Procurorii lui Kovesi au confirmat confiscarea a 2.435 de containere în portul Pireu, cel mai mare din Grecia, deținut majoritar de compania chineză COSCO.
Mărfurile proveneau din China și includeau biciclete electrice, trotinete, textile și încălțăminte. Aceasta este considerată cea mai mare confiscare de containere din istoria Uniunii Europene, scrie Politico.
Autoritățile grecești au început verificarea celor 2.435 de containere, însă procesul este extrem de dificil. Estimările inițiale arată că valoarea totală a mărfii ajunge la 250 de milioane de euro.
Investigația a scos la iveală o schemă sofisticată menită să evite plata taxelor antidumping aplicate importurilor chinezești. Potrivit datelor făcute publice, această rețea a funcționat timp de cel puțin opt ani. Pierderile calculate de procurorii lui Kovesi depășesc 350 de milioane de euro din taxe vamale și încă 450 de milioane de euro din TVA, bani care ar fi trebuit să alimenteze bugetele naționale și european.
Cercetările arată că doi funcționari vamali din Atena au emis în mod repetat certificări false. Aceștia au fost acuzați de producerea unor câștiguri ilegale și de prejudicierea bugetului Uniunii Europene. Totodată, patru brokeri vamali au fost puși sub acuzare pentru fraudă vamală și pentru instigare la fals. Procurorii lui Kovesi susțin că aceste persoane erau verigi-cheie în mecanismul de contrabandă.
Ancheta, denumită “Calypso”, a vizat rețele criminale organizate care controlau întregul traseu al mărfurilor chinezești, de la intrarea în Uniunea Europeană până la distribuția în statele membre. Procurorii lui Kovesi au descoperit că aceste grupări erau implicate și în fraude masive de TVA, dar și în spălare de bani, profiturile fiind transferate înapoi în China.
Într-o declarație oficială, Laura Codruța Kovesi a explicat amploarea situației:
„Aceste rețele criminale extrem de organizate s-au specializat de ani întregi în acest tip de fraudă”.
Ea a mai spus: „Operațiunea Calypso transmite un mesaj clar acestor infractori: regulile s-au schimbat și nu mai există locuri sigure. Acum trebuie să transformăm acest succes spectaculos într-o activitate sistematică. Avem nevoie de polițiști, vameși și investigatori fiscali dedicați și specializați în întreaga zonă a EPPO”.
Procurorii lui Kovesi consideră că acest caz poate marca un nou standard în lupta împotriva fraudei vamale.
Autoritățile grecești au început verificarea celor 2.435 de containere, însă procesul este extrem de dificil. Estimările inițiale arată că valoarea totală a mărfii ajunge la 250 de milioane de euro. Procurorii de la Parchetul European au menționat că sarcina pentru vameși este uriașă și implică atât riscuri logistice, cât și de securitate.
Un element central al dosarului îl reprezintă bicicletele electrice. Aproximativ 500 de containere erau pline cu astfel de produse, dintre care 360 nu fuseseră declarate la vamă. În medie, doar 10-15% din bicicletele electrice dintr-un container erau raportate oficial. Conform calculelor procurorilor lui Kovesi, doar această parte a fraudei a provocat daune de 25 de milioane de euro din taxe vamale și 12,5 milioane de euro pierderi de TVA.
Ancheta a arătat că aceste rețele, conduse în principal de cetățeni chinezi, aveau capacitatea de a infiltra porturi strategice și de a manipula fluxurile comerciale. Procurorii lui Kovesi au subliniat că metodele lor vizau nu doar evitarea taxelor, ci și trimiterea profiturilor înapoi în China, printr-un sistem de spălare a banilor extrem de bine pus la punct. Această captură demonstrează cât de complexe sunt rețelele criminale care operează pe teritoriul Uniunii Europene.