Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) joacă un rol esențial în protejarea clienților firmelor de asigurări din România, acționând atât prin reglementare directă, cât și prin instrumente administrative, educaționale și de soluționare a litigiilor. Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, a detaliat la podcastul Puterea Financiară cele cinci direcții clare prin care Autoritatea urmărește protecția consumatorilor.
Pe fondul context macroeconomic dificil, marcat de incertitudini și presiuni inflaționiste, sectorul asigurărilor din România a înregistrat o consolidare puternică, cu creșteri semnificative atât în volumul primelor brute subscrise, cât și în profitabilitate, arată Raportul privind piața asigurărilor pentru primul trimestru al anului 2025. Asigurările de sănătate și viață sunt în creștere, pe fondul unei populații care îmbătrânește și conștientizează mai bine riscurile. În acest context, Sorin Mititelu a listat, pentru Puterea Financiară, care sunt cele mai recente măsuri inițiate de ASF pentru stabilizarea și consolidarea asigurărilor. Autoritatea impune standarde legale minime pentru produsele de asigurare, în special pentru cele cu caracter obligatoriu, cum este cazul RCA. Existența unui cadru normativ clar oferă o prima linie de protecție pentru consumatori, spune Mititelu.
„În cazul unui produs cu variate caracteristici și cu multe elemente care ar putea să suscite la un moment dat, într-un numit context, dispute între participanți la acest sistem, se face apel la reglementare. În al doilea rând sunt o serie de cerințe operaționale ce vizează modul în care sunt informați clienții în perioada de precontractare și contractare și cum este gestionat procesul de daune”, a detaliat vicepreședintele ASF.
Mititelu a precizat că acest cadru general de protecție legislativ este dublat de instrumente, instituții pe care le are la dispoziție beneficiarul de asigurări RCA. Unul dintre acestea este posibilitatea de a înainta o petiție, o reclamație către ASF, care investighează cazurile respective.
„Vizăm mai puțin aspectele pur comerciale și mai ales aspectele care vizează relația dintre entitățile care sunt autorizate și se află în supravegherea noastră și alte părți implicate. Totodată mai avem un alt instrument pus la dispoziție: e cel al SAL-Fin (n.r. Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar) , care mediază remedierea situației între beneficiarul de asigurări și asiguratori”, adaugă oficialul ASF.
În momentul de față soluția SAL-Fin are valoare de recomandare către părțile ce sunt supuse acestui proces de evaluare, dar Autoritatea a făcut deja demersuri pentru extinderea autorității SAL-Fin.
„Una dintre propunerile care se află ca parte din pachetul de amendamente la RCA este aceea de a transforma această autoritate, acest instrument pus la dispoziția beneficiarului de asigurări persoane fizice, într-o instituție a cărui decizie să devină cu caracter obligatoriu de impunere pentru părțile implicate. Evident, rămâne calea juridică în instanță, dar procesul s-ar scurta și ar deveni mai accesibil sistemul acesta de mediere, pentru că pentru clientul persoane fizică este cu titlu gratuit”, a precizat Sorin Mititelu pentru Puterea Financiară.
Consumatorii au primit în plus, în anul 2024, aproximativ 1,7 milioane lei, ca urmare a concilierilor realizate de SAL-Fin din cadrul ASF. Cea mai mare sumă obținută în plus de către un consumator, care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin, a fost de 332.715 lei, ca rezultat al concilierii unui litigiu privind despăgubirea aferentă producerii unui incendiu a unui imobil (clădire+hală), arată un comunicat ASF.
Mai mult decât atât, și în alte dosare instrumentate de SAL-Fin, consumatorii au primit sume importante, în plus. Spre exemplu, într-un litigiu în care consumatorul a solicitat o diferență pentru despăgubiri pentru daune morale, în cazul unui accident rutier, acesta a primit în plus suma de 230.100 lei. În alte două cazuri similare, sumele suplimentare achitate consumatorilor afectați au fost de 51.700 de lei, respectiv 40.385 lei.
ASF precizează că procedura de soluționare prin propunerea unei soluții, cu o perioadă medie de desfășurare de 30 de zile, presupune soluționarea unui litigiu sub supravegherea și îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin. Aceasta survine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor și concesiilor la care părțile se înțeleg în vederea soluționării litigiului în cadrul SAL-Fin;
De asemenea, există procedura soluționării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluții, cu o perioadă medie de desfășurare de 55 de zile. Aceasta presupune pronunțarea unei hotărâri de impunere, care, dacă nu este atacată în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării, constituie de drept titlu executoriu. Soluțiile adoptate în procedurile derulate în 2024 de către SAL-Fin, indiferent de modul de soluționare, au fost acceptate de părți în proporție de aproximativ 86%.
Departamentul de petiții al ASF: primește anual între 5.000–6.000 de sesizări doar pe sectorul asigurărilor, analizând conflictele dintre clienți și firme privind daunele, refuzurile nejustificate sau calculele tarifare incorecte, a subliniat Sorin Mititelu. ASF poate impune astfel măsuri corective sau sancțiuni în urma evaluării petițiilor.
„Avem între 5000 și 6000 de de petiții pe pe an. Trebuie pus în context. Sunt 5000-6000 de sesizări la 7,5 milioane de asigurări, polițe de asigurări, RCA. Dacă ar fi să facem și comparație cu numărul de petiții pe care le avem în perioadele de criză, am coborât la 60.000 – 40.000 de sesizări anual la 5-6000. Deci suntem la un nivel pe care îl considerăm unul rezonabil, nu confortabil 100%. Știm la fel de bine că ceea ce ajunge la noi este doar o parte din cazurile care sunt cu adevărat în piață. Deci e specific industriei oricărui industrii de servicii ce targetează clienții de retail, dar numai undeva doar la 1% din cei nemulțumiți să se adreseze formal unei autorități”, a explicat oficialul ASF.
Pentru situațiile în care o companie de asigurări iese din piață (cum a fost falimentul City Insurance), ASF gestionează Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) – care asigură plata despăgubirilor restante către clienți, în limita plafonului legal. De asemenea, instituția monitorizează solvabilitatea companiilor și impune măsuri de redresare sau restricții atunci când se identifică riscuri sistemice. De altfel, Autoritatea este în plin proces de digitalizare și de tranziție de la supraveghere reactivă la prevenție inteligentă. Instituția urmărește nu doar să reacționeze la abuzuri, ci să creeze un cadru predictibil și echitabil, în care clientul să poată lua decizii informate, să se simtă protejat contractual și să aibă acces la căi clare de remediere în caz de conflict. În viitor, extinderea atribuțiilor SAL-Fin și integrarea IA în activitatea de supraveghere vor întări capacitatea ASF de a proteja eficient consumatorii într-un sector în transformare rapidă.