Prima pagină » Ucraina acuză România și Bulgaria de tarife prohibitive pe conducta transbalcanică de gaze: infrastructura riscă să rămână subutilizată

Ucraina acuză România și Bulgaria de tarife prohibitive pe conducta transbalcanică de gaze: infrastructura riscă să rămână subutilizată

Ucraina acuză România și Bulgaria de tarife prohibitive pe conducta transbalcanică de gaze: infrastructura riscă să rămână subutilizată

Operatorul național de transport al gazelor din Ucraina, GTSOU, acuză România și Bulgaria că practică tarife de tranzit excesive pe ruta transbalcanică, ceea ce afectează atractivitatea comercială a acestei infrastructuri strategice, menite să reducă dependența energetică a Ucrainei de Rusia. GTSOU critică în mod direct Transgaz, operatorul român, și Bulgartransgaz, operatorul bulgar, pentru costurile impuse pe segmentele proprii ale gazoductului.

Potrivit companiei ucrainene, citată de profit.ro, tariful total pentru transportul gazelor din Grecia în Ucraina – via Bulgaria, România și Republica Moldova (unde infrastructura este, de asemenea, operată de Transgaz) – a ajuns la peste 13 euro/MWh. În comparație, costurile pentru aducerea gazelor din Polonia, Lituania sau Croația nu depășesc 6,7 euro/MWh, deși unele dintre aceste terminale LNG sunt situate la distanțe mai mari față de Ucraina decât cele din Grecia.

Costurile ridicate antrenează subutilizarea infrastructurii

Reprezentanții GTSOU au ridicat problema în cadrul unei întâlniri recente cu conducerea ACER – Agenția UE pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare în Energie. Compania susține că „aplicarea fragmentată a Codului de rețea al UE în privința tarifelor în statele de tranzit ale conductei transbalcanice conduce la costuri mult prea mari, descurajând utilizarea rutei și condamnând-o la subutilizare”, conform unui comunicat oficial.

Gazoductul transbalcanic oferă Ucrainei acces la surse de gaze provenite din terminalele LNG din Grecia și Turcia, din Azerbaidjan (via conductele TAP și TANAP), dar și, în perspectivă, la volumele ce vor fi extrase din Neptun Deep – cel mai mare proiect offshore de gaze din sectorul românesc al Mării Negre – precum și din zăcămintele bulgărești.

„De când ne-am alăturat inițiativei Coridorului Vertical, am făcut progrese semnificative în dezvoltarea capacității tehnice a acestei rute. Dar capacitatea tehnică nu este suficientă. Pentru a atrage traderi, este necesar un cadru comercial atractiv. Avem nevoie de soluții pentru problema tarifării, iar expertiza ACER în acest domeniu, în contextul legislației europene, este esențială pentru dezvoltarea rutei”, a declarat Vladislav Medvediev, directorul general al GTSOU.

O analiză mai detaliată a tarifelor actuale relevă o altă problemă de fond: fiecare operator național de transport de pe traseul conductei transbalcanice își stabilește propriul tarif, care include costuri de întreținere nu doar pentru tronsonul respectiv, ci pentru întregul sistem național de transport. Această metodologie duce la o acumulare de costuri care face tranzitul nerentabil, avertizează Serghei Makogon, fostul director al GTSOU.

Makogon propune două soluții, începând cu stabilirea unor tarife de tranzit de proximitate, mai reduse, aplicabile secțiunilor conductei din Bulgaria, România și Republica Moldova. O a doua soluție posibilă, potrivit sursei citate, este crearea unei companii mixte (joint-venture) între cele trei state, care să administreze în mod unitar porțiunile naționale ale conductei și să aplice un tarif comun.

„O astfel de structură ar permite determinarea unui cost real de tranzit, considerabil mai mic decât cel practicat în prezent. Infrastructura a fost construită cu zeci de ani în urmă și este aproape complet amortizată. Comisia Europeană trebuie să intervină. Fragmentarea reglementărilor și nivelul tarifelor afectează artificial aprovizionarea cu gaze a Ucrainei și a întregii Europe de Est, subminând securitatea energetică și logica economică a regiunii”, a subliniat Makogon.

