Taxiurile autonome intră în etapa decisivă, pe măsură ce Waymo, Tesla și alți jucători accelerează competiția tehnologică și economică.
Primul mare experiment în materie de conducere autonomă a avut loc în 1995, în America, într-o cursă legendară în care cercetători de la Carnegie Mellon au parcurs 3.000 de mile fără ca vreo mână să fie pusă pe volan. Trei decenii mai târziu, taxiurile autonome circulă deja în mai multe orașe americane. În curând, vor ajunge și în medii ceva mai imprevizibile, cum ar fi orașele Londra și Tokyo. Ritmul extinderii sugerează că transformarea transportului urban a intrat deja în faza sa practică.
Waymo, companie a Alphabet, are cea mai mare flotă autonomă din lume, cu 2.500 de vehicule. Oferă curse în Atlanta, Austin, Los Angeles, Phoenix și San Francisco și are în lan să dubleze numărul orașelor anul viitor. Tesla își extinde la rândul său serviciul, care deocamdată pare rudimentar prin comparație, pentru că este încă supravegheat de un om. Tesla vrea să se extindă din Austin către San Francisco. Zoox, deținută de Amazon, operează vehicule fără volan și fără pedale în Las Vegas și în zone din San Francisco, folosind un design bidirecțional unic.
Mulți americani sunt în continuare sceptici față de tehnologie, scrie The Economist. Un sondaj YouGov arată că trei sferturi dintre respondenți nu au încredere în robotaxiuri. Totuși, experiența directă schimbă percepțiile: J.D. Power a constatat o diferență de 56 puncte procentuale la capitolul încredere între cei care au testat serviciul și cei care nu au făcut-o. Numărul utilizatorilor crește rapid, iar Waymo a depășit 1 milion de utilizatori activi lunar în aprilie.
Waymo și rivalii săi nu sunt singurii atrași de marile promisiuni ale acestei piețe. Companii precum Uber, Mercedes-Benz, Volkswagen și Nvidia, precum și ecosistemul chinez de robotaxiuri, mizează puternic pe autonomie și fac planuri să se extindă. Estimările indică un potențial vast: americanii cheltuiesc anual aproximativ 50 de miliarde de dolari pe ride-hailing. Există și posibilitatea licențierii software-ului către producători auto, pentru camioane grele sau vehicule de livrare. CEO-ul Uber, Dara Khosrowshahi, sugerează că piața americană ar putea valora 1 trilion de dolari.
Pentru a face predicții cu privire la viitor, trebuie să privim atent tehnologia. Odată urcat într-un Waymo sau Zoox, senzația de normalitate te uimește, iar asta ascunde complexitatea tehnică din spate. Spre deosebire de roboții industriali, robotaxiurile trebuie să gestioneze haosul vieții reale: trafic agresiv, pietoni imprevizibili, animale sau viscol care blochează senzorii. Progresele recente au făcut acest lucru posibil, combinând senzori multipli, inteligență artificială și volume uriașe de date colectate din orașe reale.
Modelele generative multimodale accelerează dezvoltarea. Acestea combină text, imagini și sunete pentru a îmbunătăți simulările și reacțiile la situații rare. Rezultatul este o creștere continuă a capacității vehiculelor de a interpreta mediul și de a acționa rapid și robust.
Siguranța rămâne factorul crucial pentru industrie. Un studiu Waymo cu Swiss Re arată că taxiurile autonome produc cu 88% mai puține daune materiale și cu 92% mai puține vătămări corporale decât șoferii umani. Testul a fost derulat pe un parcurs de 25 de milioane de mile. Totuși, încrederea publică este fragilă. Accidentul grav al Cruise, din 2023, urmat de lipsa de transparență în timpul investigației federale, a dus la închiderea întregului serviciu și a zdruncinat percepția generală.
Astfel de incidente pot întârzia reglementările. Sub administrația Trump, Departamentul Transporturilor lucrează la norme federale pentru vehicule autonome, dar, în prezent, regulile diferă de la stat la stat. Unele orașe, precum Seattle, impun restricții suplimentare. “Tot ceea ce facem are scopul de a construi încredere și siguranță”, spune Chris Mooney de la Waymo. “Nu putem scala tehnologia fără toate acestea”.
