Marii producători auto din Statele Unite solicită Agenției pentru Protecția Mediului (EPA) să relaxeze normele privind emisiile de CO2.
Constructorii au invocat costurile ridicate și provocările tehnologice ale respectării standardelor actuale. Această presiune vine într-un moment în care industria auto încearcă să îmbine obiectivele de reducere a poluării cu cerințele pieței și competitivitatea economică.
Producătorii auto solicită norme mai flexibile privind CO₂ în SUA
Un grup format din aproape toți marii producători auto a cerut administrației Trump să reducă limitele stricte privind emisiile vehiculelor. Aceste norme sunt menite să oblige industria să producă un număr tot mai mare de vehicule electrice (EV), relatează agenția Reuters. Alianța pentru inovație cuprinde, între altele, nume mari din industrie precum General Motors, Toyota, Volkswagen și Hyundai.
Alianța pentru Inovare în Industria Auto (AAI) a depus în acest sens un document la Agenția pentru Protecția Mediului (EPA). AAI susține că legislația semnată de Donald Trump în luna iunie va crește prețul efectiv al EV-urilor. De asemenea, ar putea reduce pe termen scurt cota de piață a acestora. Conform asociației, normele implementate anul trecut sub președinția lui Joe Biden nu mai sunt fezabile.
„Standardele pentru 2027 și ulterior sunt pur și simplu imposibil de atins, având în vedere provocările semnificative legate de piață, infrastructura de încărcare, lanțul de aprovizionare, accesibilitatea și alte provocări, precum și recentele modificări ale politicilor adoptate”, a precizat AAI.
Regulile stabilite de administrația Joe Biden pentru 2024 urmăresc reducerea emisiilor de eșapament ale întregului parc auto de pasageri. Mai exact, se dorește micșorarea acestui nivel cu aproape 50% până în 2032 față de cel prognozat pentru 2027. EPA estimează că între 35% și 56% dintre vehiculele noi vândute între 2030 și 2032 vor trebui să fie electrice, notează US News.
Ajutorul fiscal pentru vehicule electrice, în valoare de 7.500 de dolari, urmează să expire la 30 septembrie. Producătorii auto avertizează că „o parte semnificativă” dintre aceștia ar putea pierde și creditul fiscal pentru producția de baterii. Acesta poate ajunge până la 3.000 de dolari pe an conform legislației în vigoare.
Decizia are efecte, spre exemplu, asupra producătorilor de EV-uri precum Slate Auto. Startup-ul susținut de Jeff Bezos a fost nevoit să majoreze prețurile la camioneta sa electrică. Prețul inițial de bază mai mic de 20.000 de dolari era posibil doar cu aplicarea acestui stimulent. În momentul în care a și-lansat primul pick-up EV, în aprilie, Slate a promovat intens ideea că acesta va avea un preț de pornire situat sub pragul psihologic de 20.000 de dolari cu ajutorul subvenției federale. Potrivit Web Archive, citat de Techcrunch, această sintagmă a fost vizibilă pe site-ul oficial al companiei doar până la începutul lunii iulie.
Producătorii de automobile susțin că EPA ar trebui să revizuiască regulile stabilite de Biden. Ei afirmă că „acestea trebuie încă revizuite la niveluri fezabile pentru a oferi certitudine industriei”. Grupul subliniază că un astfel de plan de urgență va fi „esențial dacă standardele privind emisiile de gaze cu efect de seră ale autovehiculelor sunt menținute sau reinstituite într-un fel sau altul”.