Un consilier apropiat lui Vladimir Putin a făcut o propunere surprinzătoare: construirea unui tunel între Rusia și Alaska. Ideea ar crea o legătură directă între cele două țări, cu scopul dezvoltării comune a resurselor naturale și simbolizării unității internaționale.
Kirill Dmitriev, comisar pentru investiții și consilier în politica externă a lui Putin, a prezentat proiectul recent, scrie Spiegel.
Tunelul ar urma să aibă 112 kilometri și să fie construit în mai puțin de opt ani. Valoarea estimată a proiectului este de opt miliarde de dolari, bani ce urmează să fie asigurați de Moscova și parteneri internaționali. Dmitriev a sugerat colaborarea cu The Boring Company, compania de tuneluri a miliardarului Elon Musk.
„Imaginează-ți conectarea SUA și Rusiei (…) cu Tunelul Putin-Trump – o legătură de 112 kilometri care simbolizează unitatea,” a scris Dmitriev către Musk pe X.
Ideea unei conexiuni peste Strâmtoarea Bering, care are 82 de kilometri lățime la cel mai îngust punct, nu este nouă. În ultimele 150 de ani, au existat mai multe proiecte similare, dar niciunul nu a fost realizat. Dmitriev a explicat că, în timpul Războiului Rece, a fost discutată o idee similară sub denumirea „Podul Păcii Mondiale Kennedy-Khrushchev”.
Propunerea arată seriozitatea Moscovei în menținerea relațiilor bune cu Washingtonul. Tunelul ar putea facilita cooperarea în domeniul energiei și al infrastructurii. Dmitriev a adăugat:
„A venit timpul să conectăm continentele pentru prima dată în istoria umanității.”
Potrivit lui Dmitriev, tehnologia companiei lui Elon Musk ar putea reduce costul construcției de la 65 de miliarde de dolari, cât ar fi în mod normal, la sub opt miliarde. Aceasta implică utilizarea unor metode inovatoare de foraj, care scurtează durata și costurile proiectului.
Până acum, nu există reacții oficiale din partea lui Donald Trump sau a lui Elon Musk. Summit-ul despre războiul din Ucraina, planificat pentru o întâlnire între Trump și Putin în Ungaria, nu are încă dată stabilită. Proiectul tunelului rămâne în stadiu de propunere și este urmărit cu interes internațional.
Fondul rus de investiții directe (RDIF) a construit deja primul pod feroviar între Rusia și China. Experiența câștigată ar putea fi utilă pentru un proiect de asemenea anvergură, cum este tunelul prin Strâmtoarea Bering.
Construirea unui tunel subacvatic pe o distanță de 112 kilometri ridică probleme tehnice semnificative. Factorii de mediu, clima extremă și adâncimea apei sunt doar câteva dintre provocările ce trebuie depășite pentru realizarea proiectului.
Dincolo de aspectul economic, tunelul ar avea o semnificație simbolică majoră. Ar fi prima legătură directă între continente și un mesaj de cooperare între două puteri globale.