Marii producători auto din Europa se confruntă cu o concurență tot mai acerbă din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice accesibile, care schimbă radical piața mașinilor mici.
În acest context, modelul Dacia Spring este un reper important pentru acest segment, oferind o alternativă practică și accesibilă pentru consumatorii europeni la cele mai noi oferte asiatice.
Marii constructori de automobile din lume se află în mijlocul unei rivalități acerbe pe piața europeană a mașinilor de mici dimensiuni, în timp ce mărci consacrate precum Volkswagen și Renault încearcă să-și păstreze poziția în fața avalanșei de vehicule electrice accesibile, produse de BYD, Geely, Xpeng, NIO și alte firme chinezești, transmite TechinAsia.
Recent, BYD, care anul trecut a depășit pentru prima dată Tesla și a devenit cel mai mare producător mondial de vehicule electrice, a lansat în Europa modelul compact Dolphin Surf. Vorbim despre cel mai accesibil model din gamă, cu un preț de pornire situat sub pragul de 20.000 de euro. Spre exemplu, pe piața românească, tariful scade și mai mult, până pe la 11.590 de euro, grație subvenției de 7.500 de euro acordată prin programul Rabla.
Segmentul mașinilor mici este considerat „următoarea frontieră a electrificării în Europa”, cu un potențial uriaș, după cum spunea Maria Grazia DaVino, director regional BYD pentru Europa, cu ocazia evenimentului de lansare de la Berlin. „Aceasta este o declarație clară a intențiilor BYD de a explora segmentul mașinilor mici în Europa”, este de părere Felipe Munoz, analist senior la Jato Dynamics, citat de South China Morning Post. „Este o mașină foarte competitivă, care poate zgudui întregul segment datorită prețului său”.
Piața europeană a EV-urilor a accelerat anul acesta, deoarece constructorii se străduiesc să respecte regulamentele stricte în materie de poluare ale Uniunii Europene, care cer o reducere a emisiilor de CO2 cu 15% în 2025 față de 2021 și cu până la 55% până în 2030. În acest context, vânzările de vehicule electrice au crescut cu 22% în primele patru luni din 2025, conform datelor Rho Motion.
Totodată, se estimează că, până în 2028-2029, prețurile mașinilor electrice mici vor fi egale cu cele ale celor echipate cu motoare termice, deschizând astfel calea unei reveniri a segmentului mașinilor de clasă mică în Europa, care a stagnat după pandemia de Covid-19.
Consumatorii europeni preferă mașinile electrice mici nu doar din motive ecologice și financiare, ci și datorită utilității lor practice. Multe orașe europene sunt aglomerate și au străzi înguste, astfel că modelele de dimensiuni reduse accesibile, cu prețuri sub 25.000 euro, sunt ideale pentru traficul urban. În acest context, câteva modele produse în China, printre care și Dacia Spring, dar și Leapmotor T03, sunt disponibile în Europa la prețuri sub 20.000 euro, oferind o alternativă accesibilă pe acest segment.
„Intrarea producătorilor chinezi în Europa a determinat constructorii europeni să se concentreze mai mult pe dezvoltarea de mașini electrice mai mici și mai accesibile”, a explicat George Whitcombe, analist la Rho Motion. În acest context, în ultimele luni, producătorii europeni au lansat modele electrice compacte precum Puma Gen-E, Renault 4 și Renault 5, iar în următoarele 18 luni vor apărea altele noi, precum Volkswagen ID.2 și Renault Twingo E-Tech.
Mărcile japoneze și sud-coreene pregătesc, la rândul lor, lansări de modele cu emisii zero mici și accesibile pentru Europa, cum ar fi KIA EV2, Nissan Micra EV și un model de clasă mică de la Hyundai. Toate acestea sunt programate pentru debut până la sfârșitul anului 2026, iar prețurile se estimează că se va situa în jurul a 25.000 euro.
Potrivit Jato Dynamics, în 2024, mașinile mici au reprezentat aproximativ 20% din totalul de înmatriculări mașini noi în Europa, o cotă de piață similară cu cea din anul precedent. De altfel, analistul Matthias Schmidt estimează o creștere continuă a segmentului EV-urilor mici, cu prețuri de circa 20.000 euro, creștere susținută de adoptarea bateriilor pe bază de litiu-fier-fosfat, care sunt deja populare în China și care ajută la reducerea costurilor de producție.
În comparație cu rivalii occidentali, producătorii chinezi pot practica prețuri mai mici datorită costurilor de fabricație reduse, chiar și în condițiile tarifelor impuse de UE și SUA, a explicat Whitcombe. Totodată, aceștia oferă o gamă mai largă de vehicule, atrăgând astfel un public mai diversificat. Totuși, concurența este acerbă, deoarece producătorii europeni beneficiază de loialitatea consumatorilor locali, ceea ce poate reprezenta un avantaj în fața chinezilor.
De exemplu, în 2025, BYD și-a majorat cota de piață în Europa la 3,4%, în creștere de la sub 2% anul trecut, în timp ce cota Tesla pe piața europeană a scăzut la jumătate față de anul precedent.
Pe lângă vehiculele electrice pure, companii chineze precum BYD și Geely investesc și în segmentele hibride și cu motoare termice pentru a contracara taxele UE între 17% și 35,3% aplicate electricelor chinezești. Astfel, mai mult de două treimi dintre vehiculele vândute de chinezi în primul trimestru din acest an au fost plug-in hybrid (hibride cu încărcare la priză) sau cu motoare pe benzină, o creștere față de cele 50 de puncte procentuale din anul anterior.
„Dimensiunea pieței va rămâne aceeași, însă chinezii vor câștiga cotă de piață în segmentele respective, în detrimentul constructorilor tradiționali”, concluzionează Felipe Munoz de la Jato Dynamics.