Prima pagină » ANALIZĂ: Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice

ANALIZĂ: Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice

ANALIZĂ: Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice
Foto: Volkswagen

Majoritatea țărilor europene oferă subvenții pentru a stimula achiziția de vehicule electrice, însă aceste stimulente diferă foarte mult.

Deși stimulentele guvernamentale joacă un rol esențial în procesul de tranziție globală către mobilitatea electrică, nu toate statele acordă acest sprijin fiscal.

Țările unde se oferă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice

Unde se acordă cele mai mari subvenții pentru vehicule electrice

Foto: Renault

Vânzările de vehicule electrice (EV) sunt limitate de prețurile ridicate și de lipsa stațiilor de încărcare. Pentru a stimula achiziția de mașini cu emisii zero, statele membre ale UE au implementat diverse scheme fiscale. Acestea vin în contextul obiectivelor de reducere cu 55% până în 2030 a emisiilor de CO2 provenite de la autoturismele noi. Potrivit Euronews, cele mai mari subvenții provin din țările situate în sudul Europei.

În fruntea clasamentului se află Italia, care oferă până la 11.000 de euro pentru un vehicul electric nou. Stimulentul este echivalentul a circa 30% din prețul total al mașinii, cu condiția ca acesta să nu depășească 42.700 de euro (inclusiv TVA). Valoarea stimulentului variază în funcție de venit, iar programul are scopul de a crește cota de piață a EV-urilor în Peninsulă. Aceast este de doar 5,2%, sub media europeană de 15%.

Grecia și Polonia oferă subvenții de aproximativ 9.000 de euro pentru persoanele fizice. În Grecia, suma poate fi majorată cu 2.000 de euro pentru casarea unui vehicul vechi poluant și cu 1.000 de euro pentru cumpărătorii sub 29 de ani. Acestea beneficii sunt în plus față de stimulente fiscale ca scutirea de taxa de înmatriculare pentru EV-uri și reduceri pentru vehiculele cu cele mai scăzute emisii.

Italia oferă cele mai mari subvenții

Foto: ACEA

În Slovenia, stimulentele guvernamentale ajung la 7.200 de euro pentru achiziția unui EV nou cu un preț de cel mult 35.000 de euro. Subvențiile sunt completate de taxe de înmatriculare minime. Astfel, cota de piață pentru vehiculele electrice a urcat la 9,2%.

De asemenea, în Spania, ajutorul de stat variază între 4.500 și 7.000 de euro pentru EV-uri. Acesta este însoțit de reduceri fiscale precum scutirea de până la 3.000 de euro din impozitul pe venit și reducerea cu 75% a taxelor de drum în marile orașe, potrivit ACEA. Vehiculele cu emisii zero reprezintă 7,8% din piața locală.

Țări nordice, ca Norvegia și Danemarca, dețin cele mai mari cote de piață pentru EV-uri: 94,1%, respectiv 64,3%. Și asta, fără să ofere subvenții directe la achiziție. În Norvegia, vehiculele electrice sunt scutite de TVA, taxe de import și de înmatriculare, iar taxele rutiere și costurile de feribot sunt reduse. De partea cealaltă, în Danemarca, vehiculele cu emisii zero plătesc doar 40% din taxa de înmatriculare. Totodată, există deduceri suplimentare pentru anumite categorii.

Unele țări, ca Austria, au eliminat stimulentele pentru persoanele fizice. Altele, precum Suedia, propun noi programe dedicate familiilor cu venituri mici din zone rurale. Acestea vor beneficia de un ajutor de circa 4.940 de euro pentru achiziția unui EV, începând cu ianuarie 2026.

Franța a redus bugetul pentru subvenții, dar continuă să ofere un pachet semnificativ. Acesta include un bonus de 1.000 de euro pentru EV-uri produse în Europa cu prețul sub 47.500 de euro. Finlanda pregătește un nou program de stimulare a casării. Autoritățile acordă până la 2.500 de euro pentru achiziția unui vehicul cu emisii reduse, la casarea unei mașini mai vechi de zece ani.

Ce stimulente se acordă în România

România se află la coada clasamentului privind stimulentele pentru vehiculele electrice. Astfel, prin programul Rabla Auto pentru persoane fizice, pentru achiziția unui EV se acordă un ajutor de stat de 18.500 de lei. Iată care este valoarea ecotichetelor oferite prin programul Rabla:

  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
  • 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plugin hibrid sau a unei motociclete electrice;
  • 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Cei interesați pot consulta ghidul de finanțare pus la dispoziție de AFM pe site-ul instituției.

Alte articole importante
Google are în România cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive wearables din EMEA
Companii
Google are în România cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive wearables din EMEA
România devine un pol strategic pe harta globală a Google. Compania americană a anunțat că biroul său din București este, în prezent, cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive „wearables” din regiunea EMEA. Peste 400 de angajați dezvoltă la București inovațiile care vor domina viitorul tech. România, liderul regional al inovației Google La 15 […]
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Italia se pregătește de o explozie turistică în februarie 2026, când Milano și Cortina vor găzdui Jocurile Olimpice de Iarnă. Este unul dintre cele mai așteptate evenimente sportive ale deceniului. Cu mai puțin de 100 de zile rămase până la deschidere, biletele s-au vândut deja într-o proporție impresionantă. Mii de turiști străini au început să-și […]
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Companii
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Marile companii tehnologice Alphabet, Meta, Microsoft și Amazon au transmis un mesaj comun la finalul sezonului de raportări financiare. Potrivit acestora, cheltuielile în domeniul inteligenței artificiale vor continua să crească semnificativ și anunță că, în 2025, totalul investițiilor combinate în acest sector vor depăși 380 de miliarde de dolari. Companiile tehnologice pompează peste 380 miliarde […]
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Companii
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Compania olandeză Nexperia a anunțat suspendarea livrărilor unui material esențial pentru producția de cipuri. Decizia ar putea afecta lanțurile de aprovizionare din industria semiconductorilor și ridică semne de întrebare privind stabilitatea pieței globale, deja marcată de tensiuni geopolitice și deficit de materii prime critice. Agitație pe piața cipurilor: Nexperia suspendă livrările unui material esențial pentru cipuri […]
ANALIZĂ
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
În următoarele decenii, țările europene, ca și alte state dezvoltate, vor deveni economii AI, motiv pentru care specialiștii propun noțiunea capitalului universal. Tehnologia se va răspândi în toate domeniile, de la contabilitate la supermarketuri și fabrici. Creșterea productivității și acumularea de avere vor fi rapide, însă legătura cu locurile de muncă și veniturile va slăbi. […]
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
După trei zile în care clienții First Bank nu au avut acces la fonduri, Intesa Sanpaolo Bank România a venit cu clarificări privind procesul de migrare. Banca italiană a anunțat finalizarea integrării prin absorbția completă a First Bank, consolidându-și astfel poziția pe piața financiar-bancară din România. Fuziunea s-a desfășurat conform calendarului, iar toate datele și […]