Prima pagină » România atrage o finanţare de 712 milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii energetice

România atrage o finanţare de 712 milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii energetice

România atrage o finanţare de 712 milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii energetice
sursă foto: Freepik

România tocmai a fost propulsată pe harta marilor investiții europene în tranziția energetică, primind o finanțare uriașă de peste 700 de milioane de euro din Fondul pentru Modernizare al Uniunii Europene. Suma face parte dintr-un pachet record de 3,66 miliarde de euro acordat unui număr de nouă țări, menit să accelereze trecerea la o energie mai curată, mai eficientă și mai sigură. Este cea mai mare plată efectuată până acum din acest fond și marchează un pas important în direcția neutralității climatice.

România, în linia întâi a modernizării energetice europene: finanţare de peste 700 de milioane de euro

Comisia Europeană și Banca Europeană de Investiții (BEI) au confirmat oficial că România se află printre principalii beneficiari ai unei runde istorice de finanțare pentru modernizarea energetică. Dintr-un total de 3,66 miliarde de euro, alocate pentru 34 de proiecte din nouă state membre ale UE, țara noastră a primit o finanțare de 712,3 milioane de euro.

Acești bani vor fi direcționați către creșterea eficienței energetice în cadrul instalațiilor industriale care fac parte din sistemul EU ETS (schema de comercializare a certificatelor de emisii) și modernizarea rețelelor de transport și distribuție a energiei electrice. Această schemă apare pentru integrarea surselor regenerabile de energie și reducerea dependenței de combustibilii fosili, într-un moment critic pentru securitatea energetică a Europei de Est.

Energie verde, rețele moderne și un viitor fără emisii

Proiectele susținute în această etapă de finanțare includ, la nivel european, investiții în producerea energiei din surse regenerabile, modernizarea infrastructurii energetice și îmbunătățirea eficienței energetice în transport și construcții. În Croația, de exemplu, banii merg spre sistemele de încălzire și răcire eficiente, în timp ce Grecia va înlocui autobuzele diesel urbane cu unele electrice. Cehia investește în capacități de stocare a energiei, iar Ungaria își renovează clădirile publice pentru a le face mai eficiente din punct de vedere energetic.

În România, accentul cade pe sectorul industrial și pe infrastructura energetică, două componente cheie ale tranziției către neutralitate climatică. Prin creșterea eficienței și integrarea surselor regenerabile, se urmărește reducerea semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră și scăderea costurilor energetice pe termen lung. De asemenea, investițiile vor stimula inovația și vor aduce beneficii directe companiilor și consumatorilor finali.

O tranziție susținută de miliarde – cine mai beneficiază?

România nu este singura țară care beneficiază de acest val de investiții. Polonia a primit cea mai mare sumă – 1,33 miliarde de euro, urmată de Cehia cu 1,05 miliarde. Croația, Ungaria, Grecia, Letonia, Lituania și Slovenia completează lista beneficiarilor. Este de menționat că Grecia, Portugalia și Slovenia au fost recent incluse în lista țărilor eligibile pentru finanțare, ca urmare a revizuirii Directivei EU ETS.

Aceste fonduri provin din vânzarea certificatelor de emisii în cadrul sistemului european EU ETS și sunt menite să ajute cele 13 țări UE cu venituri mai mici să realizeze tranziția verde. Este o strategie de solidaritate și echilibru economic între Vestul și Estul Europei, cu beneficii reale și tangibile pentru milioane de cetățeni.

Alte articole importante
Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030
Companii
Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030
Piața de vehicule electrice din China, cea mai mare din lume, se confruntă cu o competiție acerbă și o supracapacitate tot mai evidente. Un studiu recent arată că doar 15 dintre cele 129 de mărci chineze care produc mașini cu emisii zero și hibride plug-in (PHEV) ar putea rămâne viabile din punct de vedere financiar […]
„Amenințarea economică nevăzută”: 65% dintre companiile din România spun că economia se prăbușește sub greutatea taxelor și a costurilor uriașe
„Amenințarea economică nevăzută”: 65% dintre companiile din România spun că economia se prăbușește sub greutatea taxelor și a costurilor uriașe
Un nou sondaj publicat de BNR scoate la iveală dureroasă pentru mediul de afaceri românesc: peste 65% dintre companiile nefinanciare consideră că situația economică s-a înrăutățit în ultimele luni. Costurile de operare, fiscalitatea excesivă și impredictibilitatea legislativă par să fi devenit bariere majore în fața investițiilor și dezvoltării. BNR: companiile semnalează o degradare alarmantă a […]
ANCOM, despre capcanele ascunse ale roamingului în avion și pe mare: Cum poți ajunge la facturi uriașe dacă te conectezi prin satelit
Tehnologie
ANCOM, despre capcanele ascunse ale roamingului în avion și pe mare: Cum poți ajunge la facturi uriașe dacă te conectezi prin satelit
ANCOM avertizează că utilizarea serviciilor de roaming prin satelit în timpul călătoriilor cu avionul sau pe mare poate genera costuri extrem de ridicate. Rețelele non-terestre, accesibile la bordul aeronavelor sau navelor, nu sunt incluse în tarifele UE de roaming și nu beneficiază de protecțiile sistemului „Roam like at home”. Astfel, conectarea automată la aceste rețele […]
UE investește 2,8 miliarde de euro în rețelele de transport din Europa, inclusiv în România
UE investește 2,8 miliarde de euro în rețelele de transport din Europa, inclusiv în România
Comisia Europeană, organul executiv al UE, a selectat 94 de proiecte de transport, inclusiv din România, în care se vor investi 2,8 miliarde de euro, sub formă de granturi din cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (MIE). Scopul acestor investiții îl reprezintă modernizarea infrastructurii europene de transport feroviar, naval și rutier pentru a îmbunătăți mobilitatea durabilă […]
Un gigant auto ar putea închide unele fabrici europene din cauza amenzilor pentru emisiile de CO2
Companii
Un gigant auto ar putea închide unele fabrici europene din cauza amenzilor pentru emisiile de CO2
Un gigant auto european ar putea închide unele fabrici din Europa din cauza unor amenzi uriașe pentru neîndeplinirea obiectivelor privind emisiile de CO2. Anunțul a fost făcut chiar de directorul subsidiarei europene, în cadrul unei audieri în Parlamentul Italiei. Impactul amenzilor pentru CO2: gigantul auto Stellantis ar putea închide fabrici europene Constructorii europeni din industria […]
România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic
România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic
România va colabora cu gigantul american Northrop Grumman pentru producția sistemului radar terestru G/ATOR, care poate redefini capacitatea defensivă a țării noastre în regiunea Mării Negre. Astfel, țara noastră face un pas strategic major în domeniul apărării, printr-un parteneriat industrial de anvergură cu un lider global al tehnologiei militare. România și Northrop vor produce sistemul […]