Piața AI, care a înghițit sute de miliarde de dolari în 2025, ar putea intra într-o etapă de fragmentare în 2026. Ultimele trei luni ale anului 2025 au fost un adevărat carusel pentru sectorul tehnologic, cu vânzări masive și reveniri bruște ale acțiunilor, pe fondul unor tranzacții circulare, IPOs și evaluări posibil supraestimate, care au alimentat temerile legate de o bulă AI, avertizează analiştii citaţi de CNBC.
Investitorii, în special cei de retail expuși la AI prin ETF-uri, nu au făcut până acum diferența între companiile care au un produs, dar nu și un model de business clar, cele care „ard” numerar pentru a finanța infrastructura AI și cele care beneficiază direct de pe urma cheltuielilor în AI, a declarat Stephen Yiu, director de investiții al Blue Whale Growth Fund, pentru CNBC.
Această volatilitate ar putea fi un semn timpuriu al modului în care investițiile în inteligența artificială vor evolua, pe măsură ce investitorii vor deveni mai atenți la cine cheltuiește bani și cine câștigă efectiv din acest val tehnologic, potrivit lui S
Până acum, „pare că toată lumea câștigă”, însă AI se află încă într-un stadiu incipient, a spus acesta. „Este foarte important să facem diferența între tipurile de companii, iar piața ar putea începe să facă acest lucru”, a adăugat el.
Yiu identifică trei mari categorii: companii private sau start-up-uri, companii listate care cheltuiesc masiv pe AI și firmele care furnizează infrastructura AI.
Primul grup, care include OpenAI și Anthropic, a atras investiții de capital de risc în valoare de 176,5 miliarde de dolari în primele trei trimestre din 2025, potrivit datelor PitchBook. Între timp, giganți Big Tech precum Amazon, Microsoft și Meta sunt cei care emit cecuri consistente către furnizori de infrastructură AI, precum Nvidia și Broadcom.
Blue Whale Growth Fund evaluează companiile prin raportarea randamentului fluxului de numerar liber — adică banii generați după cheltuielile de capital — la prețul acțiunilor, pentru a determina dacă evaluările sunt justificate.
Majoritatea companiilor din grupul „Magnificent Seven” se tranzacționează la „prime semnificative” de evaluare de când au început să investească agresiv în AI, a spus Yiu.
„Când mă uit la evaluările din zona AI, chiar dacă cred în modul în care AI va schimba lumea, nu aș vrea să fiu poziționat pe companiile care cheltuiesc masiv pe AI”, a adăugat el, precizând că firma sa preferă să fie „de partea celor care încasează”, pe măsură ce cheltuielile în AI vor continua să influențeze rezultatele financiare.
„Spuma” din jurul AI este „concentrată în anumite segmente, nu la nivelul întregii piețe”, a declarat Julien Lafargue, strateg-șef de piață la Barclays Private Bank and Wealth Management, pentru CNBC.
Cel mai mare risc apare în cazul companiilor care atrag capital în urma entuziasmului pentru AI, dar care încă nu generează venituri — „de exemplu, unele companii din zona calculului cuantic”, a spus Lafargue.
„În aceste cazuri, poziționarea investitorilor pare să fie determinată mai degrabă de optimism decât de rezultate concrete.”, explică expertul.
Companii precum Meta și Google s-au transformat în hyperscaleri care investesc masiv în GPU-uri, centre de date și produse bazate pe AI, ceea ce le schimbă profilul de risc și modelul de business.
Dorian Carrell, directorul departamentului de multi-asset income la Schroders, a declarat că evaluarea acestor companii ca fiind jucători software cu cheltuieli de capital reduse nu mai este neapărat justificată — mai ales în condițiile în care firmele încă încearcă să își clarifice modul de finanțare a planurilor AI.
„Nu spunem că nu va funcționa sau că rezultatele nu vor apărea în următorii ani, dar întrebarea este dacă merită să plătești multipli atât de mari, cu așteptări de creștere atât de ridicate deja incluse în preț”, a spus Carrell pentru CNBC, în emisiunea Squawk Box Europe, pe 1 decembrie.
În acest an, companiile din tehnologie au apelat la piețele de datorie pentru a finanța infrastructura AI, deși investitorii au fost prudenți față de o dependență excesivă de îndatorare. Deși Meta și Amazon au atras finanțări în acest mod, „ele sunt încă în poziție netă de numerar”, a declarat Ben Barringer, șef global al cercetării în tehnologie și strateg de investiții la Quilter Cheviot, pentru CNBC, pe 20 noiembrie — o diferență importantă față de companiile cu bilanțuri mai tensionate.
În plus, diferențele de performanță dintre companii s-ar putea accentua pe măsură ce hardware-ul și infrastructura se vor deprecia. Cheltuielile cu AI vor trebui reflectate tot mai clar în investiții, a adăugat el. „Deocamdată nu se văd încă în contul de profit și pierdere. Începând de anul viitor, treptat, vor începe să distorsioneze cifrele. Așadar, diferențierea va deveni din ce în ce mai pronunțată.”
Dacă veniturile suplimentare generate de AI nu vor depăși aceste cheltuieli, marjele se vor comprima, iar investitorii vor începe să își pună întrebări legate de randamentul investițiilor, a avertizat Yiu.