Prima pagină » Ryanair, acuzată de șantaj în disputa privind taxele aeroportuare din Spania

Ryanair, acuzată de șantaj în disputa privind taxele aeroportuare din Spania

Ryanair, acuzată de șantaj în disputa privind taxele aeroportuare din Spania
Ryanair, acuzată de șantaj în privința taxelor aeroportuare. Foto: Freepik

Ryanair a intrat într-un conflict public cu autoritățile spaniole, fiind acuzată de „șantaj” și „lipsă de onestitate”, scrie FT. Disputa scoate în evidență metodele dure folosite de companie pentru a menține taxele aeroportuare la un nivel redus.

Controverse privind anularea zborurilor de iarnă în Spania

Această dispută a început recent în Spania, unde industria turismului depinde parțial de Ryanair. Compania a anunțat că va anula mai multe zboruri de iarnă și va închide operațiunile în câteva aeroporturi mici, motivând decizia prin „taxele excesive” impuse de operatorul aeroportuar Aena.

Acuzații directe între Ryanair și Aena

Maurici Lucena, președintele și directorul executiv al Aena, a calificat reacția Ryanair drept „șantaj” și „impertinență”. El a mai spus că compania adoptă o „viziune plutocrată îngrijorătoare”, presupunând că deciziile guvernamentale ar trebui să favorizeze interesele marilor corporații economice.

În replică, Óscar Puente, ministrul transporturilor din Spania, a denunțat comportamentul companiei drept „șantaj”. Statul spaniol deține 51% din Aena, iar Ryanair a etichetat operatorul aeroportuar drept „monopol” și i-a recomandat președintelui Lucena să „se calmeze”.

Presiuni din partea Ryanair asupra autorităților europene

Spania este ultima țară europeană în care Ryanair a intensificat presiunile asupra guvernelor și aeroporturilor pentru a reduce taxele și costurile de manipulare ale aeronavelor. Compania citează ca exemple pozitive Suedia și Ungaria, care au eliminat taxele pentru biletele de avion, anunțând că va transfera aeronavele către acele piețe.

Michael O’Leary, CEO-ul grupului, a criticat recent refuzul ministrului britanic Rachel Reeves de a elimina taxa pentru pasagerii aerieni din Marea Britanie.

Decizii similare în alte țări europene

La sfârșitul lunii iulie, Ryanair a anunțat că renunță la zborurile din aeroporturile franceze Bergerac, Brive și Strasbourg, reducând capacitatea în alte locații, ca urmare a majorării taxelor franceze pe zboruri.

În ultimele două decenii, Aena a transmis că Ryanair a „amenințat și a încercat să intimideze” autorități din Germania, Belgia, Portugalia, Italia, Grecia, Austria, Olanda și Danemarca.

Declarațiile dure ale președintelui Aena

Într-un document de cinci pagini, Maurici Lucena a afirmat:

„Dacă aeroporturile spaniole ar încerca să se adapteze la cererile Ryanair, la plângerile, la șantajul insuportabil, acestea nu ar mai funcționa bine pe termen mediu și lung și nu ar fi financiar sustenabile.”

Ryanair a prognozat în iulie o creștere de doar 3% a numărului de pasageri până în martie 2026, invocând întârzieri în livrarea aeronavelor Boeing, unicul său furnizor.

Suspendarea zborurilor către aeroporturi spaniole mai mici

Compania a anunțat că nu va opera zboruri de iarnă către aeroporturile Santiago de Compostela, Vigo, Valladolid, Jerez și Tenerife (Insulele Canare).

Aena a contestat afirmațiile Ryanair privind numărul zborurilor anulate, precizând că compania ceruse, de fapt, să opereze un număr mai mare de zboruri decât susține.

Operatorul aeroportuar a denunțat prezentarea datelor de către Ryanair ca fiind „o dovadă de lipsă de onestitate și prost gust” și a cerut o clarificare „urgentă” a acestei discrepanțe.

Rivalitatea pe prețurile tarifelor și tariful aeroportuar

Maurici Lucena, fost politician în Partidul Socialist din Spania, a spus că Aena a propus o creștere de doar 0,68 euro a tarifelor aeroportuare pentru anul următor. În schimb, Ryanair a „majorat în mod îndrăzneț prețurile biletelor cu o medie de 21% în ultimul an”.

Conform Aena, Ryanair urmărește să mute aeronavele către aeroporturi în care poate impune prețuri mai mari pentru bilete și astfel să obțină profituri sporite.

Replica conducerii Ryanair la acuzațiile din Spania

Eddie Wilson, director executiv al celei mai importante divizii Ryanair și subordonat lui O’Leary, a declarat că Lucena ar trebui să reducă „taxele necompetitivce” din aeroporturile spaniole, în loc să aducă „acuzații false la adresa Ryanair”.

Alte articole importante
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
România dispune de avantaje solide în competiția regională și globală pentru atragerea investițiilor străine, însă valorificarea acestora depinde decisiv de predictibilitate, stabilitate și calitatea cadrului instituțional. Mesajul a fost transmis de prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României, Leonardo Badea, în discursul susținut la deschiderea conferinței „Descoperiți România. Care sunt atuurile României în competiția pentru atragerea investițiilor?”. […]
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Piață de Capital - Fonduri
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Trecerea la moneda euro ar putea determina o creștere semnificativă a prețurilor pentru vacanțele în Bulgaria ale turiștilor români. Scumpirile se vor resimți atât în costurile cazării, cât și la mâncare și alte servicii turistice, reflectând creșterea cheltuielilor hotelurilor și pensiunilor. Vacanțele în Bulgaria se vor scumpi cu până la 10% după trecerea la moneda […]
ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Companii
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035. Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor […]
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
Macroeconomie
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]