Compania americană Boeing a înregistrat un număr record de comenzi în luna mai, semnalând o revenire semnificativă pe piața globală a aviației comerciale.
Cu 303 comenzi brute într-o singură lună, compania americană își consolidează poziția în fața Airbus și își stabilizează producția după o perioadă marcată de provocări majore.
Industria aeronautică dă semne clare de revenire, iar Boeing se află din nou în centrul atenției, după ce a înregistrat în luna mai nu mai puțin de 303 comenzi brute pentru aeronave comerciale, cel mai ridicat nivel de la sfârșitul anului 2023.
Această creștere vine într-un moment-cheie pentru compania de peste Ocean, care încearcă să-și redobândească poziția competitivă în raport cu rivalii de la Airbus și să stabilizeze producția modelelor sale de top. Și asta, în condițiile în care Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) menține restricții stricte privind ritmul de asamblare, relatează Reuters.
În cea de-a cincea lună a anului curent, Boeing a livrat 45 de avioane, aceeași performanță ca în aprilie, care marchează, însă, un salt important comparativ cu aceeași perioadă din 2024, când livrările se situau la doar 24 de unități. În total, în primele cinci luni din 2025, compania a predat clienților 220 de aeronave, în timp ce Airbus a raportat 243 de livrări, menținând un avans moderat.
Livrările de avioane reprezintă pilonul central al veniturilor pentru ambele companii, întrucât plățile sunt efectuate în principal la momentul predării finale. Totuși, în privința comenzilor nete, Boeing a acumulat un avans semnificativ de 512 comenzi înregistrate până la începutul lunii iunie, față de cele 215 ale francezilor. Inclusiv după ajustările contabile și anulările de contracte, Boeing a ajuns la 606 comenzi nete totale în 2025, iar portofoliul său activ a crescut la 5.943 de aeronave, după cum precizează CNBC.
În acest context, compania americană se pregătește pentru o nouă rundă de comenzi importante, posibil chiar săptămâna viitoare, cu ocazia Salonului Aeronautic de la Paris, un eveniment de referință pentru anunțuri majore în domeniul aviației comerciale și militare.
Producția modelului 737 Max, unul dintre cele mai vândute avioane din portofoliul Boeing, rămâne plafonată la 38 de unități pe lună, o restricție impusă încă din 2024 de FAA. Această limitare a fost impusă după ce un incident grav cu un Max 9, în care s-a desprins un panou de ușă în timpul zborului, a ridicat noi semne de întrebare privind controlul calității. Deși nu au existat victime, acel incident a afectat în mod clar imaginea companiei și a dus la o reevaluare riguroasă a proceselor de producție.
În prezent, directorul general Kelly Ortberg a anunțat că prioritatea Boeing este stabilizarea producției la nivelul actual, pentru ca ulterior să fie solicitată aprobarea FAA pentru o creștere treptată a ritmului de fabricație.
Din totalul comenzilor primite în mai, Boeing a semnat 146 pentru modelul 737 Max și 157 pentru 787 Dreamliner și 777X, acesta din urmă aflat încă în proces de certificare. O cotă importantă din aceste comenzi provine de la Qatar Airways, într-un acord semnat recent, în contextul intensificării cooperării economice dintre SUA și regiunea Golfului.
Totodată, după o perioadă de stagnare pe fondul tensiunilor comerciale cu China, Boeing se așteaptă să reia livrările către operatorii chinezi în această lună, semn că relațiile comerciale dintre Washington și Beijing au intrat pe un curs mai stabil, în ciuda competiției strategice persistente.