini noi ale Tesla au scăzut cu aproape 53% în aprilie, cu 36% în martie, cu 47% în februarie și cu 50% în ianuarie. Decembrie 2024 a fost ultima lună în care a înregistrat vânzări mai mari în UE, cu o creștere de 5,9%, relatează The Wall Street Journal.
Declinul Tesla din luna mai a venit în pofida faptului că piața de vehicule electrice (EV) din blocul comunitar se îmbunătățește. Vânzările de EV-uri au crescut cu 25% față de anul precedent, cu o creștere de aproape 45% numai în Germania.
Situația este și mai dramatică pentru americani dacă analizăm intervalul ianuarie-mai. În acest caz vorbim despre o scădere și mai mare, de 45,2% față de perioada similară din 2024, și asta în condițiile în care piața auto europeană per ansamblu a rămas aproape stabilă (+1,6%).
În acest fel, cota de piață a Tesla s-a redus drastic, ajungând la doar 1,1% în UE, față de 2% în 2024. Această înjumătățire ridică o serie de semne de întrebare cu privire la poziționarea brandului american în fața rivalilor europeni și asiatici, care se adaptează mai rapid la cerințele și reglementările europene.
Această evoluție negativă vine pe fondul unei creșteri generale de 26,1% a înmatriculărilor de mașini electrice în UE, segment care a ajuns să dețină o cotă de 15,4% din piața totală, în creștere față de anul precedent. Totuși, acest avans este considerat insuficient în raport cu obiectivul strategic al Uniunii Europene: eliminarea completă a vânzărilor de vehicule cu motoare termice până în 2035, transmite Reuters.
Analiștii pun declinul mărcii și pe seama imaginii nefavorabile pe care a căpătat-o Elon Musk în Europa, dar și a asocierii sale cu Donald Trump, ceea ce poate afecta percepția consumatorilor din statele membre ale UE. În plus, performanțele slabe ale Tesla coincid cu ascensiunea rapidă a producătorilor europeni, cum este cazul grupului Renault – în care Dacia este în creștere – dar și a giganților asiatici, care reușesc să propună modele electrice tot mai accesibile, adaptate cerințelor locale și sprijinite de politici publice naționale.