Majoritatea țărilor europene oferă subvenții pentru a stimula achiziția de vehicule electrice, însă aceste stimulente diferă foarte mult.
Deși stimulentele guvernamentale joacă un rol esențial în procesul de tranziție globală către mobilitatea electrică, nu toate statele acordă acest sprijin fiscal.
Foto: Renault
Vânzările de vehicule electrice (EV) sunt limitate de prețurile ridicate și de lipsa stațiilor de încărcare. Pentru a stimula achiziția de mașini cu emisii zero, statele membre ale UE au implementat diverse scheme fiscale. Acestea vin în contextul obiectivelor de reducere cu 55% până în 2030 a emisiilor de CO2 provenite de la autoturismele noi. Potrivit Euronews, cele mai mari subvenții provin din țările situate în sudul Europei.
În fruntea clasamentului se află Italia, care oferă până la 11.000 de euro pentru un vehicul electric nou. Stimulentul este echivalentul a circa 30% din prețul total al mașinii, cu condiția ca acesta să nu depășească 42.700 de euro (inclusiv TVA). Valoarea stimulentului variază în funcție de venit, iar programul are scopul de a crește cota de piață a EV-urilor în Peninsulă. Aceast este de doar 5,2%, sub media europeană de 15%.
Grecia și Polonia oferă subvenții de aproximativ 9.000 de euro pentru persoanele fizice. În Grecia, suma poate fi majorată cu 2.000 de euro pentru casarea unui vehicul vechi poluant și cu 1.000 de euro pentru cumpărătorii sub 29 de ani. Acestea beneficii sunt în plus față de stimulente fiscale ca scutirea de taxa de înmatriculare pentru EV-uri și reduceri pentru vehiculele cu cele mai scăzute emisii.
Foto: ACEA
În Slovenia, stimulentele guvernamentale ajung la 7.200 de euro pentru achiziția unui EV nou cu un preț de cel mult 35.000 de euro. Subvențiile sunt completate de taxe de înmatriculare minime. Astfel, cota de piață pentru vehiculele electrice a urcat la 9,2%.
De asemenea, în Spania, ajutorul de stat variază între 4.500 și 7.000 de euro pentru EV-uri. Acesta este însoțit de reduceri fiscale precum scutirea de până la 3.000 de euro din impozitul pe venit și reducerea cu 75% a taxelor de drum în marile orașe, potrivit ACEA. Vehiculele cu emisii zero reprezintă 7,8% din piața locală.
Țări nordice, ca Norvegia și Danemarca, dețin cele mai mari cote de piață pentru EV-uri: 94,1%, respectiv 64,3%. Și asta, fără să ofere subvenții directe la achiziție. În Norvegia, vehiculele electrice sunt scutite de TVA, taxe de import și de înmatriculare, iar taxele rutiere și costurile de feribot sunt reduse. De partea cealaltă, în Danemarca, vehiculele cu emisii zero plătesc doar 40% din taxa de înmatriculare. Totodată, există deduceri suplimentare pentru anumite categorii.
Unele țări, ca Austria, au eliminat stimulentele pentru persoanele fizice. Altele, precum Suedia, propun noi programe dedicate familiilor cu venituri mici din zone rurale. Acestea vor beneficia de un ajutor de circa 4.940 de euro pentru achiziția unui EV, începând cu ianuarie 2026.
Franța a redus bugetul pentru subvenții, dar continuă să ofere un pachet semnificativ. Acesta include un bonus de 1.000 de euro pentru EV-uri produse în Europa cu prețul sub 47.500 de euro. Finlanda pregătește un nou program de stimulare a casării. Autoritățile acordă până la 2.500 de euro pentru achiziția unui vehicul cu emisii reduse, la casarea unei mașini mai vechi de zece ani.
România se află la coada clasamentului privind stimulentele pentru vehiculele electrice. Astfel, prin programul Rabla Auto pentru persoane fizice, pentru achiziția unui EV se acordă un ajutor de stat de 18.500 de lei. Iată care este valoarea ecotichetelor oferite prin programul Rabla:
Cei interesați pot consulta ghidul de finanțare pus la dispoziție de AFM pe site-ul instituției.