Piața auto din România înregistrează o scădere abruptă a vânzărilor, semnalând un moment de răscruce pentru producători și dealeri.
Această contracție bruscă reflectă atât schimbările economice, cât și evoluțiile comportamentului consumatorilor, punând sub semnul întrebării tendințele recente ale sectorului.
Foto: Shutterstock
Analiza pieței auto din Europa Centrală și de Est (ECE) evidențiază disparități considerabile între diferite țări. Conform unui raport publicat de Erste Bank, citat de Economica.net, piața auto locală a înregistrat o scădere de 9,6% a înmatriculărilor de vehicule noi în primele opt luni ale anului. România este, după Estonia (-39,8%), țara cu cel mai abrupt recul din regiune.
Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în Uniunea Europeană, înmatriculările de mașini noi au scăzut ușor, cu 0,1%, în perioada analizată. Totuși, datele arată o creștere consecutivă pentru a doua lună la rând. Asta indică semne de revenire și de stabilizare a pieței.
În România, contracția este una dintre cele mai accentuate din regiune. În schimb, piața auto din Slovacia s-a înregistrat o scădere moderată, de 1,3%. Estonia se menține pe primul loc la declin, cu o scădere de 39,8%. La polul opus se află Slovenia, care a raportat cel mai bun parcurs din regiune, o creștere a înmatriculărilor de 8,1%. Pe locurile următoare se află Croația și Ungaria, ambele cu creșteri de 7%.
Analiza după tipul de combustibil arată că, în majoritatea țărilor europene, înmatriculările de vehicule electrice (EV) și hibride (HEV) au crescut în 2025. La nivel european, modelele electrificate continuă să fie cele mai populare. Astfel, procentul EV-urilor a atins 15,8% în UE, în timp ce în ECE media este mult mai scăzută, de aproximativ 6%. Slovenia este lider, cu o creștere de 10%.
Înmatriculările de autoturisme noi în Europa (UE, Marea Britanie și statele EFTA) au crescut în august cu 4,7%. Totodată, EV-urile și hibridele continuă să câștige teren, potrivit datelor publicate ACEA.
În total, 791.349 autoturisme noi au fost înmatriculate în Europa în august, comparativ cu 755.473 unități în aceeași lună din 2024. Pe piața din România au fost înregistrate 15.125 autoturisme. Creșterea este semnificativ mai accentuată (+51,7%) față de august anul trecut. La nivelul principalelor piețe europene, majorările din Spania (+17,2%), Germania (+5%) și Franța (+2,2%) au compensat parțial scăderile din Italia (-2,7%) și Marea Britanie (-2%).
Raportul pe tipuri de propulsie arată că vânzările de mașini electrice pe baterii au crescut cu 26,8%. De asemenea, cele hibride plug-in s-au majorat cu 56,3%. Modelele hibride tradiționale (inclusiv mild-hybrid și full-hybrid) au urcat cu 11,7%. În schimb, cererea pentru mașinile pe benzină și motorină a scăzut semnificativ (-17,3%, respectiv -17,5%).
În intervalul ianuarie-august, înmatriculările de autoturisme noi în Europa au crescut cu 0,4% față de aceeași perioadă a anului trecut. Totalul a atins pragul de 8,69 milioane de unități față de cele 8,66 milioane în primele opt luni din 2024.
Pe principalele piețe europene, creșterile din Spania (+14,6%) și Marea Britanie (+2,1%) nu au reușit să compenseze scăderile din Franța (-7,1%), Italia (-3,7%) și Germania (-1,7%). România a consemnat o reducere de 9,6%, cu 96.307 autoturisme înmatriculate în primele opt luni din 2025, față de 106.534 în intervalul similar din 2024.