România marchează o scădere drastică pe piața auto electrică: înmatriculările de autoturisme full electrice au scăzut cu nu mai puțin de 70% în luna aprilie 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În contextul unei piețe generale aflate în regres, datele publicate de DGPCI arată o scădere dureroasă a interesului pentru mașinile care nu poluează, în ciuda eforturilor europene de electrificare.
Piața auto din România a avut parte de o lovitură dură în luna aprilie 2025, în timp ce a înregistrat o scădere de 24% la nivelul total al înmatriculărilor de autoturisme noi. Cel mai grav afectat segment a fost cel al mașinilor complet electrice, care a înregistrat un declin de 70% și a ajuns la o cotă de piață infimă de doar 2,2%. Prin comparație, în aprilie 2024, acest segment avea o cotă de 5,5%.
Datele publicate și analizate pe baza cifrelor furnizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) arată o tendință clară de retragere a consumatorilor din zona EV-urilor. Printre puținele modele electrice care mai generează vânzări notabile se află Dacia Spring, care a vândut 1.022 de unități în primele patru luni ale anului, însă chiar și aceasta înregistrează o scădere de 31,4% față de perioada similară din 2024.
Deși SUV-urile se mențin pe primul loc în preferințele românilor, cu o cotă de piață de 53,9%, chiar și acest segment a fost afectat, înregistrând o scădere de 14,8%. Urmează Clasa C (25,7%, în scădere cu 36,2%) și Clasa B (14,1%, -22,4%). Aceste cifre arată o contracție generală a pieței, afectată de incertitudinile economice, inflație și scăderea puterii de cumpărare.
Pe tipuri de motorizare, mașinile pe benzină scad cu 44,3%, iar cele diesel cu 26,1%. În mod surprinzător, singura categorie aflată în creștere este cea a autoturismelor echipate cu motoare mild-hybrid, care au crescut cu 10% și dețin acum 28,8% din piață. În total, vehiculele „electrificate” (BEV, PHEV, MHEV, HEV) ajung la o cotă de piață de 54,9%.
Nu doar autoturismele au avut de suferit. În aprilie 2025, înmatriculările de vehicule comerciale ușoare și minibus au scăzut cu 31,6%, iar segmentul vehiculelor comerciale grele a înregistrat un recul de 33,4%.
Singura rază de speranță vine din zona vehiculelor comerciale electrice ușoare, care au atins 281 de unități vândute în primele patru luni, în creștere față de cele 230 din aceeași perioadă a anului trecut.