Prima pagină » Cum își umflă China cifrele din vânzările auto. Metoda care păcălește piețele globale

Cum își umflă China cifrele din vânzările auto. Metoda care păcălește piețele globale

Cum își umflă China cifrele din vânzările auto. Metoda care păcălește piețele globale
Foto: Pixabay

China recurge, de mai mult timp, la o practică controversată pentru a-și cosmetiza cifrele de vânzări pe piața auto internă și pentru a-și menține poziția de lider global în exporturi.

Este o metodă bine pusă la punct prin care chinezii păcălesc piețele globale, iar această practică este susținută de autoritățile locale.

Trucul prin care China raportează vânzări auto mai mari decât în realitate

Cum își umflă China cifrele din vânzările auto. Metoda care păcălește piețele globale

Foto: Shutterstock

Concret, mii de autoturisme noi, ieșite din fabrică, sunt înmatriculate oficial în China, apoi exportate rapid drept vehicule „second-hand” în piețe precum Rusia, Asia Centrală și Orientul Mijlociu. Această schemă le permite producătorilor chinezi să înregistreze „vânzări interne” și, în același timp, să scape de stocurile greu de plasat pe piața locală, puternic afectată de supraproducție și de o competiție acerbă a prețurilor.

Potrivit unui raport Reuters, aceste mașini cu „kilometraj zero” nu au fost niciodată conduse de clienți, dar sunt tratate ca vehicule rulate în momentul în care părăsesc țara.

Această situație a fost scoasă în evidență de criticile făcute de șeful Great Wall Motors în luna mai, urmate de o reacție a ziarului oficial „People’s Daily” (Cotidianul Poporului), care a condamnat public această tactică, sugerând intervenția autorităților de reglementare. Cu toate acestea, analiza Reuters arată că autoritățile locale sunt cele care încurajează activ exportul acestor vehicule sub pretextul „second-hand”.

Conform datelor disponibile, 20 de guverne locale din China au pus la punct măsuri concrete pentru susținerea acestui tip de export, inclusiv acordarea de licențe speciale, investiții în infrastructura logistică și finanțarea unor târguri comerciale dedicate. Procesul este simplu. Mașinile noi sunt cumpărate de traderi direct de la fabrici sau de la dealeri, apoi sunt înmatriculate în China și înregistrate ca vehicule SH, iar apoi exportate, uneori chiar în aceeași zi. Astfel, constructorii își pot trece mașinile ca „vândute” și își pot încasa veniturile rapid.

Schimbări pe piața auto globală

Această metodă de „umflare” a cifrelor de vânzări a luat amploare mai ales după 2019, atunci când China a început să permită exportul de autoturisme second-hand, iar între timp a devenit o industrie de sine stătătoare. Valoarea totală a tranzacțiilor este considerabil mai mare decât în cazul vânzărilor directe de vehicule noi, iar guvernele regionale profită de acest lucru pentru a atrage firme de trading care le pot umfla artificial PIB-ul local.

Potrivit consultantului Wang Meng, consultant la China Automobile Dealers Association, din totalul celor 436.000 de vehicule exportate de China în 2024 sub eticheta „second-hand”, aproximativ 90% erau, de fapt, autoturisme noi, cu zero kilometri la bord.

Practica subliniază discrepanța majoră dintre cifrele oficiale de vânzări și realitatea din piața chineză, grav afectată de un război al prețurilor care durează de aproape patru ani. „Constructorii sunt disperați să înregistreze orice vânzare”, spune Tu Le, fondatorul Sino Auto Insights. Rezultatul? O piață stimulată artificial intern, iar stocurile mutate în afara granițelo.Rivalii din alte țări acuză China de dumping economic.

În 2023, China a depășit Japonia și a devenit cel mai mare exportator de autoturisme noi la nivel global, cu 6,41 milioane de vehicule livrate peste hotare, conform datelor China Passenger Car Association, preluate de Global Times. Însă, chiar și în această performanță se ascund cifre nereale pentru că doar aproximativ 6% dintre acestea ar fi fost, de fapt, mașini rulate cu kilometraj zero, conform estimărilor lui Wang, potrivit.

Alte articole importante
Președintele EAU și Sam Altman pun bazele unei colaborări în AI
Tehnologie
Președintele EAU și Sam Altman pun bazele unei colaborări în AI
Sheikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan l-a primit la Abu Dhabi pe Sam Altman, directorul general al OpenAI. Discuțiile s-au concentrat pe extinderea cooperării în cercetarea AI și dezvoltarea unor aplicații practice. Emiratele investesc miliarde pentru a deveni lider global în domeniul tehnologiei. Președintele EAU s-a întâlnit cu Sam Altman la Abu Dhabi Președintele Emiratelor […]
De ce vrea Franţa să taxeze mai mult super-bogații
De ce vrea Franţa să taxeze mai mult super-bogații
Franța, patria șampaniei și a luxului, se află din nou în centrul unei dezbateri aprinse privind taxarea marilor averi. O propunere de impozit anual de 2% pentru averile de peste 100 de milioane de euro a divizat scena politică. Franța vrea să impună un impozit pe averile uriașe: soluție sau capcană? Totul a pornit de […]
Piețele europene au deschis săptămână în creștere
Piețele europene au deschis săptămână în creștere
Piețele europene au deschis luni în creștere, pe fondul incertitudinilor din SUA privind un posibil blocaj bugetar. Lufthansa a surprins investitorii cu un plan agresiv de restructurare și investiții.  Piețele europene încep săptămâna cu optimism moderat Luni dimineață, bursele europene au avut o deschidere pozitivă. Indicele pan-european Stoxx 600 a urcat cu aproximativ 0,3% până […]
ANALIZĂ
E netul plin de oameni care se filmează mâncând enorm? Mukbang, o piață de milioane de dolari
E netul plin de oameni care se filmează mâncând enorm? Mukbang, o piață de milioane de dolari
Mukbang, un trend asiatic cu milioane de urmăritori la nivel global, le poate aduce creatorilor până la 300.000 de euro pe lună. Psihologii avertizează asupra riscurilor, care țin de risipă, excese alimentare, depresie și singurătate. Un fenomen născut în Asia devine modă globală Probabil că v-a trecut prin feed măcar un clip cu o tânără […]
Cât câștigă specialiștii în publicitate la Google și Facebook Ads
Cât câștigă specialiștii în publicitate la Google și Facebook Ads
Specialiștii în publicitate online sunt tot mai căutați pe piața muncii din România. Companiile oferă salarii care încep de la 4.000 de lei net și pot ajunge până la 7.000 de lei. Anunțurile de recrutare arată clar că firmele caută candidați orientați spre rezultate, capabili să crească vânzările online. Până la 7.000 de lei pentru […]
Lufthansa anunță reducerea a 4.000 de locuri de muncă
Companii
Lufthansa anunță reducerea a 4.000 de locuri de muncă
Lufthansa va reduce 4.000 de locuri de muncă până în 2030, pentru a-și proteja marjele și pentru a-și atinge obiectivele financiare strategice pentru acest interval. Un plan de eficientizare prin digitalizare și eficientizare Lufthansa va reduce 4.000 de locuri de muncă administrative până în 2030. Schimbarea a fost anunțată în cadrul unui plan de eficientizare […]