Între timp, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) din România analizează o propunere de modificare a tarifelor de transport al gazelor pentru anul 2025–2026, ce include noi coeficienți de multiplicare și discounturi sezoniere.

Alte articole importante
EXCLUSIV | Adrian Șonka, explorator al Universului. În epoca virală a conspirațiilor, separarea granițelor dintre adevăr și fabulație devine o misiune
EXCLUSIV | Adrian Șonka, explorator al Universului. În epoca virală a conspirațiilor, separarea granițelor dintre adevăr și fabulație devine o misiune
Adrian Șonka privește cerul cu luciditate și aduce știința în spațiul public fără artificii, rămânând consecvent datelor, logicii și clarității, într-o epocă dominată de zgomot, mituri și superficialitate. PutereaFinanciară.ro aduce în prim-plan un interviu cu Adrian Șonka, explorator al Universului, doctor în fizică și cercetător la Institutul Astronomic al Academiei Române. Un specialist care nu […]
Economia Franţei, a doua cea mai mare din UE, raportează creșteri peste prognoze în T2
Economia Franţei, a doua cea mai mare din UE, raportează creșteri peste prognoze în T2
Economia Franței a reușit să depășească estimările analiștilor și să înregistreze o creștere de 0,3% în al doilea trimestru al anului 2025, susținută de redresarea cheltuielilor gospodăriilor. Cu toate acestea, Franța se confruntă în continuare cu un deficit bugetar ridicat și presiuni din partea Uniunii Europene și a FMI pentru a adopta măsuri stricte de […]
Toyota se îndreaptă spre al șaselea an consecutiv ca lider mondial al vânzărilor auto
Companii
Toyota se îndreaptă spre al șaselea an consecutiv ca lider mondial al vânzărilor auto
Producătorul japonez Toyota este foarte aproape să-și păstreze coroana de lider mondial al vânzărilor auto pentru al șaselea an consecutiv. Compania a raportat vânzări record de peste cinci milioane și jumătate de vehicule în primele șase luni ale anului, performanță care depășește cu mult rezultatele obținute de rivalii de la Volkswagen. Toyota, pe cale să […]
Premieră economică în Cuba: comerțul privat depășește statul în retail
Premieră economică în Cuba: comerțul privat depășește statul în retail
Pentru prima dată în ultimele decenii, sectorul privat din Cuba a depășit statul în ceea ce privește valoarea vânzărilor cu amănuntul, marcând o schimbare semnificativă în economia insulei. Această evoluție reflectă adaptările economice și sociale profunde dintr-un regim comunist care încearcă să își regândească rolul în piața internă. Statul pierde teren în Cuba: comerțul privat […]
Lovitură de proporții pentru imperiul Kering: vânzările Gucci s-au prăbușit cu 25%
Companii
Lovitură de proporții pentru imperiul Kering: vânzările Gucci s-au prăbușit cu 25%
Grupul de lux Kering, proprietarul renumitului brand Gucci, trece prin cea mai dificilă perioadă din ultimii ani, raportând o scădere dramatică a vânzărilor în al doilea trimestru din 2025.  Cădere abruptă a vânzărilor Gucci și rezultate dezamăgitoare pentru întregul grup Rezultatele financiare publicate marți de Kering au șocat piața de lux: veniturile totale ale grupului […]
Promisiune imposibilă: Uniunea Europeană recunoaște că nu poate investi 600 de miliarde de dolari în SUA
Promisiune imposibilă: Uniunea Europeană recunoaște că nu poate investi 600 de miliarde de dolari în SUA
Uniunea Europeană se află în centrul unui scandal internațional după ce a admis că nu poate respecta promisiunea făcută recent de a investi 600 de miliarde de dolari în economia Statelor Unite. Deși angajamentul a fost prezentat ca o victorie diplomatică menită să evite un război comercial între cele două mari puteri economice, oficialii de […]