Prima pagină » Ucraina acuză România și Bulgaria de tarife prohibitive pe conducta transbalcanică de gaze: infrastructura riscă să rămână subutilizată

Ucraina acuză România și Bulgaria de tarife prohibitive pe conducta transbalcanică de gaze: infrastructura riscă să rămână subutilizată

Ucraina acuză România și Bulgaria de tarife prohibitive pe conducta transbalcanică de gaze: infrastructura riscă să rămână subutilizată

Operatorul național de transport al gazelor din Ucraina, GTSOU, acuză România și Bulgaria că practică tarife de tranzit excesive pe ruta transbalcanică, ceea ce afectează atractivitatea comercială a acestei infrastructuri strategice, menite să reducă dependența energetică a Ucrainei de Rusia. GTSOU critică în mod direct Transgaz, operatorul român, și Bulgartransgaz, operatorul bulgar, pentru costurile impuse pe segmentele proprii ale gazoductului.

Potrivit companiei ucrainene, citată de profit.ro, tariful total pentru transportul gazelor din Grecia în Ucraina – via Bulgaria, România și Republica Moldova (unde infrastructura este, de asemenea, operată de Transgaz) – a ajuns la peste 13 euro/MWh. În comparație, costurile pentru aducerea gazelor din Polonia, Lituania sau Croația nu depășesc 6,7 euro/MWh, deși unele dintre aceste terminale LNG sunt situate la distanțe mai mari față de Ucraina decât cele din Grecia.

Costurile ridicate antrenează subutilizarea infrastructurii

Reprezentanții GTSOU au ridicat problema în cadrul unei întâlniri recente cu conducerea ACER – Agenția UE pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare în Energie. Compania susține că „aplicarea fragmentată a Codului de rețea al UE în privința tarifelor în statele de tranzit ale conductei transbalcanice conduce la costuri mult prea mari, descurajând utilizarea rutei și condamnând-o la subutilizare”, conform unui comunicat oficial.

Gazoductul transbalcanic oferă Ucrainei acces la surse de gaze provenite din terminalele LNG din Grecia și Turcia, din Azerbaidjan (via conductele TAP și TANAP), dar și, în perspectivă, la volumele ce vor fi extrase din Neptun Deep – cel mai mare proiect offshore de gaze din sectorul românesc al Mării Negre – precum și din zăcămintele bulgărești.

„De când ne-am alăturat inițiativei Coridorului Vertical, am făcut progrese semnificative în dezvoltarea capacității tehnice a acestei rute. Dar capacitatea tehnică nu este suficientă. Pentru a atrage traderi, este necesar un cadru comercial atractiv. Avem nevoie de soluții pentru problema tarifării, iar expertiza ACER în acest domeniu, în contextul legislației europene, este esențială pentru dezvoltarea rutei”, a declarat Vladislav Medvediev, directorul general al GTSOU.

O analiză mai detaliată a tarifelor actuale relevă o altă problemă de fond: fiecare operator național de transport de pe traseul conductei transbalcanice își stabilește propriul tarif, care include costuri de întreținere nu doar pentru tronsonul respectiv, ci pentru întregul sistem național de transport. Această metodologie duce la o acumulare de costuri care face tranzitul nerentabil, avertizează Serghei Makogon, fostul director al GTSOU.

Makogon propune două soluții, începând cu stabilirea unor tarife de tranzit de proximitate, mai reduse, aplicabile secțiunilor conductei din Bulgaria, România și Republica Moldova. O a doua soluție posibilă, potrivit sursei citate, este crearea unei companii mixte (joint-venture) între cele trei state, care să administreze în mod unitar porțiunile naționale ale conductei și să aplice un tarif comun.

„O astfel de structură ar permite determinarea unui cost real de tranzit, considerabil mai mic decât cel practicat în prezent. Infrastructura a fost construită cu zeci de ani în urmă și este aproape complet amortizată. Comisia Europeană trebuie să intervină. Fragmentarea reglementărilor și nivelul tarifelor afectează artificial aprovizionarea cu gaze a Ucrainei și a întregii Europe de Est, subminând securitatea energetică și logica economică a regiunii”, a subliniat Makogon.

Între timp, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) din România analizează o propunere de modificare a tarifelor de transport al gazelor pentru anul 2025–2026, ce include noi coeficienți de multiplicare și discounturi sezoniere.

Alte articole importante
China intră în Top 10 al celor mai inovatoare țări
Analize
China intră în Top 10 al celor mai inovatoare țări
China intră pentru prima dată în Top 10 mondial al celor mai inovatoare ţari, înlocuind Germania. Avansul spectaculos este susținut de investiții uriașe în cercetare și dezvoltare, dar și de un val record de brevete internaționale. China intră în liga mare a inovației globale Clasamentul Global Innovation Index (GII), realizat anual de Organizația Mondială a […]
Fiul lui Kadîrov își etalează ceasul de jumătate de milion de dolari
Fiul lui Kadîrov își etalează ceasul de jumătate de milion de dolari
Fiul lui Kadîrov și-a prezentat din nou luxul pe rețelele sociale. El a afișat un ceas impresionant de aproximativ 497.000 de dolari, echivalentul a circa 41 milioane ruble. Ceasul spectaculos etalat de fiul lui Kadîrov Adam Kadîrov, fiul șefului Ceceniei, Ramzan Kadîrov, a fost surprins într-o serie de fotografii postate de sora sa, Tabarik Kadîrova, […]
ANALIZĂ: China domină tranziția globală către vehicule electrice
Companii
ANALIZĂ: China domină tranziția globală către vehicule electrice
China domină tranziția globală către vehiculele electrice, depășind clar Europa și SUA în producție și infrastructură de încărcare. Această tranziție subliniază încă o dată modul în care China conduce inovația. Expansiunea consolidează poziția Chinei ca lider mondial în mobilitatea electrică și tehnologiile verzi. Tranziția vehiculelor electrice în China continuă să seteze un standard global în […]
Impozitul auto se schimbă în 2026: Ce trebuie să știi
Impozitul auto se schimbă în 2026: Ce trebuie să știi
Din 2026, impozitul auto va fi recalculat după o formulă nouă, care include norma de depoluare și indici actualizați. Noua grilă aduce creșteri semnificative pentru majoritatea mașinilor de mică cilindree, dar și reduceri surprinzătoare pentru unele modele mari sau scumpe. Impozitul auto se schimbă radical din 2026: cât vei scoate din buzunar? Începând cu 1 […]
Pensiile militarilor: Cât câștigă un colonel la pensie în 2025
Pensiile militarilor: Cât câștigă un colonel la pensie în 2025
Pensiile militarilor rămân un subiect fierbinte în România. În 2025, veniturile diferă masiv în funcție de grad, vechime și funcțiile ocupate. Pensia subofițerilor și a ofițerilor: baza comparației Conform datelor oficiale, în 2025, subofițerii încasează o pensie medie de aproximativ 4.000 de lei lunar. Pentru un ofițer, venitul lunar la pensie ajunge la 6.441 de […]
Israel a confiscat portofele cripto legate de Iran de 1,5 milioane $
Israel a confiscat portofele cripto legate de Iran de 1,5 milioane $
Israel a confiscat portofele cripto în valoare de 1,5 milioane de dolari legate de Iran pentru a preveni activitățile ilegale. Această operațiune marchează un pas semnificativ în monitorizarea fluxurilor digitale de bani legate de țări vizate de sancțiuni internaționale. 1,5 milioane de dolari confiscate de Israel în portofele cripto iraniene Ministerul Apărării din Israel a […]