Prima pagină » Radarul aeropurtat, noua armă tăcută dezvoltată de Coreea de Nord

Radarul aeropurtat, noua armă tăcută dezvoltată de Coreea de Nord

Radarul aeropurtat, noua armă tăcută dezvoltată de Coreea de Nord

Imagini recente din satelit au confirmat faptul că, în prezent, Coreea de Nord lucrează la dezvoltarea unui sistem propriu de avertizare timpurie și control aerian, utilizând ca platformă un avion de transport greu de tip Il-76.

Acest demers ar putea transforma regimul de la Phenian în al patrulea stat din lume care operează un astfel de sistem radar bazat pe Il-76, după Rusia, China și India. Noua capabilitate ar reprezenta un multiplicator strategic de forță pentru aviația militară nord-coreeană, oferindu-i un avantaj semnificativ în termeni de supraveghere aeriană și coordonare a operațiunilor.

Ce avantaje prezintă radarul aeropurtat din Coreea de Nord

Coreea de Nord

Fotografii: Shutterstock

În ultimele luni din 2023, imagini din satelit cu aeroportul Sunan din Phenian au stârnit interesul analiștilor internaționali. O aeronavă de transport veche, de fabricație sovietică, era modificată cu structuri montate deasupra aripilor, un indiciu al faptului că nord-coreenii erau aproape de finalizarea acestei aeronave.

Suspiciunile au fost alimentate recent, atunci când liderul nord-coreean Kim Jong Un a prezentat oficial interiorul avionului de transport greu Il-76, confirmând dezvoltarea unei platforme radar aeropurtate, o premieră pentru regimul de la Phenian, relatează Foreign Policy.

Acest sistem de supraveghere din aer reprezintă o schimbare majoră în capacitatea de monitorizare a spațiului aerian din regiune. Datorită radarului montat la altitudine, autoritățile de la Phenian pot acum detecta din timp traiectorii joase ale avioanelor sud-coreene și americane, informații care era greu de obținut cu radarele terestre, din cauza reliefului accidentat al regiunii.

Radarul aerian nu ajută doar la supravegherea spațiului aerian sau la testele de ICBM. Coreea de Nord și-a extins în ultima perioadă arsenalul cu rachete de croazieră, precum Hwasal și Pulhwasal, aceasta din urmă fiind proiectată pentru a transporta focoase nucleare.

Sistemele radar aeriene sunt folosite de obicei pentru a detecta din timp aeronave, nave maritime, vehicule și rachete care se apropie, astfel încât forțele de apărare să le poată ataca.

Radarul aerian, mai precis decât cele terestre

Aceste rachete necesită o navigație de mare precizie, bazată pe cartografiere detaliată. Aeronava-radar poate contribui semnificativ la acest proces, furnizând date de urmărire mai precise decât sistemele terestre.

Spre deosebire de radarele fixe, cele radar montate pe aeronave oferă o vedere extinsă „dincolo de orizont”, identificând amenințări care altfel nu ar putea fi detectate. Pentru Coreea de Nord, acest tip de platformă aduce o dublă utilitate, potrivit RFA.org.

Pe lângă funcția de avertizare timpurie, poate acționa ca nod de comunicații între aeronavele proprii, coordonând în timp real misiuni ofensive sau defensive. Aceasta este o capacitate critică, mai ales în contextul intensificării exercițiilor militare comune dintre SUA și Coreea de Sud în 2024-2025.

Totuși, autoritățile de la Phenian dețin foarte puține aeronave de transport care pot fi adaptate pentru acest tip de misiuni, iar până în prezent doar un astfel de aparat a fost observat în configurația radar. Acest fapt limitează utilizarea sistemului în momente-cheie, cum ar fi crize regionale sau testări de armament strategic.

Teste pe distanțe scurte

Importanța reală a platformei radar depășește supravegherea tactică. Aceasta ar putea deveni o piesă vitală în testarea și perfecționarea focoaselor nucleare pentru rachetele balistice intercontinentale (ICBM).

Deși Coreea de Nord a demonstrat că poate lansa rachete cu rază lungă, rămâne incertă capacitatea acestora de a supraviețui reintrării în atmosferă, o etapă esențială pentru funcționarea eficientă a armelor nucleare, potrivit Foreign Policy.

