Prima pagină » „Rocket Lab” și „HawkEye 360”: când spațiul devine câmp tactic. Supravegherea intră într-o nouă fază spațială

„Rocket Lab” și „HawkEye 360”: când spațiul devine câmp tactic. Supravegherea intră într-o nouă fază spațială

„Rocket Lab” și „HawkEye 360”: când spațiul devine câmp tactic. Supravegherea intră într-o nouă fază spațială
Terra, văzută din spațiu/ Sursa: Shutterstock

Spațiul nu mai este doar o frontieră, ci front, lansarea celor patru sateliți „HawkEye 360” de către „Rocket Lab” marchează un punct de inflexiune: supravegherea radio-frecvenței (RF) iese din umbră și intră în faza dominației globale. Cu o orbită nouă, capacități tactice extinse și o execuție operațională fără precedent, această misiune semnalează transformarea constelațiilor comerciale în arhitecturi de putere geospațială. Sateliții nu mai sunt doar infrastructură sunt senzori de control strategic. Iar actorii care îi lansează nu mai livrează servicii, ci capacități.

Într-o demonstrație de forță logistică și execuție milimetrică, compania aerospațială „Rocket Lab” a lansat cu succes patru sateliți pentru „HawkEye 360”, într-un moment-cheie al realinierii orbitale pentru controlul global al spectrului radio. Lansarea, rebotezată în stil ironic „Get The Hawk Outta Here”, a fost executată de pe Launch Complex 1, într-un context strategic mai amplu, marcat de repoziționări rapide, clienți confidențiali și o cursă accelerată pentru supraveghere în timp real, scrie spacenews.com.

Racheta Electron a fost lansată din Noua Zeelandă, plasând în orbită trei sateliți din Clusterul 12 al „HawkEye 360”, alături de „Kestrel-0A”, un demonstrator tehnologic cu rol de precursor pentru următoarele generații de platforme spațiale.

Dawn/Dusk SSO reprezintă un nou unghi pentru supravegherea 24 din 24

Clusterul 12 este primul grup de sateliți al „HawkEye 360” care operează într-o orbită heliosincronă de tip dawn/dusk, asigurând acoperire RF în intervale de timp până acum neaccesate. Concret, această orbită oferă unghiuri de iluminare constante și o poziționare favorabilă pentru detectarea semnalelor radio emise în timpul tranzițiilor zi/noapte – momente critice în care multe entități preferă să-și mascheze activitățile.

„Extinderea acoperirii printr-un plan orbital nou elimină un punct mort esențial în rețeaua noastră. Nu e doar un pas înainte – e consolidarea poziției noastre ca lider în inteligența geospațială bazată pe spectru”, a declarat Patrick Zeitouni, Chief Strategy Officer la „HawkEye 360”.

Resetare rapidă și o dovadă de eficiență operațională

Lansarea a fost inițial programată pentru o altă misiune „Symphony In The Stars” dedicată unui client anonim. Însă condițiile meteo nefavorabile (vânturi în rafală) și probleme tehnice de ultim moment au dus la o decizie critică: în mai puțin de 72 de ore, „Rocket Lab” a inversat complet prioritățile, pregătind o nouă încărcătură, recalculând traiectoriile și lansând sateliții „HawkEye 360” fără întârzieri operaționale vizibile.

Această capacitate de reconfigurare sub presiune nu este o simplă abilitate logistică. Este un atu de război economic, un statement de superioritate operațională într-o industrie în care alții încă bâjbâie cu proceduri rigide, a comentat un consultant aerospațial apropiat echipei „Rocket Lab”.

„HawkEye 360”, folosit pentru observație pasivă și supraveghere activă

„HawkEye 360”, companie americană cu legături discrete în zona de securitate și defense tech, operează o constelație de sateliți capabili să intercepteze și să localizeze emisii radio de la sol, mare sau aer, fără cooperarea entităților observate. Datele obținute sunt folosite pentru analiză de risc, urmărirea traficului maritim clandestin, detectarea activităților radar, identificarea transmisiunilor nereglementate și alte operațiuni de supraveghere non-invazivă, dar invincibilă.

„Kestrel-0A”, un incubator tăcut pentru generația următoare

Alături de Cluster 12, misiunea a inclus și satelitul „Kestrel-0A”, o platformă experimentală menită să testeze noi sisteme de propulsie, telemetrie și arhitectură modulară. Deși puțin mediatizat, „Kestrel-0A” ar putea fi nucleul viitorului „HawkEye 360 v4.0”, cu capacități de procesare în orbită și analiză bazată pe inteligență artificială.

