Prima pagină » Radarul aeropurtat, noua armă tăcută dezvoltată de Coreea de Nord

Radarul aeropurtat, noua armă tăcută dezvoltată de Coreea de Nord

Radarul aeropurtat, noua armă tăcută dezvoltată de Coreea de Nord

Imagini recente din satelit au confirmat faptul că, în prezent, Coreea de Nord lucrează la dezvoltarea unui sistem propriu de avertizare timpurie și control aerian, utilizând ca platformă un avion de transport greu de tip Il-76.

Acest demers ar putea transforma regimul de la Phenian în al patrulea stat din lume care operează un astfel de sistem radar bazat pe Il-76, după Rusia, China și India. Noua capabilitate ar reprezenta un multiplicator strategic de forță pentru aviația militară nord-coreeană, oferindu-i un avantaj semnificativ în termeni de supraveghere aeriană și coordonare a operațiunilor.

Ce avantaje prezintă radarul aeropurtat din Coreea de Nord

Coreea de Nord

Fotografii: Shutterstock

În ultimele luni din 2023, imagini din satelit cu aeroportul Sunan din Phenian au stârnit interesul analiștilor internaționali. O aeronavă de transport veche, de fabricație sovietică, era modificată cu structuri montate deasupra aripilor, un indiciu al faptului că nord-coreenii erau aproape de finalizarea acestei aeronave.

Suspiciunile au fost alimentate recent, atunci când liderul nord-coreean Kim Jong Un a prezentat oficial interiorul avionului de transport greu Il-76, confirmând dezvoltarea unei platforme radar aeropurtate, o premieră pentru regimul de la Phenian, relatează Foreign Policy.

Acest sistem de supraveghere din aer reprezintă o schimbare majoră în capacitatea de monitorizare a spațiului aerian din regiune. Datorită radarului montat la altitudine, autoritățile de la Phenian pot acum detecta din timp traiectorii joase ale avioanelor sud-coreene și americane, informații care era greu de obținut cu radarele terestre, din cauza reliefului accidentat al regiunii.

Radarul aerian nu ajută doar la supravegherea spațiului aerian sau la testele de ICBM. Coreea de Nord și-a extins în ultima perioadă arsenalul cu rachete de croazieră, precum Hwasal și Pulhwasal, aceasta din urmă fiind proiectată pentru a transporta focoase nucleare.

Sistemele radar aeriene sunt folosite de obicei pentru a detecta din timp aeronave, nave maritime, vehicule și rachete care se apropie, astfel încât forțele de apărare să le poată ataca.

Radarul aerian, mai precis decât cele terestre

Aceste rachete necesită o navigație de mare precizie, bazată pe cartografiere detaliată. Aeronava-radar poate contribui semnificativ la acest proces, furnizând date de urmărire mai precise decât sistemele terestre.

Spre deosebire de radarele fixe, cele radar montate pe aeronave oferă o vedere extinsă „dincolo de orizont”, identificând amenințări care altfel nu ar putea fi detectate. Pentru Coreea de Nord, acest tip de platformă aduce o dublă utilitate, potrivit RFA.org.

Pe lângă funcția de avertizare timpurie, poate acționa ca nod de comunicații între aeronavele proprii, coordonând în timp real misiuni ofensive sau defensive. Aceasta este o capacitate critică, mai ales în contextul intensificării exercițiilor militare comune dintre SUA și Coreea de Sud în 2024-2025.

Totuși, autoritățile de la Phenian dețin foarte puține aeronave de transport care pot fi adaptate pentru acest tip de misiuni, iar până în prezent doar un astfel de aparat a fost observat în configurația radar. Acest fapt limitează utilizarea sistemului în momente-cheie, cum ar fi crize regionale sau testări de armament strategic.

Teste pe distanțe scurte

Importanța reală a platformei radar depășește supravegherea tactică. Aceasta ar putea deveni o piesă vitală în testarea și perfecționarea focoaselor nucleare pentru rachetele balistice intercontinentale (ICBM).

Deși Coreea de Nord a demonstrat că poate lansa rachete cu rază lungă, rămâne incertă capacitatea acestora de a supraviețui reintrării în atmosferă, o etapă esențială pentru funcționarea eficientă a armelor nucleare, potrivit Foreign Policy.

Testele nord-coreene sunt realizate pe distanțe scurte și pe traiectorii abrupte. Cu toate acestea, ele nu simulează cu fidelitate condițiile reale ale unui zbor intercontinental. Mai mult, radarele de la sol pierd contactul cu rachetele sub altitudinea de 140 de kilometri, ceea ce înseamnă că Phenianul nu are acces la date despre momentul critic al reintrării în atmosferă.

