Prima pagină » Cum își umflă China cifrele din vânzările auto. Metoda care păcălește piețele globale

Cum își umflă China cifrele din vânzările auto. Metoda care păcălește piețele globale

Cum își umflă China cifrele din vânzările auto. Metoda care păcălește piețele globale
Foto: Pixabay

China recurge, de mai mult timp, la o practică controversată pentru a-și cosmetiza cifrele de vânzări pe piața auto internă și pentru a-și menține poziția de lider global în exporturi.

Este o metodă bine pusă la punct prin care chinezii păcălesc piețele globale, iar această practică este susținută de autoritățile locale.

Trucul prin care China raportează vânzări auto mai mari decât în realitate

Cum își umflă China cifrele din vânzările auto. Metoda care păcălește piețele globale

Foto: Shutterstock

Concret, mii de autoturisme noi, ieșite din fabrică, sunt înmatriculate oficial în China, apoi exportate rapid drept vehicule „second-hand” în piețe precum Rusia, Asia Centrală și Orientul Mijlociu. Această schemă le permite producătorilor chinezi să înregistreze „vânzări interne” și, în același timp, să scape de stocurile greu de plasat pe piața locală, puternic afectată de supraproducție și de o competiție acerbă a prețurilor.

Potrivit unui raport Reuters, aceste mașini cu „kilometraj zero” nu au fost niciodată conduse de clienți, dar sunt tratate ca vehicule rulate în momentul în care părăsesc țara.

Această situație a fost scoasă în evidență de criticile făcute de șeful Great Wall Motors în luna mai, urmate de o reacție a ziarului oficial „People’s Daily” (Cotidianul Poporului), care a condamnat public această tactică, sugerând intervenția autorităților de reglementare. Cu toate acestea, analiza Reuters arată că autoritățile locale sunt cele care încurajează activ exportul acestor vehicule sub pretextul „second-hand”.

Conform datelor disponibile, 20 de guverne locale din China au pus la punct măsuri concrete pentru susținerea acestui tip de export, inclusiv acordarea de licențe speciale, investiții în infrastructura logistică și finanțarea unor târguri comerciale dedicate. Procesul este simplu. Mașinile noi sunt cumpărate de traderi direct de la fabrici sau de la dealeri, apoi sunt înmatriculate în China și înregistrate ca vehicule SH, iar apoi exportate, uneori chiar în aceeași zi. Astfel, constructorii își pot trece mașinile ca „vândute” și își pot încasa veniturile rapid.

Schimbări pe piața auto globală

Această metodă de „umflare” a cifrelor de vânzări a luat amploare mai ales după 2019, atunci când China a început să permită exportul de autoturisme second-hand, iar între timp a devenit o industrie de sine stătătoare. Valoarea totală a tranzacțiilor este considerabil mai mare decât în cazul vânzărilor directe de vehicule noi, iar guvernele regionale profită de acest lucru pentru a atrage firme de trading care le pot umfla artificial PIB-ul local.

Potrivit consultantului Wang Meng, consultant la China Automobile Dealers Association, din totalul celor 436.000 de vehicule exportate de China în 2024 sub eticheta „second-hand”, aproximativ 90% erau, de fapt, autoturisme noi, cu zero kilometri la bord.

Practica subliniază discrepanța majoră dintre cifrele oficiale de vânzări și realitatea din piața chineză, grav afectată de un război al prețurilor care durează de aproape patru ani. „Constructorii sunt disperați să înregistreze orice vânzare”, spune Tu Le, fondatorul Sino Auto Insights. Rezultatul? O piață stimulată artificial intern, iar stocurile mutate în afara granițelo.Rivalii din alte țări acuză China de dumping economic.

În 2023, China a depășit Japonia și a devenit cel mai mare exportator de autoturisme noi la nivel global, cu 6,41 milioane de vehicule livrate peste hotare, conform datelor China Passenger Car Association, preluate de Global Times. Însă, chiar și în această performanță se ascund cifre nereale pentru că doar aproximativ 6% dintre acestea ar fi fost, de fapt, mașini rulate cu kilometraj zero, conform estimărilor lui Wang, potrivit.