Chiar dacă siguranța se îmbunătățește, profitabilitatea rămâne o provocare. Eliminarea șoferilor pare o metodă rapidă de a reduce costurile, dar realitatea ar putea să stea altfel. Toate serviciile de robotaxi operează pe pierdere, inclusiv Waymo, în ciuda finanțării masive de la Alphabet și a unei runde de 5,6 miliarde de dolari de la investitori externi. Costurile sunt ridicate din cauza hardware-ului scump, a flotelor deținute și a necesității de supraveghetori umani.
Consultanții estimează că operarea unui robotaxi costă 7-9 dolari pe milă, comparativ cu 2-3 dolari pentru ride-hailing-ul tradițional și doar 1 dolar pentru un autoturism personal. Reducerea costurilor nu a fost prioritatea principală până acum. Siguranța a fost numărul unu. McKinsey estimează că va dura un deceniu pentru a reduce costurile sub 2 dolari pe milă. Pe măsură ce hardware-ul devine mai ieftin, câștigurile economice vor crește. Costul unui vehicul Waymo este estimat la 130.000-200.000 dolari, iar noile teste cu Hyundai Ioniq 5 sugerează o tranziție către platforme mai ieftine.
Costul senzorilor scade rapid. Sistemele americane, odinioară 100.000 dolari, au ajuns la aproape 1.000 dolari. Waymo încearcă și optimizarea operațională: distribuie flote mici în mai multe orașe pentru a menține utilizarea ridicată și încheie parteneriate cu operatori precum Avis pentru mentenanță și management.
Odată ce robotaxiurile devin la fel de sigure și ieftine ca un taxi condus de om, cererea ar putea exploda. În acest punct începe adevărata cursă competitivă, în care pozițiile inițiale ale companiilor vor conta enorm.
Deocamdată, Waymo conduce în SUA. Tehnologia sa este clasificată Level 4, ceea ce permite operarea complet autonomă în zone aprobate. Tesla este încă între Level 2 și 3, adică necesită prezența unui supraveghetor uman. Diferența de hardware reflectă această abordare: Waymo folosește camere, radare și lidare, în timp ce Tesla mizează exclusiv pe camere și AI. Regulile stricte favorizează în prezent arhitectura Waymo.
Nvidia, furnizor de cipuri AI pentru toți jucătorii, crede că Waymo ar putea reduce hardware-ul după ce demonstrează siguranța. Elon Musk pariază că modelul Tesla, mai puțin dependent de senzori, va deveni mai ieftin pe măsură ce software-ul se îmbunătățește. Ambele companii își păstrează secretele cu privire la tehnologie, dar, în viitor, ar putea licenția software, asemenea Android în cazul Alphabet.
Zoox vrea să rămână un serviciu integrat, dar unii cred că tehnologia sa ar putea ajunge în logistica Amazon. Start-upuri precum Wayve vând direct software, evitând complexitatea operării unei flote. Wayve va furniza tehnologia către Nissan, marcând un model diferit de creștere în industrie.
Robotaxiurile trebuie să decidă cum colaborează cu platformele de ride-hailing. Uber vrea să devină platforma principală de rezervări pentru taxiurile autonome. În Phoenix, deja procesează comenzi pentru Waymo. În alte orașe, Uber vrea să concureze direct, prin parteneriate cu Lucid și Nuro, pentru a lansa 20.000 de vehicule autonome în următorii șase ani. Intrarea în Londra, în alianță cu Wayve, este în pregătire. Uber mizează pe coexistența pe termen scurt între șoferi umani și robotaxiuri, dar consideră că autonomia va deveni opțiunea mai ieftină în timp, profitând de baza sa de 42 de milioane de utilizatori activi lunar.
Nvidia, marele câștigător al revoluției AI, devine furnizor esențial. Susține producători auto precum Mercedes-Benz și Stellantis în dezvoltarea sistemelor autonome. În același timp, vinde milioane de GPU-uri către Waymo și Tesla pentru simulări și procesarea datelor din vehicule. Nu va exista un taxi Nvidia pe străzi, dar compania va încasa o parte din fiecare progres al industriei.