Bogații planetei, comunitățile științifice și start-up-urile tehnologice își îndreaptă atenția – și, mai ales, banii – către o nouă destinație: spațiul cosmic. Investițiile nu se mai limitează la lansarea de rachete și sateliți, ci alimentează descoperiri revoluționare în spațiu. Tehnologiile spațiale joacă deja un rol tot mai important în prognoza climatică, planificarea dezastrelor, securitatea alimentară, logistică și apărare, comentează BBC. Cu un potențial estimat de trilioane de dolari și aplicații care variază de la telecomunicații, la sănătate sau agricultură, spațiul nu mai este „ultima frontieră”, ci primul pas către o nouă dimensiune economică. Deși pare acum o zonă exotizată – ca urmare a asocierii sale cu elite extravagante -, nici turismul spațial nu este de neglijat. Dacă primul turist spațial a plătit 20 de milioane USD în 2001, progresele tehnologice ar putea reduce costurile unei călătorii sub 100.000 USD. Investițiile private au început deja – din 2021, banca DBS a facilitat plasamente de peste 100 milioane USD doar în SpaceX. Efervescența generală face ca industria spațială să fie în plin avânt. Iar pentru investitorii care privesc dincolo de orizontul tradițional, această nouă frontieră este plină de oportunități.
„Pentru a remodela viitorul, trebuie, mai întâi, să revizităm trecutul” – cuvintele nemuritoare ale lui Neil Armstrong au marcat momentul în care omenirea a pășit pentru prima dată pe Lună. Saltul uriaș despre pe care-l evoca el atunci este, de fapt, tocmai această cursă de multe trilioane pentru putere și succes comercial. Cu țări precum Statele Unite, China, India și Rusia luptând pentru resurse, economia lunară în creștere rescrie geopolitica, iar veniturile comerciale din spațiu, care au depășit 445 de miliarde de dolari în 2023, promit un potențial incredibil pentru industrii, corporații internaționale și, în general vorbind, pentru progres. În prezent, aproape 80 de țări au programe spațiale, iar acest tip de economie este în plin avânt!, se menționează în emisiunea Business Daily, de la BBC World Service.
Investițiile alimentează inovații revoluționare în spațiu. „Dacă vrei să construiești o rachetă, să zicem că un astfel de proiect se încadrează la un nivel foarte înalt de costuri. Dacă vrei să dezvolți tehnologii în spațiu, să înveți mai multe despre asta, costurile pot ajunge la zeci sau chiar sute de milioane de dolari. Se schimbă multe și în agricultură, apar soluții spectaculoase pentru irigații: poți stabili ce fel de culturi să folosești, care e umiditatea optimă a solului, iar toate aceste date vin grație observațiilor de pe orbită și a imaginilor satelitare”, spun reprezentanții industriei. În aceste condiții, atât finanțările de stat, cât și investițiile private în industria spațială au atins un nivel record în ultimii ani. Această tendință devine foarte vizibilă la mari reuniuni ale breslei, cum ar fi Congresul Internațional de Astronautică (IAC) de la Milano, unde se reunește elita globală din domeniu – de la veteranii NASA și ESA, până la antreprenorii care speră să devină „următorii SpaceX”.
FOTO: Shutterstock
La mai bine de jumătate de secol de la încheierea Războiului Rece, industria spațială trăiește o adevărată renaștere. Investitorii din întreaga lume încep să privească cerul nu doar cu admirație, ci cu interes strategic. Împinși de progresele spectaculoase ale unor companii private, precum SpaceX, și de faptul că s-au diminuat considerabil costurile lansărilor spațiale – au scăzut cu peste 98% față de anii ’80 -, sunt deja mulți cei care transformă ceea ce odinioară părea science fiction într-un nou teren fertil pentru investiții.
La fel cum inteligența artificială (AI) a revoluționat industrii întregi, domeniul spațial se pregătește să devină următorul catalizator economic. Conform strategiei „barbell” și portofoliului IDEA (Innovatori, Disruptori, Facilitatori și Adaptatori), investitori puternici își diversifică deja expunerea către domenii aflate la început de drum, dar cu potențial exponențial. Spațiul este următoarea destinație.
