Prima pagină » Marks & Spencer pierde 300 de milioane £ în urma unui atac cibernetic

Marks & Spencer pierde 300 de milioane £ în urma unui atac cibernetic

Marks & Spencer pierde 300 de milioane £ în urma unui atac cibernetic
Shutterstock

Gigantul britanic Marks & Spencer (M&S) a anunțat că un atac cibernetic de amploare, înregistrat la finalul lunii martie, va reduce profiturile companiei cu până la 300 de milioane de lire sterline în acest an fiscal. Site-ul companiei rămâne offline, iar conducerea se așteaptă ca efectele perturbării să se resimtă până în iulie, transmite The Guardian.

Directorul executiv Stuart Machin a declarat că atacul a fost inițiat printr-o breșă apărută la un sub-contractor al companiei și a fost posibil prin tehnici de „inginerie socială”. Atacatorii au reușit să păcălească sistemele de securitate imitând identitatea unor angajați. Breșa a fost identificată în weekendul de Paște, iar compania avea deja pregătit un plan de răspuns, pus la punct în urma unui exercițiu de simulare desfășurat în anul anterior.

Machin a subliniat că atacul nu a fost cauzat de o vulnerabilitate în infrastructura IT internă a M&S, ci de accesul indirect obținut prin partenerul de servicii IT, înțeles a fi Tata Consultancy Services (TCS), potrivit unei anchete Reuters.

Pierderi majore, dar impact limitat pe termen lung

Aproximativ două treimi din pierderile estimate, potrivit analiștilor, provin din scăderea vânzărilor de îmbrăcăminte. Deși activitatea online a fost întreruptă, M&S a înregistrat în anul financiar încheiat la 30 martie un profit operațional ajustat de 876 milioane £, în creștere cu 22% față de anul precedent. Vânzările totale au urcat cu 6%, ajungând la 13,9 miliarde £.

Compania a anunțat că dispune de rezerve de numerar de peste 400 de milioane £ și își propune să reducă impactul net al atacului la 150 de milioane £ prin asigurări, tăieri de costuri și alte măsuri.

„Incidentul ne permite, paradoxal, să accelerăm planurile de modernizare a infrastructurii IT. Vom condensa doi ani de investiții în tehnologie în doar șase luni”, a declarat Machin, adăugând că redeschiderea site-ului este așteptată „în câteva săptămâni”, iar toate categoriile de produse vor fi disponibile online până în iulie.

Date personale compromise

M&S a admis că datele personale ale unui lot de mii de clienți, inclusiv nume, adrese, date de naștere și istoricul comenzilor – au fost accesate și compromise în cursul atacului. Compania a transmis că lucrează activ pentru a asigura securitatea datelor și a oferit sprijin clienților afectați.

În ciuda loviturii financiare, compania nu intenționează să reducă investițiile planificate în reamenajarea magazinelor sau să recurgă la concedieri. În cursul acestui an sunt programate, potrivit sursei citate, nouă lansări de magazine și două unități full-line în cursul acestui an.

Machin a respins ideea unei scăderi a încrederii consumatorilor, afirmând că M&S a gestionat criza cu „transparență și promptitudine”. „Plecăm din această perioadă mai puternici. Deja primele săptămâni ale noului an financiar confirmă o creștere peste buget în ambele divizii”.

Atac coordonat, consecințe în lanț

Atacul împotriva M&S a fost revendicat de gruparea de hackeri cunoscută sub numele de Scattered Spider, implicată recent și în atacurile asupra rețelelor Co-op și Harrods. Autoritățile britanice, inclusiv National Crime Agency (NCA), investighează acum o serie de atacuri similare îndreptate asupra sectorului de retail din Regatul Unit.

Mai mulți analiști au anunțat că iau în calcul scăderea estimărilor de profit pentru M&S cu cel puțin 10% pentru anul în curs, în timp ce piețele urmăresc cu atenție modul în care retailerul va reuși să recupereze pierderile și să își reconsolideze poziția pe segmentul online.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]