Prima pagină » Scandal la Canalul Panama, mult dorit de Trump: Afacerea de miliarde cu porturile amenință neutralitatea căii navigabile

Scandal la Canalul Panama, mult dorit de Trump: Afacerea de miliarde cu porturile amenință neutralitatea căii navigabile

Scandal la Canalul Panama, mult dorit de Trump: Afacerea de miliarde cu porturile amenință neutralitatea căii navigabile
Scandal la Canalul Panama, mult dorit de Trump. Foto: Shutterstock

Șeful autorității care administrează Canalul Panama trage un semnal de alarmă: o tranzacție globală de 23 de miliarde de dolari, care include două porturi din țara central-americană, ar putea compromite neutralitatea căii navigabile.

CK Hutchison din Hong Kong vrea să vândă 43 de porturi unui consorțiu condus de filiale ale Mediterranean Shipping Company (MSC) și BlackRock. Rivalii MSC se tem că acest grup elvețiano-italian va controla o parte importantă a infrastructurii portuare globale, obținând astfel un avantaj injust.

Neutralitatea în pericol?

Ricaurte Vásquez, administratorul Autorității Canalului Panama, avertizează că o astfel de concentrare a proprietății ar putea dezavantaja unele companii de transport maritim și ar încălca principiul neutralității canalului între națiuni.

„Există un risc potențial de concentrare a capacității dacă tranzacția se va realiza în forma actuală”, a declarat el. „Dacă există un nivel semnificativ de concentrare a operatorilor de terminale care aparțin unei companii de transport maritim integrate sau unei singure companii, acest lucru va afecta competitivitatea Panama pe piață și va fi incompatibil cu neutralitatea.”

Trump a anticipat pericolul?

Comentariile lui Vásquez vin după avertismentele repetate ale fostului președinte american Donald Trump cu privire la influența chineză asupra canalului. Trump a afirmat că prezența Hutchison (care controlează două dintre cele cinci porturi adiacente canalului) reprezintă un risc pentru securitatea națională a SUA.

Panama, între ciocan și nicovală

Panama se află astfel în mijlocul războiului comercial dintre SUA și China. Consorțiul care vrea să cumpere porturile a purtat discuții cu autoritatea chineză antitrust pentru a obține aprobarea tranzacției.

În acest context, AP Møller-Maersk a anunțat în aprilie că a cumpărat calea ferată care merge de-a lungul canalului.

„Aceasta a devenit o bătălie importantă pentru capacitatea de transbordare”, a spus Vásquez.

Canalul Panama, propriul operator de terminal?

Autoritățile canalului se tem că tranzacția portuară va duce la pierderea traficului de containere, dacă clienții Hutchison vor alege alte rute. Vásquez sugerează că, în loc să aștepte deznodământul tranzacției, canalul ar trebui să devină propriul operator de terminal, reactivând un proiect de construire a unui terminal în Portul Corozal, la capătul Pacific al canalului, scrie Financial Times.

Diversificarea, cheia supraviețuirii

Seceta record din 2023 a determinat autoritățile canalului să își diversifice sursele de apă și liniile de afaceri. În plus, Curtea Supremă din Panama a retrocedat canalului zonele adiacente.

Autoritățile iau în considerare construirea unei conducte de-a lungul canalului, pentru a transporta până la 1 milion de barili pe zi de gaz petrolier lichefiat (GPL). Navele ar putea descărca GPL și etan la intrarea în canal dinspre Marea Caraibelor și le-ar transporta prin conductă spre Pacific, unde ar fi preluate de alte nave. Acest lucru ar elibera capacitatea canalului pentru transportul altor produse, inclusiv gaze naturale lichefiate (GNL).

SUA cer „gratuitate”, Panama spune „nu”

Canalul se confruntă, de asemenea, cu presiuni din partea administrației Trump. Vásquez a declarat că solicitarea SUA de a permite navelor guvernamentale americane să tranziteze gratuit canalul nu este posibilă în temeiul reglementărilor actuale.

