De astăzi, 1 iulie, piața polițelor RCA din România intră într-o nouă etapă, și anume liberalizarea totală a prețurilor, marcând un moment de cotitură pe piața asigurărilor auto de la noi. Vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu a explicat, în cadrul podcastului Puterea Financiară, faptul că liberalizarea tarifelor RCA survine după o perioadă de reglementare impusă de ieșirea din piață a unui asigurător important.
Autoritățile speră ca noile reglementări să prevină haosul tarifar din trecut și să creeze un cadru echilibrat, în care atât asigurătorii, cât și șoferii să beneficieze de stabilitate, transparență și predictibilitate. Rămâne de văzut cum vor reacționa companiile de asigurări și cât de pregătiți sunt consumatorii să navigheze această piață liberă, dar reglementată.
După o perioadă de trei ani în care prețurile au fost plafonate, ca măsură de criză, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) consideră că piața este suficient de stabilă și concurențială pentru a funcționa liber. Vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, a explicat în cadrul podcastului Puterea Financiară care sunt motivele din spatele acestei decizii, ce se așteaptă de la companiile de asigurări și ce modificări legislative importante vor însoți această tranziție.
Sorin Mititelu a subliniat, în cadrul podcastului Puterea Financiară, faptul că liberalizarea tarifelor RCA survine după o perioadă de reglementare impusă de ieșirea din piață a unui asigurător important.
„Noi am avut, începând din al doilea trimestru al anului 2023, un sistem de control a tarifelor RCA. A fost o decizie necesară. Fac referire la unul dintre evenimentele nedorite în piața de asigurări, ieșirea din piață a unui jucător care avea poziția de lider și erau, în mod obiectiv, dezechilibre constatate și serioase în piață, ce puteau conduce la o relație de dezechilibru între furnizorii de produse și beneficiarii de produse de asigurări de răspundere civilă, în principal, pentru că acolo fusese cauza principală”.
Sistemul de control al prețului a fost „o nouă necesitate”, explică Mititelu, adăugând că acesta s-a dovedit a fi flexibil și chiar concurențial, întrucât a menținut competiția între companiile din piață. „A fost, într-o anumită măsură, paradoxal, chiar și concurențial, pentru că, practic, ceea ce s-a fixat a fost sistemul de prețuri pe care îl practica, pe care îl avea fiecare companie în parte”.
Conform vicepreședintelui ASF, perioada de reglementare a dus la o reducere relativă a costurilor operaționale și la o îmbunătățire a performanței financiare pentru mulți asigurători.
„În acea perioadă, eforturile de reducere de costuri, printr-o administrare mai bună a riscurilor asociate produsului și a modelelor operaționale pe care le foloseau societățile de asigurări, ne-a arătat că am avut, în final, de fapt, o reducere în termen relativă a costurilor, care, împreună, au condus la o performanță financiară”.
Mititelu vede în liberalizarea tarifelor RCA o continuare a unei tendințe pozitive și spune că va oferi premise pentru o evoluție sustenabilă.
„Am văzut o ușoară creștere a gradului de acoperire în asigurare pe RCA. Mai evident a fost lucrul acesta în trimestrul unu al acestui an. Am văzut, de asemenea, o scădere a nivelului de concentrare a pieței la nivelul primelor trei jucători, deci avem clar o competiție ceva mai mai bună”, a spus Mititelu.
În paralel cu liberalizarea prețurilor, Autoritatea a lucrat și la o serie de modificări legislative importante, aflate acum în faza finală de aprobare în Parlament.
„E un proces și, ca orice proces, este în evoluție, în schimbare. Lucrurile trebuie adaptate după o anumită perioadă. În mod obiectiv, procesul de amendare a legii RCA este început de mai mult timp, de aproape un an și jumătate, și este generat, în primul rând, de o cerință de aliniere la o serie de modificări la directiva Europeană aferentă acestui tip de produs”.
Pe lângă cerințele europene, amendamentele propuse au fost inspirate și din observațiile primite de la actorii din sistemul RCA.
„Încă de la începutul anului trecut am identificat un alt set de amendamente – care a fost rezultatul observațiilor, propunerilor și solicitărilor primite de la diverși actori din sistemul de asigurări RCA, care au condus la îmbunătățirea acestui produs și a sistemului”.
Pentru a sprijini tranziția, instituția a propus o serie de modificări legislative care au ca scop modernizarea sistemului RCA și alinierea lui la cerințele europene. Aceste modificări sunt în curs de aprobare în Parlament, iar Mititelu afirmă că ele sunt menite să aducă mai multă stabilitate, un grad mai mare de acoperire și un raport mai echilibrat între asiguratori și asigurați.
Printre modificările propuse se numără posibilitatea suspendării valabilității poliței pentru vehiculele neutilizate timp de peste 30 de zile, noi criterii pentru sistemul bonus-malus, introducerea unor caracteristici precum franciza și clauza de răscumpărare, precum și utilizarea unui certificat de daună, echivalent cu un „cazier” pentru vehiculul asigurat. În plus, se propune flexibilizarea plății în rate lunare și optimizarea mecanismelor de gestionare a daunelor.
ASF dorește să combată percepția greșită conform căreia RCA este o taxă impusă de stat. În acest sens, Sorin Mititelu a explicat că polița de răspundere civilă auto este o formă de protecție obligatorie, menită să acopere pagubele produse altor persoane în caz de accident. Din această perspectivă, RCA nu este un cost inutil, ci o garanție că victimele unui accident rutier vor primi despăgubirile cuvenite.
„RCA este un cost necesar. Ești protejat. În cazul în care ai un eveniment rutier, acele despăgubiri ce sunt solicitate de cel care a fost afectat, iar ele pot fi acoperite dintr-o sursă pusă la dispoziție sau consemnată într-un fond de risc administrat de un asigurator”.
Liberalizarea prețurilor RCA nu vine abrupt, ci este parte a unui proces de echilibrare și de reformă structurală a pieței de asigurări, susținut de ASF prin măsuri legislative și mecanisme de reglementare adaptate contextului actual.