Ryanair a intrat într-un conflict public cu autoritățile spaniole, fiind acuzată de „șantaj” și „lipsă de onestitate”, scrie FT. Disputa scoate în evidență metodele dure folosite de companie pentru a menține taxele aeroportuare la un nivel redus.
Această dispută a început recent în Spania, unde industria turismului depinde parțial de Ryanair. Compania a anunțat că va anula mai multe zboruri de iarnă și va închide operațiunile în câteva aeroporturi mici, motivând decizia prin „taxele excesive” impuse de operatorul aeroportuar Aena.
Maurici Lucena, președintele și directorul executiv al Aena, a calificat reacția Ryanair drept „șantaj” și „impertinență”. El a mai spus că compania adoptă o „viziune plutocrată îngrijorătoare”, presupunând că deciziile guvernamentale ar trebui să favorizeze interesele marilor corporații economice.
În replică, Óscar Puente, ministrul transporturilor din Spania, a denunțat comportamentul companiei drept „șantaj”. Statul spaniol deține 51% din Aena, iar Ryanair a etichetat operatorul aeroportuar drept „monopol” și i-a recomandat președintelui Lucena să „se calmeze”.
Spania este ultima țară europeană în care Ryanair a intensificat presiunile asupra guvernelor și aeroporturilor pentru a reduce taxele și costurile de manipulare ale aeronavelor. Compania citează ca exemple pozitive Suedia și Ungaria, care au eliminat taxele pentru biletele de avion, anunțând că va transfera aeronavele către acele piețe.
Michael O’Leary, CEO-ul grupului, a criticat recent refuzul ministrului britanic Rachel Reeves de a elimina taxa pentru pasagerii aerieni din Marea Britanie.
La sfârșitul lunii iulie, Ryanair a anunțat că renunță la zborurile din aeroporturile franceze Bergerac, Brive și Strasbourg, reducând capacitatea în alte locații, ca urmare a majorării taxelor franceze pe zboruri.
În ultimele două decenii, Aena a transmis că Ryanair a „amenințat și a încercat să intimideze” autorități din Germania, Belgia, Portugalia, Italia, Grecia, Austria, Olanda și Danemarca.
Într-un document de cinci pagini, Maurici Lucena a afirmat:
„Dacă aeroporturile spaniole ar încerca să se adapteze la cererile Ryanair, la plângerile, la șantajul insuportabil, acestea nu ar mai funcționa bine pe termen mediu și lung și nu ar fi financiar sustenabile.”
Ryanair a prognozat în iulie o creștere de doar 3% a numărului de pasageri până în martie 2026, invocând întârzieri în livrarea aeronavelor Boeing, unicul său furnizor.
Compania a anunțat că nu va opera zboruri de iarnă către aeroporturile Santiago de Compostela, Vigo, Valladolid, Jerez și Tenerife (Insulele Canare).
Aena a contestat afirmațiile Ryanair privind numărul zborurilor anulate, precizând că compania ceruse, de fapt, să opereze un număr mai mare de zboruri decât susține.
Operatorul aeroportuar a denunțat prezentarea datelor de către Ryanair ca fiind „o dovadă de lipsă de onestitate și prost gust” și a cerut o clarificare „urgentă” a acestei discrepanțe.
Maurici Lucena, fost politician în Partidul Socialist din Spania, a spus că Aena a propus o creștere de doar 0,68 euro a tarifelor aeroportuare pentru anul următor. În schimb, Ryanair a „majorat în mod îndrăzneț prețurile biletelor cu o medie de 21% în ultimul an”.
Conform Aena, Ryanair urmărește să mute aeronavele către aeroporturi în care poate impune prețuri mai mari pentru bilete și astfel să obțină profituri sporite.
Eddie Wilson, director executiv al celei mai importante divizii Ryanair și subordonat lui O’Leary, a declarat că Lucena ar trebui să reducă „taxele necompetitivce” din aeroporturile spaniole, în loc să aducă „acuzații false la adresa Ryanair”.