Prima pagină » Piața auto din România în declin: vânzările scad abrupt

Piața auto din România în declin: vânzările scad abrupt

Piața auto din România în declin: vânzările scad abrupt
Piața auto din România în declin: vânzările scad abrupt

Piața auto din România înregistrează o scădere abruptă a vânzărilor, semnalând un moment de răscruce pentru producători și dealeri.

Această contracție bruscă reflectă atât schimbările economice, cât și evoluțiile comportamentului consumatorilor, punând sub semnul întrebării tendințele recente ale sectorului.

Piața auto din România, afectată de o scădere bruscă a cererii

Piața auto din România în declin: vânzările scad abrupt

Foto: Shutterstock

Analiza pieței auto din Europa Centrală și de Est (ECE) evidențiază disparități considerabile între diferite țări. Conform unui raport publicat de Erste Bank, citat de Economica.net, piața auto locală a înregistrat o scădere de 9,6% a înmatriculărilor de vehicule noi în primele opt luni ale anului. România este, după Estonia (-39,8%), țara cu cel mai abrupt recul din regiune.

Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în Uniunea Europeană, înmatriculările de mașini noi au scăzut ușor, cu 0,1%, în perioada analizată. Totuși, datele arată o creștere consecutivă pentru a doua lună la rând. Asta indică semne de revenire și de stabilizare a pieței.

În România, contracția este una dintre cele mai accentuate din regiune. În schimb, piața auto din Slovacia s-a înregistrat o scădere moderată, de 1,3%. Estonia se menține pe primul loc la declin, cu o scădere de 39,8%. La polul opus se află Slovenia, care a raportat cel mai bun parcurs din regiune, o creștere a înmatriculărilor de 8,1%. Pe locurile următoare se află Croația și Ungaria, ambele cu creșteri de 7%.

Vânzările auto în Europa: + 4,7%

Analiza după tipul de combustibil arată că, în majoritatea țărilor europene, înmatriculările de vehicule electrice (EV) și hibride (HEV) au crescut în 2025. La nivel european, modelele electrificate continuă să fie cele mai populare. Astfel, procentul EV-urilor a atins 15,8% în UE, în timp ce în ECE media este mult mai scăzută, de aproximativ 6%. Slovenia este lider, cu o creștere de 10%.

Înmatriculările de autoturisme noi în Europa (UE, Marea Britanie și statele EFTA) au crescut în august cu 4,7%. Totodată, EV-urile și hibridele continuă să câștige teren, potrivit datelor publicate ACEA.

În total, 791.349 autoturisme noi au fost înmatriculate în Europa în august, comparativ cu 755.473 unități în aceeași lună din 2024. Pe piața din România au fost înregistrate 15.125 autoturisme. Creșterea este semnificativ mai accentuată (+51,7%) față de august anul trecut. La nivelul principalelor piețe europene, majorările din Spania (+17,2%), Germania (+5%) și Franța (+2,2%) au compensat parțial scăderile din Italia (-2,7%) și Marea Britanie (-2%).

Scădere de 9,6% în România

Raportul pe tipuri de propulsie arată că vânzările de mașini electrice pe baterii au crescut cu 26,8%. De asemenea, cele hibride plug-in s-au majorat cu 56,3%. Modelele hibride tradiționale (inclusiv mild-hybrid și full-hybrid) au urcat cu 11,7%. În schimb, cererea pentru mașinile pe benzină și motorină a scăzut semnificativ (-17,3%, respectiv -17,5%).

În intervalul ianuarie-august, înmatriculările de autoturisme noi în Europa au crescut cu 0,4% față de aceeași perioadă a anului trecut. Totalul a atins pragul de 8,69 milioane de unități față de cele 8,66 milioane în primele opt luni din 2024.

Pe principalele piețe europene, creșterile din Spania (+14,6%) și Marea Britanie (+2,1%) nu au reușit să compenseze scăderile din Franța (-7,1%), Italia (-3,7%) și Germania (-1,7%). România a consemnat o reducere de 9,6%, cu 96.307 autoturisme înmatriculate în primele opt luni din 2025, față de 106.534 în intervalul similar din 2024.

Alte articole importante
Președintele EAU și Sam Altman pun bazele unei colaborări în AI
Tehnologie
Președintele EAU și Sam Altman pun bazele unei colaborări în AI
Sheikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan l-a primit la Abu Dhabi pe Sam Altman, directorul general al OpenAI. Discuțiile s-au concentrat pe extinderea cooperării în cercetarea AI și dezvoltarea unor aplicații practice. Emiratele investesc miliarde pentru a deveni lider global în domeniul tehnologiei. Președintele EAU s-a întâlnit cu Sam Altman la Abu Dhabi Președintele Emiratelor […]
De ce vrea Franţa să taxeze mai mult super-bogații
De ce vrea Franţa să taxeze mai mult super-bogații
Franța, patria șampaniei și a luxului, se află din nou în centrul unei dezbateri aprinse privind taxarea marilor averi. O propunere de impozit anual de 2% pentru averile de peste 100 de milioane de euro a divizat scena politică. Franța vrea să impună un impozit pe averile uriașe: soluție sau capcană? Totul a pornit de […]
Piețele europene au deschis săptămână în creștere
Piețele europene au deschis săptămână în creștere
Piețele europene au deschis luni în creștere, pe fondul incertitudinilor din SUA privind un posibil blocaj bugetar. Lufthansa a surprins investitorii cu un plan agresiv de restructurare și investiții.  Piețele europene încep săptămâna cu optimism moderat Luni dimineață, bursele europene au avut o deschidere pozitivă. Indicele pan-european Stoxx 600 a urcat cu aproximativ 0,3% până […]
ANALIZĂ
E netul plin de oameni care se filmează mâncând enorm? Mukbang, o piață de milioane de dolari
E netul plin de oameni care se filmează mâncând enorm? Mukbang, o piață de milioane de dolari
Mukbang, un trend asiatic cu milioane de urmăritori la nivel global, le poate aduce creatorilor până la 300.000 de euro pe lună. Psihologii avertizează asupra riscurilor, care țin de risipă, excese alimentare, depresie și singurătate. Un fenomen născut în Asia devine modă globală Probabil că v-a trecut prin feed măcar un clip cu o tânără […]
Cât câștigă specialiștii în publicitate la Google și Facebook Ads
Cât câștigă specialiștii în publicitate la Google și Facebook Ads
Specialiștii în publicitate online sunt tot mai căutați pe piața muncii din România. Companiile oferă salarii care încep de la 4.000 de lei net și pot ajunge până la 7.000 de lei. Anunțurile de recrutare arată clar că firmele caută candidați orientați spre rezultate, capabili să crească vânzările online. Până la 7.000 de lei pentru […]
Lufthansa anunță reducerea a 4.000 de locuri de muncă
Companii
Lufthansa anunță reducerea a 4.000 de locuri de muncă
Lufthansa va reduce 4.000 de locuri de muncă până în 2030, pentru a-și proteja marjele și pentru a-și atinge obiectivele financiare strategice pentru acest interval. Un plan de eficientizare prin digitalizare și eficientizare Lufthansa va reduce 4.000 de locuri de muncă administrative până în 2030. Schimbarea a fost anunțată în cadrul unui plan de eficientizare […]