La Milano, la International Astronautical Congress, se adună anual șapte mii de oameni din 120 de țări. E locul în care antreprenorii și directorii de top se întâlnesc ca să încheie afaceri și să își prezinte cele mai noi și mai bune gadgeturi. Investitorii mișună peste tot, în căutare de oportunități, care apar din abundență, în special în zona tehnologică. Veștile sunt din ce în ce mai uluitoare. Industria farmaceutică descoperă lucruri extraordinare fără gravitație. Pe Stația Spațială, anul trecut, oamenii de știință au reușit, de pildă, să „crească” un menisc. O aplicație excelentă pentru domeniul medical.
Asta spune și Sean Fuller, manager al departamentului pentru parteneriate internaționale NASA pentru Programul Gateway. NASA este una dintre agențiile de referință în explorarea spațială, cunoscută pentru că împinge constant limitele în cercetare. Agenția colaborează tot mai mult cu companii private, pentru a crea ceea ce se numește o economie sustenabilă în orbita joasă a Pământului, extinzând accesul în spațiu pentru cercetare și activități comerciale.
„Putem produce acum fibre pentru telecomunicații în spațiu. Fără gravitație, ele sunt mult, mult mai pure, oferă rezultate mai bune. Toate acestea pot fi făcute în spațiu, cu beneficii mari pe Pământ, și adesea la un cost mult mai mic”, spune el. Din păcate, viitorul programului Gateway pare să fie sub amenințare. Sub administrația președintelui Trump, bugetul NASA pentru anul 2026 se confruntă cu reduceri majore, propuneri de tăieri de șase miliarde de dolari. Mulți se tem că acest lucru ar putea afecta programe precum Observarea Pământului și Cercetarea Spațiului Îndepărtat.
Între timp, multe alte țări cresc investițiile în explorare, cercetare și industriile conexe, sperând să profite de potențialul în creștere al tehnologiilor bazate în spațiu. Economia spațială are două aspecte: sectoarele upstream și downstream. Upstream include dezvoltarea, fabricarea și lansarea sistemelor spațiale, inclusiv rachete, precum Falcon 9, de la SpaceX, în timp ce downstream se concentrează pe servicii care folosesc date și tehnologii din sectorul upstream, iar aici intră investitorii.
Aceste servicii includ telecomunicațiile, internetul, prognoza meteo, agricultura, monitorizarea mediului sau tehnologia GPS – care susține aplicații precum cele de ride-sharing.
Cât ar costa un proiect în acest domeniu? – este una dintre întrebările multora, iar răspunsul cel mai potrivit, comentează sursa citată, ar fi: depinde cât de departe vrei să mergi? Pentru că, spun specialiștii din domeniu, există mai multe niveluri.
„Dacă vrei să construiești o rachetă, acesta ar fi vârful de gamă. Dacă vrei doar să-ți dezvolți o tehnologie și să o testezi în spațiu, ca să înveți din ea, asta poate însemna zeci de milioane – zece, douăzeci de milioane de dolari, spune Sean Fuller, citat de BBC. „Unele dintre aceste proiecte sunt lansate prin granturi și inițiative de cercetare finanțate de guverne, dar vedem și implicare din partea sectorului privat. Și, pe măsură ce activitatea crește, accesul devine mai ușor, iar costurile scad”, adaugă el.
Unul dintre cele mai promițătoare segmente pentru investiții este cel al constelațiilor de sateliți, menite să ofere conectivitate globală, în special în regiunile izolate sau subdezvoltate. Proiectul Starlink al SpaceX e pionier în acest sens, cu mii de sateliți deja lansați în orbită joasă. Impactul ar putea fi uriaș: aproximativ trei miliarde de oameni fără acces la Internet ar putea intra în economia digitală globală, cu implicații majore pentru educație, sănătate și dezvoltare economică.
În acest moment se conturează patru direcții cheie pentru investițiile în economia spațială, scrie The Business Times. Serviciile de lansare reprezintă o piață estimată la 13,9 miliarde USD în 2022 și ar putea atinge 47,3 miliarde USD până în 2032 (CAGR de 13,4%, potrivit Allied Market Research). Dacă, altădată, lansările erau apanajul agențiilor guvernamentale, astăzi companiile private schimbă regulile jocului, cu rachete reutilizabile și modele comerciale flexibile.