Simfonia din umbră sau ce urmează pe 28 iunie

„Rocket Lab” a confirmat deja că următoarea lansare „Symphony In The Stars” este reprogramată pentru 28 iunie la ora 09:45 (ora României). Satelitul la bord aparține unui client anonim, însă mai multe surse indică „EchoStar”, în baza unei ilustrări de pe insigna oficială a misiunii, similară cu designul platformei „Lyra”, construită de „Astro Digital”. Acești sateliți sunt parte dintr-o viitoare constelație IoT.

Dacă lansarea va avea loc conform noului program, „Rocket Lab” va bifa două lansări din același complex în mai puțin de 48 de ore – un record absolut pentru companie și o demonstrație de forță care redefinește standardele actuale.

„E prima dată când ne apropiem atât de mult între două lansări consecutive din același loc. Asta înseamnă ritm, disciplină și capacitate de execuție – exact ce promitem clienților noștri”, a declarat Peter Beck, CEO „Rocket Lab”.

Ceea ce pare, pentru publicul larg, o simplă lansare de sateliți este, în realitate, un pas calculat într-o reconfigurare globală a puterii. Sateliții nu mai sunt doar instrumente de comunicare sau știință. Sunt ochi. Urechi. Arme silențioase. Iar cei care îi controlează – companii ca „HawkEye 360” și „Rocket Lab”.

Alte articole importante
Trucul cărucioarelor de la Lidl. Cum te convinge retailerul să cumperi mai mult
Trucul cărucioarelor de la Lidl. Cum te convinge retailerul să cumperi mai mult
Puțini cumpărători își dau seama că, dincolo de aranjarea produselor pe rafturi sau de promoțiile atractive, există și detalii aparent banale care le influențează alegerile. În magazinele Lidl, trucul din spatele designului și dimensiunii cărucioarelor are un scop clar: să te facă să umpli mai mult spațiu decât ai planificat inițial, iar acest lucru se […]
Un supermarket își plătește clienții de fiecare dată când aceștia îi dau în vileag pe hoții de la raft
Un supermarket își plătește clienții de fiecare dată când aceștia îi dau în vileag pe hoții de la raft
Un lanț de retail din Regatul Unit a lansat un program cu totul neobișnuit, menit să reducă fenomenul furturilor din supermarket: clienții care semnalează hoții primesc instant o recompensă de 1 liră sterlină, sumă care le este adăugată pe cardul de fidelitate și poate fi folosită imediat pentru cumpărături. Cum funcționează sistemul de recompense Iceland, […]
Acțiunile companiilor implicate în integrarea AI scad pe bursele europene
Companii
Acțiunile companiilor implicate în integrarea AI scad pe bursele europene
Acțiunile companiilor implicate în domeniul AI au înregistrat scăderi semnificative la bursele din Europa pe fondul lansării unor modele avansate care au stârnit incertitudine în rândul investitorilor. Investitorii au reacționat prudent după lansarea unor noi modele avansate de AI, care au ridicat atât așteptările privind inovația, cât și temerile legate de costuri ridicate și competiția […]
Cum a pierdut fondul suveran saudit 8 miliarde de dolari în 2024
Cum a pierdut fondul suveran saudit 8 miliarde de dolari în 2024
Fondul suveran saudit a raportat o scădere a investițiilor în așa-numitele sale gigaproiecte, ajungând la o depreciere de 8 miliarde de dolari la finalul anului 2024. Aceste pierderi au survenit în ciuda faptului că activele administrate au atins aproape un trilion de dolari, conform raportului anual al Fondului suveran Public Investment Fund (PIF) al Arabiei […]
România investește cel mai puțin în publicitate pe internet din întreaga UE. Eurostat arată decalajul
Analize
România investește cel mai puțin în publicitate pe internet din întreaga UE. Eurostat arată decalajul
Conform datelor cele mai recente comunicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat) pentru anul trecut, mai puțin de un sfert dintre firmele din România (22,8%) au apelat la publicitate pe internet în anul precedent. Această pondere situează România în rândul ultimelor poziții în Uniunea Europeană, alături de Polonia (23,2%) și Portugalia (23,6%), pe un total […]
Germania și Marea Britanie pregătesc primul tren direct pe sub Canalul Mânecii
Germania și Marea Britanie pregătesc primul tren direct pe sub Canalul Mânecii
Călătoriile dintre Germania și Marea Britanie ar putea deveni mai accesibile ca niciodată. Guvernele de la Berlin și Londra au anunțat oficial formarea unui grup de lucru pentru lansarea unei legături feroviare directe pe sub Canalul Mânecii, proiect cu potențial economic și turistic uriaș. Dacă totul merge conform planului, primele trenuri ar putea circula în […]