Prima pagină » Ucraina acuză România și Bulgaria de tarife prohibitive pe conducta transbalcanică de gaze: infrastructura riscă să rămână subutilizată

Ucraina acuză România și Bulgaria de tarife prohibitive pe conducta transbalcanică de gaze: infrastructura riscă să rămână subutilizată

Ucraina acuză România și Bulgaria de tarife prohibitive pe conducta transbalcanică de gaze: infrastructura riscă să rămână subutilizată

Operatorul național de transport al gazelor din Ucraina, GTSOU, acuză România și Bulgaria că practică tarife de tranzit excesive pe ruta transbalcanică, ceea ce afectează atractivitatea comercială a acestei infrastructuri strategice, menite să reducă dependența energetică a Ucrainei de Rusia. GTSOU critică în mod direct Transgaz, operatorul român, și Bulgartransgaz, operatorul bulgar, pentru costurile impuse pe segmentele proprii ale gazoductului.

Potrivit companiei ucrainene, citată de profit.ro, tariful total pentru transportul gazelor din Grecia în Ucraina – via Bulgaria, România și Republica Moldova (unde infrastructura este, de asemenea, operată de Transgaz) – a ajuns la peste 13 euro/MWh. În comparație, costurile pentru aducerea gazelor din Polonia, Lituania sau Croația nu depășesc 6,7 euro/MWh, deși unele dintre aceste terminale LNG sunt situate la distanțe mai mari față de Ucraina decât cele din Grecia.

Costurile ridicate antrenează subutilizarea infrastructurii

Reprezentanții GTSOU au ridicat problema în cadrul unei întâlniri recente cu conducerea ACER – Agenția UE pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare în Energie. Compania susține că „aplicarea fragmentată a Codului de rețea al UE în privința tarifelor în statele de tranzit ale conductei transbalcanice conduce la costuri mult prea mari, descurajând utilizarea rutei și condamnând-o la subutilizare”, conform unui comunicat oficial.

Gazoductul transbalcanic oferă Ucrainei acces la surse de gaze provenite din terminalele LNG din Grecia și Turcia, din Azerbaidjan (via conductele TAP și TANAP), dar și, în perspectivă, la volumele ce vor fi extrase din Neptun Deep – cel mai mare proiect offshore de gaze din sectorul românesc al Mării Negre – precum și din zăcămintele bulgărești.

„De când ne-am alăturat inițiativei Coridorului Vertical, am făcut progrese semnificative în dezvoltarea capacității tehnice a acestei rute. Dar capacitatea tehnică nu este suficientă. Pentru a atrage traderi, este necesar un cadru comercial atractiv. Avem nevoie de soluții pentru problema tarifării, iar expertiza ACER în acest domeniu, în contextul legislației europene, este esențială pentru dezvoltarea rutei”, a declarat Vladislav Medvediev, directorul general al GTSOU.

O analiză mai detaliată a tarifelor actuale relevă o altă problemă de fond: fiecare operator național de transport de pe traseul conductei transbalcanice își stabilește propriul tarif, care include costuri de întreținere nu doar pentru tronsonul respectiv, ci pentru întregul sistem național de transport. Această metodologie duce la o acumulare de costuri care face tranzitul nerentabil, avertizează Serghei Makogon, fostul director al GTSOU.

Makogon propune două soluții, începând cu stabilirea unor tarife de tranzit de proximitate, mai reduse, aplicabile secțiunilor conductei din Bulgaria, România și Republica Moldova. O a doua soluție posibilă, potrivit sursei citate, este crearea unei companii mixte (joint-venture) între cele trei state, care să administreze în mod unitar porțiunile naționale ale conductei și să aplice un tarif comun.

„O astfel de structură ar permite determinarea unui cost real de tranzit, considerabil mai mic decât cel practicat în prezent. Infrastructura a fost construită cu zeci de ani în urmă și este aproape complet amortizată. Comisia Europeană trebuie să intervină. Fragmentarea reglementărilor și nivelul tarifelor afectează artificial aprovizionarea cu gaze a Ucrainei și a întregii Europe de Est, subminând securitatea energetică și logica economică a regiunii”, a subliniat Makogon.

