Într-un test recent, o marcă ieftină de ciocolată cu lapte a obținut titlul de „foarte bun” la capitolul gust. Stiftung Warentest, organizația germană pentru protecția consumatorilor, a analizat 25 de ciocolate cu lapte, inclusiv patru produse bio. Rezultatul a fost neașteptat: un brand mai puțin cunoscut a câștigat în fața marilor producători, impresionând experții prin calitatea gustului.
Puține produse întruchipează mici momente de fericire precum ciocolata. Acest lucru se reflectă în comportamentul consumatorilor: Conform Statista Market Insights, un portal de date și analize pentru analize de piață și industrie, consumatorii germani au cheltuit aproximativ 8,2 miliarde de euro pe produse de ciocolată în 2025 – iar această cifră este în creștere. Mărci precum Milka, Ritter Sport și Lindt sunt deosebit de populare, dominând rafturile supermarketurilor timp de ani de zile.
Ciocolata testată, denumită „Die gute Schokolade” (Ciocolata Bună), a primit nota generală „bun (1,9)” și s-a clasat pe primul loc. Aceasta este certificată bio și Fairtrade, fiind produsă și distribuită de inițiativa pentru copii și tineri Plant-for-the-Planet.
Victoria Krumbeck, purtătoarea de cuvânt a companiei, a declarat pentru Saarbrücker Zeitung:
„Nici rețeta, nici procesul de producție nu s-au schimbat de la test. Doar designul ambalajului a fost actualizat în septembrie 2025.”
Prețul recomandat de vânzare pentru această ciocolată este de 1,89 euro, unul dintre cele mai accesibile din test.
Pe lângă câștigătoare, alte 14 ciocolate au primit nota „bun”. Trei produse s-au clasat pe locul doi, cu scor 2,0. Ciocolata cea mai scumpă testată a primit cel mai slab scor la evaluarea experților. Numai două sortimente au obținut nota „foarte bun” la gust.
Ciocolata Lindt cu lapte a primit de asemenea nota „foarte bună” (1,5) pentru gust, însă nota generală a fost doar „satisfăcătoare”. Experții au criticat ambalajul, care arată păstăi și flori de vanilie, deși produsul conține vanilină sintetică. Un purtător de cuvânt Lindt & Sprüngli a anunțat că imaginea vaniliei va fi eliminată în viitor, în cadrul unui redesign. Rețeta produsului nu s-a modificat, iar prețul actual este de 3,29 euro.
Pentru test, Stiftung Warentest a examinat 25 de ciocolate cu conținut de cacao între 30 și 45%, inclusiv patru produse bio. Barele au fost achiziționate în vara anului 2018, iar prețurile actuale au fost colectate pe 3 noiembrie 2025. Evaluarea generală a fost realizată pe baza a cinci criterii principale: evaluarea senzorială (50%), analiza contaminanților (25%), verificarea declarațiilor de pe ambalaj (15%), control microbiologic (5%) și evaluarea ambalajului (5%).
Evaluarea senzorială a implicat șapte experți care au testat mostre anonime după aspect, miros, gust, consistență și senzație în gură. În analiza contaminanților s-au verificat metale grele, pesticide, uleiuri minerale, acrilamidă, mucegai și alte reziduuri. La ambalaj s-a verificat lizibilitatea, informațiile nutriționale și de proveniență, precum și instrucțiunile de reciclare. Deficiențele în oricare categorie au redus nota generală.
Impactul asupra consumatorilor și sustenabilitatea
Testul arată că calitatea bună nu trebuie să fie neapărat scumpă. Ciocolata ieftină, de tip Fairtrade, a impresionat experții. „Die gute Schokolade” demonstrează că sustenabilitatea și gustul „foarte bun” pot merge împreună.
Astfel, consumatorii pot achiziționa un produs accesibil, care combină gustul excelent cu certificarea ecologică și Fairtrade, dovedind că prețul nu mai este principalul criteriu.