Amazon dispune de o flotă mare de roboți performanți în depozite, o soluție menită să sporească siguranța și eficiența operațiunilor. Însă, potrivit unui document intern, acești roboți joacă, de fapt, un rol cheie într-un plan mai amplu: reducerea nevoii de a angaja lucrători umani.
Documentul care sugerează această strategie, obținut de Business Insider și datat spre sfârșitul anului trecut, afirmă că robotul Vulcan, prezentat public săptămâna trecută, și alte sisteme similare sunt „esențiale pentru a aplana curba angajărilor în următorii zece ani”, în contextul construirii „celei mai avansate rețele de livrare din lume”. Vulcan este doar unul dintre sistemele lansate recent de Amazon. Alte exemple includ brațele robotice Robin și Sparrow, care sortează comenzile, sau unitățile mobile Proteus, care transportă pachete prin depozite. Potrivit estimărilor Morgan Stanley, strategia de automatizare a Amazon ar putea genera economii de până la 10 miliarde de dolari anual până în 2030.
Potrivit analiștilor Business Insider, documentul sugerează că Amazon urmărește să încetinească ritmul angajărilor viitoare, nu neapărat să înlocuiască actualii angajați. Surse din companie au declarat, de altfel, că acest demers de automatizare este un răspuns la costurile tot mai mari și, totodată, o strategie de rezervă pentru un eventual deficit de forță de muncă din depozite.
Documentul, marcat „Confidențial Amazon”, a fost elaborat de echipa de retail pentru a evalua proiecte strategice importante. Printre acestea se numără mai multe inițiative bazate pe inteligență artificială, menite să optimizeze eficiența depozitelor și productivitatea angajaților.
Amazon a dat asigurări că va continua să păstreze „un număr mare de angajați pentru o perioadă lungă de timp”, potrivit unui purtător de cuvânt, care a adăugat că multe locuri de muncă care vor fi disponibile în viitor vor presupune, de fapt, sarcini mai calificate.
„Soluțiile noastre robotice sunt concepute pentru a automatiza sarcini repetitive, pentru a îmbunătăți siguranța și pentru a le permite angajaților să se concentreze pe activități mai calificate”, a declarat purtătorul de cuvânt. „De la introducerea roboților în operațiunile noastre, am continuat să angajăm sute de mii de persoane și să creăm noi categorii de locuri de muncă la nivel global, cum ar fi specialiști în controlul fluxurilor, monitori sau ingineri de mentenanță”, a mai spus acesta.
Amazon este considerat un pionier în domeniul automatizării, mai ales după achiziția Kiva Systems, în 2012, o tranzacție de 775 de milioane de dolari. De atunci, compania a integrat peste 750.000 de roboți, care lucrează alături de peste 1 milion de angajați umani în procesele de stocare, selecție, ambalare și livrare a comenzilor.
În ultimul deceniu, Amazon și-a extins semnificativ echipa, în paralel cu creșterea gradului de automatizare. Între 2019 și 2021, numărul total al angajaților Amazon aproape s-a dublat, ajungând la 1,6 milioane. Însă în ultimul an, cifra a scăzut la 1,55 milioane.
Vulcan este primul robot tactil lansat de Amazon, capabil să simtă și să ajusteze forța necesară pentru a extrage produse din cutii sau din coșuri înalte, un progres care îmbunătățește atât siguranța, cât și viteza operațională.
Documentul intern mai arată că echipa de robotică Amazon lucrează la cel puțin două modele de inteligență artificială menite să devină fundația pentru aplicații viitoare, care „vor îmbunătăți semnificativ eficiența și capacitatea de reacție a sistemelor robotice”. Printre ele se numără și un nou model AI numit „Tetris”, conceput pentru a reduce costurile variabile de muncă și transport.
Aaron Parness, director de știință aplicată în cadrul Amazon Robotics, a subliniat, în documentul citat, că scopul automatizării este îmbunătățirea eficienței și siguranței, pentru a permite companiei să proceseze mai multe comenzi și să crească ritmul de livrări.
„Am vizat întotdeauna o soluție în care roboții și oamenii lucrează împreună. Credem că suma celor două este mai eficientă decât părțile luate separat”, a scris Parness.
Automatizarea, a mai spus el, contribuie la păstrarea angajaților, îmbunătățind mediul de lucru și oferindu-le oportunități de carieră tehnică în mentenanță și operare.
Mai mulți angajați Amazon au declarat pentru Business Insider că roboți precum Vulcan nu doar că sporesc productivitatea, dar ajută și la combaterea deficitului de muncitori.
Unul dintre ei a spus că Amazon și-a stabilit obiective ambițioase de a automatiza o mare parte din sarcinile din depozite în următorul deceniu, pentru a reduce costurile. În paralel, compania face cercetări ample pentru a pregăti forța de muncă actuală în vederea tranziției către roluri tehnice și de întreținere.
Altă sursă a declarat că, pe fondul expansiunii continue, Amazon întâmpină dificultăți în a găsi suficienți angajați. Fără automatizare, compania riscă să nu poată ține pasul cu cererea.