Între timp, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) din România analizează o propunere de modificare a tarifelor de transport al gazelor pentru anul 2025–2026, ce include noi coeficienți de multiplicare și discounturi sezoniere.

Alte articole importante
Un startup slovac lansează bateria InoBat care poate schimba viitorul dronelor militare
Companii
Un startup slovac lansează bateria InoBat care poate schimba viitorul dronelor militare
În plin val de tensiuni geopolitice și creștere accelerată a bugetelor de apărare în Europa, un startup slovac vine cu o inovație care ar putea redefini eficiența dronelor militare. InoBat, cunoscut anterior pentru bateriile destinate vehiculelor electrice, lansează oficial E10, o baterie ultraperformantă pentru drone militare și care promite autonomie cu 60% mai mare și […]
Cum folosesc infractorii inteligența artificială pentru vorbi în numele autorităților și ce poți face ca să nu devii victimă
Tehnologie
Cum folosesc infractorii inteligența artificială pentru vorbi în numele autorităților și ce poți face ca să nu devii victimă
FBI trage un semnal de alarmă cu privire la o metodă de fraudă tot mai folosită, care implică folosirea vocii generate de inteligență artificială pentru a imita oficiali ai guvernului american. În spatele acestor scheme se ascund escroci care folosesc tehnologia vocală pentru a păcăli victimele și a le fura datele personale sau chiar banii.  […]
UE investește în energie curată: un miliard de euro pentru proiecte cu hidrogen verde
UE investește în energie curată: un miliard de euro pentru proiecte cu hidrogen verde
În contextul accelerării procesului de tranziție climatică și al eforturilor UE de a reduce dependența de combustibilii fosili, Comisia Europeană a aprobat finanțarea a 15 proiecte strategice de producere a hidrogenului din surse regenerabile în cadrul Spațiului Economic European. Inițiativa face parte din efortul general de decarbonizare a economiilor europene și de consolidare a independenței […]
China lansează o baterie pentru vehicule electrice care oferă 150 km autonomie în 60 de secunde
Companii
China lansează o baterie pentru vehicule electrice care oferă 150 km autonomie în 60 de secunde
O companie chineză prezintă o baterie pentru vehicule electrice care promite să elimine definitiv obstacolul timpilor de încărcare, într-o perioadă în care giganți precum CATL, BYD, Panasonic sau Tesla investesc masiv în acest domeniu.  Dacă infrastructura de încărcare la 1.000V va fi adoptată la scară largă, Star Chaser 2.0 ar putea deveni un punct de […]
Celebrele camioane pe hidrogen Nikola, scoase la licitație. Ce înseamnă asta pentru viitorul combustibililor alternativi
Companii
Celebrele camioane pe hidrogen Nikola, scoase la licitație. Ce înseamnă asta pentru viitorul combustibililor alternativi
Camioanele pe hidrogen produse de americanii de la Nikola au fost scoase oficial la licitație, marcând una dintre ultimele etape ale procesului de lichidare a activelor după ce firma a declarat faliment în februarie 2025. Decizia vine după ce compania de peste Ocean nu a reușit să găsească un cumpărător sau să obțină fonduri suplimentare […]
Potențialul eolian al Mării Negre, analizat de către Ministerul Energiei. Apel public pentru lansarea unui studiu amplu
Potențialul eolian al Mării Negre, analizat de către Ministerul Energiei. Apel public pentru lansarea unui studiu amplu
Ministerul Energiei a lansat un apel public destinat companiilor și experților interesați să participe la realizarea unui studiu amplu, care va identifica și delimita perimetrele din Marea Neagră ce pot fi concesionate pentru dezvoltarea parcurilor eoliene offshore.  Analiza va include evaluarea potențialului eolian al zonei marine, investigarea caracteristicilor geotehnice ale fundului mării, precum și impactul […]