China recurge, de mai mult timp, la o practică controversată pentru a-și cosmetiza cifrele de vânzări pe piața auto internă și pentru a-și menține poziția de lider global în exporturi.
Este o metodă bine pusă la punct prin care chinezii păcălesc piețele globale, iar această practică este susținută de autoritățile locale.
Foto: Shutterstock
Concret, mii de autoturisme noi, ieșite din fabrică, sunt înmatriculate oficial în China, apoi exportate rapid drept vehicule „second-hand” în piețe precum Rusia, Asia Centrală și Orientul Mijlociu. Această schemă le permite producătorilor chinezi să înregistreze „vânzări interne” și, în același timp, să scape de stocurile greu de plasat pe piața locală, puternic afectată de supraproducție și de o competiție acerbă a prețurilor.
Potrivit unui raport Reuters, aceste mașini cu „kilometraj zero” nu au fost niciodată conduse de clienți, dar sunt tratate ca vehicule rulate în momentul în care părăsesc țara.
Această situație a fost scoasă în evidență de criticile făcute de șeful Great Wall Motors în luna mai, urmate de o reacție a ziarului oficial „People’s Daily” (Cotidianul Poporului), care a condamnat public această tactică, sugerând intervenția autorităților de reglementare. Cu toate acestea, analiza Reuters arată că autoritățile locale sunt cele care încurajează activ exportul acestor vehicule sub pretextul „second-hand”.
Conform datelor disponibile, 20 de guverne locale din China au pus la punct măsuri concrete pentru susținerea acestui tip de export, inclusiv acordarea de licențe speciale, investiții în infrastructura logistică și finanțarea unor târguri comerciale dedicate. Procesul este simplu. Mașinile noi sunt cumpărate de traderi direct de la fabrici sau de la dealeri, apoi sunt înmatriculate în China și înregistrate ca vehicule SH, iar apoi exportate, uneori chiar în aceeași zi. Astfel, constructorii își pot trece mașinile ca „vândute” și își pot încasa veniturile rapid.
Această metodă de „umflare” a cifrelor de vânzări a luat amploare mai ales după 2019, atunci când China a început să permită exportul de autoturisme second-hand, iar între timp a devenit o industrie de sine stătătoare. Valoarea totală a tranzacțiilor este considerabil mai mare decât în cazul vânzărilor directe de vehicule noi, iar guvernele regionale profită de acest lucru pentru a atrage firme de trading care le pot umfla artificial PIB-ul local.
Potrivit consultantului Wang Meng, consultant la China Automobile Dealers Association, din totalul celor 436.000 de vehicule exportate de China în 2024 sub eticheta „second-hand”, aproximativ 90% erau, de fapt, autoturisme noi, cu zero kilometri la bord.
Practica subliniază discrepanța majoră dintre cifrele oficiale de vânzări și realitatea din piața chineză, grav afectată de un război al prețurilor care durează de aproape patru ani. „Constructorii sunt disperați să înregistreze orice vânzare”, spune Tu Le, fondatorul Sino Auto Insights. Rezultatul? O piață stimulată artificial intern, iar stocurile mutate în afara granițelo.Rivalii din alte țări acuză China de dumping economic.
În 2023, China a depășit Japonia și a devenit cel mai mare exportator de autoturisme noi la nivel global, cu 6,41 milioane de vehicule livrate peste hotare, conform datelor China Passenger Car Association, preluate de Global Times. Însă, chiar și în această performanță se ascund cifre nereale pentru că doar aproximativ 6% dintre acestea ar fi fost, de fapt, mașini rulate cu kilometraj zero, conform estimărilor lui Wang, potrivit.