Testele nord-coreene sunt realizate pe distanțe scurte și pe traiectorii abrupte. Cu toate acestea, ele nu simulează cu fidelitate condițiile reale ale unui zbor intercontinental. Mai mult, radarele de la sol pierd contactul cu rachetele sub altitudinea de 140 de kilometri, ceea ce înseamnă că Phenianul nu are acces la date despre momentul critic al reintrării în atmosferă.

Radarul aeropurtat ar putea schimba, însă, acest lucru. Zburând deasupra Mării Japoniei, acesta ar putea capta în detaliu faza finală a testelor și oferi informații esențiale despre eventualele dezintegrări ale focoaselor, date imposibil de obținut până acum.

Alte articole importante
Puterea persuasivă a AI: Cum pot chatboții să schimbe opiniile oamenilor
Tehnologie
Puterea persuasivă a AI: Cum pot chatboții să schimbe opiniile oamenilor
Chatboții AI au demonstrat că pot influența rapid și eficient opiniile oamenilor, chiar și în domenii sensibile precum politica sau credințele personale. Prin conversații scurte, personalizate și susținute cu dovezi, aceste modele AI pot schimba percepțiile utilizatorilor și pot avea un impact de durată asupra atitudinilor lor. Puterea subtilă a AI: chatboții care modelează atitudinile […]
Profiturile băncilor au intrat în vizorul Kremlinului care vrea să le confiște pentru a acoperi gaura din buget
Profiturile băncilor au intrat în vizorul Kremlinului care vrea să le confiște pentru a acoperi gaura din buget
Profiturile băncilor au ajuns în centrul atenției autorităților ruse după ce deficitul bugetar a crescut la 4,19 trilioane de ruble în primele opt luni ale lui 2025. Comparativ, bugetul planificat era de 1,1 trilioane de ruble. Oficialii caută surse suplimentare de venit pentru a acoperi gaura din buget. Astfel, băncile ar putea fi primele vizate. […]
Imaginile și clipurile deepfake care ating dreptul la imagine pot aduce 5 ani de închisoare. Țara europeană care a luat decizia
Tehnologie
Imaginile și clipurile deepfake care ating dreptul la imagine pot aduce 5 ani de închisoare. Țara europeană care a luat decizia
Imaginile și clipurile generate de inteligența artificială sunt vizate de noua lege adoptată miercuri de parlamentul italian, prima din UE cu reglementări complete conform AI Act. Premierul Giorgia Meloni a explicat că legea promovează utilizarea AI sigură, transparentă și centrată pe cetățean, combinând inovația cu protecția datelor personale, scrie Reuters. Sectoare multiple unde se aplică […]
EXCLUSIV. „Capitalul nu a lipsit niciodată în Europa. E incorect când devine ideologic”
EXCLUSIV. „Capitalul nu a lipsit niciodată în Europa. E incorect când devine ideologic”
Antreprenoriatul este noul motor al schimbării culturale în România. Care este, însă, cultura pe care o crează fondatorii de startup-uri? Cum poate inteligența artificială să transforme această cultură într-un avantaj strategic pentru ecosistemele europene? „Companiile românești au culturi similare cu zona vestică a Europei, cu America, cu Australia sau cu Canada. Nu cu Rusia” Antreprenoriatul […]
Viața prelungită artificial: ce s-ar întâmpla cu economia și societatea dacă oamenii ar trăi sute de ani
Viața prelungită artificial: ce s-ar întâmpla cu economia și societatea dacă oamenii ar trăi sute de ani
Viața prelungită a devenit o obsesie atât pentru miliardarii tech, cât și pentru liderii autoritari ai lumii. Dacă această tehnologie devine realitate, efectele asupra economiei, societății și demografiei ar putea fi dramatice. Prelungirea duratei vieții nu este doar un vis science-fiction, ci un obiectiv concret pentru cercetători și oameni influenți. Contextul real: autocrați și miliardari […]
Cercetătorii confirmă: „work from home” te face mai fericit
Analize
Cercetătorii confirmă: „work from home” te face mai fericit
Un studiu realizat de cercetătorii Universității din Australia de Sud confirmă oficial că munca de acasă te face mai fericit. Cercetătorii au studiat patru ani și au ajuns la o concluzie: lucrul de acasă schimbă vieți La mai bine de cinci ani după pandemie, când telemunca a devenit pentru mulți o normalitate, cercetătorii au analizat […]