Producția spațială reprezintă și ea un domeniu în ascensiune. Sectorul include vehicule de lansare, sateliți și componente pentru nave spațiale. Piața de producție de sateliți ar putea crește de la 244,9 miliarde USD în 2024, la aproape 390 miliarde USD până în 2029, conform Mordor Intelligence. Este un domeniu la intersecția științei materialelor, ingineriei și tehnologiei de vârf.
Serviciile de poziționare, navigație și timp (PNT) au, de asemenea, un rol important în noua configurație. Ecosistemele GPS și alternativele emergente sunt vitale pentru logistică, transport, dar și pentru tranzacțiile financiare. Precizia oferită de sistemele satelitare devine esențială într-o lume interconectată.
Observarea Pământului este o ată direcție importantă de dezvoltare a acestei industrii. De la monitorizarea dezastrelor naturale, la agricultură de precizie sau supravegherea mediului, capacitatea de a obține date în timp real despre planetă devine un serviciu crucial pentru tot mai multe industrii.
Terra, văzută din spațiu/ Sursa: Shutterstock
Turismul spațial, cândva rezervat miliardarilor, se apropie și el de maturitate, comentează sursa citată. Dacă primul turist spațial a plătit 20 de milioane USD în 2001, progresele tehnologice ar putea reduce costurile unei călătorii sub 100.000 USD în următorul deceniu. Racheta Starship, dezvoltată de SpaceX, va putea transporta până la 100 de persoane simultan, deschizând o nouă eră a accesibilității.
Pe de altă parte, producția în spațiu – de la materiale ultra-pure, până la organe artificiale – profită de condițiile de microgravitație pentru a crea produse imposibil de fabricat pe Terra. Este un segment care ar putea revoluționa industria farmaceutică, biotehnologia și chiar construcțiile.
Un aspect interesant al inovației în sectorul downstream este reprezentat de industria farmaceutică. Cercetările în microgravitație conduc la o puritate și o eficacitate care nu sunt replicabile pe Pământ. În spațiu, cercetătorii au descoperit că celulele canceroase se comportă diferit în condiții de microgravitație, ceea ce ajută la prezicerea mutațiilor și la îmbunătățirea tratamentelor. De asemenea, au găsit deja perspective noi în dezvoltarea unor medicamente, în special pentru condiții considerate până acum incurabile, precum HIV.
O astfel de companie downstream este firma farmaceutică Boirong, cunoscută pentru investițiile făcute în Axiom Space, care încearcă să construiască prima sa stație spațială comercială. Jae Kim, CEO și președinte al companiei, explică de ce s-au implicat în domeniul spațial: „Personal, cred că nu mai există acum afaceri care să nu fie legate de spațiu. Am început programul «Oameni în spațiu» acum trei ani, iar obiectivul nostru principal este să descoperim lucruri care să le permită oamenilor să trăiască în diferite locuri din spațiu. Inclusiv pe Pământ”.
Boirong colaborează cu programele pentru resurse umane ale NASA, ESA, DLR – agenția spațială germană – și cu un grup mare de universități din întreaga lume, care se ocupă de riscurile pentru sănătatea umană în spațiu și pe Pământ.
„În acea atmosferă, aproape fără gravitație, modul în care circulă sângele în corpul tău se schimbă. Problema cu ochii este unul dintre efecte, pentru că sângele nu mai circulă corect către ochi, se acumulează. Așa apar anumite probleme”, spune Jae Kim despre experimentele cu ochiul uman în microgravitație, la Stația Spațială Internațională.
Companiile și cercetătorii care încearcă să rezolve aceste probleme trec peste provocări și câștigă acces la rețele cu agenții spațiale precum NASA, ESA, JAXA, CASA, universități și investitori.
„Despre ce sume vorbim? Sunt câteva mii, câteva milioane? Cât anume?”
„Oferim aproximativ cincizeci de mii de dolari sub formă de investiție de capital. De asemenea, avem un Fond pentru Lansări Orbitale, care oferă companiilor și cercetătorilor oportunitatea de a trimite cercetări către Stația Spațială Internațională. Costul este în jur de două sute cincizeci de mii de dolari. În funcție de progresul proiectelor, putem face legătura și cu fonduri de Venture Capital. Desigur, mărimea investițiilor poate ajunge până la milioane”, spune el.