Prima pagină » Piața auto din România, în declin: scădere de peste 32% de la începutul anului

Piața auto din România, în declin: scădere de peste 32% de la începutul anului

Piața auto din România, în declin: scădere de peste 32% de la începutul anului
Foto: Shutterstock

Piața auto din România traversează un moment de recul, într-un context regional marcat de tranziția către mobilitatea electrică și incertitudini economice.

În mai, înmatriculările de autoturisme noi pe piața locală au scăzut cu 32,4% comparativ cu aceeași lună din 2024, atingând un volum de 10.456 de unități, potrivit datelor preliminare publicate de APIA.

Piața auto din România, trasă în jos de scăderea cererii pentru mașini noi

Lovitura este și mai dură în zona mobilității „verzi”. Astfel, în cea de-a cincea lună din 2025, automobilele pur electrice au înregistrat o scădere abruptă de 42,4 puncte procentuale față de mai 2024, ajungând la o cotă de piață modestă de doar 4,1%. Aceste cifre semnalează o frânare bruscă a avântului electrificării în România, într-un moment în care Europa își intensifică eforturile în acest domeniu, potrivit unui comunicat transmis de APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile).

Pe ansamblul primelor cinci luni din 2025, piața de autoturisme noi din țara noastră a înregistrat un total de 53.817 de unități înmatriculate, în scădere cu 12,1% față de aceeași perioadă din anul anterior. Reculul poate fi pus pe seama întârzierilor programului Rabla, a inflației persistente și a reticenței consumatorilor față de adoptarea rapidă a tehnologiilor electrice într-un ecosistem cu infrastructură încă slab dezvoltată.

În contrast, piața vehiculelor second-hand continuă să crească. Concret, în mai, înmatriculările de autoturisme rulate pentru prima dată în România au atins 33.043 de unități, o creștere de 34,28% comparativ cu mai 2024, potrivit Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Trendul se menține pe termen mai lung deoarece, în primul trimestru din 2025, volumul de mașini SH înmatriculate pentru prima dată a ajuns la 163.983 de unități, în creștere cu 30,15% față de aceeași perioadă din 2024.

Această dinamică sugerează o orientare tot mai accentuată a consumatorilor români către opțiuni mai accesibile, în contextul creșterii prețurilor la mașinile noi și a lipsei stimulentelor atractive.

Europa accelerează spre electrificare

Piața auto din România, în declin: scădere de peste 32% de la începutul anului

Foto: ACEA

În timp ce în România piața auto este în scădere, Uniunea Europeană își menține trendul ascendent, majorându-se cu 1,3% în aprilie 2025 față de aprilie 2024, până la 925.359 de unități, potrivit datelor ACEA. Totuși, în ansamblul primelor patru luni, piața europeană a scăzut cu 1,2 procente, ajungând la 3.640.211 de unități.

Mașinile electrice au deținut o cotă de 15,3%, în creștere față de lunile anterioare, în timp ce hibridele continuă să fie cele mai populare alegeri alternative, cu o cotă de peste 44%. Propulsia pe benzină rămâne dominantă pe multe piețe (28,6%), în timp ce dieselul bate în continuare în retragere (9,6%).

Clasamentul constructorilor este dominat de Grupul Volkswagen care, în perioada ianuarie-aprilie, a comercializat 1.176.088 de unități, cu 4,5% mai mult față de anul trecut. Grupul Stellantis ocupă locul al doilea, cu 691.121 de unități (-9,6%). Renault a vândut 454.895 de mașini, în creștere cu 7,7%, în timp ce marca Dacia, care face parte din grupul francez, a contribuit cu peste 200.000 de unități, menținându-și astfel stabilitatea în topul celor mai accesate mărci.

Alte articole importante
Valentin Ionescu, președintele ISF: Peste 30.000 de români au participat la programele Institutului Financiar Român. Educația financiară schimbă comportamentele de economisire și investiții
Valentin Ionescu, președintele ISF: Peste 30.000 de români au participat la programele Institutului Financiar Român. Educația financiară schimbă comportamentele de economisire și investiții
Institutul de Studii Financiare (ISF) a depășit pragul de 30.000 de participanți în programele sale educaționale derulate în 2025, consolidându-și rolul în creșterea nivelului de educație financiară din România. Potrivit lui Valentin Ionescu, președintele ISF, educația financiară are un impact direct asupra accesului la finanțare, asupra comportamentului de economisire și asupra deschiderii către antreprenoriat și […]
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România face, în sfârșit, un pas decisiv pentru a închide una dintre cele mai vechi și sensibile datorii externe rămase din perioada de tranziție postcomunistă. Guvernul a aprobat cadrul legal necesar pentru achitarea unei datorii istorice către Statele Unite ale Americii, aferentă importurilor de bumbac-fibră realizate la începutul anilor ’90, într-un episod controversat cunoscut drept […]
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale în 2025 a generat emisii de CO2 comparabile cu cele ale întregului oraș New York. Impactul tehnologiilor AI asupra mediului ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea și necesitatea unor reglementări mai stricte pentru industria digitală. Dezvoltarea inteligenței artificiale emite la fel de multe emisii CO2 ca întregul oraș New York […]
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Companii
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Cel mai mare producător auto european își adaptează strategia pentru a rămâne competitiv pe o piață globală dinamică și tehnologizată. Politica prevede investiții în electrificare, digitalizare și eficientizarea lanțurilor de producție. Scopul este acela de a răspunde cerințelor în continuă schimbare ale consumatorilor și reglementărilor internaționale. Cel mai mare producător auto european va continua reducerile […]
TikTok a semnat un acord prin care evită blocarea în SUA
Companii
TikTok a semnat un acord prin care evită blocarea în SUA
TikTok a semnat un acord foarte important care îi permite să evite blocarea platformei de socializare în Statele Unite. Înțelegerea stabilește reguli și măsuri de conformitate menite să răspundă preocupărilor autorităților privind securitatea datelor și conținutul distribuit pe platformă. TikTok evită blocarea prin încheierea unui acord prin care va fi deținută în coproprietate cu firme […]
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Un nou raport al Comisiei Europene arată că, într-o țară din UE, sunt cele mai supraevaluate locuințe din tot blocul comunitar. Această statistică evidențiază o serie de dezechilibre în ceea ce privește prețurile, în raport cu veniturile și cu costurile reale de trai. Astfel,  se creează o serie de riscuri pentru cumpărători și investitori. Care […]