Alte articole importante
România, pe locul 49 în clasamentul mondial al competitivității în 2025 din cauza performanței economice slabe
România, pe locul 49 în clasamentul mondial al competitivității în 2025 din cauza performanței economice slabe
România înregistrează un recul alarmant în clasamentul mondial al competitivității pe 2025, conform celui mai recent raport realizat de prestigiosul institut IMD. Țara noastră ocupă abia poziția 49 din 67 de economii analizate, cu un declin semnificativ la capitolul performanță economică, în ciuda unor progrese în infrastructură și eficiența guvernamentală. România pierde teren în economia […]
Bursele europene resimt instabilitatea geopolitică din Orientul Mijlociu și închid ședința de luni în scădere
Bursele europene resimt instabilitatea geopolitică din Orientul Mijlociu și închid ședința de luni în scădere
Tensiunile din Orientul Mijlociu au provocat luni o reacție imediată pe bursele europene: pieţele au închis în scădere, afectate de riscurile tot mai vizibile ale unui conflict regional extins. În timp ce sectorul bancar și chimic se prăbușeşte, investitorii își mută rapid capitalul în industrii percepute ca mai stabile. Atacurile aeriene asupra Iranului și spectrul […]
Robotaxiurile Tesla stârnesc îngrijorări după abateri grave în trafic (VIDEO)
Companii
Robotaxiurile Tesla stârnesc îngrijorări după abateri grave în trafic (VIDEO)
La puțin timp după ce au fost lansate, robotaxiurile Tesla au fost surprinse comițând în trafic abateri grave de la legislația rutieră. Deși Elon Musk a spus că a fost o lansare de succes a serviciului de transport urban autonom, incidentele filmate de primii pasageri ridică serioase semne de întrebare privind siguranța și legalitatea noii […]
Final de drum pentru Aedificium Banca pentru Locuințe, după două decenii de activitate
Final de drum pentru Aedificium Banca pentru Locuințe, după două decenii de activitate
Procesul de dizolvare a Aedificium Banca pentru Locuințe (ABL) a intrat pe ultima sută de metri, marcând un moment rar pe piața bancară din România. Banca Națională a României (BNR) a aprobat în mod oficial retragerea licenței și lichidarea instituției, confirmând sfârșitul unei prezențe de peste două decenii. Banca pentru locuințe Aedificium intră în proces […]
„Lumea se află la marginea prăpastiei.” Noul șef de la Davos trage un semnal de alarmă: omenirea se confruntă cu cea mai complicată situație geopolitică din ultimele decenii
„Lumea se află la marginea prăpastiei.” Noul șef de la Davos trage un semnal de alarmă: omenirea se confruntă cu cea mai complicată situație geopolitică din ultimele decenii
Șeful Forumului Economic Mondial (WEF) avertizează că omenirea se află într-un punct critic și se confruntă cu cea mai complicată situație geopolitică și economică din ultimele decenii. În cadrul summitului organizat la Tianjin, denumit „Davosul de vară”, Borge Brende a lansat un apel global la colaborare pentru a evita o perioadă prelungită de stagnare și […]
Prețul petrolului a scăzut brusc după acordul de încetare a focului dintre Israel și Iran
Prețul petrolului a scăzut brusc după acordul de încetare a focului dintre Israel și Iran
Prețul petrolului a înregistrat o scădere bruscă după atacurile lansate de Iran asupra unei baze militare americane din Qatar. Contrar așteptărilor inițiale, care anticipau o creștere a cotațiilor din cauza riscurilor geopolitice, piețele au reacționat puternic la perspectiva unei diminuări a cererii globale și la incertitudinea economică din regiune. Petrolul a pierdut 8% pe fondul […]