„Gratuit nu este o opțiune”, a spus el. „Tratatul este lege în Panama, iar statul de drept este respectat și în SUA, așa că nimeni nu poate obliga pe nimeni să încalce legea.”

Alte articole importante
Informațiile genetice – o nouă resursă comună. Se pregătește „Genomoteca Vieții”
Informațiile genetice – o nouă resursă comună. Se pregătește „Genomoteca Vieții”
Biologia traversează o perioadă de transformare profundă. În ultimii cinci ani, noi tehnici de secvențiere au făcut ca citirea fragmentelor lungi de ADN să fie mult mai simplă și mai ieftină, ceea ce le-a permis oamenilor de știință să înregistreze genomuri complete, fără lacune și cu un grad mult mai mic de incertitudine, în comparație […]
Chery scrie istorie: Primul producător chinez cu peste 5 milioane de mașini exportate
Companii
Chery scrie istorie: Primul producător chinez cu peste 5 milioane de mașini exportate
Grupul Chery marchează o performanță istorică , devenind primul producător chinez care depășește pragul de 5 milioane de vehicule exportate. Această realizare confirmă ascensiunea globală a brandului asiatic și consolidarea sa pe piețele internaționale. Chery, primul constructor auto chinez care exportă peste 5 milioane de vehicule Până la data de 31 iulie 2025, Chery înregistra […]
SEO în 2025: Schimbări majore și strategii pentru a rămâne vizibil în Google
Tehnologie
SEO în 2025: Schimbări majore și strategii pentru a rămâne vizibil în Google
În 2025, SEO nu mai înseamnă doar cuvinte-cheie și backlink-uri, ci o înțelegere profundă a intenției utilizatorului, a comportamentului online și a modului în care algoritmii AI filtrează conținutul. Pe o piață digitală tot mai competitivă, adaptarea conținutului devine esențială pentru a rămâne vizibil și relevant în rezultatele căutărilor pe internet. Revoluția SEO în 2025: […]
Despăgubirile CASCO au depășit 2,3 miliarde lei în 2024: creștere de 9%
Despăgubirile CASCO au depășit 2,3 miliarde lei în 2024: creștere de 9%
Despăgubirile achitate de companiile de asigurări în baza polițelor CASCO au înregistrat o creștere semnificativă în 2024, depășind pragul de 2,3 miliarde de lei. Suma reprezintă o creștere de 9% față de anul anterior și reflectă atât intensificarea riscurilor, cât și o utilizare tot mai activă a acestor polițe pentru protejarea vehiculelor. Despăgubirile CASCO în […]
Fuziune bombă în industria cafelei: Lavazza și Dallmayr pregătesc un imperiu european de 5 miliarde de euro
Companii
Fuziune bombă în industria cafelei: Lavazza și Dallmayr pregătesc un imperiu european de 5 miliarde de euro
O posibilă fuziune între două giganți ai industriei cafelei ar putea schimba radical piața europeană a acestei băuturi iubite. Celebrele branduri Lavazza din Italia și Dallmayr din Germania sunt în negocieri preliminare pentru a crea o companie pan-europeană cu vânzări anuale combinate de aproape 5 miliarde de euro, potrivit unui articol publicat de prestigiosul cotidian […]
Startup-ul de securitate cibernetică Armis înregistrează o creștere explozivă a veniturilor anuale: de la 200 la 300 de milioane $ în mai puțin de un an
Companii
Startup-ul de securitate cibernetică Armis înregistrează o creștere explozivă a veniturilor anuale: de la 200 la 300 de milioane $ în mai puțin de un an
Startup-ul de securitate cibernetică Armis, cu sediul în San Francisco, a raportat o creștere explozivă a veniturilor anuale recurente, ajungând la 300 de milioane de dolari. În timp ce piața IPO-urilor își revine treptat, compania pregătește o listare la bursă pentru 2026, însă doar atunci când momentul va aduce maximum de valoare pentru acționari și […]