Piața auto din România traversează un moment de recul, într-un context regional marcat de tranziția către mobilitatea electrică și incertitudini economice.
În mai, înmatriculările de autoturisme noi pe piața locală au scăzut cu 32,4% comparativ cu aceeași lună din 2024, atingând un volum de 10.456 de unități, potrivit datelor preliminare publicate de APIA.
Lovitura este și mai dură în zona mobilității „verzi”. Astfel, în cea de-a cincea lună din 2025, automobilele pur electrice au înregistrat o scădere abruptă de 42,4 puncte procentuale față de mai 2024, ajungând la o cotă de piață modestă de doar 4,1%. Aceste cifre semnalează o frânare bruscă a avântului electrificării în România, într-un moment în care Europa își intensifică eforturile în acest domeniu, potrivit unui comunicat transmis de APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile).
Pe ansamblul primelor cinci luni din 2025, piața de autoturisme noi din țara noastră a înregistrat un total de 53.817 de unități înmatriculate, în scădere cu 12,1% față de aceeași perioadă din anul anterior. Reculul poate fi pus pe seama întârzierilor programului Rabla, a inflației persistente și a reticenței consumatorilor față de adoptarea rapidă a tehnologiilor electrice într-un ecosistem cu infrastructură încă slab dezvoltată.
În contrast, piața vehiculelor second-hand continuă să crească. Concret, în mai, înmatriculările de autoturisme rulate pentru prima dată în România au atins 33.043 de unități, o creștere de 34,28% comparativ cu mai 2024, potrivit Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Trendul se menține pe termen mai lung deoarece, în primul trimestru din 2025, volumul de mașini SH înmatriculate pentru prima dată a ajuns la 163.983 de unități, în creștere cu 30,15% față de aceeași perioadă din 2024.
Această dinamică sugerează o orientare tot mai accentuată a consumatorilor români către opțiuni mai accesibile, în contextul creșterii prețurilor la mașinile noi și a lipsei stimulentelor atractive.
Foto: ACEA
În timp ce în România piața auto este în scădere, Uniunea Europeană își menține trendul ascendent, majorându-se cu 1,3% în aprilie 2025 față de aprilie 2024, până la 925.359 de unități, potrivit datelor ACEA. Totuși, în ansamblul primelor patru luni, piața europeană a scăzut cu 1,2 procente, ajungând la 3.640.211 de unități.
Mașinile electrice au deținut o cotă de 15,3%, în creștere față de lunile anterioare, în timp ce hibridele continuă să fie cele mai populare alegeri alternative, cu o cotă de peste 44%. Propulsia pe benzină rămâne dominantă pe multe piețe (28,6%), în timp ce dieselul bate în continuare în retragere (9,6%).
Clasamentul constructorilor este dominat de Grupul Volkswagen care, în perioada ianuarie-aprilie, a comercializat 1.176.088 de unități, cu 4,5% mai mult față de anul trecut. Grupul Stellantis ocupă locul al doilea, cu 691.121 de unități (-9,6%). Renault a vândut 454.895 de mașini, în creștere cu 7,7%, în timp ce marca Dacia, care face parte din grupul francez, a contribuit cu peste 200.000 de unități, menținându-și astfel stabilitatea în topul celor mai accesate mărci.