Radarul aeropurtat ar putea schimba, însă, acest lucru. Zburând deasupra Mării Japoniei, acesta ar putea capta în detaliu faza finală a testelor și oferi informații esențiale despre eventualele dezintegrări ale focoaselor, date imposibil de obținut până acum.

Alte articole importante
Gemenii care au renunțat la cluburile de noapte pentru a construi cea mai mare machetă de trenuri din lume – acum este una dintre cele mai vizitate destinații turistice
Gemenii care au renunțat la cluburile de noapte pentru a construi cea mai mare machetă de trenuri din lume – acum este una dintre cele mai vizitate destinații turistice
În anul 2000, gemenii Frederik și Gerrit Braun, foști proprietari de cluburi de noapte din Hamburg, au lăsat în urmă viața plină de muzică pentru a da viață unui vis din copilărie – construirea celei mai mari machete de trenuri din lume. Astăzi, proiectul lor, Miniatur Wunderland, este una dintre cele mai vizitate atracții turistice […]
Topul țărilor unde seniorii trăiesc din pensiile de stat și cele unde sunt nevoiți să muncească și la bătrânețe: diferențe uriașe între Est și Vest
Topul țărilor unde seniorii trăiesc din pensiile de stat și cele unde sunt nevoiți să muncească și la bătrânețe: diferențe uriașe între Est și Vest
O nouă analiză bazată pe datele OCDE, arată cum trăiesc financiar europenii trecuți de 65 de ani și din ce surse își asigură veniturile. În timp ce în unele țări pensiile de stat acoperă aproape tot venitul vârstnicilor, în altele, aceștia sunt obligați să muncească sau să se bazeze pe economii și pensii private.  Pensiile […]
James Webb sparge barierele universului: cât de departe poate vedea cel mai puternic telescop din lume
Tehnologie
James Webb sparge barierele universului: cât de departe poate vedea cel mai puternic telescop din lume
De la primele lentile rudimentare create în 1608, omenirea a parcurs un drum spectaculos în explorarea spațiului cosmic. Astăzi, James Webb Space Telescope (JWST) nu doar că depășește orice alt instrument de observare, dar poate privi înapoi în timp până aproape de începuturile universului. De la primele telescoape la revoluția spațială În 1608, o invenție […]
Care sunt destinațiile secrete preferate de milionari în sezonul arid. Șase locuri de vis unde mulți își doresc să ajungă, dar puțini reușesc
Care sunt destinațiile secrete preferate de milionari în sezonul arid. Șase locuri de vis unde mulți își doresc să ajungă, dar puțini reușesc
St. Tropez, Ibiza și Mykonos nu mai sunt la modă pentru bogații planetei. Vara aceasta, cei mai discreți milionari se ascund în colțuri izolate ale Europei, în locuri unde liniștea, luxul și intimitatea sunt adevăratele semne ale statutului. Luxul Ascuns: când bogații fug de stațiunile celebre În trecut, milionarii și miliardarii căutau să fie văzuți […]
Mașinile electrice ar putea folosi AI pentru baterii mai durabile
Companii
Mașinile electrice ar putea folosi AI pentru baterii mai durabile
Mașinile electrice vor folosi pe viitor inteligența artificială (AI) pentru a putea avea baterii cu o durată de viață mai îndelungată. Totuși, preocupările legate de siguranță și riscurile asociate cu erorile în estimarea stării acumulatorului încetinesc implementarea pe scară largă a acestei tehnologii. Mașinile electrice și IA: potențial pentru baterii mai durabile, dar siguranța ridică […]
EXCLUSIV. Grigore Horhoianu, PhD în fizică nucleară despre retehnologizarea U1 de la Cernavodă: O provocare majoră pentru România. Tehnologia CANDU și-a atins limitele de atractivitate economică și tehnică
EXCLUSIV. Grigore Horhoianu, PhD în fizică nucleară despre retehnologizarea U1 de la Cernavodă: O provocare majoră pentru România. Tehnologia CANDU și-a atins limitele de atractivitate economică și tehnică
Retehnologizarea reactorului 1 de la Cernavodă, estimată la 1,9 miliarde de euro, este „un caz sensibil pentru România”, apreciază Grigore Horhoianu, PhD în fizică nucleară și fost cercetător științific principal gradul I la ICN (Institutul de Cercetări Nucleare), într-o amplă analiză exclusivă pentru Puterea Financiară. Unitatea 1, bazată pe un reactor nuclear de tip CANDU, […]