Prima pagină » ANALIZĂ: Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice

ANALIZĂ: Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice

ANALIZĂ: Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice
Foto: Volkswagen

Majoritatea țărilor europene oferă subvenții pentru a stimula achiziția de vehicule electrice, însă aceste stimulente diferă foarte mult.

Deși stimulentele guvernamentale joacă un rol esențial în procesul de tranziție globală către mobilitatea electrică, nu toate statele acordă acest sprijin fiscal.

Țările unde se oferă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice

Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice

Foto: Renault

Vânzările de vehicule electrice (EV) sunt limitate de prețurile ridicate și de lipsa stațiilor de încărcare. Pentru a stimula achiziția de mașini cu emisii zero, statele membre ale UE au implementat diverse scheme fiscale. Acestea vin în contextul obiectivelor de reducere cu 55% până în 2030 a emisiilor de CO2 provenite de la autoturismele noi. Potrivit Euronews, cele mai mari subvenții provin din țările situate în sudul Europei.

În fruntea clasamentului se află Italia, care oferă până la 11.000 de euro pentru un vehicul electric nou. Stimulentul este echivalentul a circa 30% din prețul total al mașinii, cu condiția ca acesta să nu depășească 42.700 de euro (inclusiv TVA). Valoarea stimulentului variază în funcție de venit, iar programul are scopul de a crește cota de piață a EV-urilor în Peninsulă. Aceast este de doar 5,2%, sub media europeană de 15%.

Grecia și Polonia oferă subvenții de aproximativ 9.000 de euro pentru persoanele fizice. În Grecia, suma poate fi majorată cu 2.000 de euro pentru casarea unui vehicul vechi poluant și cu 1.000 de euro pentru cumpărătorii sub 29 de ani. Acestea beneficii sunt în plus față de stimulente fiscale ca scutirea de taxa de înmatriculare pentru EV-uri și reduceri pentru vehiculele cu cele mai scăzute emisii.

Italia oferă cele mai mari subvenții

Foto: ACEA

În Slovenia, stimulentele guvernamentale ajung la 7.200 de euro pentru achiziția unui EV nou cu un preț de cel mult 35.000 de euro. Subvențiile sunt completate de taxe de înmatriculare minime. Astfel, cota de piață pentru vehiculele electrice a urcat la 9,2%.

De asemenea, în Spania, ajutorul de stat variază între 4.500 și 7.000 de euro pentru EV-uri. Acesta este însoțit de reduceri fiscale precum scutirea de până la 3.000 de euro din impozitul pe venit și reducerea cu 75% a taxelor de drum în marile orașe, potrivit ACEA. Vehiculele cu emisii zero reprezintă 7,8% din piața locală.

Țări nordice, ca Norvegia și Danemarca, dețin cele mai mari cote de piață pentru EV-uri: 94,1%, respectiv 64,3%. Și asta, fără să ofere subvenții directe la achiziție. În Norvegia, vehiculele electrice sunt scutite de TVA, taxe de import și de înmatriculare, iar taxele rutiere și costurile de feribot sunt reduse. De partea cealaltă, în Danemarca, vehiculele cu emisii zero plătesc doar 40% din taxa de înmatriculare. Totodată, există deduceri suplimentare pentru anumite categorii.

Unele țări, ca Austria, au eliminat stimulentele pentru persoanele fizice. Altele, precum Suedia, propun noi programe dedicate familiilor cu venituri mici din zone rurale. Acestea vor beneficia de un ajutor de circa 4.940 de euro pentru achiziția unui EV, începând cu ianuarie 2026.

Franța a redus bugetul pentru subvenții, dar continuă să ofere un pachet semnificativ. Acesta include un bonus de 1.000 de euro pentru EV-uri produse în Europa cu prețul sub 47.500 de euro. Finlanda pregătește un nou program de stimulare a casării. Autoritățile acordă până la 2.500 de euro pentru achiziția unui vehicul cu emisii reduse, la casarea unei mașini mai vechi de zece ani.

Ce stimulente se acordă în România

România se află la coada clasamentului privind stimulentele pentru vehiculele electrice. Astfel, prin programul Rabla Auto pentru persoane fizice, pentru achiziția unui EV se acordă un ajutor de stat de 18.500 de lei. Iată care este valoarea ecotichetelor oferite prin programul Rabla:

  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
  • 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plugin hibrid sau a unei motociclete electrice;
  • 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Cei interesați pot consulta ghidul de finanțare pus la dispoziție de AFM pe site-ul instituției.

Alte articole importante
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Averea lui Elon Musk a urcat spectaculos, până aproape de 750 de miliarde de dolari, după ce o instanță americană a restabilit pachetul său salarial uriaș de la Tesla. Decizia, combinată cu evaluările în creștere ale SpaceX și xAI, îl apropie pe Musk de un prag istoric. Ar putea deveni primul trilionar al lumii. Victorie […]
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Uniunea Europeană face pași concreți spre lansarea euro digital, moneda electronică emisă de Banca Centrală Europeană. Consiliul UE a stabilit recent modul de funcționare, iar primele teste ar putea începe din 2027. Lansarea efectivă depinde însă de o decizie politică sensibilă, legată de confidențialitate și control. Ce este euro digital Euro digital este o versiune […]
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Companii
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Un top realizat de o platformă de recrutare din România arată ce joburi au căutat românii în 2025. Piața muncii a avut un lider clar: jobul de șofer. Potrivit datelor centralizate de eJobs, această meserie a generat peste 1,35 milioane de căutări în acest an, mai mult decât orice altă poziție. Cu toate acestea, interesul […]
ANALIZĂ
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Impozitul pe dividende va crește la 16% începând de la 1 ianuarie 2026, iar investitorii români care tranzacționează pe piața de capital se vor confrunta cu un regim fiscal complex, în funcție de tipul de intermediar utilizat. Legea 239/2025, care introduce al doilea pachet de măsuri fiscale al guvernului Bolojan, a fost publicată în Monitorul […]
OpenAI introduce noi setări ale nivelului de entuziasm al ChatGPT 
Tehnologie
OpenAI introduce noi setări ale nivelului de entuziasm al ChatGPT 
Noile setări permit utilizatorilor să ajusteze tonul, expresivitatea și utilizarea emoji-urilor, transferând responsabilitatea alegerii stilului de interacțiune către utilizatori OpenAI a anunțat lansarea unei funcții care permite utilizatorilor să ajusteze direct nivelul de entuziasm al ChatGPT, inclusiv gradul de căldură, expresivitatea și utilizarea emoji-urilor, într-o mișcare care transferă controlul asupra personalității asistentului AI către utilizatori […]
DECLARAȚII EXCLUSIVE
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu: IMM-urile și antreprenoriatul feminin au nevoie de acces la expertiză și informație, nu doar la capital
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu: IMM-urile și antreprenoriatul feminin au nevoie de acces la expertiză și informație, nu doar la capital
România rămâne o economie cu potențial semnificativ de creștere, însă una în care antreprenorii locali, în special IMM-urile și inițiativele antreprenoriale ale femeilor, continuă să se confrunte cu un deficit major de acces la expertiză și informație, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, în cadrul evenimentului organizat de Asociația Women for a Better Society […]