Ministerul Finanțelor propune printr-un proiect de lege modificarea și completarea unor acte normative, introducând criterii noi pentru declararea inactivității fiscale a companiilor. Conform documentului publicat joi, firmele ar putea fi trecute în stare de inactivitate dacă nu dețin un cont bancar deschis la o instituție de credit din România sau dacă nu depun situațiile financiare anuale în termen de cinci luni de la expirarea termenului legal.
În expunerea de motive, autoritățile subliniază:
„Lipsa contului bancar deschis la o instituție de credit din România, în cazul persoanelor juridice, constituie motiv de inactivare fiscală, aceasta fiind o informație financiară la fel de importantă ca lipsa sediului social, lipsa organelor statutare sau a duratei de funcționare a societății, care la rândul lor constituie motive de inactivitate fiscală. De asemenea, se propune ca nedepunerea în termen de 5 luni de zile de la împlinirea termenului legal a situațiilor financiare anuale să constituie condiție de declarare ca inactiv a persoanei juridice, întrucât, potrivit Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, aceste situații trebuie să ofere o imagine fidelă a poziției financiare, performanței financiare și a altor informații, în condițiile legii, referitoare la activitatea desfășurată”.
Limitarea perioadei de inactivitate și sancțiuni drastice
Proiectul prevede reducerea perioadei de inactivitate fiscală la cel mult un an pentru persoanele sau entitățile care vor intra în această situație după intrarea în vigoare a noilor reglementări. Pentru inactivitatea voluntară, înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului, termenul maxim ar urma să fie de trei ani. Dacă după depășirea acestor perioade companiile nu se reactivează, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va solicita deschiderea procedurii de insolvență, lichidarea sau radierea acestora.
Reguli pentru firmele deja inactive
În cazul contribuabililor declarați inactivi de mai mult de trei ani și care nu se reactivează în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, autoritățile fiscale vor iniția procedurile de insolvență sau de dizolvare, lichidare și radiere, după caz. Aceeași măsură se va aplica și companiilor cu o vechime a inactivității mai mică de trei ani, dacă acestea nu se reactivează în termen de un an de la intrarea în vigoare a noilor prevederi.
Recuperarea cheltuielilor de lichidare
Ministerul Finanțelor intenționează să introducă o prevedere suplimentară:
„În plus se propune ca organul fiscal să recupereze cheltuielile efectuate de acesta în vederea lichidării/radierii/dizolvării persoanelor juridice declarate inactive de la asociații persoanei juridice, care răspund solidar, pentru aceste cheltuieli”, se menționează în document.
Dimensiunea fenomenului de inactivitate fiscală
Conform datelor furnizate de ANAF și incluse în nota de fundamentare, în prezent există 462.730 de contribuabili sau plătitori declarați inactivi. Dintre aceștia, 120.322 au obligații fiscale neachitate, însumând 3,53 miliarde de lei. Situația arată că 292.330 de contribuabili se află în inactivitate de peste cinci ani, 61.811 între trei și cinci ani, iar 108.589 au o vechime sub trei ani în această stare.
Impactul fiscal asupra firmelor inactive
Potrivit Codului fiscal, companiile declarate inactive care continuă să desfășoare activități economice în această perioadă trebuie să achite toate impozitele, taxele și contribuțiile sociale obligatorii. Totuși, acestea nu au dreptul să deducă cheltuielile sau taxa pe valoarea adăugată aferentă achizițiilor efectuate pe durata inactivității.